Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 "ko-spark" ved løft af ben på 8 mdr. føl
Forfatter: 
Dato:  02-01-2018 21:45

Kære Heste-nette folk

 

Jeg har en fantastisk 8 mdr hingsteføl, som er begyndt at sparke ud efter mig når jeg løfter baghovene. Han bliver lidt irriteret kan jeg mærke og spjætter ud med benene som til et "ko-spark" til siden.

 

Det kan godt lykkes mig at få løftet baghovene. Jeg giver ikke sådan op, ikke før han løfter pænt og stille, og det foregår ved at jeg så vidt muligt ikke slipper ham før end han er færdig med hans "dans"..... MEN jeg ville da gerne kunne træne dette på en anden måde, så jeg ikke er i fare for at blive ramt, og jeg heller ikke føler at jeg irritrer ham yderligere ved at blive ved med at pille ved ham.

 

Jeg har læst at mange bruger et reb de stille ligger omkring koden på hesten, og dermed kan stå oppe ved bringen og kontrollere bagbenene indtil hesten opdager et det ikke kan betale sig at spjætte rundt. Men HVORDAN i alverden får man lagt et reb omkring bagbenet, som i forvejen sidder løst på hesten? Jeg kunne så godt tænke mig at se en video med det eller anden guide, men kan ikke finde noget som helst?

 

Er der nogen der kan hjælpe med tips og triks til sådan en bandit. Vil så gerne have smed til ham (han har haft smed en gang før hos tidligere ejer og det gik efter sigende fint), men jeg vil også gerne kunne stille med en nogenlunde klar hest, inden smeden kommer ind og løfter på benene.

 

Hilsen

Anita

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 09:28

Jeg tænker at det er helt normal adfærd for et føl på den alder. Personligt er jeg fan af at lære hesten at samarbejde, i stedet for at give op. Metoden med rebet, præger føllet med indlært hjælpeløshed, da den ikke har mulighed for at sige fra, eller blive hørt.

Jeg kan bedre lide at gå frem i helt små steps. Gøre det til en leg for hesten, hvor den motiveres til at gøre det ønskede og lærer at vi er væsener, som både hører og ser den, i modsætning til bare at påtvinge den noget, som vi synes den skal :)

På den lange bane, får man en hest, der har bevaret sin nysgerrighed og sit mod og som elsker at lære sammen med os.

3
0
Svar på denne tråd
 
 glem rebet
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 21:40

Glem alt om reb mm, det kan gøre mere skade end gavn.

 

Som skrevet oven for, samarbejde er vejen frem.


Hyg med din plag, og gå lidt tilbage i træningen, start evt bare med at røre benet hele vejen ned uden at løfte, og så bare begynd med lige at løfte og slip inden det går galt.

 

Det er en meget bedre fremgangsmåde, så du får en hest der stoler på det du byder den er ok, i stedet for at kæmpe med den, fordi du vil "vinde".


Konflikt Fri Træning.

Arbejde fra jorden, undervisning med fokus på rytterens opstilling og ridning for lette hjælpere. Trailertræning, adfærdsproblemer.

Kører ud til dig/hesten.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ko-spark og smed
Forfatter: 
Dato:  08-01-2018 09:11

Tak for jeres svar. Jeg kan godt se jeres pointer, og vil også foretrække at gå den vej. Men jeg tænker jo på smeden og vil gerne lære ham af løfte sine ben bare nogenlunde inden der kommer en smed til ham. Hvad gør I andre med føl og smed? Hvor ofte beskærer I ca.?

 

Mine 2 andre skal beskæres her primo februar, og tænkte at føllet også skulle ses på :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er da masser af tid
Forfatter: 
Dato:  09-01-2018 21:33

jamen du har da nemt trænet føllet til den tid.

Mine beskæres efter behov, står de fint på benene så har de været 4-6 mdr første gang de trængte, og har de fejlstilling rettes de fra start.

 

Men hvis du nu går i gang med at kun røre benet, og fjerner dig når den står pænt, så tager det kun et par dage, så løfter du få cm og slipper hurtigt, så du ikke oplever modstand, evt mens der nusses et godt sted(det kan en hjælper jo gøre, nus når den er dygtig, intet når den ikke samarbejder.

På den måde så tager det ca 5-14 dage at træne, så det når du sagtens.

Har før hjulpet folk der skulle have hesten bedøvet til smed, 1 lektion, og så arbejdede ejer selv videre ud fra de metoder og efter 4 uger havde hesten smed uden bedøvelse for 1 gang i 4 år.

Så det er altid bedre at have ro på i træningen, end bruge hårde metoder.
Det er timingen der gør hele forskellen.


Konflikt Fri Træning.

Arbejde fra jorden, undervisning med fokus på rytterens opstilling og ridning for lette hjælpere. Trailertræning, adfærdsproblemer.

Kører ud til dig/hesten.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2018 22:16

Lige med heste og sådan nogle ting, så er hastværk i DEN grad lastværk!

 

Jeg stod med en fuldvoksen hest, der også sparkede ud med bagbenene. Jeg var hunderæd for at blive ramt, men vejen frem var bittesmå skridt og hele tiden få "grønt lys". Han fik kun mindre lyst til det, når jeg var mere insisterende.

Gør det til en fed leg, evt. med masser af godbidder eller hvor han bliver kløet alle de gode steder ;D

 

Vi brugte klikkertræningsprincip, og det har altid virket for os i alle mulige tilfælde.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-01-2018 07:47

Somme tider er smeden også super til sådanne små totter og det kan være du oplever, at føllet står, som om den aldrig har gjort andet.

 

Men det er selvfølgelig bedst at være på forkant Når du træner kan du også få én til at stå med en spand foder (følfoder, lucerne, roepiller, gulerødder i små stykker eller lign. ikke ren havre eller andet korn) Så kan hjælperen tilbyde spanden, når du har løftet hoven og på den måde bliver føllet rost når den har hoven oppe. Når den så står stabilt med hoven oppe, begynder du først at tilbyde spanden et stykke tid efter du har taget hoven op. Øg tiden der går mellem du tager hoven op og tilbyder spanden, indtil du til sidst først tilbyder spanden efter hoven er færdig og er blevet sat ned. På den måde trapper du langsomt ud af den positive forstærkning, mens føllet stadig bliver rost for sin adfærd.

Håber det jeg har skrevet er nogenlunde forståeligt

1
0
Svar på denne tråd
 
 løft af hov
Forfatter: 
Dato:  10-01-2018 09:12

Simpelthen så dejligt med jeres råd og vejledning. Det er netop det med at presse for meget på jeg er bange for. Det kan give en ond spiral, hvor følbasse bliver endnu mere irriteret over presset.

 

Jeg vil klø på i roligt tempo og med masser af nus og ros, i stedet for pres og vedholdenhed!

 

Hilsen

Anita

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hvgyibvgu
Forfatter: 
Dato:  11-01-2018 01:30

Folk får det til at lyde som total mishandling ved at benytte reb. Behøver det ikke at være.

 

Jeg havde en hest i træning, som sparkede ved løft af bagben. Det var for farligt at bøje sig ned og tage benet til hesten altså havde lært ikke at sparke ud. Det var en rå hest på 3 år, aldrig været i hænder.

 

Jeg gav den god tid og startede med godbidder. Rørte hesten på hele kroppen, inkl numse og ned af bagbenet indtil jeg ingen reaktion fik og hesten fik godbidder hver gang den stod pænt og stille, fjernede jeg min hånd.

 

Jeg benyttede et træktov og lagde bagom koden. Hev minimalt op i det og hesten løftede benet og spjættede lidt. Jeg bevarede presset i torvet indtil hesten stod nogenlunde roligt med bagbenet, så slap jeg med det samme presset og gav godbid. Gentagelse, gentagelse, men små doser hver dag. Først det ene, så det andet bagben. I starten ja, tog det måske 1 minut med spjæt førhen hesten fandt ud af hvad jeg ville, men den var ikke til fare for mig. Der gik kun 3-4 dage, så kunne jeg ligge pres i torvet, den løftede let bagbenet, stor bom stille og jeg slap med det samme og gav godbid.

 

Så begyndte jeg at bruge mine hænder (torvet var af sikkerhed stadig på), dog unødigvenditt heldigvis. Hesten løftede roligt, stod roligt oppe med bagbenet, fik en godbid.

 

problem løst og på en rolig træningsmåde uden mennesker ender med komme til skade. Og ja, lidt is i maven første gang hvor hesten spjætter lidt med benet i tovet og hold presset på, men de opfatter hurtigt at når den står stille, godbid.

 

Præcist samme måde jeg indlærer at spraye med fx fluespray når de unge.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

4
4
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2018 19:08

Tja, nogle foretrækker negativ forstærkning og flooding, men jeg har ikke personligt gode erfaringer med det - mine heste begyndte at undgå mig og gad ikke lege med ;)


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

4
1
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  11-01-2018 20:17

Hvis du ikke har en hjælper, som Lisette forslår, så kan du jo også bruge en dressur pisk

 

Selvfølgelig ikke til at banke føllet, men du kan så stå i sikkerhed/ ved hovedet og berøre føllet overalt, og rose og give en godbid, når du kan røre uden at han spjætter.

En grund til at han spjætter kan måske være fordi han vokser, og måske ikke har fundet balancen helt, når du tager benene op. Og han skal lige finde balancen og samtidig koncentrere sig om dig. Lidt meget for en lilel baby.

Det er også derfor jeg siger, som de fleste andre i denne tråd, at du ikke skal ty til tvang endnu. De er jo sarte de små fusser.


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Føl....
Forfatter: 
Dato:  11-01-2018 23:11

...er altså ikke små sarte planter som mange i tråden mener

 

MEN - de er unger unden færdiggroet hjerne og krop - og det giver selvfølgelig i ny og næ nogle udfordringer...

 

Jeg er HELT enig med den fremgangsmåde Sandra beskriver, jeg bruger bare et longetov istedet. På den måde kan jeg bedre stå helt oppe ved hovedet af dem og hjælpe dem lidt "mentalt".

 

Jeg bruger metoden på både føl og unge heste (...og gamle heste der ikke har lært bedre ) og endnu har jeg til gode at få lavet heste der går i panik, føler jeg overtrumfet og ender med varige ar på psyken

 

I min verden er det allervigtigste når man omgåes heste at man passer på sig selv - så må børnehavepædagogikken vige pladsen hvis det er nødvendigt, det er bare ikke det samme som "mishandling"...

 

Dem der har så travlt med at denne metode er flooding - AL træning er flooding i et eller andet omfang. Hest skal lære at stå bundet = pres i grimen holdes til den træder frem, hest skal lære at gå frem for schenklen = pres holdes til der kommer en reaktion, hest skal lære at blive vasket = vandslange følger med til den står stille - i alle tilfælde FJERNES presset når den udfører det ønskede = ros. Ved den forkerte form for flooding så fjernes presset jo aldrig = hesten aner ikke hvad der er ret og vrang...

 

Trine (Faxa)


4
4
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  12-01-2018 00:03

Min gamle underviser brugte også tricket med tovet. Det er jo på ingen måde ment som straf eller i stedet for træning - det er bare som en forlængelse af armen, så HVIS hesten reagerer uhensigtsmæssigt under træningen af bagbensløft, så er det ikke dig, der bliver ramt :)

 

Vores er aldrig blevet bange for det. Her er det 3 års heste. Min dne nye har aldrig haft problemer med det, og han går let i panik, så her ville jeg ikke gøre det. Han skal helst ikke føle, han sidder fast på nogen måde.

 

Ellers skal man jo bare gøre det stille og roligt. Tov er ikke tvang i den forbindelse. Det er bare, så man kan løfte ben og samtidigt stå i "sikkerhedsafstand" :)


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

2
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-01-2018 19:52

I min optik handler det ikke om at føllet er sart eller ikke "kan holde" til behandlingen... men om hvilket forhold, man ønsker til sin hest på sigt og hvordan man ønsker hesten skal opfatte mennesker og omverdenen. Jo mere man bruger pres, jo mere vil man skulle bruge pres i fremtiden, også blot for at vedligeholde allerede "indlærte" ting.

 

Tov metoden kan godt lykkes, men der er overhængende stor risiko for fejl. Alt hvad man gør, store ting som små, danner bid for bid et fundament, for det fremtidige forhold mellem hest og menneske, og man får præcis det igen man selv gør.

Bygger man sit fundament (og specielt med en ung hest under 3 år) med pres, moderat tvang og envejskommunikation, så kommer man ikke senere til at få adgang til hestens evne til at processere input selvstændigt - hvilket er uundværligt, hvis man vil have at hesten skal lære tingene og ikke bare aflire "udenadslære". Der er bare en stor forskel der :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Trine F
Forfatter: 
Dato:  12-01-2018 19:57

Ægte flooding er defineret ved at stimulus overstiger objektets modvilje mod en given ting. Det vil sige at hvis man har en hest der f.eks. ikke vil bindes, så binder man den i så stærke kæder og grime, at den ingen mulighed har for at rive sig løs og så venter man på at den holde rop med at sprælle. det er et groft eksempel, men det har intet med træning at gøre. Det er en overstimulering.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Rebet om ben
Forfatter: 
Dato:  12-01-2018 20:05

Jeg er enig i at reb ikke er en dårlig ting, hvis man gør det rigtigt.

 

Jeg købte en 3 års der tidligere var opereret i begge bagben og temmelig hårdhændet behandlet på hospital.

 

Han endte med at vælte en dyrlæge og sig selv da han hurtigt efter hjemkomst fik hovbyld (heldigvis gennem en åben boksdør, ellers var det gået grueligt galt) så han var til decideret fare for sig selv og omgivelserne med bagbenene.

 

Jeg startede med berøring med pisken og masser af ros, det var kun blide berøringer og selvfølgelig lidt længere ned ad benet hver gang han var rolig ved det. Da han stod stille med pisken, ja så lagde jeg tov om hans ben og løftede IKKE endnu, men lod rebet glide omkring hans ben, så han vænnede sig til det. Da det heller ikke var et problem, begyndte jeg at løfte lidt, og derefter mere og til sidst havde jeg en hest, jeg kunne gøre alt ved, inkl. at pille i muk/ordne sur stråle, have i vandbad osv.

 

Pointen er at gå langsomt frem, det er ikke mere slemt for hesten at man berører den overalt med hænderne end med et reb/pisk, når fremgangsmåden er blid og man kun lige rykker grænsen lidt hver gang. Hvor meget man kan presse kommer an på hesten.

 

Han tog altså ikke skade og dem der tror de gør det, er de mon meget hårdhændede/voldsomme/vil se for hurtige resultater i deres træning, for at kunne forestille sig det? Eller også måske lidt for meget fantasi om at vi bagbinder de stakkels heste, eller bare uden tilvænning løfter direkte i rebet ;) Fair hvis man har set noget presse for hårdt på, der kan ske skader, men det er ikke metodens skyld, men personen der udfører den.

 

Han blev utrolig tillidsfuld overfor mig og fulgte mig uden snor, også på fold, jeg kunne få ham hen til mig blot ved at lave en kombevægelse med en finger, hvor han var mere "livlig" med folk han ikke kendte. En enorm personlighed, der valgte mig til når han var løs, og ikke var kuet overhovedet. Han blev senere syg og med store smerter og den eneste han ikke var agressiv overfor var mig, han nåede desværre at bide 2 mennesker, da han var rigtig skidt op til aflivning, men jeg var stadig tryghed for ham, så han puttede ind til mig når jeg kom, så kuet hest? Næppe :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  12-01-2018 23:46

Jeg synes det er rigtig fint at man har en anden holdning end mig - det må man gerne have! Men jeg synes IKKE det er rigtig fint, at man får det til at lyde som om vi - der godt kan finde ud af at TRÆNE heste (IKKE floode dem!) til at blive omgængelige flinke heste alle kan omgåes - er dyremishandlere i stor stil, fordi vi eksempelvis for vores egen sikkerheds skyld bruger et reb til at udøve pres fremfor en hånd... (og jeg gentager mig selv - AL træning er pres for hesten i et eller andet omfang - AL træning går ud på at få hesten til at gøre noget den ikke her og nu ville gøre bare man kigger på den...den får LYST til at gøre det hvis man træner rigtigt - eksempelvis heste på vej til GP, der glad laver etterchagementer hele tiden fordi de kan og synes det er sjovt )

 

Potato potato - uanset om det er et reb eller en hånd bliver der jo kun gradvist lagt pres på hesten - man tager selvsagt ikke bare fat i rebet og hiver benene op om ørene på hesten Bliver den voldsomt utryg så er det jo gjort forkert - ligesom der er mange der træner forkert med godbidder og får en møgfrustreret hest ud på den anden side...

 

Når det så er sagt - så bliver vi nok aldrig helt enige, for jeg har personligt den holdning, at nogle ting skal hesten bare lære udenaf - ligesom vi skal lære alfabetet/tabellen udenaf, når vi kan det - så åbner hele verden sig og alt bliver sjovere...

 

Mine heste er altså heller ikke kuede små trolde der skræmt står henne i hjørnet - de følger glad og gerne efter mig uden snor, de kommer når jeg kalder, de bliver hos mig hvis verden bliver lidt farlig - så selvom træningsmetoder kan være forskellige, så kan tingene altså godt flaske sig i den sidste ende

 

Men skidt - det lyder ikke til at vi bliver enige - jeg kan så bare trøste mig med at jeg ikke er den eneste dyremishandler i DK iflg denne tråd

 

Trine (Faxa)


7
1
Svar på denne tråd
 
 Trine F
Forfatter: 
Dato:  13-01-2018 18:45

Var dit svar til mig? I så fald vil jeg gerne starte med at rette et par misforståelser. Jeg beskrev flooding fordi det ikke er det du beskriver. Det var ikke fordi jeg mente at tov metoden nødvendigvis var flooding. Jeg mener heller ikke at jeg nogen steder har stemplet dig, eller andre i tråden som dyremishandlere .

Ang. forskellige træningsmetoder, så er der jo ingen der siger vi skal være enig. Jeg pointerer blot at hvis man ønsker en dialog,f rem for monolog, så skal man virkelig tænke sig om hvordan man bygger sit fundament. Efter min erfaring åbner monolog ikke døre tilnærmelsesvis i samme omfang som dialog, men det hører nok et andet skriv til da det ikke bare kan forklares på 3 linjer :)

Der står dog lidt påmin fb side, hvis det er noget man kunne have lyst til at læse mere om :)

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-01-2018 14:16

Et eller andet sted kan jeg slet ikke forstå at man foreslår tov metoden og lign. ved et føl som blot skal lære en ganske alm. hverdagsting. Det er 100% overkill og helt unødvendigt, og hvis man synes sådanne metoder er nødvendige for at lære sin unge hest basis ting, så synes jeg man burde købe en hamster i stedet - pardon.

1
3
Svar på denne tråd
 
 Hamsterkøb
Forfatter: 
Dato:  15-01-2018 18:05

Og jeg synes så man slet ikke bør have hest, hvis man ikke kan finde ud af at tov-metoden er præcis lige så lidt stressende for føl/unghest som alm træning ?!?

 

Det er heller ikke særlig konstruktivt svaret vel? Sådan en kommentar er i bund og grund barnlig og unødvendig, at andre ikke må have hest fordi DU så ikke kan lide metoden.

 

Det er måske nemmere med hænderne, men har man en hest med lidt løse ben, så er tov da at foretrække, frem for skader :) Begge metoder kan skade og begge kan være gode, det handler om hvordan man udfører det, "it's the fool, not the tool".

 

Jeg udsætter mine heste (eller hest, har kun en ad gangen) for en hel masse: presenninger, ture i trafik, berøres over alt med alt osv. i det tempo hesten kan følge med, det giver en sund indstilling hos hesten, så man ikke ende med et nervevrag.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-01-2018 08:50

Det er da netop konstruktivt - for hesten. Den bliver skånet for ukompetente hesteejere. Ja beklager, men hvis man ikke gider gøre et grundlæggende stykke arbejde eller ej heller søger den rette viden, men kun interesserer sig for nemme genveje, så burde man virkelig i min optik lade være med at have hest. Det er hverken for at være ubehøvlet eller genere nogen, men simpelthen fordi det ikke er fair overfor hesten.

 

Tov metoden kan bruges i helt specielle tilfælde, men et føl på 8 mdr. kvalificerer sig bestemt ikke til den kategori. Synes det er super godt TS tager imod trænings rådene og er villig til at lære, så dette er på ingen måde møntet på hende, men rent principielt til dem der påberåber sig tovmetoden default, for at skåne deres egne hænder. Så har man ikke forstået hvordan heste lærer og hvordan man lærer hesten noget.

1
2
Svar på denne tråd
 
 Indlæring
Forfatter: 
Dato:  16-01-2018 17:08

Der tror jeg vi må være enige om at være uenige.

 

Jeg kan ikke se forskellen på at lære et føl at blive berørt med tov og så acceptere andre ting/berøringer herunder senere sadler, og inden da grimer og træktov ;)

 

Jeg synes så absolut heller ikke det er konstruktivt eller voksent, heller ikke overfor hestene, at skrive på den måde du gør.

 

Det er super fint din metode virker for dig, men kunne det være at den anden metode også virker, men du så ikke formår enten at bruge den korrekt, eller ikke forstår tilgangen?

 

Det lyder til, at du kun har oplevet negative ting med den metode, men derfor er det stadig mennesket og ikke metoden, der er galt på den. Jeg har også set nogen tage fat med hænderne og så står det stakkels føl og hopper rundt, og vælter måske, men det får ikke mig til at skrive det kun er tov-metoden der dur, eller at det er synd for hesten at man bruger hænderne.

 

Jeg skelner mellem at der findes forskellige metoder, alle metoder kan bruges dårligt og give hesten "ar på sjælen" men næsten alle metoder kan også introduceres så blidt at du ender ud med et komplet selvsikkert og roligt føl, der ved hvad det hele handler om.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

5
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider