Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Trafiksikker hest... desværre ikke mere
Forfatter: 
Dato:  03-01-2019 22:13

Hej alle:)

 

Jeg har en super dejlig valak på 4 år som netop er blevet trafiksikker her i sommers. Så her i efteråret fik han desværre en rigtig dårlig oplevelse på vejen og er blevet usikker..

Det skyldes en mortorcykel der ihvertifald kørte 20 km/t for hurtigt på en lille landevej..

Min hest blev meget forskrekket, stejlede og bukkede, og faldt derefter på knæene. (Det skal lige sides at han ikke kom noget til, ud over han fik slebet sine hove noget på asfaldten)

 

Nu er mit problem det at han selfølgelig er blevet rigtig bange for alt trafik på vejen...

Jeg har forsøgt at ride lidt der ude, men så snart der kommer en bil stopper han op, og når den så kommer tæt på, stikker han numsen ud foran.. Hvilke jo slet ikke er smart da bilisten kan være uomærksom og det så kan gå galt..

Alle de gange hvor jeg har forsøgt at træne ham er bilen heldigvis stoppet helt op, og han kan så godt gå langsomt forbi.

 

Han er en hest der er rigtig følsom for schenklen, og jeg bruger oftest mine lår. Ud over det er han lidt fin på den og vil helst ikke gå ude i grøften..

 

Så mit spørgesmål til alle jer der har forstand på færden med hest i trafikken er; Hvad kan/skal jeg gøre for denne situration ikke opstår mere, og har i nogle fif til at gøre en hest trafiksikker?

 

Håber i vil tage jer tid til at hjælpe mig:)

Kærlig hilsen Emily.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm....
Forfatter: 
Dato:  04-01-2019 08:39

Jeg har kæmpe respekt for at ride i trafikken og er netop også bange for at hesten pludselig hopper ud foran en bil som ikke når at reagere. De fleste billister er heldigvis søde til at passere forsigtigt og er ekstra opmærksomme, men der er også nogen som bare er nogle klaphatte.

Jeg tænker at der er lidt forskellige måder at træne det på.

 

- aller først ville jeg træne biler hjemme på gården, hvor der kunne være en bil der køre frem og tilbage ved siden af hesten. når den er tryk ved det så gasse lidt op ude for hesten indtil den er tryk ved det. Jeg ville først stå på jorden og gerne lade heste græsse imens (man kan ikke både være bange og spise samtidig )

Først når hesten er tryk ville jeg hoppe på ryggen af den.

 

- jeg ville aller helst træne trafik på vej sammen med en godt trafiksikker hest og så sørge for at den usikre hest gik indvendig på denne så den ikke kan skyde numsen ud når der er en bil der pasere. Igen gerne starte for hånd.

 

- Gå ture langs vejen og så ville jeg have en dressurpisk med så jeg kunne rette bagparten ind på plads, hvis den begynder at skyde den ud til siden. og så skal den altså lære at gå ud i rabatten så der skabes så stor afstand til bilerne som muligt. Først når den igen er tryk ville jeg hoppe på ryggen af den.

 

- Min ene er egentling ret trafiksikker og kan passeres af både busser, lastbiler og motorcykler. Jeg kan dog mærke at hun bliver lidt mere opmærksom, hvis vejene er våde og der kommer et vandopsprøjt. Derfor rider jeg om vinteren ofte med vat i ørene (hut kan også bruges), da det tager den værste lyd. måske det også var en mulighed.

 


Cand. Agro og hestemassør.

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider