Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Min pony gider ikke biddet
Forfatter: 
Dato:  15-10-2018 06:10

Jeg har en pony på 7 år, som jeg har haft en måneds tid. Hun har været redet let i et halvt år da jeg købte hende. Der hvor hun kom fra blev hun redet bidløst. Nu er vi så i gang med at træne med bid og det gider hun bare IKKE. Det er lykkedes et par gange at få hovedtøjet på hende. Når først det er på, så er hun helt okay med det. Men det er en kamp at få biddet i munden på hende, da hun stejler. (Hun er tjekket i munden og få rselvfølgelig en masse ros når det lykkedes osv.) Men hvordan får jeg hende vænnet til bid og hovedtøj uden at gå bagover ??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er måske..
Forfatter: 
Dato:  16-10-2018 19:14

en grund til, at hun blev redet bidløst - ud over at de selv har foretrukket det..

Har du forhørt dig hos tidligere ejer?

 

Så voldsom en reaktion ville jeg tro har en reel årsag, og ikke kun skyldes manglende tilvænning - det er jo de færreste rå heste, der reagerer i det omgang.

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Start forfra
Forfatter: 
Dato:  19-10-2018 22:30
Hej,

Hvis det er absolut nødvendigt at ponien skal have bid i munden, må du gå helt tilbage til noget, den kan acceptere. Et tip kan være at lægge trense på uden bid. Sæt biddet fast i den ene side og lad så ponien tage det i munden, når den er klar til det, så den ikke både skal have trense og bid på i samme omgang. Vær sikker på, at biddet passer til pladsen i munden, både hvad angår tykkelse og bredde samt udformning. Der findes mange gode og anatomiske bidtyper at vælge mellem, så man kan være nødt til at prøve sig lidt frem for at finde det helt rigtige. Sørg evt for, at der altid er en godbid med biddet ind i munden, feks en skive rugbrød under biddet. Undlad at bruge næsebånd, indtil ponien accepterer at have bid i munden uden at gabe. Sådan har jeg lært en meget hovedsky hest at blive glad for biddet. Det tog cirka to måneder på den måde, men det virkede, og resten af hans liv tog han gladeligt biddet i munden. Hvis det ikke virker, så overvej, om ponien virkelig behøver biddet.

Held og lykke med det.

Mvh
Hette

Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider