Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klub og forbund

 Vægtgrænse
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 19:46

Holstebro Sportsrideklub har pr. 1/8-2011 indført en vægtgrænse på 85 kg hvis man vil ride på klubbens elevheste! Er der nogen der har hørt om sådan en regel i andre klubber?


Min egen personlige mening er at det er noget være pjat, for heste kan sagten bære tunge ryttere, hvis ellers de er passet ordentligt og har udstyr der er tilpasset dem.


-Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 lyder vildt
Forfatter: 
Dato:  09-09-2011 10:29

Nej jeg har ikek før hørt om sådanne vægtgrænser, ej heller i DRF´s regleent.


85 kg e rjo k emget hvis perosnen er høj, men kan være overvægt hos en person der er lav.



Karina



0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  09-09-2011 14:44

Hvis nu Holstebro netop ikke har elevheste, der kan bære ryttere på mere end 85 kg. er det vel egentlig meget fornuftigt? Jeg siger ikke, at man ikke kan ride, hvis man er af en tungere model. Jeg er selv ingen lille pige. Men man må vel ride på noget, der er egnet til det, og kan rideklubben ikke tilbyde dette, må man jo selvsagt ride et andet sted. Uanset om det er pga. overvægt eller højde + muskler.


Jeg har da set mange små heste på omkring 150-160 (for det er oftest småheste, der har været brug til elevheste i de klubber, jeg har været i) med alt for store elevryttere, eller større heste med svage rygge med alt for store ryttere på også. Nogle gange heste, der nærmest sænker i knæene, når de lige skal være polter-abends-hest for en stor håndværker-fyr.

Og jeg ville nok have bedre samvittighed, hvis jeg havde været Holstebro rideklub, som nu med god smag i munden kan sige, at de tager sig af deres elevheste.


Det handler vel ikke om, at de ikke må ride - bare at de vurderer, at deres heste ikke kan holde til det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vægtbegrænsning
Forfatter: 
Dato:  09-09-2011 15:22

Vores rideklub, HER, har også vægt begrænsninger. Dog er de mere differenseret. Ponyer/hestene får en farvekode på deres bokstavle og så er der et skema hvorpå der står hvilken max vægt der hører til hvilken farve. Og det bliver overholdt, det tror jeg helt sikkert. Ser aldrig alt for store ryttere på alt for små hypper ... med mindre hyps har været vældig uartig og lige har brug for at blive mindet om de gængse regler indenfor acceptabel opførsel :-).

Jeg synes det er vældig positivt at en rideskole tager ansvar for deres elevheste på denne måde. Ligesom sadelmager med jævnemellemrum, smed til tiden og dyrlægebehandling/fri fra undervisning efter behov og en tilpas lang sommerferie fulgt af passende genoptræning - burde være hverdagskost for alle elevheste.

Man skal huske at næsten alle heste kan blive gode rideheste, men de færreste kan blive gode elevheste!

0
1
Svar på denne tråd
 
 Det var dog glædeligt
Forfatter: 
Dato:  09-09-2011 20:44

med rideklubber der tager sig så godt af deres heste..


X mange til dem..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke enig ....
Forfatter: 
Dato:  17-09-2011 09:15

at der indføres en vægtgrænse har ikke en pind med om hestene bliver passet ordentligt på eller ej ?


Synes HER at fat i noget godt !


Ensformingt monotont arbejde og dårligt tilpasset udstyr har mere at sige end rytterens vægt!


Man siger generelt at en hest kan bære ca. 20% af sin egen vægt dvs en hest på 500kg burde kunne bære en rytter på 100kg.


Er der tale om mellemstore ponyer på 350 kg så synes jeg da klart at en rytter på 81kg er i overkanten .... men tilgengæld kan en hest eller pony få rygproblemer med en 50kg tung rytter hvis sadlen ikke er tilpasset ordentligt med mange smerter til følge.Jeg går ud fra vægtgrænsen er indført pga rygproblemer ?


Rideklubben burde sortere i deres ponyer / elevheste og ikke deres medlemmer !



www.rawasport.dk

flere spændende ponyer

DSP samt Reitpony 0-4 år

Hilkens Black Delight / Landois

Brooklands Moonwalker / Landois - hingsteemne

0
0
Svar på denne tråd
 
 enig Kay
Forfatter: 
Dato:  17-09-2011 13:17

Det er netop pga rygproblemer at der er lavet en vægtgrænse.

Og da HOSK har alm. store varmblodsheste, så skulle de jo kunne klare at bære en rytter på 85 kg.

Og selvfølgelig skal ponyerne ikke gå med tunge ryttere.



Jeg har selv siddet som bagrytter for en handicappet rytter og der var vi altså to voksne mennesker på en varmblod, uden sadel, men på et vattet underlag. Den havde aldrig rygproblemer, aldrig!


-Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vægt..
Forfatter: 
Dato:  17-09-2011 17:40

85 Kg er det med sadel, fuldt påklædt rytter eller er det "bare" rytteren?



~ Anette


Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!



Kåret og ridevant shetlandspony hoppe, sælges.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Annette
Forfatter: 
Dato:  17-09-2011 18:08

"bare" rytteren...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vægten
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 17:44

Gad/ Ja, så skulle man da kikke med, når de mandlige ryttere skulle vejes


~ Anette


Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!



Kåret og ridevant shetlandspony hoppe, sælges.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Shagya
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 19:25

Shagya/ lige præcis ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 19:07

Hvis der er tale om heste med rygproblemer er det da endnu vigtigere med en vægtgrænse. Selvfølgelig bør man også kigge på andre faktorer i forhold til, hvorfor hestene får rygproblemer, men nej, man kan da ikke lade en tung rytter sætte sig op på en hest med vægtproblemer, det ville da være grotesk.


Har man ikke mulighed for at skaffe hestemateriale, der kan bære tunge ryttere, må man jo nøjes med at udbyde ridning til de ryttere, man kan skaffe hestemateriale til..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vægtgrænse
Forfatter: 
Dato:  03-12-2011 13:09

På Hedehusgården er der også en vægtgrænse på 85 kg for rytteren, af den simple årsag at de kun har få heste som kan klare de lidt tungere ryttere.


Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham,


- et stort hestemenneske kan høre hesten hviske,


men dårlige hestemennesker kan end ikke høre når hesten skriger!

0
0
Svar på denne tråd
 
 jjjooovvvvvv
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 16:21

det glæder mig at høre meget ennda

 

det er ikke en menneskeret at ødelægge hestenes ryg

selv om det et stort dyr ska de bære sadler og tykke ryttere der bumper dem i ryggen aaavvvv


der findes intet vigtigere end at leve

at eksistere er blot at være

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 20:47

Nu bliver jeg lige nødt til at blande mig.

 

Gad: Er det fordi det rammer dig personligt at du har set dig gal på det?

 

Der står inde på hjemmesiden:

"Der er fra den 1/8-2011 vedtaget at der kke optages nybegyndere over 85 kg ved brug af elevheste."

 

Det er altså KUN nybegyndere at reglen gælder for. Af den simple grund at elevhestene(eller enhver anden hest), som skal gå 2-3 timer om dagen i 5 dage, ikke kan klare nybegyndre som hopper rundt på hestenes rygge i 45min. Hvilket siger sig selv.

 

Man må tænke på hestene og ikke rytterne, hestene skal trives og have det godt, OGSÅ selvom det er elevheste.

 

Så hvorfor man ser sig gal på at der bliver lavet en regl der handler om hestenes velbefindene, er for mig uforståeligt.?!


-Simone & AK's Bantry Bay


Hvil i fred kære Wald Staff


0
0
Svar på denne tråd
 
 I orden....
Forfatter: 
Dato:  02-08-2012 14:39

Super fornuftigt og ansvarligt af rideskolen i Holstebro!

 

Det vidner om en omtanke og omsorg for deres elevheste :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 helloooooooo
Forfatter: 
Dato:  03-08-2012 11:29

 

 

simone ak: så rigtigt sagt... hestene skal jo ikke misbruges!

 

Man ka da håbe andre rideskoler følger trop!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider