Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Min hest skyder skulderen indad!
Forfatter: 
Dato:  13-06-2017 17:41

hej jeg har virkelig brug for et godt tip eller 2 min hest er begynd og skyde skulderen indad og jeg kan ikke lige gennem skue hvad jeg skal gøre jeg har overvejet kiropraktor? Men er der noget andet i kan foreslå ????

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange grunde
Forfatter: 
Dato:  13-06-2017 21:08

Hej,

 

Der kan være mange grunde til, at en hest skyder skulderen ind i volten/hjørnet. Du skriver ikke noget om, på hvilket niveau du rider (så vi har en ide om, hvor trænet hesten er), eller på hvilken volte/begge volter den skyder skulderen ind.

 

Sådan helt grundlæggende skyder alle urutinerede/utrænede heste skulderen ind, fordi de mangler balance. Eftersom heste har en "blød" side og en "stiv" side, er det oftest mest udpræget på den ene volte. Den "bløde" side er hestens korteste side, mens den "stive" side er den længste. Det handler om at træne hesten op til, at den også kan forlænge den korte side - det er det, der fører til ligeudretning, altså at hesten er lige smidig og bærer sig lige godt i begge sider.

 

Det kan f.eks. gøres gennem terapeutisk longering (efter bl.a. Anatomisk Rigtig Ridning principperne), hvorved hesten trænes til at runde sig lige godt til begge sider og bevæge sig i balance på begge volter og derigennem opnå ligeudretning. Man kan også arbejde på andre måder, såsom arbejde fra jorden, indtil hesten er så balanceret, at den er i stand til at bære rytteren i balance. Disse ting vil en dygtig underviser kunne hjælpe dig med at finde ud af, og det kan godt være, at du skal spørge flere, før du finder én, der kan hjælpe dig videre. Der er meget forskel på, hvordan undervisere ser på problemet. Nogle sværger til at kæmpe videre med ridningen, indtil hesten med tiden får lært at balancere på buede spor, men jeg synes bedre om, at hesten lærer det uden en rytter til at gøre det værre.

 

Naturligvis kan en hest, hvor der er noget fysisk galt, få problemer med balancen eller evnen til at runde sig (forlænge sin udvendige side), og hvis problemet er opstået efter at hesten har haft en udmærket balance tidligere, ville jeg få hesten undersøgt. Problemet kan nemlig opstå som tegn på en begyndende skade i bevægeapparatet.

 

Jeg håber, at det gav dig nogle ideer?

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider