Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klub og forbund

 Banebygger
Forfatter: 
Dato:  02-09-2013 18:15

Nu har jeg snart redet en del stævner overalt i Danmark, jeg rider af og til nogle klub stævner på mine helt unge heste og så underviser jeg rytter der rider små stævner. Men ofte når jeg starter klub stævner er banerne bygget fuldstændigt mærkeligt. Fx var jeg til stævne i lørdags hvor opvarmningen blev redet på venstre volte hvilket jo ikke er mærkeligt, men alle spring i alle klaserne incl omspringning var også stort set kun på venstre volte. Der var sågar steder hvor man blev nød til at krydse sit eget spor hvilket blev sagt var okay for at kunne ride banen. Hvad er det for et signal at sende til unge ryttere...

 

Det var meget svære baner på den måde at springene stod meget ulogisk og var svære at komme på, hvilket da også resulterede i at en masse af de uerfarene rytter faldt af eller havde en hel masse fejl.

De fleste som rider små stævne tror jo bare det er dem eller deres heste som ikke er gode nok og bliver så kede af det og får en dårlig oplevelse.

 

Kan banebyggeren ikke bare bygge noget med langside skråt igennem langside så alle kan få en god tur, istedet for at klassen skal vindes af en rytter med 4 fejl i hovedrunden.

 

Kan klubberne ikke få nogle erfarne springrytter eller andre kompetente folk til at bygge deres baner til stævner i stedet for banebygger på et ekstremt lavt plan......

Det vil give en masse uerfarne ryttere en meget bedre stævne oplevelse.

2
0
Svar på denne tråd
 
 regler er jo regler
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 07:02

er der tale om et E stævne- ja så må hvem som helst bygge baner, er der tale om et D-stævne er der krav til banebyggeren dvs skal minimum være D-bygger/klubbanebygger men må gerne være en c/b/a bygger.

 

Klubstævner afholdt i klubber der ikke afholder C/B stævner er ofte på lavere niveau end klubstævner hos klubber der er vant til større arrangementer.

 

Alle skal jo lære, måske du har været ude for en forholdsvis nyuddannet/urutineret banebygger ?

 

Ellers så rid da de klasser der som oftest er til c-stævner fredag aften, der er ofte her på sjælland 80/90/100 cm klasser fredagas aften hvor banbyggeren er den samme som til resten af stævnet.

 

 

Eller du kan vælge at oplyse DRF om hvem der har bygget det stævne du omtaler- så kan de hjælpe byggeren med at blive bedre

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Banebyggere hænger ikke på træerne
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 11:22

Som Karina ganske rigtigt skriver skal der ved D-Stævner benyttes uddanede banebyggere.

Som arrangør af såvel C som D stævner kan jeg fortælle at det ikke er særligt nemt at finde banebygger til stævnerne, dels er der ikke så forfærdeligt mange og dels er de dygtige rigtigt svære at få fat i.

Gode banebygger bookes allerede i oktober-november for det kommende stævneår, dem passer og plejer man som klub, sørger for at de altid har en god oplevelse med at komme hos en, sørger for at de får alt den bedste forplejning og service (Det gør man i øvrigt også med sine andre officials).

Men det betyder så også, at de dygtige vælger selv hvor de gerne vil hen og bruge deres sparsomme fritid, hvilket gør det rigtigt svært for de mindre klubber som ikke har fået en god kontakt til nogle gode banebyggere, de er så pisketvunget til at bruge de mindre gode.

Men hjælp klubberne, fortæl på en pæn måde at den pågældende banebyggers baner ikke var gode at ride, så ved den pågældende klub at de skal finde en anden næste gang.

Jeg kan fortælle at det er med hjertet oppe i halsen hver gang man som stævne arrangør prøver en ny banebygger (eller dommer) af, for man kan ikke bare fortryde midt under stævnet.

 

Godt tip - de seriøse klubber offentliggør typisk hvem der er såvel banebygger som dommer ved det aktuelle stæve.

 

Mvh

Helle

ØSR

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Banebyggere
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 14:14

Som der ganske rigtig er nævnt i tråden, så kræver et D-stævne minimum en D-banebygger.

Der er heldigvis også mange rigtig gode D-Banebygger rundt omkring i landet, men desværre er der også en del som pga manglende indsigt i banebygnings svære kunst, eller bare mangel på erfaring får tegnet nogle baner der ikke er så nemme at ride som man kunne ønske.

Det kan skyldes DRF for et par år siden følte sig nødt til at lempe på uddannelses kravene til D-Banebygger,, da der var en voldsom mangel på dem, og de der ønskede at blive det, havde svært ved at finde en mentor (påstod i hvert fald DRF) som på det tidspunkt var krævet for at blive D-Banebygger. Uddannelsen bestod dengang i et weekend kursus, og derefter en periode som "føl" ved en B el A banebygger i op til et år. Først når mentoren gav grønt lys, kunne man starte med selv at bygge stævner.

I dag starter uddannelsen også med et weekend kursus, men derefter er der ikke yderlige uddannelse, og når man har sendt baner fra de første par stævner til "kontrol" ved en A-banebygger, kan man kalde sig D.Banebygger.

Vi ser desværre at de gør at folk helt uden baggrund i banebygning pludselig kan kalde sig D-Banebyggere. Det er Ponymødre der har været til stævne nogle få gange med deres datter på lille Musse, og nu mener de ved alt om banebygning, for de har jo også været banepersonale til et C-stævne engang. Det værste eksempel jeg har hørt om, er en fader der faktisk aldrig havde været på en springbane, men gerne vil hjælpe deres egen klub med at spare på official udgifterne til egne stævner, så han havde været på kurset for at bygge de 2 stævner hans klub selv arrengerede om året.

Det har desværre "efter min mening" givet en del uheldige oplevelser som den Pricilla beskriver rundt omkring til Klubstævner over hele landet. Jeg mener det er forkert at være sur på den banebygger der har lavet det, for de gør jo det bedste de har lært, men uden nogen erfaring fra andre banebygger, er det rigtig svært.

Undertegnede har nu været banebygger i lidt over 7 år og bygget mere en 2000 baner, og er på nuværende tidspunkt B-banbygger, og alligevel rådfører jeg mit tid med min tidlige mentor, eller andre erfarne banebygger om hvad man kan ikke kan eller bør gøre i en given sværhedsgrad.

Det bedst I kan gøre ude i klubberne og som rytter, er at opfordre D-Banebyggerne til at bruge nogle weekender som frivillig hjælper/assistent for mere rutinerede banebygger og få den erfaring det kan give.

Som Pricilla rigtig spørger til, så er de rigtige baner til D-Stævner "langside, Skrådt igennem, Langside" osv. Det ser måske kedelig ud på tegningerne, men det er det der er behov for, og som min underviser på mit første banebygger kursus sagde: "Husk altid at bygge efter KISS princippet - Keep it simple stupid.

Holder man sig til det, og er ydmyg overfor sit hverv, så kommer man langt i popularitet hos både ryttere og klubber.

 

Mvh Søren

5
0
Svar på denne tråd
 
 Ring til mig 😃
Forfatter: 
Dato:  05-12-2013 20:51

Hvis i mangler en uddannet D banebygger må i gerne ringe til mig ? Jeg vil gerne ud og lave en masse baner, så jeg kan uddanne mig videre til C bygger.

Jeg er selv springrytter og ved hvad der kræves for at man kan få en god tur rundt på banen.

 

Venlig hilsen

Gitte

 


"Mennesket er et guddommeligt eksperiment ..." Grundtvig

Nu med en datter samt 2 drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2013 08:18

Pt har vi en lille dreng der rider D-stævner, og hans underviser vælger hvilke stævner han må ride udfra hvilken banebygger de bruger.

 

Vi har været til et stævne, hvor den planlagte banebygger var blevet syg, så en i klubben (som tydelig ikke vidste noget om springning) overtog lige hvervet.

Vi var der kun 1 dag, der var det ikke ok, men det kunne lade sig gøre. Vi kunne så høre på de andre, at dagen før havde banerne været så umulige, at flere(halvdlen i nogle klasser) var blevet diskvalificeret for forkert bane.

 

En af de D-banebyggere vi konsekvent vælger fra, er ret glad for at placere spring på kortsiden i LE og LD, fordi det så han engang til et B-stævne, og det så godt ud. Så har han også ALTID plastikvand i LC, da det er en af de høje klasser til D-stævne, så det er jo gode ryttere.


.

Midtjydsk Jagtrideklub

www.midtjydskjagt.dk

jagtprogram for 2014 kommer feb 2014

Besøg MJJR på facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider