Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 MIN HEST VIL IKKE RIDES?!
Forfatter: 
Dato:  02-01-2018 13:03

Hej Hestenettet.

Jeg har en lille islænder hoppe som jeg har redet på de sidste 4/5 år. Før jeg fik hende blev hun bare brugt til stævner og hyggeridning (kun i skoven dog) og hun er først blevet kendt med en ridebane da jeg fik hende. Når jeg rider hende sammen med andre heste går hun pænt omme bag og følger med i gangarterne, men når man rider hende alene stiller hun sig midt på banen og siger pænt Nej. Man kan enten sidde helt stille og vente til hun selv går når hun synes det bliver for kedeligt eller man kan sidde og sparke. Ved både nr 1 og 2 sker der bogstaveligtalt INTET. Hun står pænt og dovner den og når man sparker hende bliver hun sur og begynder at dreje eller gå hen til lågen. Men når man laver jordarbejde eller bare løber ved siden af hende på hovslage synes hun det er pivsjovt og går med ørene fremme. Jeg har sørget for at vi laver noget forskelligt hver gang og når jeg kan få hende til at gå, rider jeg max 20 min og så laver jordarbejde. Hvad kan jeg gøre galt? Jeg kan tydeligvis se når hun misforstår mig men lige med ridning ser hun ud som om hun bare nægter... Please hjælp!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden at kende jer....
Forfatter: 
Dato:  02-01-2018 20:58

...er det svært at vide noget som helst - men helt ærligt, så lyder det som om, hesten ikke aner hvad den skal stille op med dig

 

Hvis den aldrig har set en ridebane, så er den sikkert slet ikke bekendt med de ting, som vi (dressurryttere) forbinder med ridning; voltefigurer, halve parader og den slags.

Måske skal du starte mere eller mindre forfra? Få fat i en god underviser, som kan hjælpe dig med at lære din hest noget dressur, så I begge får noget fornøjelse af ridningen

 

Hilsen Sif

 


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hjælp?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2018 23:28

Altså hvad ville du foreslå? Har aldrig tilredet en hest eller noget i den stil så vil gerne have nogle råd hvis du har noget :))

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 09:13

Når hesten gerne går på tur bag andre, tænker jeg at det mest nærliggende er, at den forbinder banen med noget negativt. Det kan være fysisk, men det kan også være gamle minder. Jeg ville få en kompetent træner ud og se hesten. Det er praktisk talt umuligt at rådgive meningsfuldt, når man ikke har set hesten :)
Hvor bor du henne af?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Går den futtog?
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 09:40
Hvordan har den blevet redet de sidste par år?

Rider du altid bag andre på tur og andre steder?

Nogle heste er mægtig gode, så længe de har en hale at følge efter. Især mange gamle rideskoleheste "går i futtog".
De lærer simpelthen, at det hesten foran gør, også er det jeg skal gøre. Og så bliver det underligt, hvis rytteren siger noget andet, eller der bare ikke er en hale at stikke mulen i.
I så fald kan løsningen være, at du rider på bane med en anden.
I starten med almindelig afstand og så gør afstanden længere og længere.

Og, en god underviser.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Hjælp????
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 22:16

Altså siden jeg begyndte at ride hende har vi fået undervisning inde på en rideskole og der fik hun lov til at være med i undervisningen sammen med rideskolehestene så hun red sammen med dem men når man red alene så som du siger synes hun det var lidt mærkeligt... Jeg har fået undervisning alene men ville ikke kalde det positivt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undervisning
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 22:41

Som Lisette skriver, så er det ikke let at hjælpe gennem en PC-skærm, det er derfor jeg foreslår dig at finde en underviser :)

 

Men noget, du kan gøre, er at få din træning/leg fra jorden til at hjælpe dig i ridningen, ved at flytte signalerne med op i sadlen. Det kunne godt tolkes som om du løber, og får hesten til at løbe med dig? I så fald kan du jo lære den et lydsignal som du også kan bruge når du sidder på den.

Når hesten har lært at gå fremad for din "hyp"-lyd, kan den også siges mens du sidder på hesten, sammen med et schenkelsignal og fx et par tap med pisken, så hesten flytter sig. Straks den gør noget rigtigt, skal den roses til den næsten rødmer over det - så vil den nemlig gerne gøre det igen. Heste kan godt lide at blive rost ;)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-01-2018 06:13

Nu er det jo ikke til at se gennem skærmen, hvad der går galt ;)

 

Men det kunne lyde til at hun simpelthen ikke forstår hvad du beder hende om... Hvis hun kan finde ud af signalerne for frem osv. alene på tur, kan det også skyldes at hun ikke kan se ideen med at gå rundt i et ridehus?

 

Hvis det er signalerne den er gal med, så skal hun lære det hele fra start ligesom en unghest. Jeg plejer at lære mine fra jorden at de skal gå frem, når de bliver tappet (ikke slå, bare "prikke") med pisken på skulderen. Her er det vigtigt at være meget tydelig i sin timing, så man stopper tapningen i samme øjeblik hun går et skridt frem og så roser en masse... jo bedre og hurtigere hun reagere, jo flere skridt kan man forlange. Når hun reagerer fint fra jorden på start, stop, drej (evt. skulder ind og ryk af bagpart), så kan du sætte dig op og bruge signalet fra ryggen sammen med ben og vægt (først vægt, så ben så pisk på skulder). Målet er at hun med tiden finder ud af at gå frem blot for vægten, så det ikke er nødvendigt med yderligere pres fra ben og pisk. Igen er timing vigtig, stop med at presse lige så snart hun går frem og ros en masse. På et eller andet tidspunkt lærer hun at det er sjovt med ridning, man får massere ros og de irriterende tryk fra sæde, ben og pisk stopper, når man gør det rigtigt :)

Det er samme koncept for alle andre signaler, der skal indlæres :)

 

Hvis det er motivationen den er gal med, så ville jeg starte lidt på samme måde og så gøre ekstra meget ud af at rose (evt. også bruge godbidder til forstærkning, hvis hun kan håndtere det uden at stresse eller snappe).

 

Lidt ideer... men som sagt (også af mange andre) er det svært at se hvad der går galt gennem en computer, så evt. få en dygtig træner forbi. Det med timing af signalerne, kan desuden være ret svært i starten uden hjælp og det er altså super vigtigt, hvis man vil have hesten til at forstå, hvornår den gør det rigtigt :)



M.v.h. Camilla



0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  12-01-2018 00:07

Måske smid den i en longe? Lær den at blive longeret, derefter få en til at longere hesten, mens du sidder på den. Så kan du lære/vise hende signalerne, (gå frem især), mens hjælper fra jorden kan hjælpe til m. stemme, bevægelser og evt. lidt lyd fra en longepisk? :)

 

Når den har styr på det, så slip jer løs. Mon ikke, den så har fattet gå-frem-signalet og ideen med at "gå til ridning" ? :)

 

Det er jo også sådan, vi mere eller mindre starter de unge heste op :)


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider