Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Rigtig galop
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 10:42

Vi har købt en 5 årig pony hoppe for en måned siden. Hun er købt til at skulle kunne gå LB, men nu viser det sig, at hun er meget usikker i galoppen og hele tiden går i forkert galop på den ene volte. Da jeg ikke selv rider og min søn ikke har erfaring nok til at uddanne hende, er vi nødt til at få professionel hjælp. Hvor meget tid skal jeg regne med at det tager at uddanne hende til at gå rigtig i galoppen. Hun er sød, rolig og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 5 årig pony....
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 18:07

Nu har I jo købt en ungpony - for en 5 års pony er ikke endnu en "lærer-pony", den skal jo selv først til at lærer og blive rutineret.

Og derfor kan det formentlig nemt med en rutineret velbalanceret rytter hjælpes igennem en LB-klasse, mens det selvfølgelig ikke kan forventes med en urutineret og ubalanceret rytter på ryggen.

 

Det er sådan med ridning, at der desværre ikke er en knap i nakken på hesten/ponien, hvor der står LC1, LB3, PRI, PSG,galopanspring, schenkelvigning, travers, seriechangement e.l., og hvor dyret så "går klassen/øvelsen af sig selv" hvis man trykker på knappen.

 

Så hvis du ikke selv kender til ridning, og din søn ikke er rutineret, så er det måske der man skulle overveje at købe en rutineret ældre pony, som er tilgivende overfor rytterfejl.

En rutineret stævnepony, som er veltrænet og stabil, og har vist det ved evt at have oplært flere ryttere igennem tiderne.

 

Hvis I nu allerede er blevet knyttet til ungponyen, så vil jeg anbefale, at en rutineret ponyryttere rider ponien en-to gang om ugen, og at din søn ved siden af minimum får god undervisning på ponien en gang om ugen også.

Så kan den rutinerede rytter skole ponien, og rette op på de fejl din søn automatisk vil gøre som urutineret.

Og din søn kan ved ugentlig undervisning lærer og blive bedre løbende.

 

At sende pony i ridning i en måneds tid eller to vil formentlig ikke gører pony rutineret med en nybegynder i sadlen - så det vil formentlig være spild af penge. Men ofte er der nogle gode ponyryttere på 14-15 år, som gerne vil tjene en skilling på at uddanne ponien flere gange ugentligt.

 

mvh Charlotte

7
0
Svar på denne tråd
 
 Ung pony...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 19:50

...og ung urutineret rytter - det skal nok blive godt med tiden, men vejen er lidt længere og lidt mere kringlet end hvis I havde købt en ældre godt uddannet pony

 

Nu skriver du at det kun er den ene vej rundt den går i fejl galop - gælder det også når den er løs på fold/i ridehallen? For hvis det også er gældende der, så ville jeg nok få den tjekket af kiropraktor/dyrlæge for skævheder - det døjer unge heste ofte med fordi de kompensere skævt når deres balance ryger...

 

Ellers er jeg helt enig med Charlotte - god undervisning og en co-pilot giver mere end 1-2 måneder i ridning (som hurtigt render op i 10-12.000 kr - der kan man immervæk få en del undervisning )

 

Pøj pøj med det hele og tillykke med ponyen (som vi da gerne vil se billeder af også )

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Rigtig galop
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 22:51

Det lyder nogenlunde som den plan vi selv har tænkt, Charlotte. Min søn får undervisning på hende mindst en gang om ugen og der er en dygtig konkurrencepige, der gerne vil hjælpe os. Ville bare lige høre, om det var bedre at sende hende tilbage til den beridder, der har tilreddet hende.

Nogen gange bliver man grebet af følelsen af, at det her bare er den skønneste hest i verden :-). Det er hun også :-). Så vi skal nok komme igennem udfordringerne med at lære hende, hvad hun skal have lært.

Jeg får vores ridelære til at se på hende i løs fold, så vi kan hjælpe hende, hvis hun går skævt der også. Tak for råd Tine.

Vi har en annonce liggende, hvor vi søger part på hende (i Hørsholm), så der ligger et billede af hende der.

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2017 10:16

Meget ofte er det på grund af utilstrækkelig bøjning at hesten ikke kan springe korrekt an. Korrekt bøjning er helt basic og noget som en underviser burde have fokus på ved en ung pony. Faktisk er korrekt bøjning lige så vigtig som at rette ponyen ligeud, for hvis bøjningen er forkert eller utilstrækkelig vil mange af dressurøvelserne ende med at slide på ponyen i stedet for at bygge den op. Bøjning er ikke bare at hive/stille hoved og hals ind i volten, det er en korrekt bøjning hele vejen ned gennem rygsøjlen hvor torntappene peger en anelse indad. Igen er det noget som en underviser bør vide og kunne hjælpe jer videre med :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for råd
Forfatter: 
Dato:  23-11-2017 13:01

Tak for råd Lisette. Vi får rigtig meget undervisning pt. og har valgt at gå den vej, så både hest og rytter bliver uddannet samtidig :-).

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nyhed...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2017 23:40

...sker der fremskridt med galoppen eller...? Lyder MEGET fornuftigt med en masse undervisning - det skal nok blive godt!

 

Vi er jo nysgerrige herinde

 

Trine (Faxa)


1
0
Svar på denne tråd
 
 Rigtig galop må vente lidt
Forfatter: 
Dato:  27-11-2017 15:52

Vi har lige haft en rift på hendes øje, så nu er vi igang med genoptræning. Hun blev ret stresset af skaden og derfor nervøs overfor de andre heste. Så vi skal lige have genoprettet trygheden i både hest og rytter, før vi når tilbage til at arbejde med rigtig galop.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider