Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 11:14
Hejsa allesammen.

Heste i DK bilver i genmensnit 7 år gammel. Dette kom jeg til at tænke på da jeg
genså TV2 debatprogram om hestemishandling i Danmark, som blev sendt for
et par år siden.

Igår var jeg ude og besøge en veninde som desværre skulle have sin hest aflivet.
Hesten havde det ellers fint når den ikke blev redet, men når den blev redet
begyndte den at halte. ( hvist nok en form for slidgigt).

Min veninde havde hesten forsikret sådan:

1. Aflivning = alle pengene tilbage. 30.000 kr
2. Hesten må leve videre, men kan ikke forsikres= 1/2 af pengene tilbage. 15.000
Jeg kan desværre ikke lige alle forsikringsreglerne men noget lignene det jeg 1 og 2.

Min veninde valgte så at få hesten aflivet, p.g.a ellers havde hun ikke råd til en ny
hest!
Jeg synes at det er fuldstændigt Åndsvagt at aflive en hest p.g.a penge.
Tænk hvis det var os selv, som havde en sygdom hvor vores handicap kun var at vi
ikke kunne løbe ret langt, uden det gjorde ondt. Men ellers kunne vi godt nyde livet
fuldt ud. Tænk at dø p.g.a det?
Tænk på at vi hesteejer bestemmer over liv eller død.
Den heste jeg skrev om var kun 9 år gammel, men kunne sikkert godt blive 15 år gammel.
Hesten kan ikke sige at den gerne vil leve videre, den går bare i døden.
Hvad skal den sige eller gøre? Kun vi hesteejer bestemmer over det!!!
Hvis min hest havde været i denne situation ville den havde beholdt sit liv så længe
den kunne, selvføldelig er der en grænse, det ved vi alle.
Hvis jeg havde 30.000 og lidt mere til kunne jeg godt finde på at havet givet hesten
et længere liv, men det har en fattig studerende ikke. ( desværre )
Jeg håber virkeligt at vi mennesker begynder at se, hvor stort et ansvar i har for disse dyr. Jeg synes at der er utrolig mange mennesker herinde på debatten som virkelig behandler deres heste godt, men vi må virkelig stå sammen imod disse mennesker som vælger at aflive deres heste, for at få forsikringspenge!

Knus til alle Stine.

Ps. jeg har ikke den veninde mere, som jeg skrev om, da jeg ikke synes folk som hende er værd at samle på.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 12:32
Hvis den hest så - på et tidspunkt - fik det så slemt at det alligevel blev nødvendigt at aflive den??
Jahh, så stod din veninde der og havde lagt en masse penge i den.
Hun kunne selvfølgelig også have bestemt sig til at sælge den som hygge hest, men hvem ved så hvilken skæbne den fik?? Måske ridehest for nogen der ikke kunne se dens skavank?? Eller slæbt gennem et utal af markeder, for der er jo ingen der lige kan se gigten - hvis hesten ellers har en god dag, eller er blevet dopet i dagens anledning?!

Har du tænkt på at det ikke er helt billigt at have to heste?? (hvis den første fik lov at leve videre) Det var nok mere det din forhenværende veninde skulle tage stilling til - end om hun havde råd til at købe en ny hest.

Hun ville hellere have en hest hun kunne ride, end en der gik på marken og åd hendes penge, selvom hun selvfølgelig havde fornøjelsen af at klappe, strigle og gå en lille tur med en gang imellem, hvis den kunne holde til det..

Jeg kan sådan set godt forstå at din forhenværende veninde valgte at få hesten aflivet. Personligt ville jeg nok have gjort det samme (om det så er kynisk eller ej!).
Men nogen gange er man nødt til at træffe et valg. Og jeg synes ikke du skal dømme din forhenværende veninde på det valg hun traf. Måske skulle du tage en snak med hende, og finde ud af hvorfor hun valgte sådan?? Masser af mennesker får helt sunde og raske heste aflivet - den her hest havde (vist) slidgigt, og sådan noget bliver bestemt ikke bedre med tiden.

mvh. jeff
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 12:58
Jeg kan nok kun give Jeffrey ret. Jeg synes, at det er bedst at tænke tingene igennem, og så tage en realistisk beslutning. Det er da selvfølgelig ikke let at skulle aflive sin hest, men hvis det er det, den er bedst tjent med, så må det være sådan. Jeg havde nok gjort det samme.

Desuden synes jeg også, at du skulle tage en snak med din veninde. Hun har helt sikkert haft sine grunde til at gøre, som hun gjorde.

hilsen Christel
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 14:31
Hej
Jeg havde ikke selv gjort det.
Man kunne da sælge den billigt til en gård der kunne ha den.
Det er tåbeligt at tage et liv for at få et der er bedre.
Det er skod!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 15:25
Hejsa Christel og jeff.

Jeg kan godt forstå jeres mening, men denne hest jeg snakker om havde det fint
med at blive redet som hyggehest. Men når den skulle ind og samles i dressur
kunne benene ikke klare det bagefter.
Det er jo ikke alle som skal bruge en hest til dressur, spring o.s.v.

Jeg har snart været konkurrencerytter i 14 år og har startet DM to gange, og jeg har virkeligt hørt mange mennesker hvad de vil bilde forsikringsselsskaber ind for at få deres penge, for en hest som sagtens kunne bruges.

Hvad med trav og galopheste, dem brækkede man da bare benene på for at få forsikringen, hvis løbene ikke gik som de skulle.
Det samme skete med min veninde! Den gamle dur ikke mere til det hun forventede, afliv den og få en ny.

Jeg håber at det giver lidt mere mening, fordi jeg kan godt for stå jeres.

Venlig hilsen Stine.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 16:20
Hej Stine

Har du overvejet om den hest overhovedet mentalt kunne acceptere livet som hyggehest. Jeg ved at min hest ikke ville kunne det, og derfor vilel en aflivning også være at foretrække til den hvis den skulle komme i sådan en situation.

Ikke alle heste kan acceptere et li uden aktion....og en hest med slidgigt..hvor lang tid ville der ikek gå før det bliver forværret. Og hvad med om vinteren når vejret er koldt og leddene stive. Av hvor må det gøre ondt.....
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 18:34

Jeg synes, at din veninde har taget det rette valg....

Det havde selvfølgelig været åhhh så hyggeligt at have den gående til den faldt død om, enten hjemme eller hvis man fandt det perfekte hjem til den MEN der er hensyn at tage...

Er det 110 % sikkert at den ikke har det mindste ondt.

Kan den nu holde til i længden at blive brugt til hygge...

Trives den med at gå og lave næsten ingenting, især hvis den har været brugt til konkurence.

Koster den mange penge i dyrlæger og smed, og har man råd ?

Hvis man sælger den er det nu 200 % sikkert at den ikke bliver solgt videre til en som ikke får besked om dens lidelse... og som pludslig bruger den til andet end hygge... så bliver den halt igen... og ender måske sine mange sidste år som hestemarkeds hest....
Skylder man sin ven gennem X antal år det liv...... NEJ, det gør man ikke... ikke hvis man holdt af hesten, så lod man den få fred.

Du nævner selv at du har ligende forsikring......... HVORFOR DET........ hvis du er sikker på at du aldrig vil få din hest slået ned pga. uanvendelighed... så er de penge da godt sparet, især hvis du er studerende .... blot en tanke...

Havde jeg en hest, der enten ikke triveds med at gå som hygge hest og/eller havde jeg ikke mine heste hjemme, så havde jeg tager samme beslutning... også selv om jeg er hyggerytter og ikke har de vilde ambitioner... det handler ikke om ambitioner, men om med følelse over for mine heste.

Jeg vil nok mene at du er en ½ dårlig veninde, siden du ikke har kunnet sætte din ind i hendes problem, og få snakked med hende om det. Ét er, at i ikke er enige, men din støtte har hun haft brug for lige gyldig hvad... For jeg er sikker på at hun har ikke taget denne beslutning med et smil på læben... Og det er ikke nemmere med en fordømmende veninde, der ovnikøbet slår hånden af én...

Hilsner Joy

Og hvor i alverden har du fra at man bare brækker benene på væddeløbsheste fordi de ikke er hurtige nok ??????
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 19:36
Jeg synes da netop at der kan være tale om at tage ansvar for sit dyr, når man nogle gange bliver nødt til at tage den beslutning at måtte aflive det.

Jeg er fuldstændig overbevist om, at en hest ikke er istand til, at se frem i tiden og blive ked af det over, at nu skal den aflives om 1 mdr.

Min egen overbevisning er, at en hest ikke er bevist om hvor længe den har levet. Den har ikke planer for fremtiden, men lever i nuet. Den kan have forventninger fra dag til dag om, f.eks at blive fodret på et bestemt tidspunkt m.m. Men om den decideret står og funderer over hvad der skal ske med den i fremtiden, eller glæder sig til en ridetur den skal på 5 år frem i tiden- det tvivler jeg stærkt på.

Dermed mener jeg, at det ikke er længden på hestens liv der afgør om den har haft det godt, men derimod kvaliteten af dens liv fra dag til dag. Altså alle heste skal jo død en dag og om de er 9 år når dette sker eller 25 år, det er da ikke det der er afgørende. Det vigtigste må da for...f være om den har haft et for den tilfredsstillende liv og dermed er blevet behandlet i overenstemmelse med dens behov.

Nu nævner du, at du selv har redet DM op til flere gange. Hvis din stævnehest til f.eks 100.000 kr. blev kronisk syg og ikke måtte belastes mere og du ikke havde råd til at købe en ny hest, med mindre den gamle hest blev aflivet- ville du så med hånden på hjertet give afkald på, at ride store stævner og sætte den ud på en fold og glo indtil den selv faldt død om...

Derimod kan jeg sagtens følge din harme over folk der driver rovdrift på deres heste og selv er skyld i af de bliver nedslidte i en al for ung alder. Men det synes jeg bare er en anden diskussion og det var jo ikke det, der var tilfældet med din venindes hest.

Prøv at læse den artikel Professor og adfærdsforsker Jan Ladewig har skrevet i Landsbladet Hest fra februar måned. Nogen gange er det faktisk mere humant, at aflive sin hest.

Hej Hej
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 20:08
Jeg har haft de overvejelser tæt inde på livet selv - min hest har nemlig også gigt.

Der er flere ting at tage med i sine overvejelser.

For det første - hvordan vil hesten have det med blot at gå på en fold?? Min ville ikk etrives med det, så kan han ikke rides er der kun en vej!

For det andet - hvis man "sælger den til en gård" hvor den bare kan går og "hygge sig" - hvordan kan man så være 100% sikker på at den ikek bliver brugt itl mere end den kan tåle?

Prøv at se denne historie - den siger vist meget fint hvad der KAN ske. Det er ikke noget jeg ville byde min hest!
http://www.heste-nettet.dk/forum/read.php?f=1&i=33636&t=33546

For det tredie - Hvis man er velhavende nok til at have to heste, hvordan vil end gamle hest så synes det er at komme i anden række? Jeg må ingen gang kæle for en af de andre heste i stalden, så laver Monty bundvending i boksen - han ved godt at jeg tilhører HAM.

For det fjerde - hvis man IKKE kan have 2 heste, hvor længe synes man så det er sjovt at bare går og klappe på den gamle - en syg hest koster lige så meget eller mere at have end en rask hest. Og de fleste af os har jo primært hest for at kunne ride på den - eller??

***

Jeg står over for snart at skulle finde ud af om Monty kan komme til at gå lidt dressur igen, og det håber jeg selvfølgelig at han kan! Hvis han kun kan gå som skovturshest fremover, så sætter jeg dressuren på vågeblus - for så længe jeg KAN ride ham, beholder jeg ham.

Men bliver han så ømbenet at han slet ikke kan rides - så skal han aflives! Ikke så meget for forsikringepengenes skyld, som for hans egen skyld. Heste tænker ikke på fremtiden - de lever i nuet. Han vil ikke være bange eller ked af at han nu skal dø - den smerte er det kun MIG der når at opleve. Men det ansvar tog jeg jo på mig den dag jeg købte ham - og det vil jeg leve op til den dag det bliver nødvendigt.

Jeg er glad for at der ikke er nogen af mine venner der har din holdning til disse ting! Når tiden kommer for Monty at blive aflivet, får jeg brug for deres støtte - ikke for deres fordømmelse!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 20:40
Jeg vil blot bakke op om Dorte H.'s indlæg.

Personligt havd jeg nok også valgt at lade hesten aflive, men Dorte H.'s argumenter omkring, hvad en hest har af forventninger for fremtiden (eller mangel på passe), dem kan jeg fuldt ud følge!

Camilla
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 22:09
Puha, det er en meget ømtåelig diskussion det her - man holder jo af kræene!

Jeg stod jo i nøjagtigt samme situation med Fjederfoden for 1 år siden, jeg tænkte mig RIGTIG godt om, valgte hende og tog til "takke" med ½ af forsikringssummen. Havde hun haft ondt, så havde det været slut! Men Frühmi har ikke ondt nogen som helst steder, og trives som førtidspensionist og vordende mor...nu kan hun jo også have en funktion som avlshoppe, en mulighed som folk med vallakker ikke har.

Men det er en svær beslutning, og som der er nævnt andre steder, så er det ikke alle heste der kan affinde sig med at være "foldbumser" resten af deres liv.

Jeg har ikke et øjeblik fortrudt min beslutning - tværtimod. Jeg ville ikke kunne leve med mig selv, hvis jeg tog et liv uden grund...og at se min hest glad og fuld af liv, kan kun bekræfte min beslutning.

Man kan jo altid være lidt filosofisk...*hosthost*...hehe...og konkludere, at selv om jeg følte at Frühmi's skade fik min hesteverden/ride"karriere" til mere eller mindre at bryde sammen, er den nu blevet den direkte årsag til at et ønskeføl ventes at se dagens lys om en månedstid...

Jeg ved godt at denne her happy ending er langt fra standarden i disse skal/skal ikke-tilfælde...det må være den enkelte hest der skal tages hensyn til, og så må ejeren stå ved sin beslutning...

Mange hilsner fra Christina & Invalidepensionisten Frühmi
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 22:19
Mie, kender du nogen, som vil købe en hest, der ikke kan bruges til en pind, og passe den i alle ender og kanter? Jeg har selv en gård, men jeg køber da ikke af den grund alle mulige ubrugelige heste op, som jeg kan gå og fodre på. Sælger man sådan en hest (eller forærer den væk) så er det i mange tilfælde til et dårligt liv, fordi mennesker, der ikke giver penge for det de har, ikke sætter pris på det. Der er selvfølgelig undtagelser, men hvis man ikke er MEGET sikker på, hvilket liv man sælger hesten til, så er den bedst tjent med at aflive den!

Jeg har selv aflivet en hest under lignende omstændigheder selvom den sagtens kunne have gået her uden at koste ret meget - men den havde smerter og kunne derfor ikke fungere normalt på fold, da den ikke kunne løbe med de andre heste, og slet ikke rides, så jeg valgte den hårde vej til slagteren fordi jeg ikke syntes, det var et godt liv for den at gå på folden og være invalid. Tænk på, at en hest, der har slidgigt har smerter - vi mennesker kan skåne os selv, hvis vi har sådanne problemer, men en hest kan ikke på samme måde skåne sig selv uden at det går ud over dens kommunikation og kontakt med andre heste - derfor bør vi tænke os GODT om før vi er "barmhjertige" det er nemlig ikke altid barmhjertigt overfor en hest at lade den leve for enhver pris. Er hesten vant til regelmæssig træning og pasning, og kan den lide at blive redet, så kan det blive et meget tomt liv for den at undvære menneskekontakten og bare gå på fold, for uanset hvad, så vil man ALDRIG passe en uanvendelig hest ligeså godt som en ridehest, og man vil ALDRIG bruge den samme tid på den - hårdt, men sådan ER det bare.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 22:33
Min venindes hest har aldrig gået et stævne, og hun købte den fordi den havde
change for at blive god til dressur. Men det gik ikke med hår dressur.
Jeg mener at hun kunne havet beholdt den. Hun overveget at beholde den men
hun gad ikke at have en hest som ikke kunne samle sig rigtigt.
I har helt ret i at en hest ikke kan forudse fremtiden, men det er der da ingen der kan! Men alligevel kan man da godt have et godt liv. Min hest nyder da hvert dag af sit liv. I ville da heller ikke aflives bare fordi i ikke kunne løbe stærkt?
En hest som ikke kan bruges til dressur, behøves da ikke at midste livet p.g.a en sportsgren som vi mennesker har opfundet.
En hest behøves heller ikke at blivet solgt videre, man kan da stadigvæk godt beholde den. Den skal da ikke bare ende hos en hestehandler, eller lide med dens sygdom det giver jeg jer helt ret i.
Men helt ærligt, man slår ikke en hest ihjel for pengenes skyld. Og det er det der er sket her.
Heste bliver for det meste købt for at blive redet op i klasserne, for at blive flere penge værd. Jeg køber ikke en hest for at slæge den, jeg køber den for at følge den hele dens liv, vi kan da ikke bare aflive vores venner hvis de ikke lever op til vores forventninger!!

Venlig hilsen Stine.....
0
0
Svar på denne tråd
 
 til Stine
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 22:58
hvordan kan du tillade dig at komme med sådan en direkte løgn om, hvordan man brækker benene på væddeløbsheste, hvis de ikke går som de skal ?????
nu har jeg kommet i galopverdenen i mere end 14 år, og kan så fortælle dig at gennemsnits galophesten har det 3 gange så godt som gennemsnits rideheste/-ponyen !!!!
om travheste kan jeg fortælle dig at langt de fleste kommer på fold i ca. 5 timer om dagen, mange af dem bliver også trænet 2 gange om dagen og hvis der er det mindste galt med dem, tilkaldes dyrlæger med det samme, og der bruges LAAAANGT mere tid, penge, energi, omsorg og smed på de fleste væddeløbsheste (både galop og trav) end på nogen som helst ridehest i Danmark !
galopheste kommer også for det meste på fold i flere timer hver dag, og trænes meget varieret på både bane, skov og vej !!!
hver vinter har størstedelen af alle danske galopheste, ferie i ca 2-3 måneder.
deres foder, er varieret og tilpasset til hver hest, din hest står sikkert opstaldet på en rideskole hvor den får en skuffefuld havre og så lidt fibermix, men du aner garanteret ikke at en hest har brug for meget mere for at kunne klare at være på topniveau eller bare konkurrenceniveau, de skal ha' kalk, elektrolytter, diverse vitaminer, olier og meget mere som du ikke aner hvad er !!!
konklusionen er:
at hvad man hører af rygter om de "stakkels" væddeløbsheste, ikke er andet end skrøner og myter, ligeså vel som at mange tror at alle invandrere er tyve og slår gamle damer ned !!!!

så jeg synes at du skal fise hjem til din mor med alle dine små latterlige bemærkninger !!!

Flo

ps. hvad jeg har skrevet betyder ikke at jeg bryder mig om travtrænernes metoder og ting og sager !!!!!

pps. gennemsnits alderen for en galophest er langt højere end en ridehest's !!!!!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Stine
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 23:52
Jeg synes ærligt talt osse, at du virker mere fordømmende end tolerant! Kunne jeg ikke mere have en hest, der ikke mere duede til et liv med hestekvalitet; så ville jeg da ubetinget tage mit ansvar for at få dyret humant aflivet. Hellere et kortere godt liv, end et endeløst liv i kedsomhed og smerter. Jeg kender faktisk en, med gamle, forfangne ponyer, som ikke kan tage denne beslutning, og ponyerne er IKKE glade at se på.
Min "gamle" yndlingsbasse, er osse pgra forskellige ting på en slags aftægt; han har dog ikke smerter, bliver osse redet noget; men skal tages hensyn til. Jeg er så heldig at have have økonomisk mulighed (dvs mulighed for at have taget et ekstrajob) for at have både ham og at have kunnet købe en ny, der med tiden skal overtage min ridning mere og mere. Men min gamle anser mig for HANS!!! Han er jaloux; og lissom når et barn får søskende, så er der altså mange hensyn at tage, for ingen at såre unødigt. Mango skal ALT først....! Vi taler om opmærksomhed, foder, ind og ud fra fold, strigle, ride, gå tur mv. Og dage, der KUN er hans. Disse bliver færre, for nu er accepten så småt ved at være, at han han måske skal dele, men stadig intet mangler..!!! Men jeg skal altså alting først HVER DAG med ham. Og af respekt for ham, så skal han da selvfølgelig have de hensyn, og ikke komme i anden række. Så tiden der forbruges på hest er altså så osse dobbelt. Og dette er tidskrævende; for den nye skal osse have sin tid og opmærksomhed,
oveni familie og job. Men nødvendigt. For ville eller kunne jeg ikke påtage mig dette, så ville det have været mere humant at aflive, hvis jeg da ikke ville undvære at ride, de mange år, han sikkert og forhåbentligt har igen. Og jeg vil gerne have ham, jeg jo er så glad for, og som har givet mig så mange skønne stunder; men jeg ville osse være ked af ikke at kunne ride. Og realistisk set, så er dette for krævende for mange. Og tanken om en eller anden aftægtsordning på et nyt sted, er jeg sikker på, ikke ville vække andet end sorg og forvirring hos mit kære dyr. Så uanset hvor glad jeg er for ham, så ville jeg anse det for totalt ansvarsløst, at kaste problemet fra mig på denne måde. Jeg mener, at enten er det mig og ham; eller osse aflivning! Og den dag, vi ikke mere kan hygge os sammen, så følger jeg ham til det sidste; uanset den ubærlige smerte det helt sikkert ville forvolde mig; alt andet er utænkeligt! Han skal IKKE ende i uværdige år som en olding hos andre, der ikke har haft de ting sammen, som vi har haft, der gør, at vi osse kan klare det sidste sammen en dag! Og jeg ved, at når den kommer - og det gør den - så har jeg hårdt brug for mine venner og familie til at støtte mig og græde ud med; jeg ville føle mig så såret og ked af det, hvis de istedet vendte mig ryggen og fordømte mig! Men det gør de heller ikke, for vi er heldigvis så gamle, at vi har prøvet meget sammen efterhånden; derfor er vi venner, der holder! Måske skulle du osse overveje at blive sådan en ven!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Stine
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 09:33
Stine jeg håber at du med dit syn på liv og død selv er vegetar og ikke propper små grise, får og køer i munden som ikke var dine venner, mens du klapper på din hest som er din ven.

Hej Hej
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Stine
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 10:18
Hej Stine !

Det er åbenbart "ømt" emne for de fleste af os.

Da jeg købte min hest gjorde jeg op fra starten, at når den dag kommer han ikke kan rides længere, så beholder jeg ham altså alligevel. Situationen vil selvfølgelig være en helt anden, hvis han får ondt, for han skal altså ikke lide.

Årsagen til dette er, at vel er jeg interesseret i at ride, men jeg er altså mere interesseret i hesten. Så han bliver altså ikkke kasseret, hvis/når han ikke længere kan rides på.

Jeg har det på sammen måde med min hest som min jagthund, den bliver altså heller ikke kaseret når den ikke længere kan bruges til jagt.

Af samme årsag har jeg valgt ikke at lade min hest forsikre, der er sgu ikke nogen der skal bestemme om den skal aflives eller ej. Men da jeg ved, at han ikke lever evigt, har jeg en lille heste opsparing hvor jeg sætter penge tilside hver månede til indkøb af ny hest, når den gamle ikke kan længere ( han er kun 4 år nu)

Vel er det da mange penge det vil koste at holde liv i hesten, men på den anden side er jeg aldrig gået sulten i seng i nu.

Hvorfor er der ikke nogle der lever af at lave nogle hestplejehjem ? Sådan en stor dejlig løsdrift, hvor hestenen kunne leve næsten som vilde heste på deres gamle dage ?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Stine
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 11:40
Det med at væddeløbere har det dårligere, det er sgu lidt af en løgn... men nok om det.

Et eksempel JEG har set, som jeg ikke brød mig det mindste om, handlede også om penge. Det var den her meget flotte hest, som kom til dyrlægen sammen med dens opdrætter. Denne opdrætter mente, at hesten kunne indbringe omkring 30.000 kr hvis den kom godt igennem undersøgelsen.
Det gjorde den så ikke.
Hesten havde en lille, kronisk fejl i benet, som ville nedsætte dens værdi som konkurrencehest. Ikke som hyggehest, ikke som ridehest i det hele taget. Den ville bare ikke være 30.000 kr. værd længere, men kun det halve (for det ville kræve en operation).
Det er muligt, jeg ikke selv er skinhellig, men jeg blev forarget da hun sagde hun ville have den slået ned. En god hest, det kunne blive en pålidelig ridehest, ikke nogen vildt dygtig konkurrencehest godt nok, men alligevel... Hvis hun fik den aflivet, kunne hun få forsikringssummen, og det ville hun hellere.
Det kan godt være, det ville koste penge at få den opereret. Det kan også godt være, man mister mange penge på det. Men man har for f..... selv valgt at sætte den hest i verden, så må man også kunne tage ansvaret for den, uden at spolere dens chancer fuldstændigt, fordi man på den måde vil miste penge.

På samme måde mener jeg, om en privat hest, der kunne få et godt liv, dog uden det helt vilde. Det at man ikke kunne samle den, det er måske ikke såå smart... men det kan godt lade sig gøre, at finde ryttere (gode, flinke og ansvarsbevidste ryttere) som gerne vil have an hyggehest gående.
Det at det ville være synd, at hesten skulle gå på græs hele dens liv... helt ærligt... hvis ikke den lider fysisk ved det, så er jeg ikke helt sikker på, jeg mener det er dyremishandling... kender da en del heste der lever sådan et liv, og det går da helt glimragende...

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Stine
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 13:02
>Hvorfor er der ikke nogle der lever af at lave nogle hestplejehjem ? Sådan en stor dejlig løsdrift, hvor hestenen kunne leve næsten som vilde heste på deres gamle dage ?<<

Det lyder da vældig idyllerisk - men hvordan skulle man kunne leve af det??

Jeg ved ikke hvad det koster at eje eller leje jorden til formålet - men man skal jo bruge ca. 1tønde land pr hest. Foder, sko (for sådan en som Monty er det minimum 1200 hver 6 uge - mere når han hiver sko af), dyrlæge, vedligeholdelse af jord, hegn og læskure. Arbejdskraft til pasning af dyrene og vedligeholdelsen er heller ikke gratis.

Hvor skulle indtægterne komme fra til at dække dette?

Og en helt anden ting er at jeg ikke ville drømme om at sende min hest væk til fremmede når han engang bliver for gammel eller ømbenet til at jeg kan ride ham. Jeg har tilbragt gennemsnitligt 2 timer hos ham hver dag i de seneste 7 år - jeg kender ham og han kender mig og er vant til at der bliver brugt masser af tid på ham. Jeg ved godt at det ikke er et "naturligt behov" hos en hest at den har et menneske rendende hele tiden, men det er en rutine som de fleste rideheste er vænnet til, og så er det unfair at pludselig ændre væsentligt i deres rutiner.

Og hvordan skulle jeg kunne være 100% sikker på at fremmede mennesker der ikke har noget personligt forhold til Monty, skulle kunne være lige så opmærksomme HAM? Hvis man har 20 - 30 heste - med en vis udskiftning i flokken, kan man ikke opnå et personligt forhold til hver enkelt - uanset at man har den gode vilje.

Nej - jeg ville aldrig kassere min hest og sende ham på plejehjem! Ansvaret for at bestemme over hans liv og død er tungt - men det vidste jeg da jeg købte hest, og det ansvar er det min forbandede pligt at leve op til!
0
0
Svar på denne tråd
 
 til Zip og Tine
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 13:45
Til Zip...

Som du selv skriver..citat :
"Det at det ville være synd, at hesten skulle gå på græs hele dens liv... helt ærligt... hvis ikke den lider fysisk ved det, så er jeg ikke helt sikker på, jeg mener det er dyremishandling... kender da en del heste der lever sådan et liv, og det går da helt glimragende... "

Ja, Zip... det ville være synd... for nogle heste.... ikke for alle. Men hvad gør man ved dem ???

Min unghest kom slemt tilskade sidste sommer, indrømmet det første jeg næsten tænkte var "godt hun er forsikret" ....Vi (min mand og jeg) tog snakken om hvad vi ville gøre hvis hun ikke blev rent gående igen. Heldigvis kom det ikke så vidt, men hun er en af de heste der ville HADE at gå som foldbums også selv om hun ikke havde smerter... Vi var enige om at hun skulle aflives, hun ville slet ikke egne sig til at gå de næste måske 20 år som hygge hest. De uger hun var skadet, var hun en pestilens uden lige... hun var virkelig ked af at stå på folden, når de andre kom ind for at blive redet.. Hun blev sur og tvær... og ville ikke på fold.

Er det er liv ???

Til Tine
Om man forsikrer mine heste eller ej tjaa... det er forskelligt fra person til person.

Jeg har mine forsikret både for livsforsikret og uanvendlighed.

Livsforsikringen har jeg fordi at hvis nu den faldt død om, så ville det være rart at kunne købe en ny... ikke for at glemme den gamle, men for at få hjælp til at komme videre... Det letter sq sorgen at have en ny man at tude i.

De er uanvendlighedsforsikret fordi jeg ikke vil stå i den situation, om jeg skal holde en hest i live, måske fordi jeg ikke har andre heste og jeg ikke har råd til at købe en ny. Det er set flere gange... og er det et liv for en hest ??? er det så ikke bedre at aflive den.

Jeg har set hopper gå som følhopper fra de var 3 til den dag de falder om... bare fordi de skal "arbejde for føden"

Jeg har set heste med bla. mus blive kasseret som konkurenceheste og blive solgt billigt til en der ville have en hyggehest... efter en tid er musen pludslig forsvundet og hesten er til salg som ridehest ( IKKE HYGGEHEST) og har aldrig fejlet noget.. Og selvfølgelig til en væsentlig højre pris..

Jeg ville gerne kunne beholde alle mine heste til den dag det faldt døde om selv, men det er naivt at tro at alle heste ender deres dage sådan og jeg ville have det skidt med at sende min heste videre i livet og ikke vide om den næste ejer glemte at den var syg/skadet... og skulle tjene hurtige penge.....

Jeg er ikke helt enig med Lisbeth som siger *s* at det koster lige så mange penge at holde liv i en rask som en syg hest.... det er ofte dyrere at holde liv en syg hest end en rask...

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Zip og Tine
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 15:44
Beklager Stine, men min opbakning får du heller ikke.
Jeg solgte min Dv-hoppe i sin tid, billigt pga mus. Der skete jo så det som Joy beskriver; det forsøgte at sælge hende videre (fordi hun ikke kom i fol) som ridehest! GUDSKELOV er historien endt lykkeligt, jeg har kontakt med nuværende ejer, hun har passet hesten stort set siden jeg solgte den, har så omsider købt den og fået føl på den (så hun kunne noget de andre ikke kunne, hæhæ!). Den historie er endt godt. Men det er undtagelsen der bekræfter reglen. Stod jeg i samme situation idag, så blev den kun solgt til nogen jeg kendte og på vilkår. Ellers var det slagteren! Netop fordi man som hesteejer har forpligtet sig til at tage det ansvar.
Min første isbuk blev aflivet fordi han var forfangen og havde ondt. Der blev forsøgt alt. Men til sidst sagde hesten selv (jeg kunne se det lige så tydeligt som hvis han virkelig havde åbnet mundne og sagt det) at NU gad han ikke mere. Og så fik han fred og jeg stod selv ved hans side da han fik sprøjten.
Min nuværende hest (også isbuk) ville være alletiders hyggeonkel for en flok ungheste når den tid kommer, HVIS IKKE det lige var for det faktum, at han elsker at blive redet. Jeg tror ikke han kunne holde til at være foldbums. Han kunne sikkert sagtens leve mange år, men jeg ved at man ville kunne se på ham at han syntes det var et trist liv. Der skal ske noget omkring Hrollur, BÅDE på folden og i hans menneskesamvær.
Mvh Mette Raavig
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Zip og Tine
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 17:16



Jeg vil nok sige, at jeg højst sandsynligt havde gjort det samme. Det lyder måske meget hårdt, men tænk lige, en 9 årig hest, den har mange år foran sig, hvor mange har brug for at have en hest gående i mange mange år uden at kunne bruge den ret meget. En syg hest koster det samme som at have en rask hest (om måneden) og nok også mindre for den har ikke en skade der måske skal behandles.. Hvorfor så ikke bare købe en rask hest istedet for, og samtidig kunne bruge den når man har lyst ?? Så den hest ville højst sandsynligt, hvis den fik lov at leve, blive solgt fra hjem til hjem. Vil man byde sin hest det ?!!?!

Så jeg vil nok mene at istedet for at droppe hende som veninde, så prøv at sætte dig i hendes sted... det må havde været hårdt nok for hende at skulle ta den beslutning (det er trods alt hendes hest) hvorfor gøre det sværer for hende, ved at dømme hende på den måde pga det valg hun har truffet ??!!

Hilsen Elif
0
0
Svar på denne tråd
 
 køb jer en racercykel istedet...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 18:29
Hvad man synes om dette kommer helt an på hvordan man anskuer heste (og dyr i al almindelighed). Desværre er der åbenbart rigtig mange, der ser deres dyr som "ting" og behandler dem derefter. Nogle er værre end andre. Der er da mange, der føler for deres hest og ikke kunne drømme om at mishandle den, men som, når det trykker på pengepungen, alligevel mest tænker på sig selv. EGO EGO EGO - ja, det er mennesket i en nøddeskal. Man vil gerne være åh så god mod dyrene - undtagen lige når det går ud over én selv. Det er de samme mennesker som væmmes ved burhøns og tremmekalve, men som alligevel selv ikke vil ofre et par kroner ekstra på økologiske varer nede i supermarkedet.

Ja, det er sgu' synd for den, der står og skal vælge mellem at lade sin udmærket sunde hest leve eller få den aflivet for at få råd til en ny hest, der kan leve op til éns høje forveninger. MEN MEN, der er én ting man skal huske. Der er kun ÉT offer her, og det er hesten. Når man køber et dyr tager man det fulde herredømme over det, man tager dets frihed fra det og så følger der altså et enormt ANSVAR for dette dyr med. De er ikke lejetøj, selv om de nærmest kan købes på samme vilkår.

Èn skriver, at det er humant at aflive sådan en hest. Ja, gu´ er det det - hvis hesten lider således at det går stærkt ud over dens livskvalitet. Men det var vist ikke tilfældet med hesten i dette eksempel. Den havde det fint med let ridning og almindeligt hesteliv, den kunne blot ikke holde til at være top dressurhest. Nej, her var ikke tale om at aflive hesten for dens egen skyld.

Og så denne undskyldning skrevet af Lazer:

"Har du overvejet om den hest overhovedet mentalt kunne acceptere livet som hyggehest. Jeg ved at min hest ikke ville kunne det, og derfor vilel en aflivning også være at foretrække til den hvis den skulle komme i sådan en situation"

- Hvad er det for en gang vrøvl? Det er ret flot at hun lige ved hvad hendes hest tænker og ville vælge. Nej, det er vist mest en dårlig undskyldning for at dulme egne samvittighedskvaller. Heste er ikke født med et naturligt behov der hedder "at have en rytter på ryggen hver dag - og helst ride svær dressur". Der er masser andre måder at aktivere en hest på end at ride den hårdt. Faktisk også meget mere behageligere og naturlige måder.

Tænk jer om før I køber hest - det er et liv lagt i jeres hænder, tag lige at have respekt for det...
1
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 19:32
Citat, Joy...

>>Min unghest kom slemt tilskade sidste sommer, indrømmet det første jeg næsten tænkte var "godt hun er forsikret" ....Vi (min mand og jeg) tog snakken om hvad vi ville gøre hvis hun ikke blev rent gående igen. Heldigvis kom det ikke så vidt, men hun er en af de heste der ville HADE at gå som foldbums også selv om hun ikke havde smerter... Vi var enige om at hun skulle aflives, hun ville slet ikke egne sig til at gå de næste måske 20 år som hygge hest. De uger hun var skadet, var hun en pestilens uden lige... hun var virkelig ked af at stå på folden, når de andre kom ind for at blive redet.. Hun blev sur og tvær... og ville ikke på fold.<<

Hmm... jeg ville sige, hun blev ked af det, fordi hun var ensom, og det bør man aldrig byde sin hest (i hvert fald ikke for en længere periode).
Jeg er overbevist om, at der ikke findes heste som "ikke kan undvære at blive reddet", altså som simpelthen heller vil dø end at gå på fold hele tiden. Ideen med en skadet hyggehest, der skal gå på fold, er jo ikke at man bare efterlader den til sig selv og glemmer alt om den. Og man kan jo stadig godt trække små ture med den (hvis den er for skadet til det, ville jeg aflive den, det ved jeg ikke om din var...)
Giv mig et eksempel på en hest, der sygnede hen af, at gå rundt på folden sammen med andre heste, så æder jeg prompte mine ord i mig. Hvis man bare smækker hesten ud på en græsmark helt alene, ja så vil den naturligvis slet ikke have et liv. Den skal have selskab, og hvis man ikke kan klare det, så find en den kan dele fold med, eller sælg den til en som har plads. Man skylder sin hest, ikke at tage de hurtige udveje. Efter min mening bør hesten først aflives, når den ikke længere kan "følge med flokken".

>>Er det er liv ???<<

Hvis man er ansvarsbevidst nok, til at sige "min hest er skadet, den kan ikke rides længere, men jeg vil sætte mig for, at give den et godt liv alligevel...!", ja. Hvis hesten ikke har smerter, så kan det sagtens lade sig gøre... så er den bare pensioneret.


-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 20:10
Jeg fik vist ikke forklaret mig ordentligt...

Min unghest ville ikke på fold nej... med det var sørme ikke fordi hun var ensom derude... det var sommer og dermed døgnfold i en flok på omkring 7 heste, der var der ude ved hende... ligegyldig hvilken hest der blev tager ind så prøvede hun at springe med ud fra folden...Når hun ikke fik hoppet med ud, blev hun sur og tvær. Vi havde hende dagligt inde dels for at vaske hendes ben og meget for at hygge med hende, så der i det mindste skete andet end bare at gå på fold... Hun blev så glad når det endelig var hende vi tog ind... Hun var ikke til at holde fra folden til stalden, hun trippede på staldgangen og var ivrig...Når vi trak hende ud fra stalden var hun ved at springe afsted... lige til hun fandt ud af at vi ikke trak mod vejen men mod folden... så forsvandt ivrigheden....og ørene kom ned af nakken og små bidende efter mig... det var en mindre kamp at få hende derud igen... ikke fordi hun skulle alene der ud ( der var ligesom alle de andre), ikke fordi der ikke var noget græs ( der var masser af det), hun blev ikke jagtet på folden .. før hun blev skadet var der ingen fold problemer og heller ikke nu efter hun blev rask. Der var ingen grund til ikke at ville på fold... andet en KEDSOMHED I STOR STIL.
Helt ærligt... en sommer fold med masser af græs og andre heste hun iøvrigt trivede godt med ?? Hvad skulle jeg byde hende som alternativ hvis hun ikke kunne rides... Bedre kunne hun ikke have det.

Nu er jeg oven i købet så heldig at jeg har mine heste i løsdrift, men hvad ville det ikke være endt med hvis jeg havde hende opstaldet på et ridecenter med ( i bedste fald) max. 1 times fold dagligt... et hestehelvede i en boks 23 timer i døgnet ... hvis jeg solgte hende til en der manglede en hygge hest... ville jeg så kunne møde hende året efter på et hestemarkede fordi hun var blevet solgt videre, når hun nu var sån lidt underlig at håndtere når hun skulle på fold.

Der er masser af heste der ikke ville trives som foldbums... bare fordi de i tidernes morgen kommer fra de store stepper, betyder det ikke at alle vil gå og fede den resten af deres liv på fold...

Udover min unghest, så har min veninde en dressur hest, der med garanti ville syne hen til et ynkeligt billede af en hest, hvis han skulle være så uheldig at skulle gå resten af sine mange dage som foldbums... han NYDER at blive redet og at komme til stævner... at byde ham et liv uden andet end klap og kæl.... det ville være utænkeligt.

Man får et kæmpe ansvar når man køber hest og det ophører først den dag hesten er død... Man har et ansvar over for ens hest, når man sælger den... hvad liv bliver den budt fremover. En hest der er næsten gratis (pga. skade), havner nemt i de forkerte hænder, det er svært at gennemskue en mulig køber og folk øjner nemt en chance for hurtige penge ved en hestehandel...

Den uvisse faktor ville jeg ALDRIG BYDE MINE HESTE. Kan jeg ikke have dem selv eller trives de ikke pga. skade så er det eneste rigtigt at gøre at sende dem til de evige græs enge... Det skylder man sin bedste ven.

Jeg har ikke mine heste forsikret for at tjene penge på dem og jeg har heller ikke dyre heste... ej heller er jeg konkurence menneske, der har behov for at profilere mig ved alle stævnepladser... jeg har heste fordi jeg holder af dem og gerne vil gøre mit til at de får et godt liv hos mig... Og når det liv ikke er godt mere... af flere grunde, så holder jeg nok af dem til at gøre en ende på deres lidelser, hurtigt og humant.

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd
 
 til Dorthe H.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 21:35
"Stine jeg håber at du med dit syn på liv og død selv er vegetar og ikke propper små grise, får og køer i munden som ikke var dine venner, mens du klapper på din hest som er din ven."
- Øhm... Dorthe H., bare nysgerrig... fornemmer man en vis modvilje mod vegetarer..? (Det ligger måske også lidt i din ip-adresse...)

Mette (Fjolle) :-) ½
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Dorthe H.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 22:28
Jeg tror aldrig vi bliver enige her. Hvis omtalte hest havde muligheden for at få en ny, sød ejer der ville beholde den hele resten af dens liv, ride den let og passe godt på den så ville det selvfølgelig være det optimale.

Hvis IKKE, så synes jeg man er egoist hvis man vælger at lade den leve. En hest kan godt hygge sig med at gå på fold. Men det er altså bare ikke nok for alle heste. Nu er der så nogen der siger at heste ikke blev skabt til at bære rytter. Nej, de blev skabt til at leve på de åbne vidder, i bjergene, på prærien, på stepperne osv osv. Et barskt liv med udfordringer, kamp for overlevelse og frihed. Åer der skal springes over, kløfter der skal forceres, andre heste at følges med og kommunikere med. Hvor mange af os kan tilbyde vores evt. foldbums det? Ingen af os, det tror jeg ikke på. Vores heste får istedet udfordinger ved at blive redet, osv, men vores folde er sørme ikke meget at råbe hurra for. Nogle af os er heldige at vi har store folde, men jeg tvivler meget på at de kan lige den natur hestene oprindeligt kommer fra.

Mht Lazer: Jeg har indtryk af at Charlotte kender sin hest RET godt, det skulle man gerne som hesteejer, og efter hvad jeg har hørt om Lazer herinde vil jeg mene at hun har rimelig godt styr på hvad hans psyke vil kunne holde til.

Men...som sagt tror jeg aldrig vi bliver enige, men for min skyld må I da gerne tærske langhalm på det. Jeg vil bare sige til jer der er imod aflivning. PRØV at forstå at vi rent faktisk tænker på HESTEN. Det gør I også, I gør det bare på jeres måde, og vi andre på vores måde.
Mvh Mette Raavig
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Dorthe H.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 22:31
Prøv at tænk hvis det var jeres mor som blev syg? Så ville de fleste af jer bare aflive hende, fordi nu kan i tage på shoppe tur med hende mere?

I gider ikke at bruge penge på jeres mor, hun bliver for dyr i længden, og tænk hvis i skulle ofre medicin på hende, det ville jo koste penge, eller
ville det blive for dyrt?
I kunne jo også sælge hende billigt til en anden, som jeg kan mærke at der også er på mode herinde.

Vi mennesker er ikke bedre end vores dyr, en hoppe, en mor, helt ærligt.

Nej afliv jeres mor, og få en ny.

V.H Stine

Tak Maiken.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Dorthe H.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 22:50
Der ER altså andre måder at aktivere sin hest på end at ride! - Eller er i SÅ fantasiforladte? En hest skal selvfølgelig ikke blot stå og glo på folden. Den skal have noget aktivering. Hvis man ikke har en kæmpe fold må man bruge fantasien bare en lille smule. Læg nogle "forhindringer" på folden. Smid fældede træer derind eller læs et ordentligt læs jord ind i en bunke. Det lyder måske kedeligt for jer, men det kan faktisk give hestene megen ekstra aktivering. At anlægge en fold på ujævnt terræn er også en super idé. - Det er ofte jord som ikke regnes for særlig velegnet til hestefold, men det er en misforståelse set med menneskeøjne. Heste får ikke den samme æstetiske tilfredsstillelse ved synet af pinligt vinkelrette folde med pæne hvide hegn som vi gør.

Derudover så sørg for at aktiver hesten lidt på andre måder også. Vi holder også hunde i fangeskab, og de kan sagtens have et fint liv med os UDEN at blive redet. Der er masser af måder at aktivere sin hund på - det samme gælder heste. Gå nogle ture med den, "leg" med den, lav øvelser fra jorden, lær den nye ting. - Men, nå nej, det har I jo ikke TID til - I skal jo træne jeres nye tophest...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 07:47
Ok... jeg havde det indtryk, at hestene kom ind, og hun blev stående alene.
Jeg sætter naturligvis ikke spørgsmålstegn ved, hvorvidt du tog en rigtig beslutning, det ved du bedst selv. *SS*

Det ER et meget svært emne, for vi har alle forskellige ideer om, hvornår en hest har det for skidt til at leve. Hvis en hest åbenlyst lider, ved at stå på fold istedet for at blive reddet, jamen så var det ikke noget for din hest. Alle heste er forskellige, og deres personlighed er vel det der afgører, om den er glad som "foldbums" eller ej.

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 09:12
Amen Zippeline! Du kan godt se hvor jeg, og Joy, og mange andre vil hen. Heste er forskellige, nogen vil kunne være 100% tilfredse som foldbumser, andre vil ikke.

Nu drejer debatten sig jo ikke udelukkende om de heste der slet ikke kan rides, men også dem der er dømt til at være skovtursheste/ kun blive redet let. Mht dem er det endnu sværere at blive enige om hvorvidt slagtning eller videresalg er det mest humane. Jeg har allerede forklaret min holdning i det spm.

Atter engang vil jeg konkludere at vi aldrig bliver enige. Og den med vores mødre er altså for dum, det kan ikke sammenlignes. Vi kan godt elske vores heste lige så højt som vores mødre! Og netop fordi vi elsker hestene så højt, må vi vælge det bedste for dem! Hvilket - desværre - i nogen tilfælde er aflivning. For hestens skyld.

Mette Raavig
0
0
Svar på denne tråd
 
 tl Stine og Maiken
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 09:21
maiken, hvad hvis du nu ikke var så heldig at være myndig, ikke selv var færdig med skolen, og faktisk skulle knokle din røv ud af bukserne næsten hver dag på et fulsdstændig meningsløst arbejde, for at ha' råd til din hest, tror du så selv at du ville ha' tid til at rende rundt og lave jorbunker og timevis af "aktivering" ??!!??
jeg er helt med på at man skal tænke på hestens vilkår som det første og det vigtigste.
men hvad tror du der sker med en 14-15 årig pige, der havde sin dejlige hest og elskede at ta' ud og ride på den, elskede den overalt på jorden, passede den godt og alt hvad der skal til, en dag er de uheldige, hesten kommer til skade, den er uanvendelig som ridehest, og kan kun gå som "foldbums" resten af livet.
pigen er dybt imod at man slår heste ihjel, som de fleste nok er i den alder, og vil beholde den og bare passe den og lade den hygge sig på folden.
før eller siden mister pigen interessen for hesten og vil sælge den.
haltheden er ikke synlig når hesten bare traver frit, og de sælger den til en hestehandler, som er indforstået med dens skade, han "lover" selvfølgelig pigen at han aldrig vil slagte hesten og aldrig vil sælge den videre, bare beholde den som selskabshest.
en time efter han er kommet hjem med hesten, som han fik for slagteprisen, fylder han den med butasaft, sætter en eller anden pige til at ride den og sælger den lidt senere.
hesten er købt af en anden pige, på 10 år, den var jo så rolig og sød da hun så på den men det ændrer sig hurtigt når virkningen forsvinder.
hesten bliver halt og vild af smerte, men det ved pigen jo ikke, hun ved kun at den er vild, hesten fortsætter til en ny hestehandler og der fortsætter historien.
hvor fedt et liv har den så fået ???

det sker mange gange om dagen, verden over !!!
det er samme historie som de andre har beskrevet, me nu har jeg skrevet den lidt længere, så kunne i måske få en bedre idé om hvad vi taler om.
jeg ved at det, med sådan en begrænset hjernekapacitet som jeres, kan være lidt svært at forstå, men vi andre kan godt ha' en mening uden at den er skabt af skyld og skam !!!!

Flo
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: tl Stine og Maiken
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 09:33
Så så Flo, dit indlæg var godt lige indtil de sidste 4 linjer. Jeg er fuldstændig enig med dig i alt hvad du skrev indtil da. Ingen grund til at begynde at kaste med mudder, vi kan bare håbe at de andre vil begynde at se sagen fra vores side. Hvis ikke vi kan blive enige så kan vi måske i det mindste se sagen fra hinandens synspunkter? Jeg kan sagtens se sagen fra Stine og Maikens side, men jeg bliver godt nok aldrig enig med dem.
Mvh Mette Raavig
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Til Joy...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 09:53
Til Maiken

Der er ganske rigtigt masser af andre måder at aktivere en hest end ridningen - men de fleste af de måder (incl. den med en kuperet fold) vil en gigthest ikke kunne have fornøjelse af, da belastningen ved bevægelsen vil kunne give smerter. Monty har tidligere boet på en meget lækker kuperet fold, men den ville jeg ikke vælge til "pensionsfold" hvis han skulle være foldbums - for han tog sko af HVER uge - og han kan ikke gå barfodet, da hans sko er lavet til at aflaste hans ben.

Min eventuelt nye hest vil ikke være en "tophest" som du så hånligt skriver - for det har jeg hverken råd til, interesse i aller evner til at ride.

Men jeg vil altså gerne have en hest for at ride den - er det så slemt??

Og til Stine:

Hvad er det dog for en debil sammenligning?? Jeg bekoster ikke at min mor lever, og er ikke den der skal tage beslutningen hvis hun eventuelt var syg. Jeg mener i øvrigt ikke at man kan sammenligne de to ting.

Men HVIS man kunne det, ved jeg at min mor har samme holdning til den sag som jeg - for vi har talt meget om det. Vi har en arvelig sygdom i familien, og har haft "fornøjelsen" af at se min mormor leve som en grøntsag i over 10 år før hun endelig fik fred! Vi har talt meget om det, og jeg ved at min mor lige som jeg hellere vil dø hurtigt frem for at være en grøntsag. Faktisk havde min mormor set sin mor gå samme vej (selv om lægevidenskaben dengang heldigvis ikke havde været i stand til at holde hende i live så længe) og havde udtalt at hun håbede at "nogen ville holde en pude over hendes ansigt før hun kom så vidt" - så heldig var hun ikke! Men måske havde hun "fornøjelse af livet" - når man puttede et stykke chokolade i munden på hende smilede hun.
Er det livskvalitet?
Er det værdigt?
Ville du ønske det for dig selv?
Jeg håber at lægevidenskaben finder en måde at lade min mor (og mig) undgå den samme lidelse. Hvis ikke, håber jeg at man til den tid kan få hjælp til at dø på en værdig og smertefri måde - eller at jeg har mod til at tage sagen i egne hænder mens jeg stadig er i stand til det!

Men det har jo ikke noget med heste at gøre!

og til Joy:
Det lyder da som om vi er ganske enige :) - det jeg skrev var: "en syg hest koster lige så meget eller mere at have end en rask hest"

Og til Christina:
Jeg synes at du er superheldig at Fjederfoden ikke alene er en hoppe, men også at hendes skade ikke var af arvelig karakter, og at hun har en fornuftig afstamning - det har givet dig et godt grundlag for at vælge den løsning du har valgt for hende. Og i samme situation ville jeg ganske givet vælge den samme løsning.
Det blever spændende med junior - nu er der ikke så lang tid til :-) Du må sige til lige så snart den kommer - så kaster jeg mig på cyklen og kommer på visit - og så kan jeg jo også lige få et par billeder at scanne så alle andre også kan nyde synet :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Stine
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 10:14
Stine skrev:

>> Prøv at tænk hvis det var jeres mor som blev syg? Så ville de fleste af jer bare aflive hende, fordi nu kan i tage på shoppe tur med hende mere?

I gider ikke at bruge penge på jeres mor, hun bliver for dyr i længden, og tænk hvis i skulle ofre medicin på hende, det ville jo koste penge, eller
ville det blive for dyrt?
I kunne jo også sælge hende billigt til en anden, som jeg kan mærke at der også er på mode herinde.

Vi mennesker er ikke bedre end vores dyr, en hoppe, en mor, helt ærligt.

Nej afliv jeres mor, og få en ny. <<

Tænk engang hvis det var så nemt. Men man får jo ikke en ny mor, selvom hun måske var bedre tjent med at dø - fremfor at leve et umenneskeligt liv med daglig medicin i store mængder og et utal af smerter. Heldigvis er mennesker sådan indrettet at de kan "tænke" konstruktive tanker. Heste reagerer på instinkt og rutiner!
Hvorfor tror du så mange mennesker springer ud fra høje bygninger og broer??
Hvorfor tager de hele glasset med sovepiller eller trykker på aftrækkeren??

Selvom en hest levede en helt uacceptabelt hesteliv - kunne den ikke gøre dette, dertil er dens hjerne ikke udviklet! Den ved bare at det gør ondt - men ikke hvorfor.

Hvis du havde valget at slukke for respiratoren eller lade din mor leve som "grønsag" i mange år - hvad ville du så vælge??

Der er selvfølgelig chancen for at hun på et tidspunkt åbner øjnene og måske kan leve videre med en større hjerneskade.

Måske kan hun en enkelt gang om året genkende dig - ellers sidder hun bare umælende og stirre frem i luften - er det et liv??

Hvordan tror du hun har det? For hun kan ikke fortælle dig det??

DET ER DIT VALG??

Skal du så vælge egoistisk og lade hende leve - for din skyld, fordi du ikke kan undvære at hun er der?

Eller skal du afbryde respiratoren, og prøve at lade være med at tænke på resten??

Den eneste grund til at hun ikke allerede var død - var jo egentlig at vores teknologi er så fremskredet at vi har opfundet respiratoren (endnu en forskel på menneske og dyr).

Måske et lidt "groft" indlæg - men det var bare min kommentar til det andet indlæg.

mvh. jeff
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Stine
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 10:42
Citat Stine: Man slår da ikke en hest ihjel for pengenes skyld.
Hvorfor er der så enormt mange ryttere der bruger penge på en værdiforsikring der går ud på ridebruget af hesten? Det er da for at hvis hesten ikke kan anvendes til at ride på, ja så kan man få forsikringssummen udbetalt. Det er ofte en tung, men dyrevenlig udvej. Jeg tror nemlig at heste som kun kan gå og græsse ofte bliver en "byrde" og ikke behandlet som den skulle.
Jeg synes Dorthe skriver en masse rigtigt i hendes indlæg i starten af tråden.
Citat Stine:
vi kan da ikke bare aflive vores venner hvis de ikke lever op til vores forventninger!!
Nej så kan vi sælge dem til nogen, som lige nøjagtig har de forventninger som hesten kan honorere. Dette passer både hest og rytter bedst. Men vi kan aflive vores venner, hvis de bliver syge, og har ondt!!

Stine det ser ud til at du ikke får ret meget medhold på denne tråd, hvis det er det du gerne vil have, men du har bragt et godt emne op til debat.

Med venlig hilsen

Fie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Stine
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 11:03
Til Stine.

Nu må jeg altså tage store ord i min mund. Havde desværre ikke læst alle indlæg færdig inden jeg skrev det forrige, derfor to indlæg i træk

Hvad er det da for en sindssyg sammenligning, med din hest og din mor. Der er altså forskel på dyr og mennesker...
Du kan bestemt ikke være et voksent menneske, med sådan en barnlig og umoden tankegang.

Og fri os da fra at blive ved med at prøve at argumentere for din sag og overbevise os, for dine argumenter bliver da mere latterlige for hver gang du prøver.

Fnys fra
Fie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Stine
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 11:12
Hej Mette

Nej tværtimod. Hvis Stine er vegetar ville jeg havde dyb respekt for hendes synspunkt. Det ville vise at der var en anelse konsekvens i hendes holdning omkring det, at hun synes det er forkert at tage et liv.

Derimod bliver jeg harm over, at nogle synes det er OK at grise, kyllinger o.s.v skal lade livet, så man selv kan proppe bugerer m.m i hovedet, hvorimod det ikke er OK at slagte/aflive en hest. I do not get it. Jeg mener alle dyr er lige meget værd og skal have et anstændigt liv så længe de lever. Hvorimod længen af deres liv er mindre afgørende.

P.S Jeg slagter altså ikke dyr (høhø), men arbejder med udvikling af løsdrift systemer til søer.

Hej Hej
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ambitioner og $$$$$$$
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 12:44
Om man afliver, lader den stå at rådne op, eller sælger den videre uden at sikre sig, at den får det godt hos de nye ejere kan komme ud på èt: man tager ikke ansvar for hesten. Punktum. Det er selvfølgelig ikke et spørgsmål om at holde hesten i live for enhver pris - sådan som mange af jer tolker mine og Stines inlæg. Hesten skal selvfølgelig ikke holdes i live hvis den har mange smerter og ikke kan leve et værdigt liv. Det er der INGEN tvivl om. Det JEG er gal over er ikke når nogen får aflivet deres hest fordi den er syg eller dårlig. Det er når nogen får en hest, der har en mindre skade som forhindrer den i at gå stævner m.m. aflivet udelukkende for pengenes skyld. Det kan I da ikke være så uenige I? - Det er ikke sikkert at mange af jer ville gøre sådan, men ikke desto mindre er der MANGE ambitiøse stævneryttere, der afliver deres hest for PEANUTS fordi de hellere vil have en anden. Det er når sporten tager overhånd og dyret bliver reduceret til et remedie til brug. Det er som når Bjarne Riis kyler sin cykel ud på marken. Det er ok. for en cykel er en død ting.

Og Dorthe H:
Du har helt ret - heste har ikke mere ret til et ordentligt liv end køer, svin m.m. men fordi nogle dyr bliver behandlet dårligt gør det da ikke i orden at andre også bliver det? Det er helt uacceptable forhold disse dyr lever under, og det er ikke noget vi bør stræbe efter med hestene (og ja, jeg ER vegetar).
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ambitioner og $$$$$$$
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 13:25

Jeg synes lidt at denne diskussion bærer præg af, at der er nogle individer der har et lidt for Sort/Hvidt syn på livet.

Hvis alt var så ligetil at man kunne stille det op som enten-eller sager, så ville livet immervæk være noget lettere for os alle.
Problemet er bare at sådan fungerer det ikke i den virkelige verden.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at man da godt nok skal være lidt mere end almindeligt naiv, med et godt rosenrødt syn på livet, for at kunne stille hårdt mod hårdt, på dén måde som det her bliver gjort.

Jeg synes at Lisbeths eksemoel siger alt....!
- Fanger man ikke den så er enhver diskussion vist ørkesløs.

Jeg kan kun sige at den dag min hest ikke længere kan være ridehest, så står jeg med en beslutning der skal tages, som jeg nok helst var fri for.
Min hoppe vantrives når hun ikke er i arbejde hver dag. Jeg har utallige eksempler på det.
Tidsfordriv i form af arbejde ved hånden, der hverken har et formål, eller fører til noget, keder hende blot.
Og er man så følelsesfattigt et menneske at man ikke kan erkende dette på sin hests vegne, at man ikke er i stand til at give hesten et liv med livskvalitet og indhold, - OG at tage konsekvensen deraf,....
- Så vil jeg fand.. nødigt være hest hos den ejer...!!!

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dorthe H.
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 13:27
Hej Dorthe...

Yep.. dobbeltmoralsk... :) der er vi helt enige (du scorede lige et par "billige" point m. det løsdriftssystemarbejde, det opvejer næsten din adresse... :-P). Nu har Maiken så svaret, at hun er vegetar... så det forklarer nok hendes synspunkt (og Maiken, - inden du bliver sur, jeg har været på grønsagsvognen i 7-8 år nu, så jeg forstår godt, hvor du kommer fra...)
Så... nu har jeg ikke deltaget i den her debat, jeg kan udemærket se sagen fra begge sider, men tror egentlig lidt, at I snakker lidt ved siden af hinanden... bare en fornemmelse...
Det giver da stof til eftertanke... jeg spekulerer lidt over, hvad der ville ske, hvis Fjolle fik en arvelig sygdom, som gjorde hende ubrugelig som ride- og avlshest... men jeg vil egentlig ikke gøre mig til dommer overfor andre, som er havnet i den svære situation.
Blev hun derimod skadet, så hun ikke længere var i stand til at gå højere dressur (ahøm... forudsat at hun er det nu... :), men stadigvæk var velfungerende som skovturshest, jamen, så ville jeg ikke aflive en ellers sund hest...
På den anden side har jeg også oplevet eksemplet med en hest, som drænede sin ejer fuldstændig økonomisk og psykisk... det er meget svært at stå med en hest, som har de op- og nedture... og det kan være uhyggeligt svært at klare de tårnhøje dyrlægeregninger, astmamedicin (tilskud), urter, smed, osv... for ikke at tale om presset, når hesten igen bliver syg... det går op og ned... Du skal selv kunne sætte grænsen for, hvornår det skal være slut...
På den anden side kan jeg godt se, hvor Maiken kommer fra... jeg ville sku nok også være forarget, hvis en ellers sund hest blev aflivet pga. en skade, som nedsætter dens dressurkapacitet... så...

Ja... stuck in the middle...
Mette (Fjolle)

Og lad nu være med at bide hovedet af hinanden, i virkeligheden er i måske ikke så langt fra hinanden alligevel...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: køb jer en racercykel istedet...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 14:19
Tjah, Maiken, jeg har også på et tidspunkt haft samme holdning som dig. Og jeg var 110% sikker på at ALLE heste ville være glade for at går og dangdere den på en fold.

Så fik jeg ny hest og fandt ud af at bliver hun ikke redet hverdag så er resultatet en uopdragen hest som ikke er til at styre på trods af at hun kommer på fold hverdag. En hest som står ved leddet og "hyler" når nogle af de andre bliver redet på banen ved siden af og en hest som er deprimeret og sur.

Bliver hun tværtimod redet dagligt har jeg verdens dejligste hest.....Ville sådan en hest egne sig til at gå på fold resten af sine dage???

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: køb jer en racercykel istedet...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 19:37
Det var da en skrækkelig debat.

Min kommentar er : "Det er kun hvis man er 12 år eller yngre at man kan sammenligne en hest med sin mor." ( jeg har haft den samme hest i 22 år )

Hvis du har givet din hest alt hvad du her i livet formår, både følelsesmæssigt og økonomisk kan du med god samvittighed afgive dødsdommen over din hest!!!

Det er aldrig et nemt valg. Husk det.!!! Men det er sgu en hel del sværere at dømme ens hest til døden end bare at beholde den og håbe at den nu ikke har ondt.

Ja, det er altså min mening !
Jeg har haft hest / heste i mere end 20 år og har heldigvis endnu ikke måtte træffe sådan en afgørelse.....men ....det kommer en dag og min hest stoler fuldstændig på at jeg træffer det rigtige valg og giver ham en hurtig død fremfor en smerefuld alderdom !!!

Fay
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re.
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 21:01
Jeg tror at i alle vil jeres heste det bedste. Lad være med at beskylde, og svine hinanden til, men prøv i stedet at forstå hinanden bedre. Alle har da lov til at have deres mening, og jeg synes at det er svinsk hvad i skriver om hinanden.
I vil jo alle det bedste for jeres heste, så vær lidt åben for andre meninger.
Stine har ind til flere gange skrevet at hun forstår jeres meninger, og respektere dem, men der er ikke en som gør det omvendt. Og Maiken har da ret i så meget
at det hun siger.

Jeg tror at der er nogel der menneskeliggør hest lidt. Heste er fra naturens side ikke knyttet til rovdyr(mennesker), da det er en hest værste fjende.
Hvis en hest har et rovdyr på ryggen i naturen, er det fordi det er ved at blive ædt.
Konkurencer er menneskers værk, det er jo ikke hestene som vil ud og konkurere,
men dem der sidder oven på.
Selvføldelig er der heste som har været redet konkurenceridning, som kan få det svært at hvis de for et pludseligt stop med ridningen. Det er det samme som sportsfolk, de kan også let blive deprimeret hvis de pludseligt bliver skadet,
men livet går videre.

Jeg tror at der er mange heste som har det fedt ude på markerne, og med nogle gode ture i skoven.
Men hvis man har lidt respekt for hinanden, og hestene, tager man sin ejen mening op til debat, og hjælper andre på vej på en respektabel måde.

Venlig hilsen Lady.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Re.
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 21:07
Hvis jeg var hest, ville jeg vælge Stine og Maiken. De ville elske mig selv om jeg havde lidt skavanker som jeg nemt kunne leve med. De ville ofre penge på mig
selv om jeg ikke var en toptunet dressurhest. Stine har aldrig skrevet at denne hest ville blive halt, eller deprimmeret hvis den fik lov at leve videre.
Gid der var flere af den slags mennesker.
V.H Andy.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Re.
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 21:43
Hej Maiken

Nu ved jeg jo at du er vegetar og derfor har vi nok grundlæggende forskellige indstilling til hvorvidt det er iorden at aflive/slagte dyr og der vil vi nok aldrig kunne blive enige. Men jeg har respekt for dine meniger omkring emnet fordi du er konsekvent og ikke sidder og fylder vommen med en dejlig mørbrabøf mens du skriver at man ikke må slagte sin hest.

Ang. citat :

Og Dorthe H:
Du har helt ret - heste har ikke mere ret til et ordentligt liv end køer, svin m.m. men fordi nogle dyr bliver behandlet dårligt gør det da ikke i orden at andre også bliver det?

Min sammenligning gik ikke på hvorvidt produktionsdyr har det dårligt eller ej-men for lige at gentage det en gang til

min pointe var, at hvis man ikke har problemer med at spise kød fra produktionsdyr, så er det hyklerrisk at sidde og flæbe over at man ikke må slagte en hest.

Hej Hej
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Re.
Forfatter: 
Dato:  23-04-2001 22:39
Der er mange, der skriver gentagne gange, at det er synd at holde en syg/smertende hest i live for ens egen skyld - ja gu' er det det! Men det var vist heller ikke dét Stines indlæg gik på?

Jeg siger ikke at man ikke må slagte/aflive sin hest. Blot at jeg synes der skal være en GOD grund, og med god mener jeg ikke en økonimisk grund.

Jeg har selv inden for de sidste 5 år måtte lade 2 heste aflive. Den ene var min gamle pony, der - sjovt nok - blev pensioneret som 18-årig pga. slidgigt. Han kunne ikke tåle belastende ridning, men havde det fint når han blev skånet. Jeg var så heldig at finde en gård hvor ejerne (et ældre ægtepar) ville lade ham stå for 200 kr. (excl. foder) om måneden. Han havde et par stald- og foldkammerater og blev ellers hygget om. Da han var 21 var hans gigt blevet værrer og forvoldte ham en del smerte og jeg lod ham aflive. Og ja - det er pisse hårdt, men det var det eneste humane. Jeg kunne have aflivet ham dengang som 18-årig, men i stedet fik han 3 gode år mere og det har jeg aldrig fortrudt.
Den anden var min 3-åring, som fik tarmslyng og måtte aflives akkut. Det er ikke sjovt at tage sådan en beslutning, men jeg syntes ikke jeg ville byde ham lang transport til dyrehospital og en operation, når dyrlægen mente at chancerne for at det lykkedes var små.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Re.
Forfatter: 
Dato:  24-04-2001 22:24
Uha det er da et emne der kan få sindene i kog, jeg har et par eksembler jeg gerne vil dele med jer, både med dyr og med mennesker.
Da jeg blev 18 fik jeg en araberhoppe i fødselsdagsgave af mine forældre, hun var allagihest men jeg fik hende opstaldet et sted der satte allagihestes velbefindene højest, så jeg havde aldrig problemer med hende, hun gik også stævner både dressur og spring. Efter et par år begynde det at knibbe med tid og penge, det skal lige siges at den gang at vi købte hende, blev hun kun solgt fordi hun var en af den slags heste der bare ikke kan stå på en fold, hun skulle i hænder hver dag, så jeg fandt en sød pige som jeg kende og havde undervist til 4H, virkeligt en jeg gerne ville sælge til. De købte hende velvidne at hun var allagihest og krevede meget pasning. Alligevel tog det dem kun 2 måneder at ødelægge hende, så stod de der og viste ikke om de skulle aflive hende eller give hende væk, hun blev givet væk, men jeg ved ikke om hun stadig lever, det er ikke rart og gå i den uvished. Er hun stadig i live? har hun det godt? eller går hun og dør langsomt et eller andet sted uden at nogen tager sig af hende?
Der er ikke 2 heste der er ens og der for er det noget man hver i sær skal tage stilling til når den tid kommer. I morges blev min hund aflivet, han har lidt i de sidste 2 år, men min mor ville ikke aflive ham for man afliver ikke mennesker der har gigt, nej det kan da godt være, men vi snakker om et dyr der ikke selv kan sige fra eller gøre noget!
Så var der pludselig en der begyndte at sammen ligne sin mor med sin hest, sikke noget fis. Men jeg må jo nok tilstå at jeg går ind for at aktiv dødshjælp bliver lovlig gjort. Min familie er blever kraftigt reduseret af kraft, vi er faktisk kun 5 tilbage. Og skulle se dem man holder af dø en meget langsom død det er ikke til at holde ud, min onkel døde i november, det tog heldigvis for ham kun 2 måneder, mens det tog flere år for min farfar, han var syg 6-8 år og de tog sidste havde han været bedre tjent uden, han lå bare i en hospiltal seng og blev holdt i live, der var slanger og nåle over alt i ham, hvis man løftede hans arm hang huden ned imellem knoglerne, var det et værdigt liv ??? Men han var et menneske så han kunne ikke blive hjulpet over på den "anden side", men det kan vores dyr!!
Nok om det, men jeg troer nu det var godt at få den debat.
Hilsen Hejby.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Re.
Forfatter: 
Dato:  25-04-2001 12:11
Nu bliver jeg nok aflivet for at skrive dette men helt ærligt?? Er der nogen grund til at holde liv i en hest som ikke længere tjener det formål som vi mennesker har FREMAVLET den til? Nå man så ovenikøbet kan få penge til en ny og brugbar hest ved at aflive den gamle + spare alle de udgifter som det giver at sørge tilfredsstillende for en uanvendelig hest.

Der er én grund til at holde liv i sådan en, og det er at man ikke nænner at slå sin gode ven ihjel.

Der er derimod masser af grunde til at aflive den:

Den kommer herfra på en værdig måde
Man får frigjort penge til at købe og sørge for en ny hest
Man får tiden fri til en ny hest
Man sparer dyrlægeregningerne, som uvægerligt vil komme når man har en hest, som fejler noget kronisk(for man har vel ikke tænkt sig at lade hesten gå og lide i sin sygdom, hvis den nu fx. kræver specialbeslag, operation, anden dyrlægebehandling, specialfoder etc. for at holde sit liv ud??)

Det er for dyrt at have en ubrugelig hest gående, hvis man også skal have en fuldt funktionel model også, og den syge hest tager den tid man ellers kunne bruge på at udnytte den nye hests evner og pleje den optimalt.

Vi har selv lavet vores heste. Det er ikke vilde dyr vi har fanget. Vi har fremstillet dem til ridning og arbejde i menneskets tjeneste, og de egner sig ikke til at leve i naturen. Mange heste af moderne racer ville dø, hvis man slap dem løs "så de kunne nyde resten af deres liv i naturen". Og når de alligevel ikke tjener noget formål i menneskets tjeneste, hvorfor så give dem et liv i fangenskab???

Hvis en hest ikke tjener mennesket, skal den ikke være i menneskets tjeneste. Så skal den enten være en vild hest, eller også skal den slet ikke være... Så enkelt er det for mig.

Stærke tanker fra Tina (som afliver Casanova den dag han ikke har det godt med sit liv, og er træt og slidt op og kronisk syg eller gammel og svag)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Re.
Forfatter: 
Dato:  25-04-2001 19:08
Hvad er det for noget ævl Tina, at fordi vi selv har "lavet" hestene har vi ret til at gøre med dem hvad vi vil??? Det er sgu da ikke noget argumant! Vi "laver" også selv vores børn - det giver os da ikke ubegrænset ret til at gøre med dem hvad vi vil. NETOP fordi vi har "lavet" hestene selv har vi et enormt ansvar for at give disse dyr et ordentligt liv - og det gælder også når vi er blevet træt af dem.

Men OK - i det mindste indrømmer du da, at det er af egoistiske og økonimiske grunde, at du gør det...Det er der ikke mange, der gør. Det kan jeg godt lide.

Fra Maiken (som OGSÅ afliver sin hest den dag den ikke har det godt med sit liv, er træt og slidt og kronisk syg eller gammel og svag - men ikke et ØJEBLIK før!)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2001 19:50
Tina,

hvis jeg misforstod alt det du sagde, så må du virkelig meget undskylde... men det her er hvordan jeg opfattede dit indlæg:

>>Der er én grund til at holde liv i sådan en, og det er at man ikke nænner at slå sin gode ven ihjel.<<

Altså, mener du, det er af egoistiske grunde, huh? Ingen herinde bør pudse glorier, det er jeg enig med dig i... mig f.eks... jeg ville ikke aflive min hest, hvis den fik en benskade e.lign, der gjorde den ubruelig som ridehest, men som den sagtens kunne leve med, uden smerter.
Som andre har skrevet, det afhænger af hestens sind. Min kunne sagtens blive hyggehest, den har intet i mod at blive på folden når de andre kommer ind og bliver reddet. Tror jeg ikke, den har i hvert fald ikke udvist utilfredshed over det, de gange det er sket. Så når den ikke lider ved det, vil jeg gerne opføre mig lidt egoistisk, og beholde den bedste ven jeg har.

>>Der er derimod masser af grunde til at aflive den:<<

>>Den kommer herfra på en værdig måde
Man får frigjort penge til at købe og sørge for en ny hest
Man får tiden fri til en ny hest
Man sparer dyrlægeregningerne, som uvægerligt vil komme når man har en hest, som fejler noget kronisk(for man har vel ikke tænkt sig at lade hesten gå og lide i sin sygdom, hvis den nu fx. kræver specialbeslag, operation, anden 0dyrlægebehandling, specialfoder etc. for at holde sit liv ud??)<<

Godt... Lad os nu liiiige kigge lidt på det. Vi beholder vores hest af egoistiske grunde. Der er jeg enig et langst stykke hen af vejen. Men... ud fra dine argumenter, så afliver vi den også at hensyn til os selv. Penge, ny hest... du skriver i dit indlæg, at de skal aflives når de ikke tjener noget formål som ridehest. Det er ikke af hensyn til hesten, det er af hensyn til, at vi kan få noget andet at ride på. Det sidste punkt du har, det med at den har lidelser, der er jeg fuldstændig enig... men man kan så ikke sige, hvad der er mest egoistisk, med mindre hesten virkelig lider, kan man?

>>Det er for dyrt at have en ubrugelig hest gående, hvis man også skal have en fuldt funktionel model også, og den syge hest tager den tid man ellers kunne bruge på at udnytte den nye hests evner og pleje den optimalt.<<

... men hvis vi nu siger, at hesten sagtens kunne klare sig... den kunne bare ikke rides. Ville du så ikke beholde den som en ven, eller ville du aflive den for, at du kunne få en ny hest (og komme ud og ride, i stedet for bare at trække ture, hygge om den gamle o.lign)? Det er det, der er det svære i den her diskussion. Forhåbenligt er der ingen der vil beholde deres hest, hvis den lider ved at leve... det kan vi vel alle blive enige om er synd?

>>Vi har selv lavet vores heste. Det er ikke vilde dyr vi har fanget. Vi har fremstillet dem til ridning og arbejde i menneskets tjeneste, og de egner sig ikke til at leve i naturen. Mange heste af moderne racer ville dø, hvis man slap dem løs "så de kunne nyde resten af deres liv i naturen". Og når de alligevel ikke tjener noget formål i menneskets tjeneste, hvorfor så give dem et liv i fangenskab???<<

En cykel, der ikke kan bruges til at cykle på længere, den er også ubrugelig, og den er skabt af mennesket. Vil du så gøre ved din hest som ved din cykel? Smide den på skrotpladsen når den ikke kan bruges længere? Ja, en cykel ville da også gå til, uden pleje (den ville skrotte op... ). For mig at se, er der en liiille forskel mellem de to... og udfra det du siger, så er heste kun skabt til at ride på. Jeg synes faktisk det er temmelig forkert, at sige "hesten kun er her for os". Oprindeligt "skabte" vi ikke hesten (vi skabte mange af de racer der er idag, men ikke hesten i det hele taget), vi fangede den som det vilde dyr den var, og tæmmede den for at bruge den til at trække ting med, og transportere os. Nutidens tamheste ville ikke kunne klare sig i naturen, men de er heller ikke "brug og smid væk", ligesom en cykel (jaja, min cykel har også følelser, den er lidt småsær ;-) )... det er her ansvaret bør ligge, og man har et ansvar når man giver grønt lys til, at et levende væsen sættes i verden.
Fordi man ikke kan ride dem længere, behøver alle heste ikke at få et lousy liv. Nogle gør, hvis de virkelig savner ridningen (ligesom i Joys eksempel), det er rigtigt nok.

>>Hvis en hest ikke tjener mennesket, skal den ikke være i menneskets tjeneste. Så skal den enten være en vild hest, eller også skal den slet ikke være... Så enkelt er det for mig.<<

Altså... hvis det er en hest der ikke lider, men som du ikke kan ride, så afliver du den for at få en ny, under den begrundelse at "det er synd, for den, den kan ikke slave for mig længere"... ok, jeg respekterer så din mening...

Også stærke tanker (og ingen drabsforsøg, det må du ikke tro),

-+-Zip, & sorry if I blew up...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2001 20:44
Bravo Zip - Lige på kornet; og så meget mere velargumenteret end Tinas indlæg!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 08:14
Ja jeg vil nu hellere læne mig op ad Tina`s indlæg, end de lomme-patriotiske udsagn der kommer fra dem der gerne vil ofre deres rytter karriere for at være martyrer og nøjes med at trække ture og klø deres ( måske) dyrt indkøbte hest bag øret. Den kan jo leve 10 år eller længere endnu. Det er mig liiiige en tand FOR idalistisk.
Regner I med at folk klapper af jer fordi I er så ordentlige ejere?

For mit eget vedkommende har jeg sendt en stokhalt hest til slagt, efter at jeg spurgte dyrlægen hvad hun mente om at jeg beholdte hesten og brugte den til avl. Hun mente, at når jeg aldrig så den løbe ud over marken med de andre heste, fordi den havde ondt ved at løbe, ja så var det ikke et heste-liv. Så den blev slagtet.

Ja, en hest er en god ven, som man køber i det henseende at man kan ride (forskelligt ambitions-niveau) på den og have mange gode timer. Og I får altså ikke mig til at fordømme dem som så vælger at lade hesten aflive, hvis den bliver kronisk syg og kun kan stå på marken, og blive trukket ture med. Den har haft et godt liv indtil den blev syg. Men jeg tror også jeg var SÅ idealistisk da jeg var barn/teenager indenfor hesteejernes rækker. Efterhånden lærer man at livet nu engang ikke altid bliver som man forestiller sig, og at man altså IKKE kan redde hele verden!!

Venlig hilsen

Fie. der ikke vil ofre sig på martyriets alter.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 10:21
Fie,

Jeg forstår som mange andre, at en hest ikke skal lide. Aldrig nogen sinde. Og hvis jeg havde stået med en stokhalt hest, der ville have smerter resten af sit liv, ville jeg som sagt ALDRIG tøve med at aflive den. Det skulle faktisk være temmelig klart i mit tidligere indlæg. Men hvis hesten ikke lider og ingen smerter har, hvorfor skal den så lade livet? Er man virkelig så meget Gud, at man bare kan handle efter egne behov og så i øvrigt skrotte hesten fordi man ikke ser den som andet end et transportmiddel? Er det så meget forlangt, at man ofrer sig for hesten, når den har tjent een trofast gennem en mængde år??
Vil sige, dine heste lever på lånt tid? Så snart du ikke kan ride dem længere, så må de dø, for at du kan komme videre med din rytter karriere?
Uden hesten, ville din rytterkarriere være NUL OG NIKS!!! Du har ikke en rytter, hvis du ikke har en hest. Men det kan da være ligemeget, hesten er der jo bare, for at udfylde dit behov efter denne her ridekarriere. Eller? Hvad så, hvis din hest en dag er for gammel til at klare de klasser du rider på den? Skulle den så slåes ned så du kunne købe dig en ny, og så i øvrigt pyt med, at du har været glad for hesten og fået mange gode stunder med den?

Beklager, men det er sgu da ikke fair overfor hesten... ?

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 11:45
Zip

For det første er jeg ikke konkurrence rytter, ja jeg rider nærmest ikke mere efter jeg har fået barn. Så mine hypper ER udelukkende hyggeheste. Derfor har jeg givet ganske lidt for dem. Det jeg mener er, at HVIS jeg havde investeret i en dyr konkurrence hest, ja så ville jeg være mere konsekvent. Hvis ikke der var andre der kunne bruge den til hyggeridning ( hvis skaden altså tillod det) ja så måtte den lade livet! Mine penge hænger ikke på træerne.

Der er så meget der ikke er fair overfor en hest, og der er mange heste der går og har det værre end dem der efter et spændende liv bliver aflivet!!

Jo jeg HAR fattet at ingen herinde i denne tråd vil lade en hest der lider, leve. Undervurder nu ikke mine læse-evner.

Hvis hesten ikke lider, men kun kan stå på fold, og aldrig rides mere, så ville jeg, hvis jeg havde en dyr konkurrence hest, få den dyrt betalte forsikringssum indløst og hesten aflivet.
SORRY, men det tror jeg der er mange der også vil. ( Alle dem der af samme grund har tegnet en dyr anvendelighesd-forsikring)

Det ER altså min mening, men jeg synes da det er OK at ikke alle har det sådan.

Venligst

Fie

P.S.
JA, vi er så meget guder.
Se på alle andre dyr, der bliver udnytter til vores formål, de har endda ikke haft et godt liv inden de blev slagtet.
Koen bliver med kalv, som så bliver taget fra den for at DU kan få mælk på dine corn-flakes, når en malkeko er gammel, bliver den slagtet, fordi den ikke giver nok mælk.
Soen ligger fastspændt når den farer og smågrisene kan få mælk, så den ikke lægger sig på ungerne, der jo skal tages fra dem før det egentligt er lovligt, så soen hurtigere kan blive "ornegal" og hun kan få et hold unger mere, for at du kan få dine frikadeller.
Se det hele i et større perspektiv!!

Hvis du er så principfast, at dine meninger ikke kun gælder for de dejlige heste, men for alle dyrs ret til at leve, hvorfor slår du så ikke et slag for alle produktionsdyrene. Meld dig ind i en dyreværnsforening. Eller rækker dine stålfaste principper kun til hestene??
Man skulle jo nødigt få ondt i sin dobbeltmoral.

Fie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 12:23
Fie,

Jeg respekterer dine meninger. Ja, jeg er muligvis dobbeltmoralsk på mange punkter... men denne diskussion handler vidst nok om heste, og ikke om hverken køer eller grise. Hvad har køer gjort for dig i deres liv, ud over at levere mælk (vil lige indskyde at jeg ikke spiser cornflakes)? Hvor hårdt arbejde tror du egentlig det er, at stå i boks og gå på græs (ja, jeg er imod dem der står i bås hele deres liv og tremmekalve)? Derimod en hest, den arbejder for dig på en helt anden måde, og efter min mening er det mindste man kan gøre, at værdsætte det. Det mener jeg ikke man gør, hvis man bare skifter den ud efter en skade der gør den uridelig, og det er som sagt BARE MIN MENING.

Mht mine stålfaste principper... hvis alle i hele verden bare behandlede deres kæledyr (jeg gentager: KÆLEDYR) som slagtekvæg (jeg gentager: SLAGTEKVÆG), kunne vi ligeså godt skrotte hele hensigten med, at holde dyr og ansvaret der følger med. Synes DU der er i orden, at man behandler kvæg og grise på den måde? Fint, så lad os behandle vores hunde, katte og kaniner på samme måde. Lad os lade være med at forskelsbehandle nogen af dem. For det ville være dobbeltmoralsk, ville det ikke?

Du kan ikke samligne den her diskussion med alle de heste der bliver mishandlet/har det værre. Der er også køer og grise der har det bedre, end dem du beskriver, har du ikke glemt dem??

Mvh

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 12:45
Du har helt ret Zippeline.......
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 13:22
Vores hunde og katte bliver generelt behandlet godt, ligeså vores heste.
Jeg skriver netop at vi IKKE skal behandle vores kæledyr som produktionsdyr, men at vi skal behandle vores produktions dyr men samvittighed, ligesom vi behandler vores kæledyr. Kan du se forskellen?
Hvordan får du det egentlig drejet som om, at vi skal behandle alle vores dyr så dårligt som vores produktionsdyr? Er de 2. rangs dyr for dig?
Jeg maner faktisk, at vi skal få produktionsdyrenss velfærd OP på neveau som vores kæledyr.
Du mener jo at der er tale om to kategorier af dyr. Et dyr er et dyr!!!
Hvor står der egentligt at jeg synes det er OK at behandle kvæg og grise på den måde de bliver behandlet i dag?? Lad være med at lægge ord i munden på mig.
Alle dyr skal da have forskelsbehandling, fordi de er : forskellige! Men de skal alle have det godt.og det synes jeg egentlig ikke er dobbeltmoralsk, eller hvad du nu mente med den sætning.

Og du skriver, at dette er en debat om heste. Nej det er da efterhånden blevet en debat om principper!

Du mener altså ikke at køer og grise gør noget for dig, fordi du ikke kan ride på dem?? Gud fader bevares!
Hvad køer har gjort for mig?? Jeg er vokset op med deres mælk, som er den største kilde til mineraler og naturlig kalk. Og jeg spiser kød, for at få proteiner, og fordi det smager godt. Gør du ikke det??
Vi har frataget disse dyr så meget. Køer kommer da som regel på græs, men vi halter stadig bagud med grisene. At du kan skrive: Hvor hårdt arbejde tror du egentlig det er, at stå i boks og gå på græs (koen) som om at koen ikke yder noget, men bare hygger sig mens den laver mælk, fatter jeg simpelt hen ikke.
Hvor mange køer tror du der står i boks? De er linet op på rad og række, med strøm over ryggen, for at den skal bakke ned og tisse i renden. Og hvor tror du disse dyr befinder sig hele vinteren? INDE.
Så jeg synes ikke køerne har en loppetjans.

Nej jeg har ikke glemt dem der har det godt, for det bliver jeg mindet om når jeg læser mine medlemsblede for dyrenes beskyttelse. Der kan man ofte se, hvad DB har udrettet, og hvad ens penge går til.

Du skriver at en hest arbejder for mig på en helt anden måde. Vil du uddybe det?
Det mindste DU kan gøre overfor vores produktionsdyr er da at værdsætte at du får mad på bordet, hvilket er en af vores basale behov for at overleve. Hvordan kan du sammenligne det med at kunne få en ridetur på en hest? Det er måske et basalt behov for mange, men ikke for mig.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 17:56
Fie - Det ville klæde dig at bruge et pænere sprog over for Zippeline.

Ja, produktionsdyrene har det ad h.... til, og det skal der gøres noget ved! Jeg har da vildt meget lyst til at skrive om dem - jeg er aktiv inden dyrevelfærd for ALLE dyr, men regnede egentligt ikke med, at andre folk går på HESTE-nettet for at læse om køer?

Og hvorfor skal hestenes velfærds niveau sænkes fordi andre dyr har et lavere niveau?? - Det hjælper da ikke produktionsdyrene, at andre dyr heldigvis ikke har det meget bedre? Der er også masse mennesker, der har et elendigt liv. De ligger og dør af sult i U-landene. Hvad er din idé for at gøre dét bedre - smide dine egne penge væk og selv sulte? - Tror du de ville få det bedre af det?

Mht. det med at vi andre er martyrer - altså helt ærligt! - Jeg regner da ikke mig selv for martyr blot fordi jeg prøver at leve op til mit ansvar som dyre ejer. Jeg synes faktisk, det er en selvfølge og jeg har svært ved at forstå, at de fleste ikke har samme holdning.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 07:58
Hej Maiken.
Jeg skrev jo netop, at produktionsdyrenes velfærd skulle højnes til samme niveau som hestene- ikke omvendt. Det har jeg prøvet at skrive tre gange nu. Hvorfor skulle jeg være interesseret i at hestene og alle andre dyr der har det godt, absolut ikke må have det godt, fordi køerne ikke har. Nej det er den anden vej rundt.
Og du har da ret i at vi er kommet ind på andre dyr end heste i denne debat, men der er da mange tråde der handler om andre ting, og det er vel OK??!! Man er jo ligesom nødt til også at kigge ud over sin egen ( og hestens) næsetip engang i mellem. Grunden til at jeg trak disse dyr ind i debatten var, at jeg ville prøve at komme med nogle eksempler på atdurevelfærd ikke kun handler om heste.

Mht til mit sprog overfor Zip- ja så bærer det vel præg af, at jeg brænder for min sag--ligesom jer........
Det kan blive meget værre, hvis jeg bliver gal. Jeg synes da det er fedt med disse forskellige meninger, og synes da ikke på nogen måde at vi skændes, så vil jeg da være den første til at indrømme, at det ikke er der jeg vil hen. Så hvis tonen har været for hård, var det ikke tilsigtet...

HAV EN GOD DAG

Venligst

Fie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 12:05

*pudser lige brillerne*

(- for at se hvor Fie's sprog ikke er pænt nok )

Nope..... KAN altså ikke få øje på det....

( Mon ikke det var indholdet mere end sproget, der generede...?)

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 12:16
Lækkert Fie, det er da altid noget at der er andre end mig har har en lidt mere afslappet holdning til aflivning.

Ja, jeg mener det er egoistisk at holde liv i en hest, man ikke ikke kan bruge, bare fordi man ikke nænner at aflive den.

Ja, vi har selv lavet vores heste, og derfor hører de jo til hos os. Derfor skal vi også sørge godt for dem. Og det gør vi OGSÅ ved at sørge for at de kommer herfra på en værdig måde, når vi har "slidt" dem op og de har tjent os godt. Hvae... tror du det gør ondt på hesten at aflive den eller hvad??? DEN mærker i hvert fald ikke mere af verdens smerte når den først er væk.

At der så også er et økonomisk aspekt i det er vel meget logisk. At have to heste er forbandet dyrt. Og har man to heste, som kræver dyrlæge, smed, foder, osv så er man måske lidt tilbøjelig til at negligere den "gamle" hest, når penge ikke slår til længere. Og så var den måske bedre tjent med at være død??

Eller du har måske sådan en wonder-bankbog, som bare laver flere penge når du hæver, så du kan beholde alle dine gamle heste, hver gang du skifter ud. Og så selvom du skulle være så uheldig at få 10 heste i træk som ender med at være spat-lamme som 8 årige, og så beholder du bare hele banden og fodrer og regerer på dem til de selv skraldrer af af alderdom som 25-årige? Så kan de jo passende halte rundt sammen og ømme sig, og glæde sig over at få lov at gå på mark og lege terapigruppe sammen.

Eller du vil måske hellere sælge dem videre, til en eller anden, som måske ikke lige respekterer at den ikke holder til normalt brug, og som er skyld i at den skal lide yderligere.

Man kan også bare nøjes med at beholde den kronisk syge uanvedelige hest, og slet ikke købe en ny. Bare lade være med at ride, og så gå og poste penge i invalidepensionisten, fordi det jo åbenlyst gør meget mere ondt på den at blive skudt end at halte rundt på sit syge ben eller hoste sine lunger ud i 13 år

Næeh du, jeg kan ikke se at det er spor egoistisk at give sin hest en værdig død, og så samtidig få råd til en ny hest som man så kan give et godt liv.

Tina (som synes at hendes indlæg er vældig dokumenteret af alle de stakkels hoste/humpe-hypper som dingler rundt og ønsker sig døde i det danske land)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ingen drabsforsøg Tina, men alligevel...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 12:27
Upser glemte liiiiige:

Nej jeg mener ikke heste er skabt til at rides på. Men skal vi ikke bruge dem til noget, så skal de efter min mening slet ikke være tæmmede. De skal ikke bare gå på mark. De skal være vilde dyr!! Ligesom løver og elefanter og oddere og... Du må endelig ikke tro at jeg mener at det er at leve vildt for en hest at blive sluppet løs på en stor græsmark og så ellers gå der og være menneskets i fangenskab, og dog hygge sig der. Og vi kan jo ikke rigtig slippe vores DV'ere og holsterene ud på den jyske hede og lege vilddyr, for der holder de sgu ikke længe.

Og jeg mener heller ikke man afliver en hest der ikke lider. Men en heste som får ulidelige smerter af at trave rundt med en rytter på, kan den bare bukke og jorde uhæmmet rundt ude på folden og nyde livet, uden at få ondt af det?? Nej vel?? Er det et liv at trisse rundt i skridt på folden og passe på det ikke gør ondt i benet? Tror jeg ikke det er for en ex-konkurrencehest, som er vant til at tage 3 LA-MB baner på en weekend og vinde...
0
0
Svar på denne tråd
 
 ZIPPELINE, jer er rystet i min grundvold
Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 18:22
Det kan godt være du synes at det her kun handler om heste. Men jeg kan simpelthen ikke tro, at et menneske der sikkert kalder sig for en sand dyreven, kan skriver som du gør, jeg er simpelthen rystet. Og derfor bliver jeg nødt til at drage produktionsdyr ind i debatten igen igen.

Det jeg læser udaf dine indlæg er, at du vil have at heste skal behandles og betragtes som et menneske. Deraf kommer din holdning til at man ikke bør aflive en hest der ikke har smerter, for man ville jo heller ikke aflive sin bedste menneskeven af samme årsag.

Produktionsdyr det er det for dig bare nogle dyr der står inde i en stald og producere grise, mælk, kød, æg m.m og det ikke er lige så hårdt som at være ridehest........hmhm. Jeg tror du skal sætte dig lidt ind i fysiologi og dyreadfærd, inden du udtaler dig omkring hvorvidt det er hårdt eller ej at være produktionsdyr.

Igen kan jeg kun sige, at på mig virker det som om du og Maiken tillægger dyr værdier og evner som i tror og håber at de har, fordi i selv har dem. Jeg har respekt for, at Maiken har det synspunkt fordi hun er vegetar og dermed er konsekvent i sin holdning omkring hvordan man skal behandle alle levende væsner.

Men er der en ting jeg på ingen måde kan have respekt for, så er det folk der går og flæber over hvor syn det er at aflive/slagte et ellers sundt og rask dyr, hvorefter de kører ned på MacD og æder en gigaburger fra en eller anden tremme kalv.

Tror du Zippeline, at en hest lige som menesker har planer om fremtiden eller er bevist om hvor længe den har levet. Tror du at en hest f.eks kan glæde sig til, at den skal på sommerfold, når der stadig ligger sne udenfor? Jeg tror det ikke. Jeg tror at det der virkelig batter, det er om en hest har det godt fra dag til dag. Om den bliver 5 år eller 10 år kan jeg ikke se har betydning for andre en dig.

Maiken, jeg kan altså heller kke helt se hvor det lige præcis er Fie bruger grimmer ord overfor Zippeline????

Dorte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: ZIPPELINE, jer er rystet i min grundvold
Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 22:09
Hørt Dorte!

Produktionsdyrene har det bestemt ikke fedt, men det er ikke grunden til at jeg ikke spiser dem. Jeg er nemlig også vegetar, kun af den ene grund at jeg en er kræsen tingest som ikke kan lide den trevlede konsistens kød har når man tygger det. Om produktionsdyr eller rideheste bliver slået ihjel er mig revnende ligegyldigt, så længe de bare har et ordenligt liv.

Det har de fleste heste heldigvis, med desværre har både nogle af dem og langt de fleste af produktionsdyrene det ikke specielt godt, så burde man ikke lige tænke på at give de dyr en bedre tilværelse, i stedet for om "lille spatlamme lotte" nu bliver aflivet eller ej??

Tina(som ikke kunne drømme om at æde en MacD burger, ligegyldigt om den indeholdt tremmekalv eller frilandsko)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2001 11:15
Woops... jeg tror der er nogen der har misforstået mig lidt...

Jeg har ALDRIG sagt, at ikke alle produktionsdyr har det dårligt. Mange har det af lort, det behøver I slet ikke at oplyse mig om.
Hvad jeg prøver at sige er, at jeg som hesteejer føler mig mere (ikke KUN, men mere) ansvarlig overfor min hest, end over for køerne. Beklager, men det gør jeg altså. Ikke fordi man ikke kan ride på koen (gud fader bevares, hvor en latterlig årsag), men fordi det er min hest.

Dorthe: Jeg kan godt forstå du er rystet, når det er det indtryk du har fået. Heste bør ikke anses som mennesker, det er en helt forkert samligning. Jeg ser min hest som et dyr, men stadig som min ven. Det vil sige, jeg gør hvad jeg kan, for at den har det godt som en hest.
Jeg kan ikke se, hvornår jeg har sagt det er mere synd at aflive en ung hest frem for en gammel. Hvis den er skadet, er det også, hvad der ville ske i naturen.

Men derfor er den vel stadig et levende væsen? Alle levende væsner fortjener respekt, både køer, grise og heste. Af disse tre dyr, er det ofte hestene, som får mest respekt, fordi de blev vores hjælpere mere end vores byttedyr (selvom mange mennesker da stadig spiser dem). Tro nu ikke, jeg synes det er rigtig, det synes jeg ikke. Det er muligt jeg modsiger mig selv nu, og det er helt bevidst. Den her diskussion har på en måde ændret mit synspunkt på mange ting.
Jeg kan godt se det fra jeres synspunkt: Det er mange penge, når en dyr konkurrence hest pludselig bliver uridelig.

Jeg vil sige, det er rytterens eget ansvar at hans/hendes hest lever et godt liv indtil dens død. Hvis en hest ingen fornemmelse har for tid, så er det selvfølgelig det vigtigste. Det er (som jeg før har sagt) ikke op til mig, at sætte spørgsmålstegn ved rytternes beslutninger om, at aflive deres hest(e), for guderne skal vide, det ofte ikke er en nem beslutning.

-+-Zip.

P.s Maiken: Tak for din støtte. Jeg synes ikke, Fie skal undskylde for tonen i hendes indlæg. Selv burde jeg nok undskylde til Tina (Cassanova), for mit indlæg til hende bar ikke just præg af det mest diplomatiske humør. Jeg har ikke haft for mening at skælde nogen ud, for dybest set tror jeg ikke, der er ret mange der ændrer mening ved sådan en diskussion som denne...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2001 17:54
Hej Zippeline (Jeg kommer altså til at tænke på sådan en stor frodig knabstrupper hoppe hvergang jeg læser navnet)

Nå, men jeg forstå godt hvor du kommer fra og hvorfor du argumenterer som du gør.

Jeg tror det er de dybe bånd der opstår mellem dig og din hest der gør, at du føler at du skylder den alt, selvom den bliver uanvendelig som ridehest. Du betragter den som din ven. Jeg tror mange har det lige som dig og jeg har nok også selv haft det sådan, dengang jeg fik min første pony. Nå, men der følte jeg ligesom dig, at man skylder sin hest, at den ikke bare skal afsted til slagteren, fordi den måske er blevet gammel eller fået en skade der gør at den skal skånes resten af sit liv.

Men sådan har jeg det ikke mere og en af grundene er, at jeg ser på liv og død i et større perspektiv. Jeg spiser selv andre dyr og jeg synes ikke min hests liv er mere værd end den kylling jeg skal hjem, at spise iaften. Jeg føler at mit ansvar, overfor alle dyr, er at sikre mig at de haft det godt, indtil den dag de skal herfra. Igen tæller jeg ikke dage på hvor længe de har levet, men derimod at jeg har gjort alt for at sikre mig, at de har haft et liv, der er så tæt tilpasset deres naturlig adfærd som muligt, indtil den dag de af en eller anden årsag skal aflives eller slagtes.

Så man kan godt sige, at jeg er ligeglad med hvilken årsag der ligger til grund for at man vælger at aflive eller slagte sin hest, så længe den er passet som den skal mens den har levet og FOR MIG GÆLDER DET FOR ALLE DYR.

Hej Hej
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 14:10
Hejsa

Der bliver skrevet mage gange hvis hesten ikke lider/ hvis den lider, hvornår kan vi som mennesker vide hvornår hesten har ondt, og ikke ondt.

Hilsen Tina S.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2001 09:46
>>hvornår kan vi som mennesker vide hvornår hesten har ondt, og ikke ondt.
>>

Som regel giver hestens smerter sig jo udtryk - om det er i halthed, "anderledes" bevpægelsesmønster eller blot utrivelighed, er op til den ansvarlige ejer at holde øje med, få undersøgt og derefter vælge om der skal behandles eller om hesten vil være bedre tjent med at blive aflivet.

Min personlige mening er at der også er andre årsager til at aflive end blot fysiske smerter. Hvis hesten ikke trives må det da også være bedre at blive aflivet end at gå i flere år uden at komme til at trives??

Det med manglende trivsel kan jo have mange forskellige årsager.

Jeg tror ikke på at heste selv har et ønske om at komme til konkurrencer, en hvis man har brugt dem til det hele deres liv, og de så ikke kan mere - er der NOGEN der sagtens kan gå og være pensionist mens andre ikke trives med den store ændring i deres liv.

Jeg synes at hver enkelt sag skal vurderes fra hest til hest - og også ud fra rytterens situation.

Hvis man har en hest der f.eks. får en eller anden lidelse der medfører at den herefter "kun" kan gå lidt som skovturshest - så må man vurdere hvad der er BEDST FOR HESTEN! Hvis man selv er konkurrencerytter, og ikke ønsker at sætte sin konkurrenceridning i bero i de år hesten har tilbage - men kun har råd til en hest.... hvad gør man så???

Hvis man selv har et sted den kan gå som pensionist - og man har råd til at bruge penge på smed og dyrlæge til en "ikke produktiv hest", og den trives med det - så er valget jo ikke så svært.

Hvis man kun har råd til at have én hest - så er der to muligheder. Man kan sælge hesten som selskabshest - og håbe at den får et godt hjem (men man kan IKKE være sikker). Eller man kan vælge at hesten skal aflives - det er absolut ikke den nemmeste løsning, men det er den hvor man er HELT sikker på at den ikke på et senere tidspunkt vil blive udsat for ridning ud over hvad dens helbred kan tåle.

Mit valg er foreløbig at jeg nedtrapper min dressurundervisning til hvad Monty kan tåle - og rider skovture for resten. Men hvis jeg VILLE ride konkurrencer og have undervisning 2-3 gange om ugen - så ville jeg være nødt til at udskifte ham. Og jeg vil IKKE sende ham til fremmede mennesker, så i det tilfælde, ville jeg få ham aflivet! Og jeg ville så også kunne bruge forsikringspengene på en ny hest - det er derfor han er forsikret!

Denne debat er kommet langt omkring - og en af de ting der er blevet påstået er at Stines veninde fik en rask hest aflivet for at få pengene - men forsikringen udbetaler altså ikke for den slags - de godkender kun forsikringsudbetalinger hvis det er vurderet af en dyrlæge at hesten ikke er rask! Så jeg vil tro at veninden netop har stået i den situation jeg her har beskrevet. Og hvis hun har truffet det valg, må jeg sige at jeg respekterer hendes valg langt mere end jer respekterer pigen der er beskrevet i det link jeg har sat på længere oppe i debatten.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2001 15:23
Nu må det vist være min tur til at blande mig i debatten:

Jeg havde engang en hest der var meget syg. Alle sagde at jeg skulle aflive den, for det ville den have bedst af. Men næe nej, de fleste gange vidste jeg bedre og håbede på at den ville komme sig.

Efter at han havde stået stille i 10 uger pga endnu en skade og havde været genoptrænet i to måneder, måtte jeg sande at han ikke kunne bære at gå på sine ben. (Jeg kunne trække en tur i skoven med ham og han lagde sig ned efter at have gået 10 minutter). Ydermere blev han hidsig og sur. Han stejlede inde i boksen og 'hængte' sig i træmmerne i døren for derefter at lade sig kurre ned af døren, (det skal lige siges at han havde selskab næsten 24 timer i døgnet af heste eller mennesker, incl. mig).

Efter 2 ½ års venten og håben stod jeg med en højst frustreret og jaloux hest (kunne ikke tåle at se at man snakkede med andre heste), der ikke engang kunne tåle at gå på fold. Jeg havde eller påtænkt ham at han skulle være hyggehest og at jeg skulle have en anden, men kunne ud fra hans 'nye' temperament og attitude se, at det aldrig ville kunne lade sig gøre.

Her sagde jeg og min dyrlæge stop! Det var det sværeste valg i mit liv og hvor meget kunne jeg byde min hest udfra hvad jeg ville at den skulle og kunne?! (Det skal lige sige, at jeg ikke er stævnerytter og at hesten kun nåede at blive 7 år og aldrig redet stabilt på grund af sygdom, så det var ikke arbejdspresset der gjorde det af med ham)! Den havde fået alle mulige test og undersøgelser, både fra dyrlæge og alternative behandlere!

Jeg mener også, som så mange andre har skrevet, at hesten måske ikke selv tænker over hvad der sker om en uges tid. Hvem ved altid hvad heste tænker?

I forløbet var jeg også mange gange ved at miste tålmodigheden og krævede at dyrlægen aflivede hesten, men dyrlægen sagde nej hver gang. Jeg tror heller ikke at dyrlægen altid går med til at aflive en rask hest aflivet for at ejeren kan få pengene!

Som £isbeth skriver, jeg synes også at hver enkelt sag skal vurderes fra hest til hest - og også ud fra rytterens situation.

Det er jeres valg og jeres samvittighed! Jeg har ren samvittighed, for jeg ved at min hest har det godt og smertefrit på de 'evige græsmarker' og desuden er jeg kommet videre i mit liv uden at skulle gå og være sørgmodig og ked af det hele tiden...

Dorthe (Lillemyr)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 22:03
Hej

Jeg vil lige fortælle, at da min gamle hest som 15 årig fik konstateret begyndende ringfod, og blev erklæret ubrugelig som ridehest, traf jeg også valget at få ham aflivet. Dels fordi jeg gerne ville have råd til en ny hest men først og fremmest fordi han slet ikke kunne klare at stå i sin boks og se på at de andre heste i stalden blev sadlet op eg taget ud og redet på. Det skal siges, at han gik meget på fold, og blev nusset om som sædvaneligt. At se de øjne på hesten som stod og så fuldstændig uforstående og lidende ud var altså ikke ret sjovt. Så han blev aflivet til trods for at han ifølge diverse ekspertmeninger kunne have gået som hyggehest til han var 20. Men det tillod samvittigheden altså ikke.... Og hesten kommer jo i første række, så hvis den ikke kan leve med at være hyggehest, er det så ikke bedre at gøre en ende på det hele?????........
Stof til eftertanke.
-Randi
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2001 08:24
Hej

Det er bare så svært at tage den beslutning, min egen hest har snart været halt i 2½ år, med to perioder hvor den ikke har været halt, den første periode på 2 mrd og den anden på 14 dage. Det er så meget op og ned hvor meget den er halt.

Når den skal lukkes på fold og den skal ud af boksen går den i starten med muse skridt på alle fire ben, skridtene bliver så større dets mere den går.

Jeg ved ikke hvorfor den går sådan når den skal ud, dyrlægen opgaven den får snart to år siden,men stadig væk kan jeg bare ikke tage den beslutning om at få den aflivet, fordi det kan jo være det er bedre i morgen elelr om en time..

Det er bare så svært selv om det måske ville være det bedste.

Hilsen Tina S
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2001 19:21
Det må jo være dylægens ansvar om at hesten skal aflives eller ej..der burde være en grænse så man ikke bare kunne aflive medmindre hesten ikke kan leve et godt liv..og ikke pga penge.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2001 22:22

Hej
Jeg kan godt forstå at du ikke har sådan en veninde mere.Jeg har selv en hest som er 19 år gammel og hun for lov at leve lige så længe at hun kan.Hun skulle også havde været avlivet men da min moster hørte det købte hun hende og 1 år efter fik jeg hende så da jeg lige havde fået et job og tjente mine egen penge og jeg er rigtig glad for at have hende selv om at det koster at have hende gående på en fold hver dag men så tænker jeg bare på at hun er min bedste ven og sådan nogle avliver man ikke bare for en kladt penge.MVH Heidi Nielsen
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2001 22:31
Jeg havde for 4 år siden en gammel pony på 30 år. Desværre kunne den ikke holde til at blive redet på mere, da jeg havde haft den i 3 år. Men jeg ville da ikke aflive den, for den fejlede jo ikke noget. Jeg hyggede mig med den i stedet for, og gik ture med den. Til sidst kunne den ikke rejse sig op inde i boksen længere, så den blev aflivet. Da havde jeg ikke redet på den i 3½ år.

At aflive sin hest/pony pga. af penge er noget fis. De der gør sådan noget tænker kun på penge.

Desuden synes jeg, at når tiden er inde, skal hesten aflives og ikke slagtes!!!

mvh. margit
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Dorthe: Det kan jeg godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2001 22:16
hej stine jeg synes du har helt ret hvis min fjordheste blev syg og jeg stod der og skulle tænke nej ikke tænke men sige det lige ud jeg vil ALDRIG avlive min pony begrund af penge det totalt ondvagtmen hvis jeg sagde ja til at avlive den ville jeg heller ikke købe en ny hest med det samme det er som at du bytter den ud det vil jeg aldrig gøre min pony er nu 10 år og jeg skal have ham end til han dør selvom han er 10 år gammel så er han rigtig frisk 1000 pony vrinsk malene og felix

()....()
( . . )
( 0 0 )
0
0
Svar på denne tråd
 
 dræb aldrig din hest bare fordi du ikke er vild me
Forfatter: 
Dato:  18-06-2001 22:37
hej alle sammen jeg har en veninde som hedder line (eller jeg havde) .hun har en famillie med ikke rat mange penge da hins mor vil overaske hinde når hun kommer hjem fra skole,da hun kommer hjem skal hun ud i garachen og der står en broget pony hved navn lukas hun bliver sur og løber op på værlsed og græderog så kommer hins mor hvad er der min pige jeg vil ikke have en hest ! .Da hun kommer i skole snakker hun med en pige der hedder ninna om hun vil passe hins pony ja det vil hun og hver dag er hun der hende men en dag da hun cykler hjem fra skole cykler hun altid lige forbi huset nu hvar der dyrlæger hun skynder sig der hen og løber ind til hesten i boxen og der ligger den sten død med en kniv i maven. Den lyder overtroisk jeg trode heller ikke på det men nu hved jeg det passer!!.og hun er flytet til hørning og nu rider hun lidt men dyrvernet siger hun aldrig må få dyr igen!! jeg syntes ikke man bare sån kan dræbe en hest bare fordi det ikke er det man har ønsket sig hun kunne da i det mindste sælge den . 10029 pony kram malene og felix ps gør aldrig det hved din hest
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: dræb aldrig din hest bare fordi du ikke er vil
Forfatter: 
Dato:  02-07-2001 21:58
Heldigvis er alle mine hyppere på nær Polly og Chaise blevet over 23 år!
Polly er 9 & Chaise 6...
-Men det er lidt trist...
0
0
Svar på denne tråd
 
 når den lider
Forfatter: 
Dato:  19-07-2001 19:46
En hest skal aldrig lide hilsen en Hesteven
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: når den lider
Forfatter: 
Dato:  27-07-2001 18:48
Hej alle
jeg har prøvet det at stå og bedstemme liv eller død med min ejen hest/føl på 2½ han fik det ene ben i hegnet og fik skåret alle senerne over i det vestre bagben og jeg fik af vide at han ALDRIG ville blive ride hest og han havde aldrig prøvet at have en rytter på rykken og prøvede det aldrig.
han blev avlivet men forsikringen gav kun 5000,- så det var ikke der, og han var kun en lille fjord hingst men for mig fyldte han hele mit hjerte og vil altid gøre selv om han blev avlivet og jeg har en ny hest.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: når den lider
Forfatter: 
Dato:  27-07-2001 19:07
Jeg syntes også, at når hesten lider, skal man aflive den!
0
0
Svar på denne tråd
 
 aflivning
Forfatter: 
Dato:  01-08-2001 12:14
Hejsa alle sammen!

Husk at dyr ikke lider længer, når de er blivet aflivet! Så hvis din hest eller anden form for dyr har smerter, så snak med din dyrlæge, som helt sikker vil hjælpe dig til at tage den bedste beslutning for dit dyr!!

Idag har man udviklet så gode midler, som man bruge til aflivning, så dyret ikke lider nogen smerte ved aflivningen.

Den største smerte er den du får ved at skilde dig af med din tætte ven, men hvis du virklig elsker og holder af din dyr, må du også tage den bedste beslutning for den!

Mange hilsner fra en stor dyreven!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Den slags tøser gi'r mig KVALME!
Forfatter: 
Dato:  03-08-2001 11:34
Jeg ved ikke om der nogensinde kommer en helt her ned og læser mit indlæg, men jeg skriver det alligevel.

Jeg passer en overdejlig DV-hoppe. Hun blev for et års tid siden solgt til den nuværende ejer, en pige på 15-18 år. Hun skulle bruges til dressur. Men det viste sig at hesten havde hovsenebensbetændelse (det er det det hedder ik'?), så hun ikke ikke bruges til andet en skidture i skoven. Der blev lagt sag op mog den forrige ejer og dyrlægen der havde godkendt hesten. Hvis ikke de kunne få ejeren til at tage hesten og give pengene tilbage, så var de nødt til at slagte den for at få forsikrings pengene. Sagen kører endnu. Hesten gik da bare på folden og ventede på sin dødsdom. Det er utroligt! Hoppen er kun 9 år! Og alligevel skal hun dø! Hun kunne bruges til hygge hest og avl! Er et liv 30000 kr. værd? Og så når det tilhørere en dejlig, smuk og elskelig hest som hende, der har hele livet for sig?
Nå, men nu til et emne der passer bedre til overskriften: Jeg kan ikke UDSTÅ når at man bruger heste som legetøj! For nogle dage siden slæbte ejeren og et par veninder hoppe ind fra fold. Hun var lige kommet ud efter en ridetur. De satte et par træktove i hendes grime og red hende ud på banen. Der red de vel 10 min. før ejerens mor kom hen og sagde at hesten ikke kunne tåle at blive redet så meget. Ordene hun fik blæst i hovedet lød ca. sådan: " Det skal du fandme ikke bestemme. Det er sq da min hest ikke? Gå! Jeg bliver dårlig af at se på dig!"
Hun sagde mere men det vil i sikkert ikke høre. Er der andre der deler min mening?

Nete
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Den slags tøser gi'r mig KVALME!
Forfatter: 
Dato:  24-08-2001 10:13
hej stine. jeg gir dig HELT ret... tænk sådan har jeg sagt i snart 12 år.........og ingen lytter.....helt erlig. det er kun os der kan bestemme det om hesten skal dø eller leve.. men en ting er sikkert.. jeg har selv 2 heste alså en eng.fuldblod,og en welshmaoution og begge bliver aldrig aflivet bare sådan lige.... de får lov til at leve indtil de simpelhen ikkke kan mere som du også selv skriver....men hvis du har lyst til at skrive mere til mig kan du skrive til IN-JE@forum.dk. kh.louise.ps.håber du skriver..:o)test
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  23-04-2002 11:06
Hej Stine
Det er dejligt at have med heste at gøre, så længe man har penge til at holde dem for. Heste skal være til glæde og til byrde. Man skal skille sig af med hesten før den bliver til en for stor økonomisk last på budgettet. Måske var det lige netop det din veninde kunne se da hun valge at aflive hesten istedet for at beholde den. Hun kunne da ganske vist have solgt den billig, eller givet den væk, men til hvilken skæbne?? Hun havde måske ikke lige råd til en ekstra opstaldning og et banklån oveni for køb af ny hest. Jeg kan godt forstå hendes valg. Vi var selv i en uheldig situation for 1½ år siden, hvor vi ihvertfald ikke bidragede til at hestens gennemsnitlige leve alder blev hævet. Vi havde en dejlig vallark som desværre fik tarmslyng, og havde derfor valget mellem en operation (kr. 15.000,- + opstaldning på dyrehospital + medicin og efterbehandling)= 50 % chance for overlevelse, eller en medicinsk behandling = 10 % chance for overlevelse men noget billigere. Hesten var ikke forsikret. Vi kunne sikkert godt have fundet pengene til operation, men det var ikke sikkert at hesten kunne bruges til noget bagefter. Og hvad stiller men op med en stor jydsk vallark på 1.70 i stg. der kun kan gå på marken og æde? Og vi har ikke mulighed for at have hesten hjemme. Vi valgte medicinsk behandling og hesten blev aflivet et par timer efter. Han blev kun 4 år. I dag mærker han ingenting, og vi bor stadig i vores hus og har en anden dejlig hest.
Stine se at slutte fred med din veninde, hun havde sikkert sine grunde for valget.
Hilsen Pernille.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Liv eller død...du bestemmer!!
Forfatter: 
Dato:  14-12-2002 11:15
ÅNDSVAGT!!!!!!!!!!!!





Merry Christmas fra
8-) Emilie og *Ascha* ;D
- vi går ind for dyrs velfærd!


Den bedste medicin når jeg er syg er absolut - lugten og synet af min lille Ascha!{>



B-) http://www.cool-cairn-webbyen.dk B-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 pony på 17 år
Forfatter: 
Dato:  22-12-2002 22:22
hej jeg har en pony på 17 år han har også slidgigt han har det da godt han spring da 170 cm i år 2001
og han gå da også dressur han gå la4 han hedder claus
er det forkert?????????????

kuns rebecca
0
0
Svar på denne tråd
 
 kender en der er 38
Forfatter: 
Dato:  01-12-2003 21:54
år gammel helt ude løgn!!! hun er traver, men det nu oss i tyskland :P hun er oppe og galloppere med de andre heste endu, bare hun få dækken på om vinteren ;) desuden kender jeg da mange mange heste /ponyer der er over 20 og rask!!!

-Vil du se min NYE PONY, så klik her

Du er ansvarligt for det du siger, men ikke for det de andre forstår!
0
0
Svar på denne tråd
 
 sikke et gammelt indlæg der er her....
Forfatter: 
Dato:  01-12-2003 23:08
...men du kan da alligevel godt få en mening..

Jeg mener det er ok, hvis den aldrig kommer op og gå alm igen. Tænk hvor en hest kan komme til at kede sig hvis den skal gå og absolut lave ingeting i så mange år... Så hellere lade den få fred. Man ved jo ikke hvor den havner hvis man pludselig sælger den... den kan blive solgt videre 17 gange og ene som skovturs hest for en lille 10 årig pige der ikke aner at den har ondt når hun ellers tonser skoven tynd!

Nej jeg ville klart aflive hvis min hest gik og havde det sådan.

Set i bakspejlet, så havde min hest en periode på lige godt en måned, hvor han pga halthed ikke gik. Han blev nusset som sædvanlig, og kom på fold, men ellers ikke noget. Han blev skide sur og var ikke til at komme i nærheden af og hvorfor holde en sådan hest i live?

Og så har du lige noget rent dobbeltmoralsk i din tekst.
Du fordømmer at din veninde vælger at aflive og derfor vender du hende ryggen? Hmm... så har I da ikke været vildt gode veninder!

-miki-


Læs mere om hestene og mig her hvor der står alt om stævner, reaultater, billeder og hvad vi ellers laver af spændende udflugter.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sorry....!!
Forfatter: 
Dato:  15-01-2004 09:57
hej jeg har godt nok aldrig oplevet sådan noget men jeg kan godt forestille mig hvor ondt det gør :{-(
Men jeg har tit solgt mine ponyer og det er li så slemt Sorry.... :-(
Men de heste/ponyer der er døde er helt klart oppe i himlen >o<
Mange sørgelige knuZ Signe
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine får lov
Forfatter: 
Dato:  15-01-2004 15:07
til at leve lige så længe at de kan, og så længe at de ikke lider. For så bliver de aflivet. De er begge forsikringet, men kun livsforsikret. Jeg er ikke konkurrencerytter, og har hestene fordi jeg elsker heste, ikke fordi jeg elsker at ride.

Jeg kender i øverigt til en historie fra det virkelig liv, som viser hvor mærkelig folk kan være.
En som havde privathest på min gamle rideskole, var virkelig konkurrencerytter. Det skal lige siges at hesten var en virkelig flot og dygtig hest (man var vel lidt forelsket i den). Men rytteren mente desværre at man kun behøvede at ride højst en gang om ugen. Resten af tiden stod hesten bare i sin boks. Så kunne hun jo starte stævner i weekenden, hvorefter at hesten var halt i flere uger efter. Den var jo ikke blevet reddet og var ikke i træning. Men alligevel blev hun ved med at starte stævner, uden at bruge tid på at forbedre hesten på det. Til sidst var hun træt af at hesten hele tiden var halt, så den blev aflivet. Min ridelærer forbød hende siden at komme på rideskolen. Af den grund som alle burde kunne se, nemlig at hun selv ødelagde hesten. Rytteren var i øvrigt på det tidspunkt over 20 år, og burde derfor også vide bedre.

Anja Brandt Nielsen
Oldenborgheste er de bedste, så prøv dem !
Pas på kattene i trafikken.
0
0
Svar på denne tråd
 
 haiza jeg ved ikk heldt
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 17:10
haiza stine........

jeg ved ikk heldt hvem der har ret af
jer for jeg ved jo ikk hvor galdt det
er ?:-)
men afligevel er det synd at aflive
den hest..... tøs jeg :-)
men håber du finder ud af det :-)


Qnuzzer og krammer fra
line muz ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Altså!
Forfatter: 
Dato:  14-08-2004 23:48
Hejsa der!
Nu har jeg siddet og læst alle jeres selvmedlidende indlæg i denne debat, og jeg må indrømme at hårerne rejser sig på mine arme!
Jeg har selv lige stået i den situation at min bedste ven og hest gik hen og blev kronisk halt ved overbelastning (dressur), ligesom stines veninde... Og jeg var ikke et sekund i tvivl om at selvom han ikke kunne bruges til det jeg havde købt ham for, kunne han stadig få et meningsfuldt liv!!!

Og her kan jeg så modbevise alle jeres skrækhistorier om hestehandlere og diverse... For hvis bare man er om sig, og tjekker hvem man sælger til behøver det absolut ikke gå galt! min hest, simon, er blevet solgt til en sød sød dame der elsker ham over alt på jorden, og rider ture i skoven og træner horsemanship osv. Det var godtnok ikke den store pris jeg fik for ham, men hans liv var og er i mine øjne mere værd end en sum penge...
Hertil skal siges at jeg er på elev løn, absolut ikke rig!! -og har stadig haft mulighed for at købe en ny hest på et lån. Det er ikke umuligt hvis man vil, det kræver bare et godt budget og lidt ekstra weekendarbejde! -og der er stadig masser af tid til hesten! Det er et spørgsmål om at prioritere... Hvis ikke man er villig til at ofre sig lidt, så er man ikke egnet til at have hest...

Desuden kan jeg også fortælle at jeg fik utroligt mange henvendelser på min hest, der er mange der søger søde heste der bare skal gå skovture... Det er ikke umuligt!

Jeg synes man skal tænke lidt mere på om det ikke engang imellem er ens egen egoisme man græder over, og ikke hestens ve og vel.....??

Desuden er der jo også ting som købs og salgs kontrakter. Det går ud på at køber skriver under på at hesten ikke er købt til vidresalg, og at den er købt som beset osv.

Bare fordi ens hest ikke passer til en selv mere, er ikke ens betydende med at den ikke passer til verden mere. Der er mange andre muligheder som så absolut kan ende lykkeligt, og der er masser af dem. Så pas nu på med at stille skræmmebilleder op, og erklær at der ikke findes folk der vil være søde ved en "kasseret" hest...

Hyg jer derude, og hold jer muntre...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Stine og Maiken
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 11:30
Tjaa jeg hører da også til dem der helst ville beholde min hest hvis det viste sig at den kun kunne bruges til hyggebrug.

Nu har jeg så 2 gange stået i situationen hvor mine heste er blevet erklæret uanvendelige til ridebrug, og begge gange ville jeg da have gjort alt for at beholde dem om jeg så skulle blive fattig af det - desværre så er verden bare ikke så sukkersød som man gør den til, og i begge tilfælde endte det med aflivning - ikke fordi jeg skulle bruge pengene (jo selvfølgelig er det rart at have forsikringspengene til køb af ny hest, men det var ikke det der var det afgørende), men fordi hestene simpelthen ikke viste sig at kunne leve med de skader de havde (begge blev aflivet grundet en form for slidgigt dog opstået af to forskellige årsager).

Den første hest blev efter den blev skadet enormt agressiv - ikke bare overfor mig, men også overfor hans stald- og foldkammerater. Han havde det elendigt for at sige det på en rigtig pæn måde, måske ikke så meget fysisk (han var uren i hjørnerne men ikke stok halt), men i meget høj grad psykisk. Han var den type hest som nogen af de andre skriver om - sådan en der helst skulle ud og lave noget hver dag. Han elskede at arbejde (ja det lyder åndssvagt, men det er altså faktum). I den tid hvor han stod stille (jeg gik ture med ham og han gik på fold) der blev han bare så agressiv overfor sine omgivelser - hvilket jeg tager som et tegn på at hesten ikke har det godt. Han jagtede de andre heste rundt på folden indtil de ikke kunne mere og stod fuldstændig skumsvedte i et hjørne af folden - og så fortsatte han blot med den næste hest. Er det helt ærligt fair at holde liv i sådan en hest ??? Han var før skaden meget afbalanceret og kom fint overens med sine kammerater på folden og i stalden.

Min næste hest har altid været typen man bedre kunne lade stå i et par dage uden at han tog skade af det, han var ikke ked af det osv., så for mig at se burde han kunne klare at gå som hyggehest. Desværre så holdt det heller ikke stik da han blev skadet.
Han var enormt meget min hest og han var utrolig knyttet til mig. Under hans skadesforløb havde jeg en anden hest i ridning, og tro mig han var jaloux hver gang jeg tog denne hest ud, han stod i stalden eller på folden og hylede hjerteskærende. Hvis jeg kom og skulle have den anden hest ind fra fold så kunne han finde på at mase sig ind foran fordi jeg ikke skulle gå uden ham - alt dette på trods af at jeg selvfølgelig passede og plejede ham til UG, jeg gik ture med ham, nussede om ham og hvad jeg ellers kunne finde på, men han var dybt ulykkelig når jeg brugte tid på andre end ham. Ja jeg ved det lyder naivt, men igen er det faktum.
Nå men den anden hest blev så solgt, så jeg havde Fandos tilbage alene igen. Det hjalp så lidt på det igen, men langsomt begyndte det at gå ned af bakke for ham. Nogle dage var han ok gående andre dage ikke ret godt gående når man så ham gå på folden. Langsomt begyndte han at ryge ned i hierakiet (han har ellers altid været øverst idet han var en meget stærk hest rent psykisk), men han blev bare mere og mere trist at se på uanset hvad jeg brugte tid på med ham. Han stod bare helt apatisk på staldgangen og var slet ikke den glade Fandos som jeg kendte så godt. Dog hvis han fik øje på en med en sadel over armen så livede han helt op lige indtil han fandt ud af at det ikke var ham der skulle have sadel på. Til sidst måtte jeg tjekke hver dag at han fik noget at drikke på folden fordi han holdt helt op med at slå fra sig, så de andre heste på folden fik overtaget. I naturen ville en hest som ham være død. Var det ikke rimeligt at aflive ham ?
Jeg ved det ikke, jeg har begge gange jeg har fået aflivet hest haft den der nagende tvivl om, hvorvidt jeg kunne have gjort mere for dem, men jeg synes også jeg har kunnet se når mine heste havde det skidt uanset om det var fysisk eller psykisk betinget og det var det der i begge tilfælde gjorde at jeg tog den beslutning jeg tog.

Jeg ved ikke om I (Maiken og Stine) nogensinde selv har stået i den her situation, men der kommer en masse overvejelser. Det er sgu ikke en beslutning man tager med et smil på læben, det er er en vurdering af hvorvidt ens hest kan få et værdigt liv som foldbums og det var der i hvert fald ikke nogen af mine der kunne.
Jeg må da indrømme at jeg overfor mine veninder nok også har lydt temmelig kynisk når jeg har fortalt om min beslutning, men det er altså også en måde at gemme sig bag den rædselsfulde beslutning man tager.
Så vent lige med at dømme folk og især dig Stine, tag lige og vær en god veninde. Det kan godt være at din veninde lyder kynisk, men at hun inderst inde har det ganske rædselsfuldt fordi hun er nødt til at tage beslutningen. Hun kender nok sin hest bedre end du gør ?!
Og ja jeg må da indrømme at jeg i begge tilfælde har brugt mine forsikringspenge til at købe ny hest for, og ja jeg har da været glad for at jeg havde dem. Det er dyrt bare at have en syg hest gående, og ud fra mine erfaringer (ikke bare med mine egne to) så er det absolut heller ikke altid det bedste at lade en hest bare gå som hyggehest, så vent med at dømme folk der ligger ofte andre ting bag end det rent økonomiske.

Pia



"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"
"The soul that beholds beauty becomes beautiful"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at se på årstallet
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 12:39
i indlæggets dato før I svarer på indlægget. Det er fra 2001 så afgørelsen er nok både taget og udført for længe siden.

Mie
0
0
Svar på denne tråd
 
 smerter og lidelse....
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 14:19
... hmmm det er måske bare mig der er naiv, men hvis en hest ingen smerter har og ikke lider - så burde den vel være sund og rask ?!
I et sådant tilfælde burde dyrlægen vel ikke erklære den uanvendelig til ridebrug og så ville vi aldrig ende i spørgsmålet om hvorvidt hesten skal aflives eller ej ?!
Dyrlæger erklærer vel kun heste uanvendelige til ridebrug hvis hesten har ondt et eller andet sted, og dette ikke kan afhjælpes i en grad således at hesten kan fungere som ridehest igen ?!

Tjaa det var blot lige nogle tanker jeg fik mens jeg sad her og læste alle trådene igennem, der er nemlig rigtig mange der referer til at "hvis hesten ikke har smerter og ikke lider så er det i hvert fald synd at aflive den...".

Pia


"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"
"The soul that beholds beauty becomes beautiful"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tråden er fra 2001
Forfatter: 
Dato:  16-08-2004 08:34
før du skriver svar i tråden så se på årstallet.

Mie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Min hest har ringfod
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 01:30
den hest skulle have lov til at live jeg har selv en hest der ikke kan holde til så meget fordi hun har en ringfod men ville ikke have hende aflive. hun var et andet sted hvor måske skulle aflives fordi hun ikke kunne bruge den til det hun ville men jeg sagde nej og købet hende nok er hun 15 eller sådan noget men død skal hun ikke før hun ikke er mere hilsen jumpsnulle og bella
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 19:31
Hej Stine Dette indlæg er skrevet med forbehold, idet jeg ikke har læst tråden igennem - så hvis jeg gentager noget, der allerede er skrevet, beklager jeg. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du så også nægter at have veninder, der avler kødkvæg til slagtning? Eller høns for den sags skyld? Det er jo også raske dyr, der slås ihjel... Men måske har en hest mere ret til livet end en ko? Mvh Lea - der ikke kan hidse sig op over en rask hest, der bliver aflivet. I modsætning til slagtedyrene i DK har den sandsynligvis haft et godt liv.


Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-10-2005 19:19
Hmm, her har jeg så et andet synspunkt. 1) Synes det er utrolig dyrt a havde hest, så gi' 1200 kr. pr. mrd. for a havde den opstaldet + man nok skal havde en ny ridehest, som os koster 1200 kr. om mrd. , det har JEG hvert fald ikk råd til. Men selvfølgelig, hvis hestene stod hjemme, så skulle den da havde lov a leve, HVIS ikke den havde ondt!! For jeg synes nogen mennesker er lidt "tænker på sig selv-argtige". A de ikke vil miste! Og det er noget @!#$, hvis dyret har ondt. Det er med til a havde dyr, er a tage beslutninger. Os dem man helst ikke vil tage. 2) Det er da bedre a den bliver aflivet, end a ende med a bleve solgt, og måske flere gange. Og man måske ikke til sidst ikk ved hvor den er. Så ville jeg personligt hellere være sikker på a den har haft det godt til det sidste. Og den kunne komme til "de evige græsmarker", og LØBE rundt, uden det gjorder omdt. Så, tror måske os det ville være mit valg. Men ved det jo ikke, for selvføldelig vil man gerne beholde hesten! Og har heller ikke selv stået i den sitison (Arr, kan ikke stave lige nu :s Heh.)!
-Kærlighed begynder med et smil
Vokser med et kys
Og slutter med en tåre :'(
Jeg har et sted inde i mig
Hvor dine fingeraftryk hviler
Dine kys vil altid leve videre

__________*
>o< Bounty Blue >o<
* 02.05.1995 - † 31.01.2003
0
0
Svar på denne tråd
 
 liv eller død
Forfatter: 
Dato:  29-10-2005 21:24
jeg vil sige at hvis heste lider skal de aflives... jeg har engang passet en hest som blev aflivet... man savner virkelig dens pusten i hovedet eller hva man skulle sige...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da klart at
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 14:06

hun vælger at få hesten aflivet.

Det ville jeg da også have gjort.

Hesten kan jo alligevel ikke andet end at gå og senere bliver dens slidgigt måske så slemt at den ikke engang kan holde til at gå, uden den begynder at halte. Det er da bedre at hesten får fred og din veninde kan få sig en ny hest, så hun er fri for at droppe sin ridning, fordi hun har en hest der går og er syg og som hun alligevel aldrig kommer til at ride på igen.

0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider