Som der ganske rigtig er nævnt i tråden, så kræver et D-stævne minimum en D-banebygger.
Der er heldigvis også mange rigtig gode D-Banebygger rundt omkring i landet, men desværre er der også en del som pga manglende indsigt i banebygnings svære kunst, eller bare mangel på erfaring får tegnet nogle baner der ikke er så nemme at ride som man kunne ønske.
Det kan skyldes DRF for et par år siden følte sig nødt til at lempe på uddannelses kravene til D-Banebygger,, da der var en voldsom mangel på dem, og de der ønskede at blive det, havde svært ved at finde en mentor (påstod i hvert fald DRF) som på det tidspunkt var krævet for at blive D-Banebygger. Uddannelsen bestod dengang i et weekend kursus, og derefter en periode som "føl" ved en B el A banebygger i op til et år. Først når mentoren gav grønt lys, kunne man starte med selv at bygge stævner.
I dag starter uddannelsen også med et weekend kursus, men derefter er der ikke yderlige uddannelse, og når man har sendt baner fra de første par stævner til "kontrol" ved en A-banebygger, kan man kalde sig D.Banebygger.
Vi ser desværre at de gør at folk helt uden baggrund i banebygning pludselig kan kalde sig D-Banebyggere. Det er Ponymødre der har været til stævne nogle få gange med deres datter på lille Musse, og nu mener de ved alt om banebygning, for de har jo også været banepersonale til et C-stævne engang. Det værste eksempel jeg har hørt om, er en fader der faktisk aldrig havde været på en springbane, men gerne vil hjælpe deres egen klub med at spare på official udgifterne til egne stævner, så han havde været på kurset for at bygge de 2 stævner hans klub selv arrengerede om året.
Det har desværre "efter min mening" givet en del uheldige oplevelser som den Pricilla beskriver rundt omkring til Klubstævner over hele landet. Jeg mener det er forkert at være sur på den banebygger der har lavet det, for de gør jo det bedste de har lært, men uden nogen erfaring fra andre banebygger, er det rigtig svært.
Undertegnede har nu været banebygger i lidt over 7 år og bygget mere en 2000 baner, og er på nuværende tidspunkt B-banbygger, og alligevel rådfører jeg mit tid med min tidlige mentor, eller andre erfarne banebygger om hvad man kan ikke kan eller bør gøre i en given sværhedsgrad.
Det bedst I kan gøre ude i klubberne og som rytter, er at opfordre D-Banebyggerne til at bruge nogle weekender som frivillig hjælper/assistent for mere rutinerede banebygger og få den erfaring det kan give.
Som Pricilla rigtig spørger til, så er de rigtige baner til D-Stævner "langside, Skrådt igennem, Langside" osv. Det ser måske kedelig ud på tegningerne, men det er det der er behov for, og som min underviser på mit første banebygger kursus sagde: "Husk altid at bygge efter KISS princippet - Keep it simple stupid.
Holder man sig til det, og er ydmyg overfor sit hverv, så kommer man langt i popularitet hos både ryttere og klubber.
Mvh Søren