Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Genoptræning af bagpart
Forfatter: 
Dato:  25-08-2017 20:29

Kære allesammen!

 

Jeg har i juni købt mig en dejlig vallak på 7 år som er en blanding af Frieser/DV. Han er en stor dreng på 168 cm i stang, og han har brug for at få rørt sig.

Da jeg købte ham var han meget rå, og da han har haft en skade i SI-leddet er han derfor heller ikke blevet tilredet.

 

Jeg har arbejdet rigtig meget på at få ham til af falde på plads i hans nye hjem, da han har været rimelig opstemt og urolig.

Men da vi "kun" har gået ture og arbejdet med det grundlæggende såsom at få ham til at holde afstand, bakke, stoppe osv. har han selvfølgelig mistet noget muskelmasse da vi ikke har trænet hårdt. Han mangler især muskler på bagparten (ikke noget alvorligt).

Kender I til nogle træningsøvelser jeg kan lave med ham hvor han får bygget noget muskel op på bagparten/baglårene? Som sagt er han ikke tilredet, så øvelserne skal kunne foregå fra jorden af :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øvelser
Forfatter: 
Dato:  26-08-2017 23:38
Hej,
Der er masser du kan gøre fra jorden! Jeg tænker på tre faktorer, du bør arbejde på: Styrke/kontrol, Bevægelighed/smidighed og Stabilitet.

STYRKE/KONTROL:
Hvis du kan, så vil det være godt at trække ture i afvekslende terræn. Find en eller flere bakker - det behøver ikke at være store bakker - og lad din hest skridte roligt op og ned ad bakkerne. Begge veje så vinkelret på stigningen som muligt og prøv at undgå, at din hest går skævt nedad. Det kan de have en tendens til, hvis den ene side er stærkere end den anden.
Med kontrol mener jeg, at alle skader medfører en lidt forringet kontrol over kroppen i området. Det vil i dette tilfælde betyde en let nedsat føling med bagbenene. Dette kan du forbedre ved at træne hestens proprioceptorer. Det gøres med bomarbejde, forskellige underlag og meget andet. Prøv at google proprio-træning, der ligger nogle videoer på youtube. Den slags træning kan jeg varmt anbefale, og man kan sagtens starte med at trække hesten gennem øvelserne, indtil den er stærk og stabil nok til at kunne longeres.

BEVÆGELIGHED/SMIDIGHED:
For at genskabe bevægeligheden og smidigheden er ovenstående god træning. Dertil kan tilføjes øvelser til forbedring af smidigheden, såsom strækøvelser af bagbenene. Lige frem under kroppen, skråt ind under kroppen, lige tilbage. Men husk ALDRIG strække mere end hesten er i stand til at gøre afslappet! Og pas på din ryg. Desuden kan man løfte bagbenet op og lægge koden over ens lår, mens man står meget tæt på hesten ud for hofteleddet. Når hesten kan slappe af, kan man "danse hula" med benet, så det bevæges rundt i cirkler, der starter i det små og gøres større, når hesten er med på det (lad dine fødder stå på samme sted og roter med alt under bæltestedet). Igen: vær forsigtig og lyt til hesten.
Når du er sikker på, at der er ligelig smidighed og der er ved at være opbygget stabilitet og styrke, kan sidebevægelser være med til optræningen, men start forsigtigt og gå langsomt frem.

STABILITET:
Når en hest har en skade, tager de store muskler sig af størstedelen af arbejdet og de små, vigtige, stabiliserende muskler bliver inaktive og kommer ud af form. Det er meget vigtigt at træne dem op for at undgå nye skader eller tilbagefald. De kan kun trænes ved meget små bevægelser, som lettest trænes på staldgangen og altid på en opvarmet hest (min. 10 skridt, gerne mere, måske efter gåture eller anden træning). Man giver hesten bittesmå påvirkninger, der udfordrer balancen. Hvis man gør for meget, tager de store muskler over og så får man ikke den ønskede effekt.
Stå ved siden af bagbenet på et halvt skridts afstand fra hesten. Tag fat i halen og træk blidt i halen, indtil du ser musklerne omkring knæet bevæge sig en anelse. Hold trækket 5 sekunder og giv langsomt slip. Gentag 3-5 gange til hver side.
Stå ved hestens bagben, læg en hånd på toppen af krydset og den anden hånd på haleroden lige over hvor halehårene begynder. Brug din vægt til langsomt at rokke hestens bagpart fra side til side. Hold øje med koderne - du skal liiiige akkurat kunne se en lille forskel i vægtfordelingen fra side til side. Der skal faktisk meget lidt til. Gør det et stykke tid og skift side undervejs, da du ikke kan være sikker på at skubbe og trække præcis lige meget. På den måde fordeles øvelsen ligeligt.
Stil dig nu skråt foran hestens skulder og skub bagud med en hånd på spidsen af skulderleddet i retning af det modsatte bagben. Igen skal der kun ske en næsten usynlig flytning af vægten, hold øje med koderne. Hold trykket 5 sekunder og slip langsomt. Gentag 3-5 gange på hver side.
Til slut kan du tage fat med begge hænder om haleroden, den ene hånd øverst, den anden lidt lavere. Stå til siden. Nu "gnubber" du haleroden energisk men ikke i alt for store bevægelser fra side til side uden at løfte den væk fra hesten. Når din hest lærer øvelsen at kende og begynder at slappe af, vil du kunne se, at hele hesten bevæger sig nærmest som en slange.

Jeg håber, at du kunne finde inspiration i ovenstående. Held og lykke med optræningen!

Mvh
Jette

Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 
 super forklaring
Forfatter: 
Dato:  28-08-2017 22:34

Jette - sikke en god forklaring - og ja de der microbevægelser gør underværker!!!

Jeg laver dem med min - nogle af dem du nævner og nogle for brysteben/manke området - det gør en kæmpe forskel!

 

Og så ville jeg måske få en ET-behandler eller lign omkring hyppen - for at hjælpe det hele lidt i gang :) - og fordi hesten skal være fri for spændinger for at kunne opbygges.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider