Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Bomløs sadel - hvilken skal man vælge?
Forfatter: 
Dato:  28-06-2020 16:38

Jeg leder efter den rigtige bomløse sadal.

 

Jeg har pt. lige købt en lammeskinds sadel, som virker, men den må man ikke ride dressur stævner med.

 

Vil gerne have noget som liner en dressur sadel, men som er lige så blød i det som en lammeskinds sadel.

 

Hvad kan man få og hvor?

 


Mvh,

Maria

 

Med Ponyen "Moremoney Magneto"

Dressur - Spring - Military - TREC

 

www.facebook.com/MoremoneyMagneto/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-06-2020 08:53

Vil bare kort opfordre dig til at tænke 2 gange over at købe en bomløs. De er ustabile og kan forårsage kaos i din hests ryg, uanset mærke. Personligt ville jeg hellere ride helt uden sadel, fremfor med en bomløs.


Sirius Hestetræning

Rehabilitering, korrekt dressur og undervisning

1
2
Svar på denne tråd
 
 Helt enig
Forfatter: 
Dato:  30-06-2020 09:07
LisetteS, Det er jeg helt enig i. Mit problem r bare at de bomsadler jeg har, vil min hest helst ikke gå med, han er bedst uden sadel. Men når man rider stævner som jeg gør bliver jeg nød til at have en sadel. I TREC og spring må jeg gerne ride med lamme sadel, hvis bare der er remme med sikkerhedsbøjler på og gjord.

Efter at have redet med lamme sadel i 3 dage, kan jeg mærke stor foreskel og har en glad hest.
Det er så derfor jeg leder efter en bomløs som samme opbygning som en lamme sadel.

Mvh,

Maria

 

Med Ponyen "Moremoney Magneto"

Dressur - Spring - Military - TREC

 

www.facebook.com/MoremoneyMagneto/

0
1
Svar på denne tråd
 
 Bomløs
Forfatter: 
Dato:  01-07-2020 07:51

Mojn

 

Jeg er blevet anbefalet en baloun sadel.

Jeg har ikke prøvet den men min bekendte er vild med den.

www.youtube.com/watch?v=Y_XCVznHycA

Mvh Helle Klahn

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2020 08:34

Det kan være svært at finde en god sadel, det giver jeg dig ret i. Men fordelene ved en bomsadel er så store at jeg til enhver tid vil anbefale at man går efter sådan én, også hvis det betyder at man f.eks. skal spare sammen til en specialsyet. Visse bomløse sadler er heller ikke billige, så hvis man kan lægge lidt ekstra til side, så har du en virkelig god bomsadel, som også kan tilpasses andre heste. Kontakt f.eks. Maria Hallring fra Ergo 2x Sweeden, de har sadler mellem 20 og 25.000 kr og af og til brugte https://www.ergox2.com/

Jeg er selv ved at spare sammen til denne: www.macel-sellerie.com/en/ featured_item/samba/ som ligger på en 35-40.000 kr.

Pt. rider jeg i en gammel Passier Baum dressur. Jeg har en hest med svært sadelleje, og har haft 3 forskellige sadelmagere ude, prøvet et hav af sadler og til sidst opgav jeg og kontaktede Maria som hjalp mig videre, ved at finde mig en midlertidig sadel indtil jeg kan købe ovenstående. Det havde været billigere for mig bare at starte med at købe en god sadel, selvom prisen er høj. Jeg fik af vide at min hest skulle bruge en bom 33, men sadlen var super ustabil og ligegyldigt hvilke smarte underlag (som sadelmageren sjovt nok også sælger) jeg lagde under, så gled den bare. Da jeg kontaktede Maria fandt jeg ud af at min sadel var alt for bred og at det faktisk gjorde ondt på hesten at have så bred en sadel. Siden jeg fik min Passier, har jeg ingen problemer haft med at sadlen glider, min hest er tilfreds (og smdier mig ikke af mere). Maria er sadeldesigner og ikke bare mager, jeg har fundet ud af at mange sadelmagere ikke er ordentlig uddannet, og ikke ved hvad de skal kigge efter. F.eks. er anlægsfladen ikke bare længden på sadlen, det er også længden fra skulderen til det dybeste sted bag manken og på sadlen fra forreste sadelpude til dybeste sted på sadlen. Disse ting skal passe sammen. Derudover måler rigtig mange sadelmagere sadlerne alt for brede og det giver også rygsmerter, ligesom mange sadelpuder er for runde i forhold til hestens ryg.

Jeg håber du finder den rette sadel :)


Sirius Hestetræning

Rehabilitering, korrekt dressur og undervisning

0
1
Svar på denne tråd
 
 Svar..
Forfatter: 
Dato:  01-07-2020 09:21

Det handler altid om at finde den rigtige sadel.

og det er så det problem jeg har nu.

 

Lisette, jeg har altid redet i bom sadler og er meget glad for dem. Har da stadig en til min hest, som skulle passe ham.

Han er så åbenbart ikke glad for at gå med dem, da vi har haft et par stykker som trykkede ham.

Har de sidste par år redet meget med et underlag og ridegjord hvilket virker helt fint, også haft bomsadel på ved stævner, hvor jeg så kan mærke ham spænder op.

 

Har så lige købt en lammeskindssadel, hvor jeg så kan mærke at han er glad og fri til det vi laver.

Det skal lige siges at vi rider MB dressur med øverlser til svær, hvor han har svært ved at tage det højre bagben med ind under sig ved samling. hvilket han ikke har når vi rider unden sadel eller med lammesadel.

 

Det er derfor jeg leder efter noget han vil gå med og vi kan bruge stævner


Mvh,

Maria

 

Med Ponyen "Moremoney Magneto"

Dressur - Spring - Military - TREC

 

www.facebook.com/MoremoneyMagneto/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2020 12:12

Udfra det du skriver, lyder det som om at lammeskindssadlen blot camouflere et andet problem i ryggen på din hest. Har du lyst at poste en video?


Sirius Hestetræning

Rehabilitering, korrekt dressur og undervisning

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Problemet er
Forfatter: 
Dato:  01-07-2020 20:49
Se problemet er en lang historie.

Han har haft sadler som har været for længe, forkert str bom og form.
Forkert str copjern.
En sygning som trykkede ham bag til.

Lige nu virker det at ride med lammeskinds sadel.

Det jeg søge er bare noget der ligner i læder.

Hesten er undersøgt fra hoved til hale af dyrlæge.
Har fast massør på ham.
Kiropraktor en gang om året, som ikke finder noget.

Mvh,

Maria

 

Med Ponyen "Moremoney Magneto"

Dressur - Spring - Military - TREC

 

www.facebook.com/MoremoneyMagneto/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-07-2020 18:21
Der er mange ting som kiropraktor, dyrlæge massør osv. ikke kan finde, men som kun kan ses i bevægelse.

Sirius Hestetræning

Rehabilitering, korrekt dressur og undervisning

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2020 16:53

Til den konfliktsky der ikke tør stå ved sin mening, men kun tør give thumbs down, så kan jeg oplyse at palpering, som jo er det dyrlæger, kiro, fys og massører gør, fote er temelig misvisende, på grund af alle de lag fingerende skal mærke igennem for at fornemme noget omkring muskler, sener, knogler og led. Især palpering af muskler er forbundet med megen usikkerhed. Stort set ale heste jeg kommer til at arbejde med på den ene elelr anden måde, har fået diverse behandlinger og fungerer alligevel ikke, eller fungerer kun så længe de får regelmæssige behandlinger. Det skyldes at årsagen ikke kan findes ved palpering, refleksstimulering eller anden statisk undersøgelse. Den skal findes mens dyret bevæger sig og evt. sammen med diagnostiske værktøjer som røntgen, scanning m.m. Kun det giver et realistisk billede af hvad det er der foregår. Ligeledes skal de fleste ting også rettes i bevægelse, da den statiske terapi ikke retter bevægelsesmønstret der er skyld i skaden/overbelastningen/skævheden. Det er også derfor mange oplever at med det første skridt hesten tager på folden efter en behandling, falder tingene tilbage som de sad før og så skal man bestille en ny behandling.

Jeg havde en vallk med skæv nakke, og fik ham rettet igen og igen, indtil dyrlægen foreslog at have ham opstaldet så han kunne rette ham løbende igennem dagen. Han rettede ham nok mellem 20-30 gange på relativt kort tid, og alligevel faldt nakken tilbage i sin skæve position. Kiropraktik blev oprindeligt opfundet til kampskader, hvor der opstod akut luxation eller andet som krævede manuel behandling på stedet. Langt de fleste skævheder og problemer i hestens krop er opstået over lang tid på grund af små medfødte skævheder og asymmetrier, som hesten kompenserer for. De kan ikke rettes varigt ved manuel behandling, kun ved aktivt at ændre hestens bevægelsesmønster - heldigvis for hesten kan dette sagtens lade sig gøre, med rette træning.


Sirius Hestetræning

Rehabilitering, korrekt dressur og undervisning

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Bomløs
Forfatter: 
Dato:  28-07-2020 15:58

Jeg rider i en læderbom sadel Heather Moffett vogue. Den er fantastisk og alle de heste jeg har brugt den på har begundet sig rigtig godt med den.

 

Det kræver man kan sidde korrekt og lige, da den jo kan trykkes skæv, så det skal man være opmærksom på. På den anden side, sidder du skævt i en bomsadel, bliver den også skæv og trykker hesten, så problemet er egentlig det samme. Man opdager det måska bere ikke i læderbom sadlen.

 

Jeg har også redet i Baloun som også er en virkelig kvalitets bomløs.

 

Generelt oplever jeg en del hesten som trives bedre i bomløs eller bare en uden kopjern. Kunsten er så at finde den rette.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bomløs
Forfatter: 
Dato:  21-08-2020 19:12

Der er rigtigt mange, der har en mening om bomløse sadler.

 

Nu er der bare forskel på bomløse sadler - ligesom en Harald Nyborg bomsadel ikke danner standard for alle bomsadler.

 

Personligt har jeg redet i bomløse sadler i over 10 år. Det har både været den dansk designede Contact sadel og de canadiske Sensation sadler.

 

I dag rider jeg i Sensation sadler - både dressur, tur og distance.

En bomløs sadel skal - præcis som en bomsadel - passe til den pågældende hest. Det er altså ikke en universal løsning.

 


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider