Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 At træne en handicaphest?
Forfatter: 
Dato:  27-06-2017 15:41

Jeg er den periodevis lykkelige ejer af en fjordhoppe på 9 år. Hun blev købt ca. 2,5 år gammel hos avler. Vi har selv tilredet hende - og hun har alle dage været en meget speciel hest.

 

Fra starten krævede hun en meget fast og konsekvent håndtering. Hun var slem til at stejle ved håndtering, og det fulgte desværre med op i sadlen.

 

Efterhånden som hun blev uddannet mere og blev redet regelmæssigt, viste hun sig at være meget ridelig og lærenem. Dog krævede hun stadig en meget konsekvent rytter.

 

Nu er hun så blevet 9 år gammel. Hendes unoder under rytter kan opstå med halve års mellemrum, hvis man ikke formår at holde konsekvensen. Hun er en hest med en god balance og meget selvtillid, som generelt er cool og sjov at arbejde med.

 

Igennem alle årene har jeg redet hende selv med bistand fra min søster, som har klaret tilretningerne, når det har været nødvendigt. Hun er væsentlig dygtigere, hurtigere og modigere, end jeg nogensinde har været (B rytter i dressur).

 

Jeg har dog lært enormt meget af hesten og udviklet mig mere i min tid med den - end i tiden før. Jeg har haft eget hest i 18 år - og har redet siden barndommen, er nu 36 år gammel.

 

Nu har jeg så en 11 måneder gammel datter. Jeg red i det meste af min graviditet og havde undervejs kun en ufrivillig afsidning i starten, hvor hesten bukkede mig af. Den pågældende dag havde jeg ikke været hurtig nok til at korrigere, at den gik lidt igennem den ene skulder - og så måtte jeg smage sandet.

 

Da faldet var tidligt i graviditeten, lå barnet stadig i mit bækken - og jeg kravlede stortudende op og færdiggjorde ridtet. I slutningen af graviditeten nedtonede jeg ridningen, og efter at hesten en dag begyndte at hoppe rundt og blive utidig, måtte jeg opgive ridningen. Jeg måtte blive på og korrigere, hvilket betød, at jeg knap kunne gå bagefter.

 

Hesten var stadig oppe på mærkerne over den vandingsmaskine, som havde sat den i gang, og kun med møje og besvær fik jeg den bugseret fra banen med min store mave. Derefter stoppede jeg med at ride den.

 

Min søster tog over, men kom selv til skade med en anden hest og måtte opgive. Jeg genoptog selv ridningen nogle uger efter fødslen.

 

Desværre nåede jeg ikke at genoptage ridningen længe, før jeg blev syg. I en lang periode måtte jeg sætte ridningen på stand-by.

 

Mit problem er nu, at jeg ikke rigtigt er kommet mig. Jeg har haft hesten på stand-by i næsten 2 år. Mit bækken er svagt, mine kognitive evner er nedsatte og jeg er stadig deltids sygemeldt på grund af mine problemer.

 

Vi har hestene hjemme og jeg har egen ridebane. Udover den nævnte hest har jeg en gammel hoppe på 23, som er ved at være lidt slidt og egentlig er pensionist. Hende skridter jeg lidt ture på, og så prøver jeg at holde den "unge" i gang med longearbejde.

 

For nyligt smed den unge mig af, og en uge senere styrtede den med mig på banen. Begge gange gik det udover mit ene knæ, i styrtet fik hesten nogle flænger, men var ellers ok.

 

Jeg er nu igen sat tilbage, da jeg i snart en måned har måttet slås med en bihulebetændelse - oven i mine andre issues.

 

På det seneste er jeg begyndt at tænke på, om jeg burde revurdere mit hestehold. Jeg har tidligere startet en del distance på let plan og været rigtigt glad for det. Den unge er imidlertid aldrig rigtigt blevet trænet i at gå ud alene - og den kan være særdeles spændende, når den udviser konfliktadfærd.

 

Den kan stejle, bukke som ind i helvede - og smide sig med rytter. Ergo er modet til at træne de vanskelige situationer udeblevet. Det er dog en trænet hest - og den kan mange øvelser - og er også ofte blevet redet i skov og ved strand med den gamle som håndhest.

 

...men, jeg skranter tilsyneladende kontinuerligt og har egentlig brug for en mere tilgivende hest. Det er super lærerigt at have en hest, som kræver meget konsekvens, men det er også krævende og hårdt, når krop og hjerne ikke fungerer optimalt.

 

På den gamle kan jeg godt være på 50% og stadig ride, på den unge skal jeg helst være min. 95% - og helst helt klar.

 

Jeg er meget glad for mine heste og har endnu aldrig solgt en hest, så helst ville jeg gerne træne min "unge" hoppe til mit nuværende niveau, men kan man det? Og hvordan?

 

Det skal siges, at ser man bort fra hendes voldsomme tendenser, så springer hun sjældent til siden for noget, hun er trafiktrænet, glor sjældent - og har ikke tendens til at stikke af eller lignende.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
1
Svar på denne tråd
 
 Livet er godt -
Forfatter: 
Dato:  27-06-2017 17:08
Og det skal det have lov til at blive ved med!

Det er hvert fald mit motto.
Tidligere var mit motto "Problemer er til for at blive løst - virker det ikke, brug en større hammer" (= antagelse, alt kan løses, men kan kræve skifte af teknik og tilgang, brug det rigtige redskab frem for at hamre videre med et forkert redskab) Men nogen gange er der bare så meget arbejde i at få succes med det man har gang i, at det ikke er værd at fuldføre på den måde. Man må gerne skifte til at fokusere på, hvad var det egentlig som virker? Og så gå efter det.

Anyway...
Du opsummerer, at du har fået meget ud af den unghest. Men du argumenterer også meget stærkt for, at den hest ikke skal være din ridehest: Den kræver at man fysisk og psykisk er på hele tiden, det kan de færreste, og slet ikke hvis man har noget med hoved og/eller krop.

Jeg synes, at du skal finde dig en bundstabil hest, som egner sig til det der giver dig glæde og bygger dig op.
Den unge hest kræver at du skal være på vagt, og jeg læser det somom at det sted i livet er du slet ikke.

Om du beholder unge til avl, hyggehest eller finder en ny, god ejer- der en anden historie.
Men jeg synes at du skal finde en hest, der allerede kan det som du har brug for.

Gå efter det som virker.
Du holder hest fordi dyrene kan gøre noget fantastisk. Gå efter det. Og det er ok hvis de to nuværende heste ikke er de rette, og du har brug for en anden hest. Du holder ikke mindre af dem, for at vælge en hest til.
7
0
Svar på denne tråd
 
 SÅ RIGTIGT
Forfatter: 
Dato:  27-06-2017 20:03

Jeg vil give Dr Who HELT ret!!! Som ganske almindelig dødelig amatørrytter, som kaster den ene mere eller mindre surt tjente og skattelettede krone efter den anden i sit hestehold - så må det altså godt give smil på læben og gode oplevelser

 

Jeg har også pga. div. tilragede "defekter" måtte sande at mit rideniveau ikke er hvad det var engang Bare at komme til DEN erkendelse tager tid og kræfter! Jeg var i lang tid i tvivl om jeg overhovedet skulle have heste fortsat...

 

Men - heldigvis så er min hjemmeavlede røde hoppe den ultimative komforthest! Den kan stå i et halvt år hvorefter man kan klatre ombord og skridte en tur for lange tøjler uden at være i livsfare. Hun er ikke selvdød og kan da også springe rundt hvis hun bliver møgforskrækket (og det har også resulteret i et par afsidninger som jeg før mine skader aldrig ville være trimlet af for! )

 

FORDELEN er, at jeg ikke bliver bange for hende - fordi der er en reel grund når hun har kastet sig rundt, gjorde hun det "bare fordi hun kunne" - så var hun ikke min ridehest mere!

 

Det er måske lidt der jeg mellem linierne fornemmer at du er strandet - du har faktisk ikke rigtig lyst til at risikere liv og lemmer på at ride den her hest (fuldt ud forståeligt!) - men har ikke et alternativ - jeg siger VÆR EGOISTISK - og kan du ikke det, så tænk på din familie!

 

Jeg har så også valgt at sætte min i avl - så med tiden bliver ridedelen mindre og mindre, og måske overgår den til kørsel i stedet - hvem ved?

 

Uanset hvad du vælger - så bare vær sikker på at du først tænker på dit helbred - derefter på hesten! Om den skal blive, gå i avl, videre, aflives eller hvad du nu end vælger - så er det den rigtige beslutning hvis du får glæden tilbage ved ridning/omgang med en anden (bedre) komforthest

 

Trine (Faxa)

 


3
0
Svar på denne tråd
 
 svære valg
Forfatter: 
Dato:  27-06-2017 22:14

uha det er skisme aldrig sjovt at stå i det du står i....

 

Det er så vigtigt at du er ærlig overfor dig selv - hvorfor har du hest og hvad vil du gerne?

 

Hvis din krop siger fra må du overveje om den unge skal sælges eller lånes ud eller gå derhjemme og "fede den"..

 

mht ridningen ville jeg så nok nyde den gamle mens jeg gennemsøgte markedet for en dejlig konehest - den behøver jo ikke være "bovlam" - men skal være sikker - og kunne det du også gerne selv vil.

 

Håber du finder en god løsning for dig og dine hyppere


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Trist..
Forfatter: 
Dato:  28-06-2017 22:24

Trist at du skal så meget igennem igen med dit hestehold - kan godt huske din lange kamp med dv'eren.

 

Jeg tror langt hen af vejen, at du vil trives bedst med en god gammel rutineret hest, som er så rutineret ud i håndtering og ridning, at den vil være tilgivende overfor tidsmangel, og manglende rutine.

 

Jeg har set det efter hånden med en del veninder, som i deres unge dage syntes en "vågen kvik og gerne halvtosset hest" var noget af det mest spændende og interessante. Hvor buk og stejl blev grinet af, og hvor det bare ikke gjorde ondt at blive tyret af kræet.

I dag har de valgt ældre "bombesikre" heste, som er total rutinerede/gamle rutinerede stævneheste, og det gør ikke så meget hvis de skal stå nogle dage, fordi barnet er sygt, og man ikke lige kan ride. Der går heller ingen skår af hesten, hvis fokus er knap så meget på konsekvent opdragelse af hesten, som på hvornår man skal ind og lave aftensmad og putte unger.

 

De heste har fået en luksustilværelse som "halv-pensionist" - og mine veninder har fået rideglæde tilbage efter år med "kamp".

 

Mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2017 20:52

...for jeres input. Jeg er ikke kommet så meget videre, desværre, men har genoptaget ridningen af hesten. Hun arter sig og er pt. lidt til den flegmatiske side.

 

Jeg kan sagtens følge jer - livet er for kort til trælse heste - og jeg sætter mig ikke op på noget, som bukker eller stejler (altså, med mindre mit navn står på ejercertifikatet. )

 

Mit problem er, at der er så mange følelser involveret i mit hestehold. Måske for mange - så det med at være objektiv fornuftig er svært.

 

Min mand taler også meget for at beholde hesten, eftersom han ved, hvor glad jeg er for den. Han er ikke begejstret for ideen om flere heste, eftersom jeg i så fald vil have to rideheste, der skal holdes i gang.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 De pokkers følelser
Forfatter: 
Dato:  16-07-2017 11:29

Endte selv i en situation, hvor jeg efter en kikset hofteoperation, blev væsentlig mere sårbar ift ridning. Siden er det gået stille og roligt ned af bakke, og efter mange og lange overvejelser har jeg besluttet, at det skal være slut med min gamle hoppe.

Hun er BRED og hver gang jeg forsøger at ride hende laver det uorden i mit bækken. Jeg kan skridte hende, men desværre er hun meget eksplosiv at ride ud på, og at skridte rundt på banen evig og altid bliver bare for træls. Hun har en del skavanker, så salg kommer ikke på tale i hendes tilfælde.

 

Tilbage har jeg et afkom efter hende, som passer mig bedre ridemæssigt. Desværre har hun haft en skidt start på livet, og frygten for at hun ikke holder, gør at jeg er nødt til at have en ridehest nummer to. Den er jeg igang med at finde, men hold da op! rolige, ikke for brede heste som er redet, så jeg kan magte dem, hønger godt nok ikke på træerne. Derfor ender jeg nok med en ret rå hest, men hvor sindet bare er helt rigtigt.

 

Optimalt set burde jeg aflive den ene og sælge den anden, men da jeg selv har lavet hende, så kommer det aldrig på tale. Og det er faktisk svært at forklare andre, for de tænker mest på mit fysikse helbred, mens jeg ved at det ville slå mig fuldstændig ud at komme af med hende.

 

Jeg ved ikke hvad du skal vælge, men når man er en sårbar rytter, så handler det meget om at være tryg. Om hesten er ung eller gammel er lidt ligemeget, bare man kan være helt sikker på dens reaktioner. Det fornuftige ville helt sikkert være at sælge din hoppe og finde en fornuftig erstatning. Men KUN hvis du kan leve med at sende den anden videre.

 

Pøj pøj med at komme frem til den rigtige løsning.


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 En lille opdatering...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2017 12:25

Der er nu næsten gået et halvt år siden mit oprindelige indlæg.

 

Jeg tog en principiel beslutning om, at min hoppe skulle bruges til de ting, jeg gerne ville - og ellers ville jeg have en hest, der kunne og ville.

 

Drømmen var oprindeligt at hun skulle afløse den gamle som Distancehest. Det krævede dog, at hun kunne rides alene ud - og det havde jeg aldrig været vild med på hende.

 

Lang historie kort har jeg fået redet mange ture ud på egen hånd. Vi har startet et par distancestævner og et enkelt Trec POR ridt.

 

Min krop er blevet mærkbart stærkere, og jeg forsøger at være konsekvent i min håndtering og ridning af hesten.

 

Hun er stadig, som hun altid har været - speciel, men vi har passeret nogle hurdler, og planen er, at videreuddanne hende i håbet om, at vi til næste år kan starte flere distancestævner - måske endda på egen hånd.

 


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

6
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-12-2017 19:39

Hvor er det en fed opdatering.

 

Stor cadeau til dig for at tage kampen op - og få success med det

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider