Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 hoppe med varmt temperament
Forfatter: 
Dato:  18-10-2017 09:38

Hej alle heste venner

jeg har brug for lidt hjælp, info og vejledning.:-)

jeg har en hoppe på 11 år,170 stang, hun er dansk varmbold og er rød og meget varm i hendes affærd især i hendes brunst perioder, men udenfor hendes brunst er hun den kæreligeste hest.

Trischia har en meget mærkelig historie bag sig.. Hvilket jeg også tror har noget med hendes affærd at gøre.

 

Lidt kort om hende inden jeg får den.

Hun er blevet avlet heroppe i nordjylland hvor jeg selv holder til.

Hun bliver som føl solgt til en pige på fyn som rider hende til,

efter noget tid vil Trischia så ikke rides mere, og hun finder så ud af ved en termografik undersøgelse at trischia har et nedsunket korsben. Grundet en skade hun fik på marken som 3-årlige.

Ejer får så føl på Trischia, og vælger at sælge dem, da Trischia ikke længere er en ridehest.

Så kommer hun til Sjælland, og er der lidt og bare passer sig selv. Så sælges hun videre til en pige er i nordjylland, som ville bruge hende til avl, men får det ikke gjort. Hende pige er så min veninde og vi snakker om hednes Trischia historie og finder den meget

underlig, og forstår ikke lige det med korsbenet

Vi bliver så enig om jeg at skulle begynde at arbejde med hende. Jeg starter i Okt sidste år.

Jeg begynder stille og roligt at skabe kontakt med Trischia, kommer i stalden ved hende og giver hende godbider, tager hende på stalden gang og børster hende, tager hende med på banen, alt foregår i hesten tempo eftersom hun egentlig skal starte helt forefra og skal stole 100% på mig.

Alt går rigtig fint og jeg er også oppe og ride på hende her i foråret uden problemer. Men jeg bliver ved at tænke på den skade, så jeg snakker med veninden om det er i orden jeg får en heste- teraput ud og kigger på hende.

Heste teraput kommer ud og kigger på TriSchia, hun er meget spændt i alle hendes muskler og led, men hun finder ikke nogen tegn på det korsben så det glemmer vi. Ejeren vil af med Trischia da hun ikke får hende brugt efter formål.

Jeg får hende helt gratis og vælger at flytte hende på rideskole 1 juni, i starten er Trischia mega træls, men hun skulle bare vende sig til de nye omgivelser, vi forstætter behandlinger og longetræning. I hendes brunster kan ikke sidde på hende, og hun vil helst heller ikke lave noget, og kan slet ikke stå pænt på staldgangen.

6 aug er jeg oppe og ride for først gang siden jeg flyttede hende. Det går rigtig godt med at ride både spring og dressur, men hun har dage hvor rigtig gerne vil bestemme og hun overhovedet til gå fremad eller hvad tempo vi skal ride. Har prøvet med forskellige bid, da hun tager bidet, men bliver ikke ond men bare sådan man ikke kan få hovedet ned igen. Rider pt med martigal fordi hun vil løbe, og har prøvet med halv/hel parader men uden hjælp. Martingal hjælper os rigtig godt. Sadlen passer hende perfekt.

Hun har aldrig prøvet på at smide mig af, hverken buk eller stejlning.

hun bliver foder med Equsana cool performance som skulle være til varme heste, uden for meget stivelse. før fik 2 kg om dagen men har sat hende ned 1 kg om dagen pga hendes energi. og synes ikke det hjælper ret meget, men tænker det er fordi hun rigtig gerne vil arbejde.

Hun er i brunst hver 3 uge og hun er den eneste der er besværet af det. så tænker måske hun er hormonforstyrret og især når hun reagere så voldsomt i hendes brunst.

Pua det blev en lang tråd håber i kan hjælpe mig.

 

hilsen dorthe og trischia

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge?
Forfatter: 
Dato:  18-10-2017 10:32

Nu ved jeg ikke lige, hvad betegnelsen "hesteterapeut" dækker over (det kan jo i grunden være hvad som helst), men min første tanke: er hesten undersøgt af en dyrlæge?

Hvis ikke, så ville jeg starte dér - med en dygtig hestedyrlæge.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

3
1
Svar på denne tråd
 
 har i fået
Forfatter: 
Dato:  19-10-2017 22:56

Lidt som ovenstående. Det tyder ikke på noget træningsrelateret men nærmere fysisk problem. Er hun undersøgt af dyrlæge i forhold til problemer i underlivet - åben bagtil? - betændelse i bør? - æg/folikler der driller? - hun lyder som oplagt kandidat ud fra de oplysninger du kommer med.

Stroppy mare tilskud kan du også prøve - men vil bestemt starte med at få tjekket hende af dyrlægen.

 

Håber du følger op på om I kommer videre i sagen


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 1235456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2017 12:30

Jeg ville først og fremmest få hende tjekket af en dyrlæge, for at se at alt er som det skal være bagtil og en blodprøve for at tjekke hormoner.

Hvis der ikke er noget at finde, så har jeg mere end én gang set hopper have noget fysisk der generer i kroppen, reagerer som din. Du er velkommen til at skrive hvis det er noget du er nysgerrig på ;)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa :)
Forfatter: 
Dato:  21-11-2017 21:42

trischia blev i sin tid tjekket og behandlet i min stald da vi holdte behandler dag ved mig . Det var Charlotte joy sommer der behandlede hende . Prøv og kontakt hende . Hun sagde hun havde et droppet/tippet sakralled så vidt jeg husker og må absolut ikke rides . :(

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2017 10:10

Hej Line :)

 

Jeg kender ikke behandleren du nævner, men rent fysiologisk er der ikke rigtig noget der hedder et tippet sakral led. Sacro-Iliaca leddet bevæger sig ikke i sig selv. Hvis den ene tuber sacrale er højere end den anden eller hvis bækkenet er tippet til den ene side, så stammer det fra de thorakale (bryst-) hvirvler, da det er her centeret for ryghvirvlernes rotation befinder sig (mellem T9 og T16). Rotationen vil forplante sig ned gennem hesten rygsøjle og kan forårsage det nogle behandlere kalder "skævt bækken" eller det mere diffuse begreb: SI-led problemer. Hvis der er tydelig bevægelse i Sacro-Ilica leddet vil hesten være ude af stand til at bevæge bagpartiet, så det er meget usandsynligt.

Nogle kiropraktorer forsøger at rette rotationen af de thorakale hvirvler ved forskellige teknikker, men dette virker som regel kun kortvarigt. Så snart hesten bevæger sig efterfølgende, vil musklerne trække hvirvlerne "skævt" igen. Derfor er det bedste man kan gøre, faktisk at arbejde hesten med helt bestemte øvelser, for derigennem at rette den uens muskelmasse op og hjælpe hesten til en bedre holdning og mere styrke til at bære sig rigtigt.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2017 10:12

Glemte lige at sætte denne lille video ind, hvor der bliver forklaret lidt om SI-leddet :) Du er som sagt stadig velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål eller andet.

www.youtube.com/watch?v=QLJwe7dCPXM

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa :)
Forfatter: 
Dato:  22-11-2017 19:14

Jeg er selv uddannet i at rette si led, men det er ikke det der er problemet . Husker ikke 100% hvad hun sagde men det kan jeg finde ud af ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trischia
Forfatter: 
Dato:  22-11-2017 22:31

Det er mig, der har haft Trischia fra hun var 3-7 år. Kan genkende hele din historie om hende. Line har ret i forhold til Charlotte Joy. Hun konstaterede et nedsunket korsben/drejet sakralled som følge af en skade. Hun mente ikke, det kunne rettes.

Først havde jeg prøvet hormonbehandling i forhold til om hun var hvinsk. Hun tog ikke luft ind bag til.

Jeg fik ryggen røngtenfotograferet, og der var rigtig flot plads mellem torntappene.

Hun var sød på staldgangen og i longen lignede hun en million. Men under rytter startede hun med ikke at ville korte ind og løb fra samlingen. Det blev mere og mere voldsomt. Hun maste sig ind mod barrieren, så mit ben blev klemt. Hun begyndte at bakke og til sidst begyndte hun at stejle. Hun gik bagover med en rytter, som hjalp mig med hende.

I starten, da jeg troede, hun var hvinsk satte jeg hende i fol, men det ændrede ikke på adfærden. Jeg har stadig hendes føl - nu 4 år.

Jeg solgte hende for kr. 3000,- til en Janne med papir på at hun ikke skulle rides, men bruges til avl. Jeg lavede lige et hurtigt forsøg sidst på sæsonen på at ifole hende, men hun blev scannet negativ, så jeg ville af med hende. Desværre var det med scanningen en fejl, så Janne fik sig en dejlig overraskelse. Trischia var i fol med Zodiac.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2017 08:54

Vil lige pointere at jeg som sagt ikke kender behandleren der omtales, så dette er intet personligt - men det er simpelthen noget fagligt sludder at diagnosticere hesten med "nedsunket korsben/drejet sakralled". Det kan slet ikke lade sig gøre, og hvis man forestiller sig at det kunne så ville hesten være ude af stand til at bevæge sig, end sige stå op. Hvis hesten har problemet som jeg forklarede i forrige indlæg, så vil den blive ved med at udvise problemer under ridning såfremt man ikke specifikt går ind og laver øvelser der retter problemet. Det er ligesom hvis en person med ondt i lænden går til fysioterapeut og bare får af vide at han7hun skal løbe 30 minutter hver dag på et løbebånd. Det vil næppe hjælpe noget som helst, nok nærmere give flere smerter. Fysioterapeuten bliver nødt til at gå ind og analyserer hvor smerterne kommer fra og så give patienten nogle specifikke øvelser til at afhjælpe problemet. Det er det samme med heste. Hvinskheden kan sagtens stamme fra problemer i kroppen, men igen ville jeg starte med at få en dyrlæge til at tage blodprøver m.m for at udelukke stofskiftesygdomme og andre hormonelle problemer først.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere om Trischia
Forfatter: 
Dato:  26-11-2017 17:47
Når du leder videre efter en forklaring er det måske rart at vide, at hun er længe om at slippe ægget, når hun er i brunst.
Jeg har prøvet "stroppy mare".
Hun har en lille bule på ryggen lidt bag sadlen. Den er ikke undersøgt. Det kan måske være lidt tendens til karperyg.
Dyrlægen og forskellige massører har set på den, men ikke ment at den havde betydning.
Skriv endelig Hvad du finder ud af, for jeg måtte opgive.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Beskrivelse af hendes skade
Forfatter: 
Dato:  26-11-2017 23:45

The medical term is sacrcoiliac subluxation. Simply described, it is a tearing of the fibrous attachment that holds the pelvis and the spine together. Once this attachment is loosened, the pelvis actually shifts out of place causing a characteristic bump visible on the horse's rump. This injury is most common in jumping horses, trotters, carriage horses, and some endurance horses. It usually is a result of repeated trauma rather than a single discreet accident. However, a twisting fall or slip can also cause the problem.

 

 

Kort sagt betyder det at liganenterne der holder sacrum på plads er slappe og sacrum falder ned - svarer til en form for bækkenløsning

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor skal...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2017 02:36

...den rides?

 

Jeg ville blive noget træt i ansigtet hvis jeg var "Lle" og havde solgt hesten som avlshoppe - netop fordi den døjer med fysiske skavanker, som gør at den åbenlyst ikke trives med ridning - for så at læse på nettet at folk prøver at "overvinde" det umulige

 

Hvad er det der gør at I ikke respekterer at hesten tidligere har sagt fra - og (i mine øjne) temmelig åbenlyst igen siger nej tak til at gå til ridning?

 

Trine (Faxa)

 


2
0
Svar på denne tråd
 
 Ærgerligt
Forfatter: 
Dato:  27-11-2017 06:46

Lidt ærgerligt, at trådstarter ikke længere er aktiv i tråden, og ikke har været logget ind siden 2. november.

 

Man skulle da ellers tro, at hun ville kunne bruge det her til noget?

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-11-2017 07:38

Line, det du omtaler er meget sjældent og generere store smerter, som ikke er sandsynligt udfra hvad der beskrives. Bækkenløsning hos mennesker kan ikke sammenlignes med en ligament skade, da bækkenløsning er hormonbetinget :)

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hej igen
Forfatter: 
Dato:  29-11-2017 08:07

Charlotte ved hvad hun snakker om. Hun har mange uddannelser og års erfaring bag sig :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre
Forfatter: 
Dato:  08-03-2018 19:58

Hesten ser stadig ud til at være i ridning ... og uden succes. Senest registreret til LC1 dressurstævne d. 3. februar 2018, hvor hoppen udgik.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Synd og skam
Forfatter: 
Dato:  09-03-2018 11:47

Og deraf kan vi jo så udlede - endnu en gang - at sådanne heste skal man ikke sælge. De skal aflives.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Både og...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2018 13:21

Vi er nok helt enige når det gælder denne hest, og så alligevel.

Da vi kiggede på min datters welsh fandt jeg tidligere ejer herinde og skrev til hende. Hun vendte tilbage med følgende: "Jeg gav ponyen væk, på den ene betingelse, at han ikke måtte sælges." Og sluttede af med at hun håbede hans sind var blevet bedre. Han har nu været højt elsket hos os i 5 år og min datter og ham har bare været et par fra starten selvom det da har krævet meget arbejde at få ham dertil hvor han er i dag. Det ville have været skrækkeligt hvis han var blevet skudt den gang

Billede

 

Billede

 


 

 

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider