Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Nervøs
Forfatter: 
Dato:  19-04-2019 17:03

Hejsa.

Jeg har en travhest. Han er meget nervøs, både på tur, når vi springer, og til stævner. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at han blev lidt mere afslappet da det virkelig frustrer en. Han er blevet mishandlet på travbanen, da han var omkring 4-5 år. Jeg kunne rigtig godt bruge nogle gode råd. På forhånd tak! :)

1
1
Svar på denne tråd
 
 T¨ålmodighed og tid
Forfatter: 
Dato:  07-05-2019 14:45

Hej,

 

En hest, der er blevet frygsom efter mishandling, skal have tid og tålmodighed. Det betyder ikke, at man ikke kan træne med den, man skal bare træne på den rette måde.

 

Jeg købte selv sådan en hest for mange år siden, så jeg ved det af erfaring.

 

Du skal finde ud af, hvad du kan gøre med hesten, hvor den IKKE er nervøs. Det er det, man kalder komfortzonen. Når du har øvet dig mange gange indenfor komfortzonen, kan du ind imellem komme LIDT ud af zonen og se, om det stadig går godt. Så roser du og vender tilbage til zonen igen. Hvis det ikke går, er du kommet for langt uden for zonen eller for hurtigt, og så vender du roligt tilbage igen. Det gælder alting. At blive trukket. At få sadel på. At blive vasket. Alting i små skridt.

 

Eksempel: Din hest kan f.eks. skridt rundt og være helt afslappet med hængende hovede og rolige skridt. Problemet kommer, når du traver. Træningsplan: Så skridter du bare. Når det går allerbedst, sætter du meget blidt og roligt i trav - og pyt med, om der går en helt volte, før hesten kommer i trav, bare du gør det helt roligt og blidt. Trav nogle få skridt og tag lige så blidt ned i skridt igen. Vent til skridten er helt rolig og prøv så igen. Efter nogle gange kan du måske trave et par skridt mere, hvis hesten traver roligt, før du stopper. På den måde kommer du med tiden til at kunne trave længere og længere på en afslappet måde. Stop FØR hesten bliver hektisk. Hvis hesten hurtigt bliver hektisk, må du nøjes med de få skridt og stoppe igen. Måske skal du gentage 1000 gange, men det skal nok virke.

 

Det gælder om at holde hesten tryg. Det tager tid, men langsomt kommer du derhen. En stresset hest kan ikke lære - det kan kun en rolig hest. Tænk på dig selv i en eksamenssituation - her er vi alle nervøse, og derfor præsterer vi ikke så godt som vi ved vi kan, hvis vi var rolige.

 

Min nuværende hest har let til stress. Da jeg fik den, anede den ikke hvad rolig trav var, og at søge frem og ned med hovedet var en by i Rusland. Jeg har forsøgt at arbejde den på en måde, så den altid er afslappet. Jeg rider kun på den, hvis den har en god dag. Jeg traver kun lidt ad gangen og er ikke nået til galoppen endnu, men i longen går den som en drøm nu i alle 3 gangarter, så det andet kommer nok snart. For jeg gider ikke ride rundt på en anspændt eller nervøs hest. Det har hverken hesten eller jeg noget godt ud af. Så vi tager den ganske langsomt og hygger os sammen mens vi gør det!

 

Held og lykke med din hest!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider