Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Få hesten lang og dyb
Forfatter: 
Dato:  09-08-2018 23:31

Hej allesammen - håber i kan hjælpe mig! :)

Har i nogle gode råd eller øvelser til, at få hesten til, at gå langt og dybt så den får brugt ryg og bagpart? :)

Jeg har part på en skøn hest som har en tendens til, at spænde meget op i nakken og ryggen under ridning. Lige pt står han skadet, men er snart klar til, at starte ridningen stille og roligt op.

Han er en springbetonet og meget fremadgående hest som jeg har haft part på siden starten af Januar. Det har altid været et problem for mig, at få ham til at løsne op og sænke hovedet så han får brugt ryg og bagpart korrekt. Så snart han er klar til, at starte ridningen op er det vigtigt for mig, at vi får startet forfra og fokuserer på, at få ham til, at løsne op og strække sig ned.

Man kan virkelig mærke, at han intet sving eller skub får i sig, og især i galoppen er det utrolig svært, at finde en rytme fordi han spænder så meget op og slet ikke får strukket sig så det nærmest er umuligt, at sidde i sadlen. Også i traven kan det virkelig mærkes, at der slet ikke er noget skub eller sving! Før han blev skadet var vi lige begyndt med undervisning, det blev så ikke til mere end 3 gange. På de 3 gange arbejdede vi også, at få ham til, at strække sig frem og ned, hvilket vi helt klart fortsætter med når han er klar igen.

Derudover har ejer og jeg snakket om, at det er som om biddet irriterer eller generer ham, da han reagerer meget på det og kaster med hovedet af og til under ridning. Han har et almindeligt 2 eller 3 delt bid er ikke helt sikker, men vi prøver med en hackamore når han er klar igen, for at se om han lægger sig bedre i hånden med sådan en :)

Det blev en smule langt men mit spørgsmål er om i har nogle gode råd eller øvelser til, at få hesten til, at gå langt og dybt så den får brugt ryg og bagpart samt at få mere skub og afsæt osv.

På forhånd tak :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lære lette signaler
Forfatter: 
Dato:  10-08-2018 14:04

Min anbefaling er at lade hesten holde hovedet, hvor den vil, og så starte med at lære den at reagere korrekt på ganske lette tøjlesignaler. I første omgang skal den lære at stoppe/sænke tempoet for et let signal og at dreje. Senere kan I også arbejde med at lære den at stille sig til siden.

 

Når hesten opdager at I altid giver efter, når den sænker tempoet vil den stille og roligt begynde at slippe spændingerne i overlinjen og strække sig frem og ned.

 

Det bedste vil selvfølgelig være, at få undervisning af en kompetent person - fx en BBH-uddannet instruktør.


Det er vigtig at du og ejer er enige om, hvordan hesten skal rides.

 

Når hesten af og til 'kaster med hovedet' under ridning - er det så nogle pludselige ryk som om den havde fået en flue i næsen? Eller går den og slår hovedet op og ned gentagne gange?


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider