Hej
Du skal have hesten til at arbejde korrekt hen over ryggen. Når den har ryggen med, så har den også mulighed for at bære dig ordentlig i trav og nedsidning.
Jeghar aldrig selv set det med nedsidning som et problem, det var da bare noget "man" gjorde....
MEN da jeg så fik ny hest i december sidste år, tænkte jeg først det var min dårlige opstilling, ny sadel mm, der var et problem. Hesten var da 4 1/2 år og havde været i tilridning og ridning i 4 måneder (ok uddannelse og lærested). Ved prøvning før køb, red jeg kortvarigt nedsidning: ok, men den var også varmet proff. op.!!
Min underviser (dygtig amatør på M plus niveau) har forklaret mig: at sålænge jeg ikke kan ride den korrekt med "ryggen op og god ind undergribning/afskub fra bagben", så er den ikke stærk nok til at bære mig (er altså ikke overvægtig). Derfor har jeg nu travet letridning i 1/2 år og er først nu forsigtigt begyndt at ride lidt nedsidning...sidst i lektionen, når den er varm, ryg ok mm.
vi rider en versade agtig volte i lavt travtempo og når hesten er tilpas/ mærkbart rygsving så nedsidning i et par omgange, derefter letridning, hvor hesten for lov at strække sig lidt frem (uden at smide tøjlerne eller gøre dem lange, bare ved at strække hånden lidt frem - der skal være kontakt hele tiden), så skifter vi volte til den anden side, det gentager vi nogle gange og slutter måske af med ottetaller eller slangegang.
hesten er nu her i juli 5 år og vi bruger kun nedsidning sidst i lektionerne , max 5 minutter. Min underviser har hjulpet mig med ridning af hesten, da jeg var på ferie, hun gør det på samme måde. Vi arbejder meget efter uddannelses skalaen. Jeg har ingen stævne ambotioner, men vil gerne have en veltilpas og holdbar hest...
håber du kan bruge den, desværre lidt lange og grundige forklaring.. 🐴😊