Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvilket bid?
Forfatter: 
Dato:  22-04-2018 13:26

Hejsa :)

Min pony er lige begyndt at springe igen, hvilket hun er helt tosset med :)

Hun løber dog noget efter springet, så tænkte at jeg gerne ville prøve med et bid der var en nummer hårdere.

Pt. rides hun med 3-delt bid.

Er der nogen der har et forslag til bid? Der er simpelthen så mange muligheder... Jeg er ikke ude efter et virkelig hårdt bid, bare lige et nummer mere end et 3-delt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellige ideer
Forfatter: 
Dato:  24-04-2018 18:18

Hej,

 

Der er jo to sider af dit problem - dels vil du gerne have et quick-fix af situationen, så du kan styre ponien efter springet, og dels vil du sikkert gerne ændre poniens adfærd, så den ikke længere har lyst til at løbe efter springet.

 

For at starte bagfra, så er det svært at vide, hvordan din pony er begyndt på at løbe efter springet. I nogle tilfælde - og jeg siger ikke, at det præcis er derfor netop DIN pony gør det - kan det være, at den i starten tøvede ved forhindringerne, og så har træneren drevet på den over/efter springet, hvilket er en meget brugt måde at få mere fart i hesten hen mod forhindringerne. Jeg har set flere heste og ponier få en dårlig adfærd ved springning på den måde. Der kan være andre grunde, men i hvert fald vil det være godt, hvis din hest bliver "omprogrammeret" til bare at fortsætte sit fornuftige grundtempo efter springet i stedet for at styrte afsted.

 

At få mere kontrol via biddet ændrer ikke poniens syn på at springe. Derfor vil jeg anbefale dig, og meget gerne i samarbejde med en underviser, at prøve at fokusere træningen i en periode mod at gøre ponien mere afslappet. Det kunne f.eks. være at springe små spring fra trav, øve parader så snart efter landingen som muligt, lægge bomme i passende afstande efter springene og den slags øvelser. Når først din pony finder ud af, at det er smartere at gøre noget andet end at løbe, kan du træne normalt igen. Hvis den får tilbagefald, så kender du jo opskriften

 

Det er altid bedst at sigte efter en varig løsning, og et bidskifte kan godt være et quick-fix, men det holder måske ikke så længe. Dog er der mange heste, der ikke bryder sig om tre-delte bid og derfor måske går hårdere imod dem - tryk avler jo ofte modtryk hos heste. Du kunne prøve med et helt almindeligt, to-delt bid og sørg for at finde den helt rigtige størrelse, både bredde og tykkelse. Et bid, der passer perfekt til den plads, hesten har i munden, virker altid mest skånsomt, så længe hånden, der holder tøjlen, er følsom. Og så kan det være, at du skal repetere stop-signaler med din pony i en periode.

 

Held og lykke med det!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

2
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  24-04-2018 18:43

Hej Jette,

Tak for dit svar :)

min pony har været springpony i mange år og det har aldrig været et problem før, dog har hun ikke sprunget i ca. 6 måneder, da jeg ikke er springrytter og først nu har fundet en pige til at springe hende engang imellem. Så for mig virker det lidt som om at hun har savnet det og blot er meget ivrig og synes det er skide skægt at springe igen :) Hun er meget opmærksom hen imod springet og virker som om at hun er meget koncentreret, men efter springet kommer der lidt en "Juhuu reaktion" :) Så ja, jeg ønsker nok et Quick-fix, da jeg er sikker på at det stopper igen, når hun jævnligt for lov at lave det hun er bedst til :) Jeg selv bruger hende til dressur og hyggeridning :)

Derfor ville jeg blot i en periode evt. bruge et andet bid, så rytteren fik lidt mere kontrol, og med det mener jeg bestemt ikke at min pony skal ødelægges i munden, for det vil jeg bestemt ikke acceptere!! Også derfor jeg spurgte ind til et bid der blot var en grad hårdere end hendes dressur bid :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2018 15:07

Hvis det ikke har været et problem før og den har holdt pause med springingen, vil jeg gætte på at den mangler styrke og balance. Jeg ville sætte kravene lidt ned og så fokusere mere på styrketræning og balancetræning i dressuren. Kan kun fraråde et hårdere bid, da du risikere at trigge andre problemer i stedet :-)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider