Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Dressursadel til korte ben & fyldig rump
Forfatter: 
Dato:  07-06-2018 22:21

Hej alle sammen

 

"Dressursadel til korte ben og fyldig rumpet"
Er der nogen som har løsningen for mig?
Jeg selv er 158 cm., hesten er 168 cm. - allerede dér har vi problemet. Gid jeg kunne kappe 10 cm. af ham

Men men men, jeg er jo ikke den eneste rytter, som har valgt "en for stor hest" - hvad gør I andre mht. jeres dressursadel?

Tidligere ejer var heller ikke just høj og red i en Stübben Scandica (om det er en DL vides ikke), mener ejeren sagde str. 32, medium bom og 17". Den synes jeg man sad godt i, dog kunne jeg dengang ønske mig sædet var lidt dybere.

Jeg købte selv en Kieffer Wien, 17" (da jeg ikke kunne købe ovenstående sadel med til ham). Den var udmærket, følte dog ikke knæstøtten var helt optimal, samt sædet var lige til den lille side.

Jeg købte for ca. 2 år siden en Passier Grand Gilbert, 17,5". Den er jeg egentlig ret glad for. Sædet er godt og knæstøtten er også fin. Men sadelklapperne er så lange, at der faktisk ikke er særlig langt fra det nederste af sadelklapperne til min hæl.
Jeg har kontaktet en Passier sadelmager og det vil koste 5.000 kr. og få lavet sadelknapperne kortere. Det synes jeg er lidt peberet, når jeg købte sadlen for 3.500 - 4.000 kr.

Nu er sadlen begyndt at glide frem, når jeg rider og ligger på skulderen. Så nu overvejer jeg om jeg skal have en ny sadel, som måske kunne passe bedre til mig også. Jeg ved godt, at en sadelmager kan rette sadel mht. at den nu glider frem, men hvis jeg alligevel overvejer ny sadel, så giver det ikke mening at få denne tilpasset.

Jeg har desværre ikke super mange penge, så tænker 3.000-4.000 kr. til ny sadel.

Er der evt. nogen der ved om der er en sadelmager (eller andet), som ligger inde forskellige sadler, som man kan prøve for at spore sig ind på hvad der kunne være noget - og hvor man ikke er bundet til, at man SKAL købe en sadel hos dem?


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor i landet
Forfatter: 
Dato:  09-06-2018 00:36

Hvor i landet bor du? - jeg tænker at du jo nok skal forvente at det vil koste lidt at få en saelmager ud og hjælpe dig med x antal prøvesadler (det er deres arbejde jo) - men er sikker på at de penge er givet godt ud. Og så ville jeg spare op...

 

De sadler jeg har købt har jeg generelt haft en sadelmager med indover - dvs ikke nødvendigvis købt hos dem - men har betalt for en omgang sadelprøvninger og så har jeg måske selv fundet den ny eller brugt og så har jeg bagefter betalt dem for at stoppe sadlen om til hyppen.

 

Det har generelt betydet at ikke har haft nogle fejlkøb med de sidste 4 sadler til to heste (to sadler til hver)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2018 00:45

Jeg er samme højde som dig, men har aldrig haft problemer med at sadelklapperne er for lange?

Jeg har redet i Wintec Isabell Werth, Stûbben Romanus og Avalon, Kentaur (kan ikke huske modelnavnet) og nu har jeg en Albion SLK (tror jeg nok )

Allesammen 17,5" dressur. Jeg har redet heste fra 142 cam til 168 cm. og jeg er stort set lige kortbenet til dem alle, men jeg har aldrig tænkt på, om sadelklapperne skulle have været for lange. Det har de nok ikke... Jeg har tilmed en uheldig vane med at vælge brede heste, hvilket ikke er nogen fordel, når man nu er ret kortbenet


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 159 på 170 DV
Forfatter: 
Dato:  11-06-2018 15:35

Jeg kan godt matche dig :-) .. og så er hesten bred oven i købet, men en "one in a life time" ven.

 

Jeg valgte i 2014 en 17" Albion SLK low head med 2" kortere sadelklapper, og det virker fantastisk. Selv langbenede ryttere kan ride i den (jeg får hjælp).

 

Det er gennem min sadelmager Jan Guldborg på Sydsjælland, sadlen er bestilt i 2014. Jeg ville bestille tilsvarende, hvis det skulle bliver aktuelt igen.

 

Det handler også om hestens facon. Du kan spare rigtig mange penge ved at få en dygtig sadelmager til at vejlede dig. Måske, du kan finde en brugt.

 

Held og lykke :-)


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Korte ben kræver højt placeret knæstøtte
Forfatter: 
Dato:  16-06-2018 10:41
Jeg hører også til blandt de lavere ryttere med mine ca. 160 cm. Jeg har haft tre heste over 170, min nuværende er kun 164, men i virkeligheden er hestens størrelse jo underordnet i forhold til sadelproblematikken - dine ben stikker ikke længere ned over sadelklappen, jo mindre hesten er. &#128521;

For mig har det vigtigste været, at støtten er placeret så højt som overhovedet muligt, så støtten ligger ved min overschenkel, og ikke ved knæet. Derfor er jeg kæmpe fan af velcro-knæstøtter! De skal bare helt op at sidde ved stigremsophænget.

Jeg har en JC Tango hængende herhjemme, hvor støtten er pillet helt ud og erstattet med velcro. Der er så sat store Bates knæstøtter i i stedet, og det har fungeret perfekt til mine korte ben!

Desværre ligger den ikke længere optimalt på min hest, så jeg har købt ny sadel - en Bates, også med velcro-knæstøtter.

Jeg kan godt se logikken i at få kortet sadelklapperne af, jeg har bare ikke følt, det var et problem, at sadelklapperne var lidt lange til mine ben. Men måske ville det give en tættere kontakt, hvis de blev kortere? Jeg kunne godt finde på at prøve at få klapperne på min sadel forkortet en smule.

Hvordan det kan koste 5000 er mig en gåde, jeg kan heldigvis lave den slags selv, så måske var det værd at overveje.

Uden at dette skal blive et salgsopslag, så vil jeg da lige nævne, at min JC er til salg, og jeg skulle gerne forkorte klapperne kvit og frit, hvis det var noget. &#128521;

 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2018 20:57

Jeg er en lille rytter på 150 cm så jeg kender alt til sadelproblemer.

 

For mig er det også placeringen af knæstøtten som er det afgørende, mens længden af klappen ikke er så vigtig. Juniorsadler har været gode til mig, fordi de ofte har knæstøtter med velcro, men det kræver jo man kan være i en 16"

 

Ellers laver Bates, Wintec og kent & masters i hvert fald sadler med velcro. Kentaur Ithaka ligeså, og de andre kentaur kan bestiles med velcro. Her kan du også bestille med kortere klapper.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider