Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Min hest bider- havd skal jeg gøre?
Forfatter: 
Dato:  19-11-2017 12:18

Hej HN,

Min hest bider og håber virkelig i kan hjælpe mig! Når jeg står og strigler kan han finde på lige pludslig at bide ud efter mig(sådan ser det ud). Han har stået syg med spat i lang tid og det kommer i perioder hvor meget han bider. Jeg har prøvet at lave nogle øvelser med ham omkring tillid og respekt som har virket og arbejder fortsat frem med det. Er der nogle der kender nogle gode øvelser(fra jorden!) til heste som ham? Han bed også før han blev syg, dog ikke så meget(han har bidt stort set i al den tid jeg har kendt ham).

 

Håber virkelig i kender nogle øvelser!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  19-11-2017 19:16

Jeg ville selvfølgelig overveje, om den bider, fordi den har ondt - og derfor er sur/tvær... :)

 

Ellers ville jeg virkeligt være konsekvent. Bid, spark og at gå i vejret er de 3 ting, jeg under INGEN omstændigheder accepterer fra mine heste, når de er i hænder.

 

Hvis den ligger an til at bide, ville jeg HØJT sige NEJ! De fleste heste forstår fint et sådant tonefald. Og så gøre det hver gang - evt. så den faktisk bliver lidt forskrækket, (selvfølgelig kun til, den forstår pointen og bliver afbrudt i at bide - ikke så den flyver rundt og er usikker :) ).

 

Det er bare for farligt at bide, derfor NO-GO her! Heste er altså store dyr, og et bid kan virkeligt være farligt, så det skal de bare have lært.

 

Husk når de kommunikerer på folden, får en hest i hakkeordenen altså heller ikke lov at bide efter føre-hesten. Slut prut - han/hun kan endda finde på at give et spark til gengæld. Så der må man snakke hestesprog og være meget konsekvent - ligesom de selv er på folden. Jeg bruger dog altid stemmen, for det forstår langt de fleste heste altså godt :) Selvfølgelig skal man tænke over, om der er en grund til, den bider - gør det ondt, så forsøger den jo at sige til dig, at det er ubehageligt. Bid er stadig ikke OK, men så forstår man hvorfor, og det skal selvfølgelig løses :)

 

Jeg er meget large med min hest og dem, jeg omgås. Langt det meste er helt OK, og jeg prøver at sætte mig meget ind i, hvorfor min hest reagerer på forskellige måder. Men lige bid, spark og stejl, det er bare forbudt, for det er simpelthen for farligt.


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor bider hesten
Forfatter: 
Dato:  19-11-2017 21:42

ikke at du skal acceptere at hesten bider - men der ligger ofte en grund bag. Bid er jo en måde at kommunikere på når de mindre "trusler"/"lad være"/"gå væk" ikke virker. Så måske hyppen rent faktisk prøver at gøre opmærksom på noget?

Prøv at iagttage ham - hvilke signaler sender han inden han bider ud efter dig? - er det bestemte steder på kroppen - en bestemt strigle? - der kan jo være ubehag som gør at han prøver at råbe dig op?


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bakke-øvelser
Forfatter: 
Dato:  21-11-2017 13:18

Prøv at bakke ham rigtig meget.

Tryg eller klap ham på bringen, eller brug tovet.

Frem med brystet, og ret ryggen.

Du skal udstråle " en rigtig leder "

pust dig op overfor ham.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Strigling
Forfatter: 
Dato:  22-11-2017 21:01

Er det kun når du strigler? Nogle heste bryder sig bare ikke om at blive striglet. Jeg har desuden selv tendens til at opbygge statisk elektricitet og oplevede at min hest reagerede på det med ubehag under strigling. Skiftede jeg sko til nogle der tog mere af det statiske, så gik det fint.

 

Ellers tænker jeg også smerte, til sidst i min hests sygdomsperiode, var han enormt ømskindet, og bare en let berøring på maven, fik ham til at reagere voldsomt. Han havde så fået maven ødelagt af bændelorm mente dyrlægen og var derfor oppustet og lidt hævet.

 

Jeg ville lære den at stå pænt og vende hovedet væk, og det udløser en godbid, efterhånden kan du øge tiden den skal vende hovedet bæk, før godbidden, men det gør dens opmærksomhed kommer på noget andet, og det kan hjælpe, hvis det altså ikke er smerte, der er skylden :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Taaaaak
Forfatter: 
Dato:  27-11-2017 19:54

Tak skal i have. Jeg har øvet lidt med ham og han er nået længere i sin behandlings og bider ikke rigtig mere. Så tænker det desværre var pågrund af smerte. Tak for jeres råd??


Gør livet til en fest, rid islandsk hest!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider