Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Min nye hest bukkede mig af
Forfatter: 
Dato:  13-05-2018 23:13
Hej allesammen,

Jeg har et potentielt problem. Første gang jeg satte mig op på min nye hest gik hun 4 skridt og begyndte så at bukke og gallopere så jeg røg af. I får lige hele historien.

Jeg har for 1,5 måned siden fået mig en skøn frieserpige på snart 5, som jeg har kendt et års tid. Vi har siden jeg fik hende hjem (til mig selv, sammen med min shetlænder som hun har gået med det sidste år i ved forrige ejer) virkelig har fået et godt forhold. Hun er sød, kontaktsøgende og kælen, træningsglad, hun kommer når hun ser mig på folden og vil rigtig gerne interagere og "være med". Hun er en energisk og årvågen hest, men ikke noget der hverken skræmmer mig eller som ikke kan håndteres. Det vildeste hun gør er at trække lidt eller kigge meget og lave "elefant-blæse-lyden" når vi trækker ture - hun er dog modig og vil altid gerne hen og røre med mulen på det hun kigger på. Når jeg siger hun er energisk er det særligt fordi hende og min 8-årige shetlænder virkelig leger og løber meget på folden. Min shetlænder plejer at være meeeeget doven, men han har virkelig fået en hidtil uset energi efter vi er flyttet. Jeg har trukket ture, lavet jordtræning og longering og generelt bare bondet og været sammen med min frieser siden vi flyttede. Jeg har redet hende 3 gange inden jeg købte hende - sødeste, nemmeste hest, tangerende til doven, gør ikke noget uforberedt, lytter ekstremt meget til rytter. Dette var på udendørs ridebane. Så her i går ville jeg på hende for første gang herhjemme, jeg har kun folden og ville bare skridte lidt og lige føle hende - havde planlagt maks 5 minutter og så af igen. Så ponyen ud og bindes så han kunne græsse, sadle frieser op, ind til skammel, hun drejer selv til skamlen og står bomstille som hun har lært ved forrige ejer, jeg sidder op - hun står pænt og venter og jeg roser hende, sender hende i skridt, hun går helt afslappet frem, roser hende igen. Så efter måske 4-5 skridt laver hun et lille "hop" kan jeg bedst beskrive det som, og det overrasker mig desværre så jeg mister balancen, hun sætter farten op det bliver hurtigt til buk i galop, jeg forsøger at sidde roligt, men er allerede fra starten for meget ude af balance til at redde det, ryger ud over forsvidslen og ryger af da jeg prøver at komme tilbage i sadlen, efter ca. 15 meter hop/galop. Hun bukker videre ca. 10 meter mere og galoppere tilbage til mig (jeg var hurtigt oppe og kaldte på hende). Hun går fuldstændig afslappet med mig, jeg longerer hende på begge volter med sadlen på, der er ingenting - hun går stille og roligt med afslappet overlinje. Til sidst stillede jeg mig op på skamlen og lagde mig ind over hende, rokkede med sadlen, trykker på hende - hun står bare ligeså sødt og venter ligegyldigt hvad jeg gør.

Er der NOGEN der har et godt råd? Sadlen er tilpasset, tænder er tjekket, for 1,5 mdr. siden var hun svær at holde i trav, så langsomt gik det. Hun har aldrig været redet meget, og er ikke super trænet i dressur/med rytter, men har altid været sød og passet på sin rytter. Jeg tænker selv at det lille hop var et glædeshop fordi hun er forårskåd og energisk, og så er det ubehageligt for hende at jeg mister balancen, og derfor bukker hun videre? Eller måske fordi det ikke er på en bane men på folden? Jeg tænker ihvertfald godt hun kan tåle noget magnesium i kosten... Og så tænker jeg måske også at det spiller ind at de to krudtugler leger og løber sammen så meget, at hun bare virkelig er kommet i god kondi? Eller er det energien i græsset? Vi bor i vestjylland og græsset er ikke særlig hidsigt.

Jeg er selvsagt lidt tænksom ved at skulle forsøge igen alene derhjemme, hvis nu jeg skulle lande dumt hvis hun gjorde det igen... Denne gang er jeg sluppet med en øm hofte. Men hun var bare så totalt stille og rolig under rytter ved forrige ejer?

Anne Sofie

med

Shetlænderen Roar og frieseren Senja

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er en unghest....
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 07:15

Unge heste bliver nemt forskrækkede, hvis rytteren kommer ud af balance - det er vi sikkert mange, der har mærket ;)

De har kun prøvet noget forsigtig ridning, og de får et chock, når rytteren pludselig opfører sig fuldstændig uforudset.

 

Hvis du vil have noget rideglæde med din nye hest, så er der i virkeligheden kun én ting at gøre: se at komme i sadlen igen, før du får spekuleret/fantaseret så meget, at det bliver helt umuligt.

 

Det må være muligt at kravle på nakken af den, når der er andre hjemme, så du ikke er helt alene. Hvis det stiver dig af, så få en person til at være der og snakke med dig og hesten, hav evt. et grimeskaft på, så personen kan trække jer i starten - vælg evt. den tid på dagen, hvor den normalt er mest lad - ja, hvad som helst, der gør dig lidt mere tryg.

Du/I skal bare ikke pylre og "berolige" hesten - for så tror den, at der er noget galt, og at I vil den noget farligt.

prøv at optræde så dagligdags som muligt, og træk vejret godt ned i maven - hele tiden :)

 

 

God fornøjelse med det :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

8
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 12:55
Tak for svaret :)
Jo, jeg skal helt sikkert have min kæreste med ud og lige være i enden af et tov næste gang - også så det ikke bliver en tendens at vi bare starter i rodeo/pjattehoppeløbeleg. Jeg undrer mig bare hvad der gør at en hest der normalt er helt rolig og søgende og intet foretager sig under rytter uden vejledning pludselig springer afsted 🤔

Anne Sofie

med

Shetlænderen Roar og frieseren Senja

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fagre nye verden
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 20:25

Tjah - den er det nye barn i klassen

Alt det kendte er væk - hvor blev det af, og hvorfor?

 

Hesten aner jo ingenting, den ved bare at alting er fremmed og uforståeligt og uforudsigeligt - og det reagerer den (naturligvis) på. Da den så bliver lidt utryg, og giver udtryk for det, så begynder rytteren pludselig at flagre rundt og lave noget, den aldrig har set/mærket/oplevet før - og SÅ blev det hele måske lidt for meget?

 

Ja, det er sat på spidsen, men krikken aner jo ikke en pind om, hvad du laver, og den har slet ikke hjerne til at regne ud, at den selv var skyld i at du "kom til det"

Dey kan godt vare lang tid, før den har så meget tiltro til dig - og tryghed ved tilværelsen i almindelighed - at den holder op med at blive forskrækket, hvis/når du mister balancen.

 

Det er en klog foranstaltning, at du tager kæresten med, så I kan skifte spor - men det er såmænd ikke særlig mærkeligt, at den rendte af. Det er set før - og tro mig, du er ikke den eneste der har fået en lufttur på dén konto

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

4
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 22:18
Sif: jeg tror du har helt ret i, at det var fordi min balance røg at det hele eksalerede :P Magen til vildskabsstøvledans skal man lede længe efter. Men hun er også en dame med et veludviklet gashåndtag, jeg har bare aldrig set det med rytter på før *KAPOW*! Vi må lave en masse hygge-træning fra jord, longere og gå ture og snakke lidt sammen om livet, inden vi skal alt muligt. Hun er også en sensitiv hest, så jeg vil gerne give hende al den tid hun skal bruge for at føle sig tryg - jeg følte at vi var ved at være der, men vi tager da bare lidt mere. Jeg har heldigvis ikke noget jeg skal nå :)

Anne Sofie

med

Shetlænderen Roar og frieseren Senja

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Op igen...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 16:22

Jeg tænker som Sif, at det bare er sådan heste med begrænset ryttererfaring kan være.

Men umiddelbart ville jeg da se at komme ombord igen fremfor retur til mere arbejde fra jorden - ikke at der er noget i vejen med arbejde fra jorden, men det lyder jo som om, det fungerer ganske fint for jer, og at det bare var ren og sker uheld, der medførte at hun blev bange og løb... Hvis det kun er det der "falgren rundt på ryggen" der forskrækkede, så tænker jeg ikke "problemet" løses af mere jordarbejde, men istedet af mere rutine i at hav rytter på ryggen

 

Nu kender jeg jo hverken dig eller hesten, men jeg tror ikke jeg ville problematisere det så meget, men bare fortsætte arbejdet som hisdtil og dermed også fortsætte ridningen (det var jo ikke det at have rytter på i sig selv, hun syntes var farligt).


 

Mvh Michelle

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 23:05
Michelle: nej, det er rigtigt at det nok også er godt at komme op på hesten igen - bogstavelig talt. Så må jeg lige få kæresten med ud med et tov i damen, bare så hvis nu hun laver samme nummer undgår jeg at brække noget. Hvis hun går pænt kan han godt daffe ind igen ;)

Jeg forsøger blot at helgardere mig, så hvis nu nogen kunne fortælle at "det præcis samme gjorde min hest fordi sadlen sad skævt/månen stod i zenit/den havde en flue i øret etc.", så var 'problemet' ligesom givet. Jeg sætter pris på jeres svar og gode råd :)

Anne Sofie

med

Shetlænderen Roar og frieseren Senja

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2018 09:24

Det kan være mange ting der har gjort det... men hvad med at få noget undervisning så I får den bedste start? De små udfordringer i starten har en tendens til at følge med senere hen. En underviser kan hjælpe dig til at håndterer hendes energi på en konstuktiv måde. Energiske heste kan være en udfordring og ofte må man lærer at accepterer de små eksplosioner der ofte forekommer med sådanne heste. En underviser kan hjælpe dig til at håndterer det på en god måde Og så er en god sadel alfa og omega! Hvis den ikke ligger stabilt, så kommer du meget nemmere ud af balance.
Synes det er sjældent at friesere er døde sild, så tillykke med din friske pige

0
0
Svar på denne tråd
 
 ooverskrift..
Forfatter: 
Dato:  16-05-2018 20:28

Ud over det allerede skrevende, tænkte jeg på, om du har lagt en anden sadle på hende, end den hun er vandt til? Jeg havde en gang en hest der fik nærmest gjordkrampe første gang den fik en dressursadle på.. siden var der intet, men første gang smuttede han i en serie bukspring..

 

Måske skal hun lige går en runde med sadlen inden du stiger op, hvis ikke det allerede er en del af jeres rutine..


Hilsen Nina



R.I.P. Bøgelys Capri 2. juni 1998 - 23. oktober 2013

Betty 22.04.1994-30.08.2010

1
0
Svar på denne tråd
 
 Unghest
Forfatter: 
Dato:  18-05-2018 08:58

Min bukkede mig også af et par gange da han var ny som ridehest. Første gang da jeg var oppe og prøve ham anden gang, og igen vel omkring 6 måneder senere.

 

Begge gang var jeg oppe igen med det samme, og ja første gang købte jeg jo så også banditten. Det er hvad der kan ske med en relativt rå unghest.

 

Anden gang fik jeg hjernerystelse og kunne ikke ride i 14 dage, der fik jeg min daværende underviser til at ride ham mens jeg ikke selv kunne, og da jeg blev frisk igen var jeg da ærlig talt lidt bekymret for at kravle op igen. Det løste jeg ved at booke undervisning 3 gange i ugen de første par uger og så startede vi bare med at underviseren havde fat i hesten når jeg steg op og trak mig et par runder, og når der så skete lige præcis ingenting gav han slip og underviste mig, blev jeg nervøs fortalte han hvad hesten egentlig lavede (ingenting) og hjalp mig med at ride ud af problemet (f.eks. Glo og vigen for et hjørne osv.). De dage jeg ikke fik undervisning arbejdede jeg bare fra jorden. Det virkede så fint og hesten fejlede absolut ingenting udover lidt overskudsenergi og ungheste fis og ballade.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikkerhedsvest
Forfatter: 
Dato:  18-05-2018 09:01

Nå ja og da jeg jo alligevel skulle ud og købe ny hjelm, da den anden revnede da jeg fik hjernerystelse, købte jeg også en airbagvest. Den rider jeg stadig med, det er bare blevet en vane.

 

Jeg har ikke prøvet at falde af med den eller udløse den endnu, men den gav også lidt ekstra tryghed i forhold til at skulle op og igang igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 op i sadlen igen
Forfatter: 
Dato:  21-05-2018 18:38

en så ung hest med relativ lille rideerfaring vil nok smide røven i vejren/hoppe til siden/ danse rundt et par gange til i livet.

og ryger man ud af banlance der, så kan hesten godt blive meget overrasket og det betyder for det meste "løb". Hænger der så noget underligt noget om halsen på den, så gør man nok en ekstra indsats for at ryste det af.

 

sådan er det med ungheste- og de kræver rutinerede ryttere som er hurtige i reaktionerne. Hvis man ikke er det, kan jeg anbefale at sætte hesten i ridning en periode.

Man kan også arbejde bevidst med at hesten ikke skal reagere når man hænger på den/ sidder mærkeligt ect- under alle omstændigheder er en det en god ide,at have nogen med.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Og så lige noget andet
Forfatter: 
Dato:  06-06-2018 14:01

Hej,

 

Jeg kan kun være enig med de ovenstående indlæg, men jeg vil tilføje en ting, du måske kan bruge.

 

Prøv at træne din hest i, at der kan ske mærkelige ting på ryggen af den, der ikke er farlige. Du kan jo stå ved siden af og lægge ting op på ryggen af den såsom tæpper, plastposer, presenninger, paraplyer eller hvad du nu kan finde på. Start meget roligt med noget nemt og lær din hest, at lige meget hvad du putter derop og hiver ned igen (husk at gøre det fra begge sider), så er det helt ok.

 

Mine egne heste har jeg trænet til at de kan hjælpe med at bære bløde bomme på plads efter træning. De ser noget forkerte ud i hovedet den første gang, de skal gå med sådan nogle på ryggen, men efterhånden virker de næsten stolte over at klare det. Og så roser jeg altid, hvis de stopper, så snart tingene er ved at skride ned. Det håber jeg jo også, at de vil gøre, hvis jeg selv er ved at rasle af! Jeg kom så langt med min gamle hest, at jeg kunne ride den rundt med en opslået paraply i den ene hånd og en stor presenning slæbende efter os i den anden hånd - det var faktisk rent cirkus og smaddersjovt plus det gav mig sikkerhed for, at den i hvert fald ikke ville få hjertestop over noget, jeg kom til at gøre ved et uheld.

 

Det vil gøre din hest mere tryg, hvis du sidder deroppe og kommer til at nyse eller flagre lidt, og du vil have vished om, at den har prøvet lidt af hvert.

 

Bare en ide. Held og lykke med det!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider