Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Unghest der snubler
Forfatter: 
Dato:  26-05-2019 17:15

Hej.

Jeg har en hest på 5 år der for nogle måneder siden begyndte at gå kort/lang på forben. Jeg kaldte dyrlæge der mente hun var gået i voks og skulle have fri i en månede med skridtture. Hun begyndte så at snuble mere end sædvanligt (har dig altid snublet lidt mere end normalt) Det er to forskellige slags snublen, den ene er hun får sat tåen i for hurtigt og den anden er det ligner benet ligeesom knækker når hoven er sat i jorden.

Efter en måned kom dyrlægen igen og fandt i lille overben i ved det ene forknæ, og hun skulle stå igen med kun skridt ligeud.

Jeg får kranio sakral på der fikser hende og der er nu intet kort/lang at se. Jeg når at sidde på hende 3 gange før hun så snubler så hun ryger helt ned i sandet og jeg får en tur over ørerne.

Jeg endte med at køre til ny dyrlæge der fandt skævhed og hun fik konstateret forparts syndrom. Hun har let forbenet dragtbrusk på hf men vurderet at det ikke har betydning af 2 dyrlæger.

Jeg får træningsplan og kombinerer med KST igen og det virker faktisk super fint efter hun havde fået behandling med mesoterapi også. Mit problem er dog at hun stadig snubler. Hun har så fået sko uden optå på foran der er trukket meget tilbage samt bagsko der er trukket tilbage for at hjælpe hende med at flytte forbenene hurtigere da hun har tendens til smedning. Efter hun fik de sko på er det så kun blevet værre med at snuble og det sker 2-3 gange pr tur og det er lige meget om det er en gåtur på vej eller ridning i ridehus/longe på bane. Hun fik taget røntgen af hals/nakke og der var ikke andet at se end en lille forkalkning i nakken der var normalt.

Jeg vedsnart ikke hvad jeg skal stille op, for har ikke vildt meget lyst til at sætte mig op på en hest der kan falde med mig igen.

Er der nogen der har oplevet noget lignende?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rygproblemer måske
Forfatter: 
Dato:  27-05-2019 23:24

Jeg havde en, der snublede i skridt, aldrig i trav og galop. Jeg nåede aldrig at ryge af, men hun var helt nede på panden et par gange. Hun snublede kun med rytter - aldrig når hun gik frit på fold eller ridebane.

 

Efter mange forskellige underøgelser og sadeltjek fandt vi ud af, at hun havde kissing spine i ret alvorlig grad. Da hun havde fået fjernet to torntappe snublede hun ikke længere i skridt.

 

Min fortolkning er at rygproblemerne simpelthen gjorde det ubehageligt for hende at bevæge forbenene med sadel og rytter på ryggen og at hun derfor nogle gange ikke fik gennemførte hele bevægelsen, men ramte jorden inden hun havde fået benet helt frem.

Din hest behøver slet ikke at fejle det samme, men jeg ville helt sikkert bede en kiropraktor om at gennemgå den med særlig fokus på forpart, brystben og forreste ryg samt evt. få taget billeder af ryggen også.

 

En hestefysioterapeut kunne eventuelt også være en mulighed, mens jeg personligt ikke har særlig gode erfaringer med KST og massører - men det kan vi jo have helt forskellige oplevelser af.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar ?
Forfatter: 
Dato:  28-05-2019 06:26

Hun har fået taget billeder af ryg og har tætte torntappe men ikke i slem grad og bruger ryggen super fint under rytter. Hun gør det ligeså meget uden rytter og kiropraktor er prøvet uden held

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Proprio
Forfatter: 
Dato:  28-05-2019 07:28

Måske kunne propriotræning være noget for jer? Det øger fokus på hvor benene sættes...

 

Se mere om det her f.eks. dyredoktor-heidinielsen.dk/ydelser/ propriotraening/

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 nål i høstak
Forfatter: 
Dato:  28-05-2019 21:26

Den er svær at finde - men er enig i at den har et problem. Synes det lyder mærkeligt at det er ok med en forkalkning i nakken i så ung en alder?

Kan den have decideret nedsat følelse i fobenene?? - altså slinger i let grad?

I min verden ville jeg ikke ride en hest der snubler så meget - det er simpelthen for farligt.

Tænker du må "bide dig fast" og fortsætte udredningen af hesten. Noget er galt.


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 Borrelia
Forfatter: 
Dato:  27-06-2019 13:57

Har du fået testet hesten for borrelia?


Mvh. Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej :)
Forfatter: 
Dato:  27-06-2019 22:31

Nej det har jeg ikke. Har læst om det og finder ingen sammenhæng umiddelbart. Hun har ikke snublet mere end måske en gang pr ridetur hver 3 gang så det er ikke længere så udtalt

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider