Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Træning af mit føl
Forfatter: 
Dato:  07-01-2018 10:02

 

 


Hej med jer!

jeg er en 14 årig pige, der træner sit 8 mdr. gammelt føl. Jeg strigler den hver eneste dag, jeg trækker ture med den, og er igang med at lære den og bliver bundet. Hun er meget rolig og samerbejdsvillig, men jge ville høre om i havde nogle råd til hvordan jeg abejder videre med hende. Så hun bliver en rolig hest, der tar alt ting med roligt sind.

Mvh Laura

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning af føl
Forfatter: 
Dato:  07-01-2018 20:56

Tillykke med føllet - de er skønne, sjove, udfordrende og man lærer en masse (også om sig selv )

 

Jeg synes det lyder rigtig fint det du gør - de 2 vigtigste ting ifm træning af føl er:

 

1) Træn kun ca 5-10 min af gangen (deres hjerner kan ikke kapere mere! )

2) Lad være med at tro, at bare fordi den kunne noget mandag - så kan den også huske det når man kommer til fredag

 

Mine føl (og alle dem jeg har "opdraget" ifm mine jobs på div stutterier) de lærer følgende:

 

  • Stå bundet i kæder i begge sider
  • Få vasket ben både med svamp og vandslange (man skal helst ikke vaske føl på kroppen da de har stort behov for det fedt der er i pelsen så de ikke kommer til at fryse)
  • Få renset hove
  • Blive striglet
  • Blive rørt overalt
  • Få smed
  • Få tjekket tænder (bare hvor du åbner læberne/munden på den og lige stikker fingrene ind og "roder" lidt)
  • Blive klippet rundt om med saks (især ørene)
  • Blive spayet (brug bare alm vand)
  • Lære at gå i snor (senere bliver mønstring i trav koblet på)
  • Se trafik/blafrende wrapballer/naboens postkasse/børn i villakvarteret osv
  • Blive rørt med håndklæder/plastposer/snore overalt
  • Rykke sig ved stemmekommando/hånd på bagpart
  • Trailerlæsning med mor

Hvilken rækkefølge de lærer tingene afhænger af hvad den har nemt ved - det må ikke blive svært på noget tidspunkt. Har den f.eks. svært ved at blive rørt overalt, så gem det lidt og øv noget mere striglning på "de gode steder" Selvfølgelig skal dens grænser rykkes i den rigtige retning - men giv den nok tid...

 

Accepter også at den i perioder ikke "gider dig" - de har behov for pauser i træningen til at fordøje alt det nye. Det er supervigtigt at man lytter til det - ellers står man pludselig med et føl der synes mennesker er trælse og at træning i særdeleshed er træls...

 

Tænk også på at du har ca 3-4 år til at lære den alt dette - så ingen hastværk, den behøver ikke kunne alt til perfektion - øvelse gør mester

 

Pøj pøj med det

 

Trine (Faxa)


3
0
Svar på denne tråd
 
 Det er
Forfatter: 
Dato:  07-01-2018 21:02

nogle rigtig fine råd Trine kommer med.

Jeg vil føje et til: Opstald et sted hvor der er folk i stalden med erfaring med føl og ungheste. Så har du nogen der kan råde og vejlede dig i dagligdagen. Dette skulle gerne forhindre du kommer i problemmer, der let kunne have været undgået.

 

Held og lykke med din fremtidige hest


Suldudu

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider