Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Frustration?
Forfatter: 
Dato:  13-11-2020 21:11

Jeg købte min nye hest for et halvt år sidem, hvor den havde stået i 6 mdr og lavet ingenting. Jeg startede derfor langsomt op og kunne ikke prøve den meget inden køb, men købte fordi sinder er helt fantiastisk.

Jeg har dog en udfordring under ridning jeg har svært ved at kommme ud over.

Det er en glad og ivrig hest der elsker at lave noget, men var virkelig svær i skridt i starten, den nærmest trippede og virkede frusteret. Det er vi stort set ovre nu, omend skridten ikke er vildt nem for hesten.

Det egentlige problem er den ikke lader til at kende til at vente. Det går fint de føste 10 min men snå snart jeg tænker på galop starter frustrationerne for der spænder hun op og har svært ved at acceptere det er mig der bestemmer hvornår anspringet er. Selve galoppen er faktisk fin, men det er meget svært at komme rundt i trav bagefter da hun bliver spændt, og traver i et tempo der er noget over det tempo jeg synes er ok og lader til konstant at søge et nyt anspring. Prøver jeg at sætte farten ned er det sidelæns og det er svært at rette ind på udvendige ben, da det skaber endnu mere ballade.

Er der nogen der har haft en hest hvor er der god harmoni inden galop, men den så bliver hys derefter?

Så vidt jeg ved er hesten redet med en halvlang tøjle og noget over lod uden ryg på hos forrige ejer, og har jeg en løs tøjle aftager problemet en smule, men kan jo ikke ride med lang tøjle for evigt og ville bare ønske hun forstod det at vente er meget mere behageligt end at løbe og spænde op. Vi laver en masse versade, rundinger og schenkelvigninger og er til tider nødt til at vende ind på en skarp volte tilbage for at sagtne farten

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-11-2020 22:19

Ungheste kan ofte have tendens til at spænde op i forbindelse med galoppen og også efter, at man har galopperet på dem. Det forsvinder efterhånden, de bliver bare så ivrige, og vil gerne gøre det så godt som mujligt, og galop er jo lidt sjovt, når man er ung.

 

Det lyder som om, at den har brug for at få grundridningen helt på plads. Dvs. accept af biddet, indlæring af stopsignal og at søge frem og ned til biddet. Jeg ville nok behandle den som en hest, der skal tilrides forfra og få en dygtig underviser til at hjælpe mig.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

4
0
Svar på denne tråd
 
 Tak :)
Forfatter: 
Dato:  13-11-2020 22:44

Den er 12 så den er jo ikke just ung. Min underviser er super dygtig og gør hvad hun kan for at hjælpe men jeg føler bare ikke mine evige gentagelser bærer frugt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du skriver...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2020 15:01

at hesten havde (samme?) udfordring i skridt fra starten, men at det er overstået - hvordan fik du hende til at vente i skridt, og kan du overføre metoden til galoppen..?

 

Som IBH skriver skal det grundlæggende (herunder accept af bid, fremad- og stopsignal) først og fremmest være på plads, og dernæst ville jeg prøve at skille opgaverne ad - travarbejde for sig og galop for sig, og i en periode lægge galoparbejdet som det sidste i træningen.

Kan hun skridte afslappet efter galop, lægger du egentligt skridt-arbejde ind efter galoppen, og tilføjer så efterhånden et helt kort travinterval, hvor du i starten ikke forlanger andet end at hun traver roligt frem nogle få skridt, inden i skridter af.

 

Når hun kan det, øges det afsluttende travinterval gradvist, og først når hun kan slappe af i hhv. galop, skridt, trav ville jeg begynde at veksle yderligere mellem gangarter - så hun lærer at fokusere på den igangværende opgave, fremfor på hvad der måske kommer after...

 

/Dorte

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tal med gammel ejer?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2020 07:46
Jeg havde talt med den gamle ejer om, hvordan hesten er vant til at blive redet.

Hvordan gjorde gamle ejer, når hun satte tempo op og ned?
I hvilke situationer red gamle ejer ned korte tøjler??

For, lad mig gætte.
Hvis hesten har været vant til halvlange tøjler, så bliver tøjler måske kun forkortet, når gamle ejer tænker på at lave noget lidt vildere?
Ergo - korte tøjler =jubii, vi skal i gang!!
Og med den vane får man en hest, der bliver anspændt af korte tøjler.
-Løsning - stol på hest, hold ikke så krampagtigt fast. Længere tøjler.

Hvis hesten tilmed har været vant til at blive redet for indirekte tøjlekontakt, så er det måske bare signalforvirring, at den ikke aner hvad direkte tøjlekontakt er.
- Løsning: som min første underviser i western sagde "beløn ham, lidt længere tøjler! Bare en halv meter!" (Ja, visse western ryttere fedter ikke med tøjlelængde. Går det godt belønner man med længere tøjler, fx en ekstra halv meter, gentages gerne.)

Det er også fuldtud muligt, at skridtsignal VAR længere tøjler.
Så, hestelogik, korter du tøjler, så er skridt lige nu kun tegn til at vi skal accelerer om lidt til anspring i galop?? For skulle vi rigtig skridte var tøjler jo lange?

Hvordan skifter gamle ejer tempo?
Hvis "ned i tempo" signalet egentlig aldrig har været korte tøjler, hvad så?

...
Hvordan vil du gerne have, at ned i tempo signalet er?
Her er en metode, man kan prøve til at træne ønsket "ned i tempo" signal. Logikken er, at hvis dyr skal lære at x signal er lig med y reaktion, så skal du være sikker på, at reaktionen kan komme mindst 9 ud af 10 gange du giver signalet. Så, du bruger de fysiske rammer til at sikre at signal altid kan efterfølges af reaktionen, som du ønsker.

Rid langs barrierer. (relativt tæt på barriere, fx på hovslag) Tænk ned i tempo /Giv ned i tempo signal. Reagerer hesten ikke med sænket tempo indenfor 4 skridt, så skift volte.
Men, ikke ved at ride en pandekageformet volte mod midten, men ved at dreje hesten til udvendige side.
Jeps. Det er der ikke plads til, hesten bremser op ved at sætte vægten på bagpartiet og BREMSER DERVED OP. Dyyygtig hest! Tænk det og sig det højt!
Tjek.
Du ønskede temporeduktion. Det fik du. Endda helt uden langvarig kamp og dermed mindre stress.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for forslag begge to :)
Forfatter: 
Dato:  15-11-2020 09:03

Jeg har snakket med tidligere ejer men får ikke noget konkret andet end hun siger det er en klog hest man ikke kan øve stævne programmer på, fordi det huskes og der altid laves mange øvelser for at få gearet ned men for mig løser det jo ikke problematikken med hesten ikke lytter til det jeg siger, men selv prøver at besteme dagsordenen.

Når der traves af er det super godt, men der løsnes tøjlen også.

Jeg synes jeg gør ret meget ud af at samlet tøjle ikke betyder fart også på tur, så der samles op og gives samt jeg skifter meget mellem hvornår galoppen er og jeg sidder kun ned til aller sidst, altså er letridning det der bruges mest, da nedsidning stresser yderligere.

Det er primært kortsiderne der volder problemer eller volter over midten, men det hjælper hvis jeg laver en stejl volte tilbage, det er bare ikke altid der er plads.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dr. Who...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2020 10:33

jeg er med på, at nogle westernryttere praktiserer at indlære stop ved at ride hesten op mod barrieren, men her rider man vinkelret på denne.

 

At førsøge at dreje en hest i overtempo, der bevæger sig parallelt med barrieren i en afstand af ca. 50 cm., ud af volten, vil for mig at se med overvejende sandsynlighed resultere i, at hesten knalder hovede og skulder ind i barrieren, og at dit knæ risikerer at ende samme sted.

 

Eneste måde jeg kan se "tricket" fungere på, vil være at fortsætte til nærmeste hjørne, og ride ligeud i stedet for at dreje...?

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-11-2020 14:08

Jeg vil egentlig sige det modsatte af Dorte. Jeg ville bestemt ikke lægge galoparbejdet til sidst. Forventningens glæde og alt det der... Min egen hoppe er vældig glad for galop og har også været virkelig svær at få ned på jorden igen efter galoparbejde - og jo længere jeg udskød det i dagens træning, jo mere ivrig/anspændt blev hun når hun så endelig fik lov. Hun ville bare mere. Og jeg fik en tendens til at lægge galoppen sidst i dagens program og så i øvrigt galoppere ret længe på hver volte fordi overgange og nyt anspring var svært. Og når så vi havde galopperet til hver side var dagen slut, for jeg "kunne jo ikke få noget fornuftigt" ud af hende efter galoppen.

 

Men man bliver ikke bedre til noget, man ikke øver, så for os har træningen i et godt stykke tid stået på at lægge galoppen ret tidligt i programmet og træne rigtig mange overgange til trav, ro på i trav og nyt anspring. Nogen gange har jeg faktisk endda opvarmet i galop i stedet for trav. Og ja, hun har været lidt spændende i travarbejdet og gået sidelæns og hoppet lidt... Men efterhånden begynder det faktisk at være bedre. Der er ikke andet for end at være vedholdende og øve. I starten var det noget med at komme helt ned i skridt, lige få roen og så ride frem i trav.

 

Jeg synes faktisk, den her video fra Helgstrand er ret god til at forklare om grundarbejdet, og jeg synes det er et supergodt trick at lære hesten, at hvis man bliver lidt bred og dyb med udvendige hånd, så betyder det at den skal tage traven. Det har jeg i hvert fald taget til mig, det tip.

www.facebook.com/246334928886165/ videos/724714321734026

1
0
Svar på denne tråd
 
 Trick med barriere
Forfatter: 
Dato:  28-11-2020 08:52
Hvor langt er der fra sadel til barriere, når du rider?

Jeg kan absolut ikke nå væggen - så, der er nok 2+ meter fra hovslaget til væggen, og ofte rider man jo længere indenfor væggen.

Stol på din hest.
Den har en fin reaktionsevne. Den kan sagtens nå det.

Du rider.
Du giver signal "sæt tempo ned", men reaktion udebliver. Du laver et strategisk valg
A) Det normale, at kæmpe med hesten om tempoet. Bivirkning :Hest og rytter bliver begge irriterede / stressede.
B) Alternativet, efter ignoreret "sætte tempo ned signal" gør du noget, som medfører lavere tempo automatisk.
Du giver signal til at dreje udad og så fortsætter tilbage i modsat retning.
Heste kan sagtens nå at bremse op, de sætter vægten på bagparten, bremser, drejer, fortsætter.
Bivirkning: tempo er reduceret. Bivirkning 2: Der var jo ligesom ikke noget at rafle om, i stedet for at slås sidder du nu og skamroser dyyygtig hest, og fordi der ikke eksisterer nogen konflikt er der ingen stress.
2
1
Svar på denne tråd
 
 Longering
Forfatter: 
Dato:  29-11-2020 16:03

Hvordan reagerer hesten i longen?

Kan det tænkes at der er noget der generer den? Har du fået tjekket den for mus/kissing spine osv?

Hvis hesten ikke fejler noget fysisk, er det måske bare et spørgsmål om at den, efter at have stået stille, endnu ikke har kræfterne til at bære sig i galop.

Jeg ville lave et træningsprogram, hvor hesten longeres et par gange om ugen for at bygge musklerne op, uden at skulle gå og spænde, fordi den evt. ikke helt forstår dine signaler? Når hesten arbejder i longen, kan du træne den i lydsignaler, som du i uddannelsesfasen kan understøtte dine hjælpere med når du rider, og derved gøre det lettere for hesten af forstå hvad du forventer af den.

-Lidt alternativt, måske, men det har virket for mig.


0
0
Svar på denne tråd
 
 uden at have
Forfatter: 
Dato:  30-11-2020 12:14

Uden at have set hverken dig eller hesten. kan det så tænkes at du kommer til at "hænge" lidt i tøjlen, efter galop?

 

Jeg ville springe an fra skridt, så den ikke får lov til at "løbe sig i galop". Overgang til trav og så hurtigt ned i skridt, og skridt lidt for lang tøjle til der er ro på igen. Så lav lidt travarbejde, så ned i skridt igen og hvis der er ro så et nyt anspring.

 

Du kan/skal også træne selve overgangen fra galop til trav.

Sæt dig tungt i sadlen og vær pasiv i dit sæde, og lette anholdninger op tøjlen (det er nemmere sagt end gjort)

 

Jeg ville nok heller ikke tænke så meget over, om det nu var korrekt det vi fik lavet, men går efter at hesten er afspændt, i alle 3 gangarter.

 

En hel anden ting, har du kigget på dens foder? her tænker jeg mængde, stivelse og sukker.

Efter at have skiftet foder på min, har jeg fået en mere afslappet hest. Og min er bestemt ikke "kedelig" af den grund, bare nemmere at ride.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste nettet bruger 2
Forfatter: 
Dato:  07-12-2020 21:05

Fedt der er håb, for nogle dage går det så dårligt så jeg har lyst til at opgive. Problemet er jeg ikke engang kan starte i trav efter skridt uden det bliver en kamp om hvem der vinder tempoet. Jo flere overgange, des mere frustration, så jeg synes det er skruen uden ende :(

Hun tripper i skridt og lægger konstant op til galop i trav. Jeg ved jeg i de situationer får holdt for meget fast, men de gange jeg har prøvet at slippe let er der bare ingen stop knap igen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til jer andre
Forfatter: 
Dato:  07-12-2020 21:12

Den har en mus men er vurderet uden betydning og har næsten lige været til tjek på bevægeapperatet. Ikke pga det her dog..

Foder er ikke problemet, da der næsten ikke gives fuldfoder og der fodres med saracen til nøjsomme heste

Jeg synes traven bliver bedre når galop tages fra skridt, men til gengæld fucker skridten op fordi der konstant er forventning om nyt. Bare jeg samler tøjlen 1 cm er troen på der skal ske noget der allerede, på trods af jeg gør så meget for ikke at gøre tingene ens

0
0
Svar på denne tråd
 
 For mig at
Forfatter: 
Dato:  08-12-2020 14:40

For mig at hører er der kun en vej frem og det er trænining og atter træning.

 

Hvor tit rider du hende?

 

Hvad med at prøve og du kan få hende i trav unden at du afkorter tøjlen? Hvis hun så traver roligt frem, så ros hende og så ned i skridt. Og gentag.

Hun må gerne trave flere omgange, hvis hun forbliver afspændt.

 

Over tid skulle du gerne komme frem til at du kan korte tøjlen unden at hun spænder op.

 

Du kan også gøre det samme i galop.

 

Har du en dygtig underviser til at hjælpe dig? det er nogle gange svært at klare alene.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning..
Forfatter: 
Dato:  08-12-2020 18:59

er oftest løsningen - udfordringen er, hvordan træningen af den enkelte hest skal gribes an...

 

" Bare jeg samler tøjlen 1 cm er troen på der skal ske noget der allerede, på trods af jeg gør så meget for ikke at gøre tingene ens "

 

Heste - ligesom andre levende væsner - har behov for kontrol over egen situation, hvilket involverer klare signaler, så de ved hvordan de skal reagere i en given situation.

Det er f*cking svært at rådgive om en adfærdssituation man ikke selv har oplevet, men det ovenstående citat bestyrker faktisk min første indskydelse, nemlig at hesten har behov for at kende sin opgave - og det kræver jo netop at "spørgsmålet" er entydigt, så den ikke er i tvivl om svaret...

Så hvis ellers fysiske udfordringer kan udelukkes, ville min approach stadig være at nedbryde træningen i delelementer, og indlære et element ad gangen - hvilket netop involverer, at tingene skal gøres ens, til opgaven er forstået.

 

@Dr. Who: Nu rider jeg stort set ikke hverken i ridehus eller på bane længere, men kan da huske lidt fra både min tid som dressurrytter og som westernrytter - og sidstnævnte kategori bruger ganske rigtigt mindre tid på end udenfor hovslaget.

I et "dressurridehus" er der ikke 2 m fra hovslag til barriere - og tricket duer slet ikke, hvis du træner program....

1
0
Svar på denne tråd
 
 Måske er det gammel rutine
Forfatter: 
Dato:  27-03-2021 13:39
Jeg har redet på en hest på de 15 år hvor dette også var et problem. Min konklusion på det var at der med den gamle ejer var gået rutine i den når de red. Skridt, så trav, så galop på den ene volt, så den anden og så skridte af. Hvilket resulterede i at hesten var vant til at når man først havde galopere den ene vej skulle man også den anden, så pludselig troede den alt var et galop signal. Der var også her stor forskel på ridningen i trav før og efter galop.
Min løsning var at være meget opmærksom på at give tydelige måske endda let overdrevet anspring til galop. Og når heste vil i galop når du ikke har bedt den om det så lav halveparader eller om nødvendig ned i skridt. Så det bliver tydeligt for den at du ikke har givet den et signal om at øge farten. Her skal man være konsekvent, så hesten lytter og ikke gør hvad den tror den skal(rutine). Prøv evt. At variere din ridning så galop ikke altid kommer til sidste og få brudt den indlærte rutinen.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider