Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvilket bid?
Forfatter: 
Dato:  01-06-2017 14:32

Jeg har trænet min hest meget i dressur de sidste måneder, og han er kommet langt, men han har ingen repekt for bidet. Han er meget imod at dreje og bøje sig godt, og har altid en mening for hvor vi skal(vi skal dreje ved åbningen, og han laver så meget drama, går sidelængs og skaber sig).

Skal købe et nyt hovedtøj m bid, og ville høre om der nogen der kendte til et bid der kan være skarpt men også blidt, så han ikke skal gå med et alt for ektremt et? Jeg er ikke åben for stangbid, da jeg ikke tror de ville gøre noget godt. Det er svært at holde kontakt med hans mund, og han vil tit ikke stoppe når jeg spørger, både pænt og hårdt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bid.....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2017 23:32

Jeg synes det er rigtig svært at sige hvad der kan fungere uden at have set hesten. Jeg har redet mange forskellige heste, mange med forskellige problemer og prøvet massere af bid. Hvad der virker for den ene virker ikke for den anden...

Generelt er jeg glad for hanoveranske næsebånd og et helt alm standart bid, min 5 års prøvede jeg en del forskelligt på. Løsningen var et 3 delt muffebid fra HKM. Vi havde prøvet diverse dyre bid men det var ikke løsningen her..

 

Min bedste anbefaling er at tage en snak med din underviser om det. Vedkomne kender både dig og hesten, så kan du få råd til hvad der hjælper til præcist dit problem. Både træningsmæssigt og bid mæssigt...

 

For mig lyder det mere som et træningsproblem frem for et bidproblem.. :)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen respekt for biddet?
Forfatter: 
Dato:  02-06-2017 08:26
Jeg undrer mig over formuleringen "ingen respekt for biddet".

Det svarer nogenlunde til, at jeg sagde "min hund har ingen respekt for ord, fløjte eller håndtegn"!
Du kan godt høre, at det ville være en tosset sætning, hvis jeg snakkede om det.

Målet med min hund er, at hun skal være en skide go jagthund, og jeg bruger ord, hundefløjte, håndtegn. Arbejder lige nu på at lære hende sit på afstand (pisse svært at stå med en hund der har godt indkald, og nu skal sit håndtegnet have forrang over fx indkald), dirigering ved apport (så jeg kan sende hende ud i landskabet efter anskudt vildt, hun ikke har set lande), og "fri ved fod", dvs gå pænt ved mit venstre ben, uden snor.
Alt det jeg lærer hende skal hun naturligvis kunne trods stærke distraktioner, og så sikkert at jeg kan tage hende med ud på jagt, dvs et sted hvor folk skyder med skarpt!


Pointen er naturligvis, at for hunden er ord, fløjte, håndtegn bare måder hun får signal på.
Jo bedre indlært hvad respons er, des mere perfekt respons får jeg. Hun har ikke for to øre respekt for løftet pegefinger (sit håndtegn), men hun er motiveret til at gøre mor glad!

Ulempen ved et skarpt bid er, at det kan gøre direkte ondt ifm signal givning, og nogle heste reagerer bedre og mere afslappet på et blidere bid.
Nogle heste reagerer bedst på rolige bid, andre på smalle bid, osv.
Og det kan også være meget person afhængigt, så hesten kan være bedste version af sig selv, på forskellige bid til forskellige ryttere.
Skal vi give dig gode råd, så skal vi vide mere om hvad han går med, hvad I har prøvet osv.

Meget langt hen ad vejen hylder jeg personligt princippet om at hvis dyr ikke gør hvad vi vil have dem til, så skyldes det at vi mennesker er nogle fjolser og har indlært dem noget forkert!
Så, jeg ville til enhver tid bruge penge på ekstra undervisning. Så I begge bliver bedre.
Og så spørg underviseren om, hvad vedkommende ser. Og fortæl os gerne mere?
2
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  03-06-2017 10:06

Han går lige nu i tredelt D-ringsbid til dressur og todelt muffebid til spring. Mit problem er, at han tit ikke vil stoppe, og det eneste der virker er at trække i biddet mere end hvad jeg synes er lovligt, formålet med et andet bid ville være, at han måske ville lytte tidligere så jeg ikke behøver at gøre ondt på ham. Og han har tit sin egen idee om hvor vi skal, og jeg er ikke stolt af at biddet næsten bliver trukket igennem hans mund.

Kort sagt: han har "vilje" over middel.

Han har fået meget træning de sidste måneder, og har aldrig været så stærk før.

Det er ikke mig der har gjort ham så ligeglad med biddet og hård imod det. Jeg er meget blød i hænderne, og meget forsigtig med ikke at lægge for meget pres på, så det kommer ikke af hårde hænder.

Jeg har kigget på Stübbens Danish Guard bid(link: www.ridersdeluxe.dk/products/ stubben-danish-guard-tre-delt )

 

Det ville hjælpe med ikke at trækkke biddet igennem munden på ham. Jeg ville aldrig bruge et virkelig hårdt bid på ham, da jeg ikke tror nogen hest har det godt med bid som for eksempel pelham biddet.

 

Jeg har ikke mulighed for undervisning pga mine forældre ikke har tid til at køre mig og min hest til den nærmeste rideskole. Dog vi skal på efterskole til august, så der får vi heldigvis undervisning.

Jeg spurgte også, fordi jeg ville høre om der var nogen der kendte til et godt og blidt bid, der alligevel kunne hjælpe, bare lidt, med hans stædighed.

0
0
Svar på denne tråd
 
 I dit andet...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2017 12:07

indlæg, beskriver du en adfærd, der kraftigt indikerer at hestens problem (i hvert fald også) er relateret til en for smal sadel; hvis ellers den konklusion viser sig at holde stik, mon så ikke også hestens uvilje mod biddet aftager, når den får en sadel der passer...?

 

Og nej, jeg kender ikke til bid, der kan hjælpe mod "stædighed".

I det hele taget kender jeg stort set ingen stædige heste, men jeg har oplevet mange, der af forskellige årsager ikke kan løse den opgave, de bliver stillet - oftest er årsagen, at hesten ikke forstår opgaven, fordi vi mennesker ikke har forklaret den godt nok, eller fysisk ubehag.

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Angående rideundervisning
Forfatter: 
Dato:  05-06-2017 18:59
Jeg anser det for nemmere at ridelæreren kommer hen til hesten end at få hesten hen til ridelæreren. Faktisk har min bil ikke anhænger træk og jeg har endnu ikke kørt med en hestetrailer.

Derfor er det for mange folk et nødvendigt kriterie, at underviseren kører ud - og det er der også mange som gør - spørg dig frem i din omgangskreds - der er sikkert nogle gode private undervisere også i dit lokalområde
:-)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider