Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 har en hest som ikke vil ride på bane.
Forfatter: 
Dato:  03-06-2022 14:13

Hej alle.

 

Jeg har en dejlig hest, men hun har været primær tur hest.

 

Men jeg vil gerne ride på banen også.

Så vi ikke laver det samme hele tiden.

Hun er bare noget sløv på banen. Og mega stædig.

 

Søge nogle råd til hvordan hun kan blive bedre på banen.

 

Hjælp mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Underviser?
Forfatter: 
Dato:  03-06-2022 19:44
Har du en kompetent underviser?

Ellers, så find en!
:)

Da jeg var barn, så red jeg på et stutteri.
Gamle RideÅge var vel 83, da jeg kom til at købe en af stedets ponyer og holdt op med at gå til ridning.

Men, han sagde noget meget klogt.
Dels -
Hvem har lovet, at det skulle være let?
Og -
Hvis det går godt, så har du en god hest. Hvis det går skidt, har vi en skidt rytter.

Underforstået - hvis pony er et fremragende dyr, så kan man med en fornuftig rytter nå langt.
Men, mangler rytter evner, så kan man ikke komme videre end til rytters grænser. (og normalt sætter rytter begrænsninger længe før dyret gør...)

En anden ting.
Heste kan ikke være stædige, de kan ikke planlægge...
Så, hvis dyret fx har ondt, udstyret passer ikke, mv - så tænk lige igennem om alt er som det skal være.
Ridebaneridning med alle volter og sidebevægelserne stiller anderledes krav end turridning, og er der noget galt med fx bentøjet så opdager man det måske ved at hesten er vrangvillig på ridebane.
- Så, tænk lige hest og udstyr igennem, ikk?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er meget....
Forfatter: 
Dato:  07-06-2022 10:10

... enig med Dr. Who i, at baneridning stiller helt andre krav til hesten - og for nogle heste kræver det altså noget tilvænning at løbe rundt i cirkler uden at komme nogen vegne.

 

Fx vil de fleste ryttere på ridebanen gerne samle hesten lidt sammen, så den træder ind under sig og hvælver ryggen op under sadlen, og dermed også kommer til at "vende rigtigt" i halsen, så hovedet hænger lodret. Det ser godt ud :) - og det kan man også nemt træne mens man rider ture, men det er faktisk ikke ret mange ryttere som gør det. De fleste ryttere holder blot en let kontakt til biddet, når de rider ture, og lader hesten selv finde ud af, hvor højt/lavt den ønsker at bære hovedet - og meget af tiden på tur er kroppen rettet mere eller mindre ligeud.

 

Hvis hesten har været vant til "simpel transport fra A til B" på turene, så vil et ønske om dressurholdning og kropsbøjning føles hårdt og strengt og sikkert dybt uretfærdigt for den, så man er nødt til at vænne den til det i små portioner ad gangen. Giver det mening?

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider