Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klub og forbund

 Stævne uden sadel, hvordan?
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 16:47

Hej derude

 

Jeg har siddet, og tænkt lidt.. Altså det er desværre blevet sådan; at jeg ikke længere kan ride med sadel. Da mine hofter går af led, og mine knæ ikke kan klare stillingen (skyldes hybermobilitet).. Jeg har godt nok kun kørepony pt. Men vil da gerne have ridehest igen.

 

Deraf tanken; hvad med stævner? Kan man få lov at ride uden sadel? Eller hvordan griber man det an? Jeg sidder fint uden sadel, og har en ret god balance.. Kom med input både vedr. spring og dressur.

 

Vil det i så fald kun være de små klasser man ville kunne få dispensation, hvis det overhovedet kan lade sig gøre? Jeg kan både springe, ride letridning osv. på bar ryg...

 

Ved godt det er urealistiskt at springe høje klasser med bar ryg...

 

Håber på nogle gode inputs.

 

På forhånd tak


Sagde Louise - med Filuren

 

 

Juuls Hestetræning

 

- Forstå din hest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bareback
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 23:34

Ring til DRF og spørg dem ad.

 

Umiddelbart tror jeg ikke du vil kunne få lov til at starte uden sadel, da sadel er obligatorisk både i spring og dressur.

 

Handicapryttere må godt nok starte med de hjælpemidler de evt har brug for, også til "almindelige" stævner, men om det også gælder hvis man skal ride uden sadel, det ved jeg ikke.

 

Om du kan klassificeres som handicaprytter ved jeg ikke, men her er hvad der står i Dressurreglementet:

 

 

222.1. Handicapryttere

Handicappede ryttere kan uden dispensation starte ved C- og D- og E-stævner mod forevisning af testkort udfærdiget af autoriseret klassifikatør, hvoraf det fremgår hvilken grad rytteren er testet til samt hvilke hjælpemidler, der må benyttes. Ved anmeldelse til stævne vedlægges kopi af testkort.

Handicappede ryttere, der ønsker at starte ved A- eller B-stævner skal søge om dispensation hertil hos Dansk Ride Forbunds dressurudvalg. Ved ansøgning om dispensation skal vedlægges kopi af testkort udfærdiget af autoriseret klassifikatør. En evt. dispensation træder først i kraft ved modtagelse af skriftlig bekræftelse. Ved anmeldelse til stævne vedlægges anmeldelsesblanketten kopi af testkort samt dispensationen.

Under stævnet er rytteren selv ansvarlig for, at (hoved)dommeren inden den pågældende klasses start er orienteret om at fornøden dispensation er givet.

 

www.rideforbund.dk/da/Ridesport/ Reglementer/~/media/rideforbund/ Ridesport/Reglementer/Faelles/2012/ Flles%20Bestemmelser%2...32012.ashx

 

I springning står der intet om særlige regler for handicapryttere, så jeg vil tro, at man kun kan starte springning hvis man ikke har brug for hjælpemidler ud over hvad der ellers er tilladt i springning.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 bla bla
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 08:45

Tak for det gode svar Ibh

 

Flere inputs er meget velkomne


Sagde Louise - med Filuren

 

 

Juuls Hestetræning

 

- Forstå din hest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Handicap
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 09:44

Du kan ikke få lov at ride stævner uden sadel med mindre du er registreret handicaprytter og har fået dispensation til dette (som der jo også står ovenfor). Men så vil du tilgengæld også kunne ride ved alle stævner under DRF og ikke kun ved handicapstævner.

 

Men jeg syntes også, at du skal tage kontakt til DRF.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 sadell
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 12:10

hej :)

 

en del klubber holder kustumespring uden sadel, så det er bare med at holde øje med proportionerne.

- og så er det jo altid sjovt at klæde sig ud!

 

ellers kan du jo altid ringe og spørge den pågældende klub når de holder stævne om du må ride med uden sadel ;)


Sagde Julie - Nu som Aussie

Med den fantastiske fuldblods vallak Sing a Long xx (1995)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bare back
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 12:42

er pt ret populært i distrikt 14 i både dressur og spring, og det er jo hhv dressurprogram (oftest LC1) uden sadel og spring (oftest lf - ld) uden sadel.

 

Det var da en mulighed at forespørge klubberne omkring dig, om ikke de kunne tænke sig at oprette det som showklasse til deres d stævner.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bla bla
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 14:10

Tak for de gode ideer


Sagde Louise - med Filuren

 

 

Juuls Hestetræning

 

- Forstå din hest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 15:13

Hej

 

Synes lige jeg vil dele dette dejlige link med dig

www.youtube.com/ watch?v=vkK29D6NHQQ&fe...e=youtu.be

 

Her bevises det ihvert fald at sagtens kan springe uden sadel.. Og hovedtøj for den sags skyld

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bla bla
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 15:15

Jeg har nu skrevet til DRF. Skriver en update, når jeg har fået svar Kunne jo være der sad en i samme situation, eller der bare var nogle der ville vide besked


Sagde Louise - med Filuren

 

 

Juuls Hestetræning

 

- Forstå din hest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 stakler-
Forfatter: 
Dato:  26-05-2012 22:15

Altså vi må jo heller ikke ride uden bid i DRF. Ei heller uden sadel, eller med bomløs sadel etc.

 

Men feks til hestevelfærd.dk s stævner, og den hele equipage s stævner der må du ride uden sadel, uden bid og hvad du end vil ;) Bare din hest har det godt.

 

vi holder også stævne med lidt af samme klasser, med same regler, og det sker igen til efteråret.

Så Ja det kan sagtens lade sig gøre at ride stævner uden sadel. Du skal bare lige AF med DRF først ;)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider