Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Trailer kørsel med nevøs hest
Forfatter: 
Dato:  10-10-2019 15:41
Hej alle. Jeg har en 3 års hoppe der er kørt i trailer med min gamle hest mange gange uden problemer, men det er så slut nu da han er skadet . Derfor skal hun nu til at køre alene og jeg kan sagtens læsse hende på og af uden problemer og hun kan også sagtens stå alene deroppe mens jeg lukker, men når jeg så kører fra de andre heste opstår problemet for hun mildest talt smadrer traileren. Hun ryster sig, buldrer rundt og sparker med fuld kraft begge bagben bagud men hun vrinsker som en gal. Stopper jeg undervejs og går ind til hende i traileren falder hun strakt til ro, men når jeg så kører videre går det galt igen.. Hun kan som sagt køre 100 km uden det mindste problem når min gamle hest (fold makker) står ved siden af, men alene er hun nærmest udenfor pædagogisk rækkevidde. Jeg har fået et forsalg om at bruge beroligende medicin /urter eller domesedan så hun bliver mere ligeglad og får en god oplevelse af at være alene, men vil høre om det kunne være løsningen (Hat du prøvet det med et positivt udfald) eller skal det trænes væk med tålmodighed og i så fald hvordan for jeg har absolut ingen ide da problemet jo ikke er ved læsning men ved selve kørslen. Ingen forslag om heste hviskere da jeg ikke tror på den slags. Hober nogen har en fornuftig løsning på mit problem. Det skal nævnes at jeg er afhængig af at køre, når jeg skal ride så det et ret vigtigt for mig det lykkedes.

For penge kan man købe

Pynt men ikke skønhed. Medicin men ikke helbred.

En seng men ikke søvn. Mad men ikke appetit.

Luxus men ikke kultur Bøger men ikke kløgt

Et hus men ikke et hjem. Fornøjelser men ikke lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Seperationsangst?
Forfatter: 
Dato:  11-10-2019 10:35

Det lyder mere som angst for at blive skilt fra flokken end som et prblem med traileren.

Hvordan reagerer hun, når du tager hende ud alene?

Hvordan reagerer hun, hvis hun efterlades alene i stalden?

Mit forslag er at træne hende til at være tryg ved at blive adskilt fra flokken - først kort tid og gradvis længere tid ad gangen. Det ville jeg gøre både i forhold til at blive taget væk fra flokken og blive ladt alene tilbege.

Jeg ville også arbejde med at lade hende stå i traileren og spise hø i længere og længere tid. Når hun står fint der ville jeg prøve om hun også gør det, når jeg tænder bilen. Dernæst køre et par meter frem og læsse af igen, så hun oplever at hun ikke mistede flokken, når traileren bevæger sig.

På den måde burde hun efterhånden få tillid til at flokken ikke forsvinder, når traileren kører.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske mangel på tryghed i traileren
Forfatter: 
Dato:  11-10-2019 10:40

Det kan selvfølgelig også være at hun stadig ikke er helt tryg ved traileren, og at det viser sig, når makkeren ikke længere er med og hun derfor skal klare alt på egen hånd.

Det burde også kunne trænes med mange læsninger med godt hø samt små ture - startende helt nede fra få meter og aflæsning hjemme ved stalden. Ingen længere ture før de helt små microture klares uden stress.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Separations angst
Forfatter: 
Dato:  11-10-2019 15:20
Hej Nina. Jeg tror du har helt ret i det kan være en kombination. Jeg rider tur på hende alene og hun kan sagtens være alene på det ride center jeg benytter. Det er det der gør mig lidt i syv sind og da hun flippede i traileren var jeg jo nødt til at holde ind til siden hvor jeg så stillede mig op i traileren ved siden af hende og der gik ganske kort tid og så var hun rolig. Hun er tryg i mit selvskab og selvfølgelig med hendes flok. Jeg vil prøve at starte forfra med trailer træning og køre et lille stykke med håb om det vil hjælpe. Men jeg tror nu jeg vil give hende noget cool down fra urtefarm så det tager toppen af frustrationen for jeg er ærlig talt bange for hun kommer slemt tilskade med hendes voldsomme reaktioner. Gudskelov og tak for man har kamera i traileren. Tusind, tusind tak for dit svar. Jeg håber så meget det lykkedes at få en hest der er tryg ved at køre igen.

For penge kan man købe

Pynt men ikke skønhed. Medicin men ikke helbred.

En seng men ikke søvn. Mad men ikke appetit.

Luxus men ikke kultur Bøger men ikke kløgt

Et hus men ikke et hjem. Fornøjelser men ikke lykke

1
0
Svar på denne tråd
 
 Målrettet træning er vejen frem!
Forfatter: 
Dato:  25-10-2019 10:10

Du kan sagtens bruge beroligende urter o.lign., men det kan kun supplere træning, aldrig erstatte det!

Som Nina også skriver, så start med at undersøge (hvis du ikke allerede ved det) om hesten også er utryg ved at være alene i andre situationer.

Hvis den er det mindste usikker, så arbejder du først med det.

Hvis den ikke har problemer med at være alene andre steder, så kan du gøre det, at du kører bare nogle få m. væk fra stalden og jeg MENER nogle få m. Læs hende, og kør hende så hjem til stalden og læs hende ud. På den måde oplever hun en ganske kort tur, og at turen bringer hende hjem.

Derfra kan du udvikle det, men GRADVIST - ikke fra 5 m. til 1 time.

Det gælder om at få hende ud INDEN hun flipper ud. Hvis 5 m. er for meget, så væn hende til at stå i traileren i længere tid uden, at du kører.

Kodeordet er at bryde ned i mindre steps, men evt. separationsangst skal løses først.

Du skal IKKE bare køre med hende, det er livsfarligt!


 

Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, trailertræning, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Hesteforstand v/Tina MJ

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Trailer kørsel med nevøs hest
Forfatter: 
Dato:  01-11-2019 12:34
Hej Tina
Jeg har prøvet at køre nogle gange med hende og hun er sjovt nok helt cool når der er mad i krybben, men når maden er spist så starter hun med lidt vrinsk og så lidt skrabe med forben for efterfølgende så at vende sig og blive det der stressede dyr der bare vil gøre alt for at komme ud. Jeg har trukket den længere og længere, men syntes ikke rigtig det bliver bedre desværre. Hun er ellers fuldstændig cool når der er mad. Hun har også hø, men det et ikke rigtig interessant desværre. For at svare på dit spørgsmål så er hun kun 3 år og reagere faktisk sådan på alt nyt. Hun er en dame der bliver sådan helt hysterisk i nogle minutter indtil jeg får hendes fulde opmærksomhed igen. Altså en hest med tænding og en smule sensitiv ved praktisk talt alt nyt hvis du forstår .
1
0
Svar på denne tråd
 
 Interesseret i hø i andre situationer?
Forfatter: 
Dato:  01-11-2019 17:17

Er hun interesseret i hø, når hun er i sin boks eller på folden?


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor MANGE små ture kører du?
Forfatter: 
Dato:  03-11-2019 05:29

Hej Diana

Først og fremmest - har du prøvet at lade hende stå lidt i traileren uden foder, når den holder stille?

Hvis det går an, så kan du gå over til, når der er ro til det, at køre den ganske korte tur, jeg skrev om.

Problemet med at aflede med foder er, at hesten ikke rigtigt oplever og vænner sig til det, den afledes fra. Så det er en nødløsning - hun er nødt til at opleve trailerkørslen, men i meget små bidder.

Alternativt kan du køre KORTE ture med hende og sørge for, at foderet ikke slipper og - og når der er stor ro, så timer du det, så foderet slipper op lige inden, turen er slut. Kan være vanskeligt at time, men er dog muligt.

Jeg ville dog foretrække at starte forfra, og bare give hende en belønning, når hun er inde. Tilvænning sker uanset om der er belønninger eller ej.


 

Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, trailertræning, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Hesteforstand v/Tina MJ

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Supplerende
Forfatter: 
Dato:  03-11-2019 20:38
Vil lige tilføje lidt supplerende til alt det gode der allerede er skrevet. :-D håber det kan bruges

Jeg vil forslå en omgang på Chamomilla comp. 10 dråber 2xdagligt over et par måneder måske også kunne være en idé.

Hvordan har du fået hende? Er hun vokset op hos dig? Jeg får nemlig det indtryk at du har købt hende og hun så i trailer er blevet transporteret ud til det her nye sted, hvor hun så skulle bo.

Derfor når hun kører selv i trailer, da forbinder hun det med det traume der hedder "okay, sidst da jeg kørte selv i trailer, da blev jeg fjernet fra min flok og alle jeg kendte. Sker det nu igen?" Og så går hun i flugt.
Når du så kommer ind, slapper hun af igen. Også derfor hun ikke reagere når hendes makker er med, fordi så finder hun tryghed i at jer hun kender stadig er der og Så er alt jo godt. Først når hun igen bliver efterladt tager panikken fast.

Jeg føler den model folk allerede har budt ind med er en god måde at gøre det på.

Jeg ville desuden indfører klikkertræning. Når hun står afslappet i traileren så klik og godbid.
Måske også få nogle til at køre et par meter og forsætte med klik og godbid.
- håber det giver mening.

Ved der er mange meninger om klikkertræning, men mad er godt, det sidder gang i endofin og dopamin og det er jo smart ?? så hjælper hjernen selv til.

Hilsen Tine

 

 

 

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 min hest
Forfatter: 
Dato:  07-11-2019 08:43

min vallak havde (har stadig) enorm seperationsangst.. og når han blev efterladt gik han i panik..

 

Jeg brugte meget tid på at trailertræne ham, da han er en stor herre, som jeg ikke har lyst til går i panik i traileren..

der blev trænet at der blev lukket, uden jeg kørte.. så gik jeg op og gav ham en godbid, gik ud igen og om og åbnede, byggede stille mere og mere på og en dag kørte jeg den første tur, blot op til vejen vende og hjem igen..

de første ture til ridning var han ikke super rolig, men heller ikke slem.. og istarten når vi kom hjem, nærmest stormede han ud af traileren og så røg han bare op igen indtil han gik stille og roligt ud..

Jo mere han fandt ud af han skulle forblive rolig og derved fik han fri, jo bedre blev han...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider