Hej heste-nettet,
Jeg skriver i håb om at nogle kan dele deres erfaringer med mig.
Jeg har en unghest på snart 6 år, som jeg har haft i halvandet år nu. I mellem tiden har hun været ifol og fået føl - hun stod stille i ca. 10 måneder. Hun har nu været igang 3,5 måned.
Da jeg købte hende var hun ifol, og var super sød at ride på. Hun var næsten lige tilredet, men gjorde som man bedte om, og havde et helt passende energiniveau.
Men her efter jeg har fået hende hjem igen, efter hun har stået med føl, er hendes energiniveau for det første blevet noget helt andet. Hun har ekstremt meget energi i trav og galop, og vil ekstremt gerne galopere hele tiden. Vi øver selvfølgelig at hun skal lytte til mig og vente, men det undrer mig, for sådan var hun ikke før hun fik føl. Er med på, at hun har båret rundt på mange kilo, men sådan var hun heller ikke i begyndelsen af hendes graviditet, hvor hun ikke var så påvirket at det.
Derudover har hun en tendens til, at have meget svært ved venstre galop. Somme tider vil hun ikke springe an til venstre galop, men er samtidig ivrig for at komme frem. Hun prøver at skifte galoppen når vi rider venstre galop, og hopper nogle gange på stedet, hvis jeg prøver at holde hende lidt tilbage. (Fordi hun prøver at løbe stærkt). Hun prøver også at tage tøjlerne, og vil meget gerne ned og gå dybt. Hun prøver også at bukke indimellem, men det kan hun gøre på begge volter. Men synes det er svært for mig at vurdere om det er glædesbukspring, eller om det er fordi hun har ondt. Der er som regel ingenting på højre galop.
I longen er det, det samme. Fin højre galop, men går helt amok når hun skal galopere til venstre. Her løber hun, bukker, stjeler mm. Efter et par rundter, vil hun gerne galopere nogenlunde normalt. Hun kan gøre det samme i højre galop, men mit indtryk er at det er mest i venstre galop.
Jeg har for ca to måneder siden fået ny (brugt) sadel, som er købt og tilpasset af sadelmager. Det er på ingen måde mit indtryk, at den ligger og trykker. Jeg synes heller ikke det virker til, at hun har ondt i ryggen. Jeg er med på, at hun kun er 5 år, og kun har været meget lidt i ridning. Jeg får selvfølgelig også undervisning. Har haft massør ud for ca. halvanden måned siden, som sagde at alt var fint, bortset fra at hun var lidt spændt i nakken/lænden, men ikke noget alvorligt.
Men er det normalt at de ændrer sig så markant efter de har fået føl? Kan hun have ondt nogle steder? Er det bare mig der overtænker det hele?
Håber i kan hjælpe med gode tips, råd og erfaringer.