Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælp - hvad skal jeg dog gøre???
Forfatter: 
Dato:  31-08-2018 16:12

Hvad gør man med en hest, som ingen fremskridt viser?

 

For fire måneder siden købte jeg en smuk og sød vallak - en DV på 9 år. Efter en fem års tid væk fra sporten, skulle han blive den hest der viste mig vejen tilbage. Han var fantastisk at ride, og havde vildt meget potentiale. Han skulle være en sensitiv herre med egne meninger, men hvor de "dårlige sider" var trænet væk. Han stod i den anden ende af landet, så turen hertil var en lang en, og det virkede til at flyttet påvirkede ham enormt meget - han blev helt umulig efter et par uger, og jeg kunne på daværende tidspunkt slet ikke få ham med ind fra folden. Det brugte jeg så sommeren på at træne (med en dygtig underviser, naturligvis). Det fik jeg så nogenlunde styr på, så nu skulle jeg jo i gang med at ride igen. Det gik også fint et par gange, så længe jeg sadlede ham op på banen, og ikke forsøgte at trække ham ind i stalden - men så begyndte han at stejle, hver gang jeg lagde ben til ham, for at få ham frem. Jeg har prøvet og prøvet, men det er blevet vildere og vildere, så meget at jeg ikke længere tør sætte mig på ryggen af ham. Samtidig kan jeg stadig ikke få ham ind i stalden, i trailer, sadle ham nemt op, osv. osv. osv..... dog var det med at komme ind fra fold stadig ikke et problem. Indtil denne uge, hvor de er kommet på en "ny" fold (den de har gået på meget af sommeren, men som lige har haft nogle ugers pause, for at lade græsset gro). Nu er vi så tilbage ved, at jeg ikke kan få ham ind fra folden. Til trods for at han vrinsker og går mig i møde, hver gang jeg kommer derud, og at han efterhånden er meget knyttet til mig. Det er blevet vildere denne gang, og nu stejler han så lige foran mig når jeg vil trække ham ind. Det skal lige siges at han lider af voldsom seperationsangst - men det hjælper desværre ikke engang at jeg rider sammen med en anden, trækker ind med en anden, står i stalden med en anden. Alt er prøvet. Jeg har fået masser af træning af erfaren underviser, osv.

 

Hvad pokker kan jeg gøre i den her situation? Jeg kan jo ikke sælge ham, når jeg ikke engang kan trække ham ind fra folden og få ham i trailer. Samme problem med at sende ham i ridning, samtidig med at det er for dyrt. Jeg har heller ikke råd til at lade ham være hyggehest på folden, for jeg vil jo gerne have en hest som jeg rent faktisk kan bruge til at ride.

 

Gode råd modtages!!!

 

Han er undersøgt i hoved og røv, og han fejler altså absolut ikke noget fysisk - så den slags råd frabedes ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undersøgt i hoved og røv?
Forfatter: 
Dato:  01-09-2018 11:28

Jeg har flere gange mødt folk, som siger eller skriver at deres heste er 'undersøgt i hoved og røv' og så viser det sig at de har haft en massør med et par weekendkurser til at gennemgå den, og at det er alt.

 

Hvordan har du fået din hest undersøgt?


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

4
0
Svar på denne tråd
 
 Puh, den var svær
Forfatter: 
Dato:  03-09-2018 09:58

Jeg ville nok forsøge at lade handlen gå tilbage, hvis sælger vil være med på den. Ellers ved jeg ikke helt, hvad du kan gøre - andet end at aflive den.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 For mig...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2018 09:02

For mig lyder det som om at han har fået overtaget, du skriver selv at han er en hest med sin egen mening om tingene. Men umiddelbart lyder det som om at han er ked af at skulle væk fra foldvennerne.

 

Jeg ville få din underviser til at ride den, i en periode og når den så er blevt lidt mere "tam" igen, så skal du selv igang igen, feks underviseren rider den 3 gange og du rider den 2 gange i ugen med undervisning.

 

Hvad får den af foder?

 

Tænker ikke at der som sådan er noget galt med hesten, andet end mellem ørene.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-09-2018 14:17

tjaa, hvis ikke du har råd til en dygtig træner, som kan hjælpe dig og din hest med at få hverdagen til at fungere, så synes jeg du skal aflive den.

voldsom seperationsangst skaber meget , meget farlige situationer og der skal man vide hvad man har med at gøre.

Hvordan var hesten hos sin tidligere ejer?

hvis den altid har lidt af denne form for seperationsangst, som kun kan holdes skak med daglig professionel træning, så lyder det på mig som et dødfødt projekt.

pt kan hesten hverken trækkes eller rides.

Og har du ikke råd til at få en træner til at komme hver dag- hverdag- i en periode på min 14 dage, så kan du ligeså godt få sparet de penge og få hesten aflivet.

Det er som du siger ikke realistisk at sælge en hest, der i en alder af 9 år ikke kan trækkes med.

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  14-09-2018 14:10

Øv, hvor er det da en træls oplevelse for dig, når du næsten lige har købt den :(

 

Men det problem jeg i hvert fald selv har oplevet - dog i meget mindre grad end det, du beskriver - er, at nogle heste påvirkes enormt meget af at blive flyttet.

 

Tænk på alle de vaner, du har lavet om hos din hest. Hele stedet er nyt, du er ny og ukendt for hesten, dens foldvenner er ukendt, ridemåden er ukendt :)

 

Min egen var også enormt lang tid om at falde til, og han kunne i starten påvirkes meget af, at vi ændrede fold, foldven eller andet. Han er meget et vanedyr.

 

Her var det også foderet, der påvirkede min meget! Så måske, du skulle se, hvad I fodrer med? Meget energi, evt. havre også, kan gøre nogle heste helt bimse. Og ellers så ville jeg virkeligt prøve at få en meget fast hverdag sat igang med relativt faste tidspunkter og uden ændringer med fold, foldvenner, ridemetode el. andet.

 

Og så ville jeg få en dyrlæge og evt. en fys ud at kigge den igennem. Min havde eks. ondt i ryggen pga. en dårlig tilpasset sadel, og han var underlig i ridning. Efter vi fik et utal af fagfolk indover og har fået efter 2-3 forskellige sadelmagere ud at kigge, har vi fundet en god sadel, og han er helt anderledes i ridningen :)

 

Måske den er understimuleret også? Min bliver også meget frisk, hvis han ikke bliver redet og motioneret - så får han svært ved at være i sig selv. Så jeg ville nok skifte til absolut lav energi foder uden havre og ret meget stivelse, sætte den en del timer på fold og så få nogen til at ride den fast 5-6 gange om ugen. Få en fast hverdag og se, om det kan hjælpe :) Evt. få en aftale i stand ift. hvornår de andre lukker ind, så I kan gøre det samtidigt.

Er den dum/stejler fortsat i ridningen, skal den selvfølgelig gås igennem for at se, om sadlen kan være dårlig, tandspidser, ondt/låst i kroppen og meget meget mere :)

 

Man kan nogle gange ryste på hovedet af sensitive heste, men de kan bare være ENORMT letpåvirkelige. Selv de mest åndssvage ting kan faktisk påvirke dem og få dem i ubalance. Min fungerer i øvrigt super godt på b-vitamin og e-vitamin tilskud i hovedet :) Det kræver enorm tålmodighed, og de kan være rigtig øv og farlige i de perioder... Håber du får styr på ham.


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-09-2018 17:38

har du fået hjælp?

 

og har du overvejet at ringe til de tidligere ejere, og bede dem om en snak- evt komme og se på hesten.

Det lyder i mine ører meget voldsomt at hesten skulle gå fra at være en sensitiv, men meget ridelig hest, til en hest som ikke kan trækkes med. Her ville det være godt med noget forhistorie.

Hvis hesten ikke er vant til fold eller at være i en flok, så er det sgu op ad bakke med en på 9 år..

En hest skal ikke stejle- ikke når den rides og ikke når den håndteres og efter 4 måneder burde den være faldet så meget til, at den kan klare at stå på staldgangen.

Men kan den ikke det, er smed, dyrlæge og andet jo udelukket og så ville jeg godt nok ikke investere mere krudt der.

 

dog ville jeg altså først tage en meget alvorlig snak med de tidligere ejere...

nu er de fleste heste jo ogå ved at komme ind fra døgnfold, så måske det kan gøre en forskel?

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider