Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælp min hest sejler
Forfatter: 
Dato:  23-06-2018 23:51

Hjælp min hest stejler når han får hovsmed hvad kan jeg gøre

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det har jeg prøvet
Forfatter: 
Dato:  25-06-2018 05:34

Hej,

 

Der kan være flere grunde til, at din hest stejler, når smeden arbejder på hovene. Jeg kan nævne et par stykker:

 

1) Hesten har aldrig fået et godt forhold til det at have smed, så den bliver nervøs og protesterer. Så må du gå et par skridt tilbage og prøve at lære den i små portioner, at det er helt ok. Prøv selv at file lidt på hovene/skoene, slå lidt på dem o.s.v. og beløn hesten, når den står pænt. Det er nok heller ikke særligt fedt at få rykket sko af og alt hvad der ellers hører med til en skoning, så prøv at træne med hesten, indtil den har tillid til, at det er i orden.

 

2) Hesten har ondt, enten i det ben, der hos smeden ofte bliver holdt i en udadvredet position, eller i hoven ved skoning. Hvis hesten har ledproblemer eller stive muskler, kan det være ret smertefuldt at stå med benet vredet udad i længere tid. Hvis hesten har ømme hove eller hvis smeden lægger for små sko på/lægger skoene lidt forkert på (vi kan snakke om milimeter - det har jeg selv oplevet) kan den også have meget ondt (min gamle hest stejlede hos de første 2 (dygtige) smede jeg brugte, men den stod bomstille, da jeg skiftede til en smed, der lagde skoene helt perfekt, for hun var meget, meget sart i hovene. Faktisk var det også først da, hun begyndte at bevæge sig frit. Det eneste, der for hende var endnu bedre, var da hun blev barfodshest, da begyndte hun at svæve - OG slappe rigtigt af ved beskæring). Prøv at få en anden fagperson til at bedømme din hest, om den har smerter i ben eller hove. Det kunne være en anden smed, en trimmer eller en dyrlæge, som du kunne spørge til råds.

 

3) Hesten har dårlig balance og er bange for at vælte, når den skal stå på 3 ben i længere tid. Min nye hest har problemer med at stå med et bagben oppe ret længe, så hun får nogle pauser, og så arbejder jeg på at styrke hendes balance med bl.a. proprio-træning og andre øvelser.

 

Der kan sikkert sagtens findes andre årsager, men disse er nok de mest almindelige. Jeg håber, du finder årsagen, så du kan gøre noget ved det.

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider