Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Problemer i galoppen. HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  13-09-2017 23:43

Hej.
Sagen er den at jeg en gang om ugen rider på den lækreste haflinger. Han er super sød både i skridt, trav og galop på venstre volte, MEN når jeg så prøver på at få ham i galop på højre volte, så tager han bare biddet og løber derud af, han er nærmest umulig for mig at stoppe og det kræver utrolig mange kræfter for mig. Jeg kan heller ikke engang dreje ham og få ham ind på en 20 meters volte, selvom jeg tager lidt i indvendige tøjle og presser med udvendige schenkel, så maser han bare mit ben op imod barrieren.
Hvad gør jeg forkert? Og hvad kan jeg ændre?

0
0
Svar på denne tråd
 
 En skæv hest
Forfatter: 
Dato:  15-09-2017 17:07

Hej,

 

Det du beskriver er et klassisk problem - en skæv hest. Med skæv mener jeg en hest, der har let ved at bøje sig og bevæge sig rundt til den ene side men rigtig svært ved det, når det er til den anden side. Det er måske bare blevet lidt ekstremt med den hest du beskriver.

 

Nogle gange skyldes det et fysisk problem - altså at hesten er skæv i skelettet eller har problemer i benene, med tænderne eller andre ting. Andre gange skyldes det simpelthen, at hesten er ekstremt stærk og stram i musklerne i den ene side. Vi mennesker er som oftest enten venstre- eller højrehåndede, og heste har det ligesådan. Så gælder det om gennem god træning og gymnasticering at hjælpe hesten til at blive så tæt på lige stærk og smidig i begge sider som muligt.

 

Det der sker er, at en hest, der gerne vil runde sig til venstre og ikke til højre, ikke er i stand til at gøre sig længere i venstre side - det er som om elastikken i venstre side er for stram. Det kan man ikke tvinge hesten til at ændre - det skal ændres gennem langsomt og roligt arbejde med smidighedsøvelser og langsom træning. Og bunkevis af tålmodighed. Hesten gør det jo ikke for at være besværlig, den kan bare ikke finde ud af andet, så længe den er stram i den ene side.

 

Derfor er det alt for omfattende at sige til dig, hvad du skal gøre. Jeg synes du skal prøve at finde en underviser, der forstår hestens problem, og som kan give dig nogle gode øvelser, der kan hjælpe dig videre.

 

Held og lykke med det!

 

MVh

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider