Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 “Hjælp” Min belgier stikker af fra mig
Forfatter: 
Dato:  21-04-2019 10:11

jeg står i en svær situation hvor min unge belgier, har tilvænnet sig at løbe fra folk så snart man ikke sidder på ryggen af den. Dette gælder alle fra små børn til store stærke mænd. Hun gør det tydeligvis fordi hun synes det er pisse sjovt, men det er DSV lidt besværligt i hverdagen at bruge 1 time ekstra på at fange hende igen.

vi har uden held prøvet at sætte hende i løsdrift, mere effektiv ridning, nye fold kammerater, ny stald og meget andet

 

er der evt nogen som har afaring med noget lign?

 

Tak på forhånd

0
1
Svar på denne tråd
 
 En dårlig vane
Forfatter: 
Dato:  05-05-2019 07:33

Hej,

 

Heste lærer utroligt hurtigt dårlige vaner. Det handler dybest set om, hvad de får ud af det. Hvis hesten 1 gang har revet sig løs og har løbet rundt og haft det dejligt, måske fundet noget godt græs, hilst på en anden hest over hegnet eller lavet noget andet, som var sjovt, så har den allerede lært, at det er godt at rive sig løs og løbe afsted. Den gør det ikke for at genere nogen bevidst, og den er slet ikke klar over sine kræfter i forhold til mennesker. Når du prøver at fange den, bliver det til en leg for den.

 

Derfor handler det om træning. Du skriver, at den har gjort det nogle gange efterhånden. Det gør det til en ret fastgroet adfærd. Den kan kun ændres, hvis du træner omhyggeligt og konsekvent med hesten.

 

Jeg vil foreslå, at du finder et ret lille og lukket område at træne på. Du kan f.eks. lave en mikro-fold i folden eller noget lignende. Det skal være hegnet ind med noget, som hesten ikke tør løbe igennem. Inde på den mikro-fold trækker du med hesten. Du sætter i gang, stopper, drejer og bakker hesten. Lidt men tit. F.eks. 5-10 minutter hver dag. Hvis du bliver ved for længe, holder hesten op med at koncentrere sig, og så opnår du kun det modsatte, nemlig modstand mod at blive trænet. Brug gerne godbidder, men KUN som belønning, ALDRIG som bestikkelse!

 

Når det fungerer godt, så lav den lille fold større. Gentag hele balladen. Gå et skridt tilbage, hvis det ikke går godt. Når det virker, så kan du gøre det samme lige uden for hestens normale fold. Giver det problemer, så tilbage på folden igen. Det handler om at træne hesten op til ikke længere at tænke på at der er andre muligheder end at samarbejde. Og om at tage små skridt. Du skal jo ændre en tillært adfærd, og det er altid sværere, end hvis hesten ikke har nogen uvaner.

 

Det kræver så også af dig, at du er bevidst om dine signaler og teknik! Hvor er du i forhold til hesten, hvordan beder du den om at stoppe (det skulle jo gerne blive lettere og lettere for til sidst nærmest kun at kræve en tanke). Husk at være høflig men tydelig. Start med et lille signal og sæt det op til et lidt tydeligere, hvis det ikke forstås. F.eks. stop: Start med at gå roligt med hesten. Så læner du dig lidt baglæns og bliver lidt slap i kroppen, før du standser. Hvis det ikke "fiser ind", ryster du tovet lidt. Hvis det stadig ikke fiser ind, så tager du let i tovet Hvis det stadig ikke virker, tager du fastere i tovet. Hvis det stadig ikke virker, så styr mod en væg/et hegn og stop og ros hesten. Bliv ikke en bisse, så mister hesten lysten til at arbejde med. Ved at være tålmodig og meget konsekvent - og ved at rose/belønne/give godbid på de rigtige tidspunkter - kan du forvandle din hest til en velopdragen partner på kort tid. Og en hest i belgierstørrelse er nu altså rarest at håndtere, når den er venlig og nem.

 

Held og lykke med det!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Som Jette..
Forfatter: 
Dato:  15-05-2019 09:53

Som Jette skriver, så er træning vejen frem.

 

Nu ved jeg ikke hvordan du håndtere den i dagligdagen.

Måske den skal trækkes i trense, eller en kæde på (træksnor m. kæde), den kan sættes på flere måder, så det giver lidt mere kontrol.

 

Vi har en værre bølle i stalden, 9 ud af 10 gange går han pænt og der er overhovdet ingen problemer, og så den 10ende gang, så hopper og danser han og forsøger at rive sig løs. Og han er IKKE til at fange igen, er ligeglad med de andre heste....

Her hjælper det at have kæde på, så man hurtigt kan få ham under kontrol igen.

(Vi er ikke ude i vold mod hesten eller noget der minder om det)


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider