Det der- det kunne havde været min hest for 2 år siden.
Jeg har en Araberhoppe på 13 år, som jeg købte da hun var blevet pensioneret fra store distanceklasser, som hun har gået i udlandet i 7 år.
nu går hun som avlshoppe med skovture og hyggeridning
Hun er en hest som aldrig har lært noget grundlæggende dressur, som har en voldsom gå lyst, et ret varm temperament og tilmed har haft problemer med tænderne. Så hun har aldrig været tryg ved biddet, som for hende enten er hiv= stop eller noget som gør av.
At opfatte tøjlen om noget man kn søge frem til, var et totalt uforståeligt koncept for hende.
Det jeg gjorde var at starte helt forfra. Som en hest, der skulle tilrides igen. Med jordarbejde i grime, med uednelig tålmodighed med at lære de forskellige signale.
Senere fik jeg et udelt gummibid med sidestænger, og vi har arbejdet meget med at blive tryg ved biddet. Det har ikke altid set smukt ud, og hendes "go-to" reaktion er stadig at smække hovedet i vejet og panikke, men vi har også succesoplevelser, hvor vi kan både lave øvninger, halve parader og har fin styring på volterne.
Jeg rider med en meget følsom hånd og min erfaring er, at det er ikke biddet som betyder så meget, men deriomod om hesten har fundet ud af, at det er ufarligt at gå frem til biddet. Den skal kort og godt lære at lammen en sammenhæng mellem ben og tøjle.
Så når hesten bevæger sig på denne måde, er det fordi den nok ikke aner hvad den skal tro og tænke om bidet og ridning. At den løber i pas, skyldes sjovt nok at mange arabiske heste faktisk har et anlæg til tølt( og derved også pas, da de to gangarter hænger genetisk sammen) og heste som ikke går trygt frem til tøjlen, har stor risiko for at falde i pas.