Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Glemme tidligere savning?
Forfatter: 
Dato:  06-03-2018 21:53
Min datters skønne new forest pony er tidligere elevhest med alt det negative det indebærer. Hun kom som unghest fra marken, hvor hun havde gået med mor og søskende og direkte ind i rideskolens savsmuld. Hun var til sidst deprimeret, slukket, træt af livet, brød sig ikke om børn og meget dårlig redet.
Da hun havde gået der i omkring 3 år og ingen elever ville ride på hende (fordi hun bukkede, nappede og var uvillig generelt) fik vi endelig lov at købe hende. Min datter havde været vild med hende nærmest fra starten hun kom.
Vi har nu haft hende i 2 år til sommer og det går bedre og bedre hver dag.
Hun er i dag en glad pony, der elsker at arbejde og også gerne gør det for min datter. Hun napper efterhånden kun i meget stressede situationer, og der skal meget til at hun når der ud nu. Hvis hun bliver usikker i en læringssituation kan hun godt sige fra, men når hun først forstår tingene er hun altid med. Hun kan nu andet end et (meget langsomt) tempo i hvert gangart.

Så alt i alt er vi slet ikke i tvivl om at det går den rigtige vej. Der er dog ting jeg ikke helt kan knække.
Hun er redet ned med hovedet ved savning fra side til side. Vi rider ikke på den måde og hun gør det ikke mere, når der er kontakt på tøjlen og hun koncentrerer sig. Men så snart hun skal gå for en lidt længere tøjle (hvis der ex. traves af) kører hovedet fra side til side. Jo løsere tøjle jo værre bliver det.

Er der nogle gode råd til at afvænne denne adfærd? Forhåbentlig går det over med tiden, når adfærden ikke bliver styrket, men er der noget jeg ikke har tænkt, der kunne hjælpe?


 

 

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Løse ideer
Forfatter: 
Dato:  07-03-2018 08:50

Jeg har ingen erfaring med at aflære denne adfærd, så mine forslag er kun løse ideer, som I selv må vurdere værdien af:

 

- Tjek af kiropraktor eller hestefysioterapeut for at sikre at der ikke er gamle fysiske låsninger og forskudte led til stede stadigvæk.

 

- Ganske let tøjlekontakt også når tøjlen er lang for at anvise hesten den rolige hoveposition.

 

Og ellers vil jeg tro at adfærden gradvis vil blive mindre, når hesten rides med rolig hånd.

 

Held og lykke med projektet.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker.....
Forfatter: 
Dato:  07-03-2018 10:00

Jeg tænker hun er en super sensitiv hest, som har fået noget træls læring ind på kontoen, og hvor I så heldigvis har lært hende at stabil let kontakt til biddet er behageligt, men med det samme hun så går for en løs tøjle, hvor vægten af tøjlen gør den slasker, så bliver hun utryg og søger efter støtte.

 

Jeg er ganske tilhænger af at ride varm og trave af for en forlænget tøjle, men jeg mener ikke at man skal "slippe tøjlen", hesten skal stadig søge den lette støtte frem, og række sig, og kontakten skal stadigvæk være det.

Og det er ofte på lidt kort halsede typer, og/eller urutinerede hest som først lige er ved at stole på hånden, rent faktisk noget af en svær øvelse

 

Og hvor lyder det ellers bare dejligt, at I har lyst til at genoptræne en rideskolepony til et godt liv

 

mvh Charlotte

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  08-03-2018 16:16

Tak for svar begge to. Jeg tror I har ret i, at tiden bare skal gå og mere god træning puttes i hende

Hun har haft kiropraktor, det var noget af det første vi prøvede, for at være sikker på hun netop ikke havde nogle fysiske grunde til hendes adfærd. Der var ikke noget at komme efter "desværre".

Så det er mellem ørerne vi skal arbejde med hende og heldigvis går det jo strålende og hun er efterhånden sjældent i sin "osteklokke"

 

Billede

 

Et af de sidste billeder jeg lige havde af dem. Tror ikke hun er specielt korthalset, men hun sætter hurtigt muskler og har en fin tynd New Forest bygning


 

 

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for opdatering
Forfatter: 
Dato:  08-03-2018 17:22

Hun ser dejlig ud


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ponylykke
Forfatter: 
Dato:  08-03-2018 22:28

Åh hvor er det da bare en heldig pony - og hvor lyder det til at I gør et stort arbejde med hende :)

 

Jeg ville også vente med helt at slippe tøjlen - men gradvist give hende mere og mere plads - måske er hun en der aldrig skal trave af for en HELT løs tøjle - men det er der vel egentlig heller ikke noget galt i :)

 

I kunne prøve noget Equine Touch - det har vi haft stor glæde af til vores - det "gør noget" ved hyppere som af forskellige årsager har brugt sig uhensigtsmæssigt.

 

Mine får jævnligt besøg af Lindas kyndige hænder :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fortsæt det gode arbejde
Forfatter: 
Dato:  08-03-2018 22:48

Hej

Det ser ud til at være en rigtig dejlig pony, der passer godt til jer :-)

 

Som andre skriver, så prøv lige så stille at give lidt efter på tøjlen, så det ikke er enten kontakt eller slaskede tøjler. Nogle gange kan I også prøve bare at give lidt efter et par skridt rundt på en volte - også gerne midt i ridetimen. Målet er, at komme derhen hvor hesten suger frem til bidet og forstår en let eftergivenhed på tøjlen som en belønning. (Det er lettere sagt end gjort.)

 

Det tager tid inden hesten igen får helt tillid til biddet efter at være redet med en hård hånd. Tænk evt. også over hvilke bid i rider med. Et tre delt bid kan godt blive lidt mere uroligt i hestens mund, end fx en blød gummistang. Et muffebid eller et baucher bid ligger også ret stabilt i hestens mund. Er biddet uroligt i hestens mund, så kan en følsom hest hurtigt blive utryg ved det. Men det er forskelligt hvad heste trives med, og mange heste går godt på tredeltebid, selvom de kan være lidt urolige i hestens mund.

 

En anden tilgang kan være at longere hesten uden indspændinger eller chambon, hvor tøjlen får lov at slaske lidt, fx hvis tøjlen enten er spændt op i kæberemmen eller sat bag ved stigebøjlerne, så den ikke kan få benet i tøjlen. Øv mange temposkift og overgange i longe, så hesten lærer ikke at forbinde løse tøjler med at der pludselig kommer en hård hånd.

 

Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-03-2018 09:25

Netop når tøjlen løsnes, får man at se hvor godt alt det andet arbejde er gjort Hvis den "falder fra hinanden" for løs tøjle så er der noget der mangler i balancekontrollen. Får din datter undervisning?

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tak igen
Forfatter: 
Dato:  09-03-2018 09:28

Hun er bare rigtig rigtig dejlig. Og det er så skønt at få så tydelig belønning for det vi gør med hende.

Vi havde hende i ridehal igen i går og kom til at snakke om hvor meget hun egentlig har forandret sig.

Jeg har altid selv redet og i starten var det mig der lagde øvelser/opførsel i hende og så kunne min datter øve sig (hun har altid fået ponyer der intet kunne i forvejen og så er det altså ikke nemt at vide hvordan en shenkelvigning skal føles), men efter jeg blev gravid har jeg ikke været på hende, så alt ansvar ligger på min datter

Vi fodrer hende ret energirigt, fordi hun har været meget sløv/slukket og kombineret med frosne folde er det begyndt at hjælpe. Vi tager hendes humør med et smil og nyder bare det tempo hun pludselig finder frem

Men fra at være en (bestemt sød) pony der stolede mest på de andre heste, nødigt bevægede sig i andet end sneglefart og helst gik i stå, bukkede ved det mindste pres, aldrig havde set en trailer, nappede og bestemt ikke brød sig om børn er forandringen helt vild.

Hun kan sendes lige op i ponykareten, stiller sig roligt og spiser wrap, kan læsses af alle steder og opfører sig helt trygt (og kan læsses når det går hjem igen), kan godt kigge under rytter, men arbejder med og ikke mod min datter og virker i det hele taget bare til at trives. Og så giver hun gerne kysser og er så nem at omgås

Vi har prøvet lidt med longering, men det er noget der skal trænes langsomt. Hun har fået lidt for mange dårlige oplevelser på den konto, så hun går meget hurtigt i total kællinge mode. Vi vil gerne have hende kåret og det kan også blive lidt af en nød at knække. At blive drevet frem af nogen fra jorden er ikke hendes yndlings ting...

 

Tak for alle jeres svar igen, vi prøvede i går, at de travede af uden at slippe tøjlen mere end hvad hun strakte sig til og der var meget mindre svingen allerede. Så det skal nok også gå i orden

 

Billede

 

Det var selvfølgelig ikke tynde new forest bygning som jeg fik skrevet tidligere ;) Elsker hendes model som er en god rund ponymodel


 

 

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hov...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2018 09:37

Stald Phoenix du fik lige sneget dig ind :)

Jeg underviser hende selv (og det går heldigvis nemmere og nemmere jo ældre hun bliver). Vi har ledt efter anden underviser, fordi det kunne være rart med andre øjne en gang i mellem, men endnu uden held. Den underviser jeg ellers bedst kan lide laver ikke andet end at bede dem ride frem frem frem og mente at det bare var et spørgsmål om at bruge hjælperne kraftigt nok. Og det er slet ikke den vej jeg gerne vil med hende.

Er storfan af Susan, som min datter har redet testrytter ved en del gange og hvis tekniker vi bruger flittigt i spring (som har været en helt anden og endnu værre nød at knække), men det er for lang en vej, forstå mig ret, til dem i dressur.

 

Hun falder ikke fra hinanden, sådan skal det slet ikke forstås. Hvis vi mener det samme med det udtryk altså. Hun strækker sig fint og bærer sig selv, hovedet går bare i svingninger fra side til side. Som ponyerne i gamle dage (og altså åbenbart der hvor hun er redet tidligere), da det var populært at save i holdning.

 


 

 

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svingende hoved
Forfatter: 
Dato:  09-03-2018 14:06
Min gamle hoppe kunne ikke gå for løs tøjle uden at hovedet svingende fra side til side. Om det var fordi hun var så følsom at tøjlerne generede eller hun manglede støtte fandt jeg aldrig ud af. Hun holdt fint tempo og ligevægt, men hovedet svingende altså.

Jeg lærte at ride med let kontakt, og kun forlænge tøjlen det som hun søgte ud, selvom det virkelig ikke var min stærke side, og så var hovedet helt i ro.

Mvh

Mette

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider