Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Xpand gjord - erfaringer søges
Forfatter: 
Dato:  04-03-2019 11:13

Halløj!

 

Jeg overvejer at investere i en Xpand gjord, og i den forbindelse vil jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer i forhold til størrelse og materiale

 

  • Min nuværende gjord er 55 cm og passer, men hesten lægger sig gerne lidt ud i forbindelse med græs - hviklen størrelse ville I gå efter? 50-55-60? Kan se mange skriver de er til den store side..

 

  • Min hest er ca. 163 - bør jeg overveje slim-modellen? Har hørt om enkelte, hvor gjorden blev for bred til hesten - er der nogen indikator for dette, eller at det bare at prøve?

 

  • Hvilke materialer har I erfaringer med?
    De fleste jeg har set har modellen med lam - jeg ved ikke om det er fordi folk ikke har været gode til at passe lammet, men de har godt nok været lidt klamme, svedige og stampede at se på
    Hvad er jeres erfaring her? Hvordan holder I jeres lam?
    Min hest har før fået gnavsår af en lædergjord, men er helet op igen. Jeg har overvejet læder eller neopren, har ingen erfaringer med elastotex - Har I lidt for og imod her?
    Jeg er nok mest til et "praktisk" materiale, der kan tørres over og nemt holdes pænt, men hvis lam er det ultimative, så går jeg gerne den vej for min lille hest

 

Tror det var alle overvejelser for nu. Sig gerne frem hvis I har andre erfaringer med gjorden!

0
0
Svar på denne tråd
 
 gjord..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2019 21:32

Jeg har en og min lånehest har en. Jeg er rigtig glade for dem :)

 

Eneste jeg ikke er fan af er som du selv nævner at lammet bliver stampet og ulækkert.. - min lånehest har lige fået skiftet lammet på sin, helt hvordan man gør og pris kender jeg ikke da ejer selv stod for det, men den er som ny.

 

Mht størrelse så tager lammet lidt. Bruger din hest 55 alm så ville jeg nok tage 55-60-65, jeg fik først købt en der var for lille. Min bruger normalt 65 men hans x-pand er 65-75 og passer fint.

 

Min anden hest (pt i fol og ikke i ridning) har haft en equisoft, jeg kunne rigtig godt li af man kan pille lammet af og nemt skifte ud med læder eller neopren, på den måde er den noget mere praktisk end x-pand. - Desværre skrabede den hende bag forbenene så jeg måtte sælge den igen. Om x-pand havde været bedre til hende ved jeg ikke.

 

Alt i alt er jeg rigtig glad for x-pand :)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udskiftt
Forfatter: 
Dato:  04-03-2019 21:50

Jeg har en til min islænder og køber en mere til den anden, i slim, men de er også små - ismulerne.

 

Jeg fik med læder først, det skiftede jeg dog til lam (nemt, skrue skruer af, påsæt lam) dyrt fordi ekstra lammestykke koster.

 

Har så valgt at have ekstra lam liggende, så det kan skiftes og rengøres (vi nøjes med et ekstra, da de passer samme str og det ikke skal rengøres tit)

 

Efter ridning lader jeg gjorden tørre med lammet op og "rufler" det når det er tørt (som regel før ridning) og det fungerer fint.

 

Jeg har næsten lige købt en lidt gjordsur hoppe og håber det afhjælper, men det vil tiden vise. "Unghesten" er glad for sin :D

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 XSpand -
Forfatter: 
Dato:  06-03-2019 14:18

-Gjorde har jeg ingen erfaring med, men jeg rider med lammeskindsgjord og er meget tilfreds.

 

Jeg har ikke det store besvær med at passe lammet - nu hjælper det måske også lidt, at min hest ikke sveder ret meget

 

Hvis gjorden er våd efter ridning, tørrer jeg den over med en opvredet svamp og lader den tørre med lammet opad, og så "løsner" jeg lammet med fingrene inden jeg bruger den næste gang.

En sjælden gang børster jeg den med en blød børste for at få de løse hestehår ud. Den bliver vasket i uldvask i vaskemaskine på uldprogram en til to gange om året.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 X pand gjord
Forfatter: 
Dato:  16-03-2019 20:56

Jeg har en xpand gjord til både min DV og min DSP.

Jeg købte min ved:

 

www.webshop.viva-iberica.com/xpand- dressage-girth-by-marjoman-1319- p.asp i Spanien.

 

Den kostede 1300 inkl. forsendelse, men det tager en lille mdr.

 

Jeg har lam på dem begge, men skulle jeg købe ny en dag, vil jeg vælge noget andet. Synes den bliver snussig og er ikke så nem at rengøre.

 

Den er ret bred og tror en slim model er god. Tror jeg har den alm.

 

Jeg har også haft en Prestige RP og synes ikke der var forskel på effekten af de to gjorde.

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

 

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  30-03-2019 13:09

Gør det - du vil ikke fortryde det :)

 

Jeg prøvede en på, og jeg var helt solgt. Min hest var meget mere afslappet i alle gangarter, og jeg kunne tydeligt mærke forskel. Faktisk lidt træls, for jeg havde håbet, der ingen forskel var, så jeg ikke behøvede købe så dyr en gjord Men ingen tvivl der, han var vild med den, så selvfølgelig skulle han have sådan en. Ville slet ikke ride mere med den normale derefter :)

 

Han gik med den som smal 4 års på 164 og går med den samme i dag som 6 års på 168 og en wide sadel. Den er SÅ god. Valgte den i læder, da jeg ikke er god til at holde lam rent, så jeg er rigtig glad for min lædergjord. Den er dejlig blød og nem at holde ren :)

 

Prøv det!! Og du bliver glad :)


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Passede ikke min hest
Forfatter: 
Dato:  15-07-2019 11:24

Jeg havde en xpand med lam, og den passede ikke min hest. Den gled frem, og hjørnet af pladen gnavede i albuen, selvom jeg prøvede alle mulige indstillinger. Jeg ville vælge en med læder en anden gang. Prøv at låne en, eller køb brugt, inden du investerer... :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider