Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælp! Hun er begyndt at bukke og stejle
Forfatter: 
Dato:  22-02-2021 20:30

Hej

jeg skriver fordi jeg søger råd fra nogle af jer mere kyndige ryttere. Jeg købte en hest for 3 uger siden, de gik rigtig godt de første 2 uger. Hun havde lidt tendens til at løfte forbenene lidt når hun gerne vil ud af ride huset eller en anden retning på tur. Men hun var til at styre på rette kurs, uden den store ballade og jeg følte jeg fik vist hende det r mig der bestemmer. Jeg har ikke haft brugt pisk til hende.
MEN NU!! De sidste 4 dage jeg har reddet hende, er hun blevet helt "balstyrisk". Hun gir ikke op, så let. Hun løfter forbenene igen og nu blir hun ved og ved og ved, når jeg så giver hende en i rumpen med pisken begynder hun at bukke, sådan mange mange gange.. hun har ikke de store bevægelser så det er ikke sådan at jeg falder af.. men jeg ved virkelig ik hvad jeg skal gøre nu. Det er som om det blir værre og hun kan ik li pisken, men det er som om hun bare flipper mere ud når jeg bruger den. Og det er virkeig ved at ødelægge min ridelyst🙈

jeg ku selvfølgelig sælge hende igen. Men det har jeg ikke lyst til, var vildt glad for hende og vild med hendes energi og hun er en klippe på ture. Men de sidste 4 dage..... ja... hvad ville hjælpe?? Blive ved med pisken? Jeg har kun brugt den 1 gang.. eller tyder det på et andet problem som smerter eller tester hun mig nu🙈🙈😅

 

gode råd modtages med kyshånd❤️

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undervisning
Forfatter: 
Dato:  23-02-2021 10:07

Få noget undervisning - det kan helt sikkert hjælpe dig godt på vej.

 

Du skal finde dig en dygtig underviser, som kan komme og hjælpe dig et par gange om ugen lige her til en opstart, og så kan du trappe lidt ned.

 

At starte op med en ny hest, kan nemt være forbundet med nogle udfordringer. Nogle heste kræver meget præcis "vejledning" og andre trives fint med "frihed under ansvar".

Det lyder lidt som om at din ikke rigtigt ved hvad hun skal, og netop derfor tænker jeg at lidt undervisning vil hjælpe. (i min verden, er undervisning altid en hjælp)


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange Tak
Forfatter: 
Dato:  23-02-2021 12:53

Mange tak det vil gøre. Men har faktisk også fået fokus på hun formentlig har ondt i ryggen. Så det bliver både behandling, sadel undersøgelse og undervisning😊

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder..
Forfatter: 
Dato:  24-02-2021 08:11

Det lyder som en god plan.

 

Hvis hesten er generet af sadel, kan det godt vise sig, som du beskriver.

 

Held og lykke til hesten og dig.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 brunst??
Forfatter: 
Dato:  24-02-2021 10:58

Hvis du kun har haft hende så kort, kunne det så være første gang hun er i brunst hos dig? Hopper kan ændre fuldstændig karakter under brunst. Derudover er deres brunst altid stærkest om foråret, hvilket vi har temperaturene til pt.

 


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har du ...
Forfatter: 
Dato:  24-02-2021 23:01

.... Fået hende handelsundersøgt? Hvis ikke, ville jeg starte med at få hende undersøgt af en dyrlæge, før jeg rider mere på hende. Det lyder som en hest, der har ondt.

Du skriver, at den har haft tendens til at rejse sig lige fra starten, det lyder ikke som et sadelproblem, den skal ligge virkeligt dårligt for at hesten skal reagere på sadlen så hurtigt.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har svaret.....
Forfatter: 
Dato:  25-02-2021 13:18

... på dit andet indlæg - og nu tænker jeg: hvor meget blev hesten brugt, FØR du købte den?

 

Hvis du har købt en hest, som måske ikke er brugt ret meget, og du så bare starter ud med at ride en hel masse - så kan den meget vel blive øm over det hele.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres råd
Forfatter: 
Dato:  28-02-2021 22:16

Hej. Jeg har lavet rigtig meget jordarbejde og fået virkelig meget ud af det allerede. Desværre vil hun stadig bare UD af ridehuset når jeg sidder på ryggen og har fundet ud af hun er stærkere end mig. Så koste hvad det vil, så vil hun hen til udgangen af ridehuset. Jeg har trænet fra jorden i ridehuset med porten åben uden problemer, hun har fulgt mig og bakker når jeg beder hende om det og ellers alt hvad jeg vil ha hende til. Men lige så snart jeg sidder på ryggen, er balladen der igen. Jeg har meget kraftig fornemmelse for hun gør det fordi det lykkedes for hende. Hun vinder hver gang... hvordan kan jeg styre hende bedre fra ryggen. Fra jorden skulle der bare 2 ryk i grimen og så stoppede alt modstand. Men hvad gør jeg fra ryggen🙈? Det virker helt ærligt ikke til at være et smerte problem men mere et dominerende problem. For jeg får ikke givet så meget modstand hvis jeg skal være ærlig. Jeg bruger selvfølgelig schenkelerne og trækker i tøjlen. Men det er ikke nok...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skyde skulder??
Forfatter: 
Dato:  01-03-2021 06:34
Hvad gør hesten helt præcist på tur?
Du skriver, at hun er en klippe på tur.

Hvad gør hun helt præcist i ridehal?
Skyder hun skulder eller hvad, og går ud igennem dine hjælpere, hvor skulderen er?
Og hvordan rider du hende?

Hvor pokker er din underviser?!? Nåja, Corona? Men, har du ikke rutinerede folk, der kan se med? Hvad ser de??

Jeg studser over "bruger self tøjler og schenkler" - hvordan?
Hvis hesten "bryder igennem dine hjælpere" ved at skyde skulderen ind mod midten, så vil forsøg på at hive den ud på plads medføre, at halsen buer med hoved mod barriere og hals mod midten, ikk? Så du gør det endnu nemmere for hesten at skyde skulder, og bruge skulderen til at "mase igennem dine hjælpere".

Løsningen er her IKKE at skifte retning via tøjle men via ben. Tænk ikke på tøjle som retmingsgiver, men som hovedplacerings-anviser. Tænk, at det er benene, der placere hesten..
Giver det mening?
Så kan jeg nævne et par øvelser, der kan hjælpe.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Har fået gode værktøjer
Forfatter: 
Dato:  02-03-2021 15:51

En af pigerne i stalden har hjulpet rigtig meget med jordarbejde og hun har hjulpet mig med at bryde koden i ridningen også. Så tak for hjælpen. Der er nu sket kæmpe store forbedringer og stadig godt på vej til at overtale min hest til selv at ville:)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider