Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Vil ikke gå i vandspiltovet
Forfatter: 
Dato:  11-02-2018 16:49

Hejsa :-)

Jeg har en pony hoppe, som er 100% pony og 100% hoppe når det kommer til vandspiltovet, hun VIL bare ikke derind.

Hun virker på ingen måde bange, hun vil bare ikke.

Har prøvet at sidde derinde med en spand foder i en time og til sidst måtte jeg opgive, da jeg næsten blev bange for at hendes hals røg af sådan som hun strækkede sig :D

Der er et lille trin hun skal over og det virker som om at det er det der er problemet, hun stiller sig gerne hen foran trinnet og strækker halsen helt ind også i solariet hvor dette trin er, men hun vil ikke have benene over.

Med alt det mudder vi har pt. vil jeg meget gerne kunne skylle ben på hende, nogle der har nogle gode råd? Er blandt andet blevet anbefalet Monty Roberts grimen, men har intet kendskab til den.

Hun er også rigtig træls at læsse, igen ikke at hun virker bange på nogen måde, forbenene bliver bare plantet solidt i jorden og så vil hun ikke længere :-/

Håber nogle derude har nogle gode råd, har prøvet at være meget tålmodig, men det må ponyen også siges at være :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 To metoder
Forfatter: 
Dato:  11-02-2018 22:37
Der er vel grundlæggende to metoder.
1) med det gode 2) med det onde.

1) Med der gode: Jeg indrømmer blankt, at hvis jeg var en pony, så ved jeg da heller ikke helt, hvad jeg kunne bruge et vandspiltov til? Der er sikkert sjovere måder at blive våd - fx rulle sig i mudder??
Så, bruger man den metode, så er det jo at vælge mål med små delmål, og belønne når det går fremad.
Kan ponyen være alene foran vandspiltovet? Kan man slippe hende og pudse seletøj mens en sulten pony ser livretter serveret derinde??
Hvad motiverer ellers?

2) "med det onde" =der er valget mellem at gøre det fordi jeg beder dig om det, eller fordi jeg bestemmer!
Jeg kan lide mindstemiddelprincippet - dvs brug mindst mulige indgreb. Også for at dyret ikke skal forbinde det trin med ubehag at træde over. Men det skal jo over for at opdage det er ufarligt.
Som barn brugte jeg følgende trick på køer og kalve: Hvis den ikke vil ind hvor jeg vil have den fremad, så bakker vi!
Som du sikkert har opdaget, er køer og heste bygget til at sætte benene i jorden og ikke alverdens råstyrke kan tvinge dem fremad! Men de er ikke bygget til at stoppe bagud bevægelse.
Så, du stiller dyret med røven til målet. Du står med front mod målet. Hovedet under din armhule. Og så maser du til de bøjer hovedet, giver efter og bakker.
Ulempen er naturligvis, at når den bagudrettede bevægelse stopper kan møgkræ hoppe fremad. Når den ide opstår, skal du lige være vågen!
Har du først ponyen i vandspiltovet, så ville jeg skrue op for forkælelse og belønning. Og så intet vand de første mange gange. Men nus, strigl godbid.

Jeg ved intet om mystiske grimer. Men msgtmidler virker sjældent ved magi, derimod ofte ved at påføre smerte/ubehag som træner kan lette når ønsket adfærd vises
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-02-2018 07:50

Monty grimen er bare camoufleret tvang. Hvis det er bumpet der er problemet, så prøv at løfte hestens forhov over og ros. Gør det nogle gange indtil hun forstår sammenhængen mellem at have hoven inde i vandspiletovet og ros. Og så ville jeg bare stille mig til at vente. Fortæl hende hvad du ønsker, ganske roligt og stilfærdigt, altså giv et let træk med tovet og slip så igen (sig evt. en hyppelyd) - vent. Gør det nogle gange, indtil hun af sig selv gør det mindste tegn på, at ville sætte hoven ind i spiletovet. Lige i det splitsekundt, roser du og giver godbid. Givet nyt stilfærdigt signal til at gå frem og stil dig til at vente igen. Husk at give tid efter du har givet frem signalet, hesten er ikke dum, og hvis du giver dig til at presse den vil den svare med modpres.

Denne metode kræver kun god timing med din rod/godbid og tålmodighed. Hvis du er konsekvent med denne metode, VIL det give bonus på et tidspunkt og hesten vil bevare et positivt syn på vandspiletovet.

Tænk på at hvis du bygger dette op med tvang og press, vil hesten altid forbinde det der skal ske i vandspiletovet med pres og tvang og hvis du bygger det op med ros, ro og positiv stemning, vil alting gå meget nemmere inde i spiletovet.

 

Til sidst vil jeg sige, at selv om en hest virker rolig så kan den sagtens være stresset og bange. Der er en grund til alt hvad hesten gør og det er aldrig bare fordi den ikke "vil", der er en grund til at den ikke vil - frygt for det ukendte, underlige dimser, orange shampooflasker, små "rum" eller alt muligt andet. Det der virker ligetil for os, kan se helt anderledes ud i hestens øjne. Respekter dens reaktion og arbejd på at gøre det positivt for hesten. Det gælder i øvrigt al håndtering. Jo mere hesten forbinder dig med tryghed og positiv indlæring, jo nemmere vil hesten have ved at vænne sig til nye ting og gøre det ønskede hurtigere.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Dumme vandspiltov
Forfatter: 
Dato:  14-02-2018 16:43

Hej,

 

Jeg har haft samme problem med min gamle hest på mit nuværende opstaldningssted. Mange heste har haft problemer med lige netop det vandspiltov, og jeg tror, at noget af grunden skal findes i, at der ved siden af vandspiltovet er en høj halvmur og bag den en rampe op og en dør ind til et rum bagved, og der er meget trafik på den rute. Derfor er det altid godt lige at checke, hvilke faktorer, der kan gøre hesten nervøs for at være i vandspiltovet.

 

Nå, men uanset hvad, måtte jeg i gang med at træne min hest til at slappe nogenlunde af i vandspiltovet, og min måde var at checke, om hesten i andre situationer hørte efter mine tegn til frem, bak og stop. Det krævede en smule repetition, men så var den på plads. Dernæst tog vi et skridt ind og et skridt ud nogle gange (plus godbidder), før vi prøvede at gå ind. Jeg gik altid først med en lang snor på hesten, og så stod jeg og talte med hende, indtil hun kom ind til mig og fik sin godbid. Jeg tillod hende at stå eller gå men ikke bakke. Hvis hun bakkede uden at få lov, holdt jeg presset i snoren, indtil hun igen kom frem. Ikke noget voldsomt, bare et jævnt pres, og derfor var den lange snor (f.eks. en longeline) smart, for jeg kunne blive stående, mens hesten gik baglæns, så jeg ikke skulle forfølge den). Inde i vandspiltovet trænede jeg derefter at vende rundt i roligt tempo, så hun ikke lige kunne smutte ud igen. Igen ved at tage et skridt ad gangen og rose. Da vi var kommet så langt, at hun gerne gik ind og vendte rundt, begyndte jeg at binde hende i korte perioder, som gradvist blev længere, og intet vandpjaskeri, før hun stod fredeligt derinde. Når hun skulle ud, løsnede jeg hende, men jeg trænede hende til at blive stående, indtil jeg havde givet hende en godbid (for løs snor) og bagefter gav hende tegn til at gå ud. Dette var for at undgå en hest, der spurtede ud, så snart den blev løsnet.

 

Hvis din hest er bekymret over trinet ind til vandspiltovet, kan du jo prøve på ridebanen at træne med en bom. Det ene forben over. Tilbage. Begge forben over. Tilbage. Begge forben og et bagben over. Tilbage. Alle 4 ben over. Tilbage. Når din hest kan gøre det helt roligt og uden besvær (og det er faktisk slet ikke spor nemt for dem), vil den forhåbentlig have større tillid til, at den også på et "farligt" sted vil være i stand til at styre sine ben hen over trinet.

 

Kan din hest skylles med vandslange andre steder end i vandspiltovet? Hvis den er bange for vandslangen eller vandet, kan det jo også være en årsag. I så tilfælde skulle du prøve at starte med at bruge en våd svamp, indtil den er tryg ved det. Dernæst kan du sætte ganske let tryk på vandet og holde slangen op med svampen mellem den og hesten. Næste skridt er så at bruge slangen alene. Dernæst kan man sætte trykket op.

 

Jeg håber, du kunne bruge det til noget. Det tager lidt tid at træne den slags. Det nytter ikke at miste tålmodigheden, så bliver det bare værre. Så gør det til en del af din daglige træning, at du lige bruger et par minutter til at øve noget af det. Du kan gøre det som det sidste, før du giver hesten fri, for så forbinder den det med noget rart.

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider