Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 træning af bims gammel hest
Forfatter: 
Dato:  05-02-2017 20:07

jeg har den her ældre dame på 23, som egentlig skulle fungere som "hyggehest" til nogle ugentlige skovture. problemet er dog, at efter hun fik fjernet nogle fortænder i forbindelse med EOTRH ja, så er tungen på ingen måde placeret ordentligt i munden, hvilket betyder at den bare lader tungen hænge, lægger sig stenhårdt på biddet og FRÆSER!!!

 

Den er faktisk blevet så ufatteligt uartig, at mange skovture ender med en skumsvedt hest som enten har trippet hele vejen med fægtende hoved, eller at turen har foregået i 500 spurt/100 skridt hele vejen. Hun er også en hoppe som virkelig kan pruste sig op og "gyngehestehoppe". Og den har virkeligt fundet ud af, at biddet ikke ligger hvor det skal...

Men kroppen er jo ikke hvad den har været- jeg er bange for at benene en dag ikke folder sig så hurtigt ud som hun har lyst til, eller den får et hjertestop af bar forpustelse ( at have vejrtrækning som en steplecase hest 300 m før mål, standser den nemlig ikke..)

 

Hvad gør man?

1. mindre foder - dårlig løsning, da hun er en hest som ikke så nemt holder huld. Den får ad libitum wrap af bedste slags+ seniormysli fra hippolyt.

2. mere dressur:(opdragelse) kunne egentlig godt- men er det ikke alt for hårdt for en 23 år gammel hest ben? man er jo ikke just en ballerina mere. man kan godt "tabe et bagben" og være lidt stiv.

3. hyppigere skovture, så vi kommer mere i kondi og måske ikke keder os så meget- men hvad med bid? har aldrig haft eller redet en tungerækker, men det er satm... irriterende. Der er vitterligt nul kontakt derude.

 

jeg vil jo ikke slide den mere end højst nødvendigt, da den har været godt brugt gennem livet og vil gerne respektere hendes høje alder, men er sygeligt træt af at skulle trække en hest hjem fra skoven fordi den er blevet for hys til at kunne bremses.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-02-2017 20:37

Ikke fordi jeg selv er den store fan... Men er en form for bidløs optømning en mulighed? Hackamore eller ridekapsun f.eks.

Det skal jo nok testes af på bane først, så man er sikker på, at der er en stopknap på damen

 

Lidt dressur kan vel heller ikke skade, målet er jo ikke en grand prix, men bare at hun lige får genopfrisket, hvem der bestemmer.. Og det skulle så helst være dig

 

Er der forskel på om du er alene afsted eller sammen med andre?

 

Til sidst lige den sædvanlige.. Du skriver, at hun har fået fjernet et par tænder, er du sikker på, at hun ikke har ondt i munden? Enten fordi hun har problemer med flere tænder, eller fordi hun har ondt i gummerne, nu hun ikke har tænder mere?


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-02-2017 06:31

mere dressur burde den sagtens kunne holde til.. jeg har før redet dressur på heste i 22-24 års alderen (DV'er), men det bliver i det lettere dressur, ikke for meget samlet, ikke for snævre vendninger osv, og så i et tempo der passede den enkle hest, du skal jo ikke ud og starte en gran prix går jeg ud fra. hehe

 

og ja som en anden forslog, hvad med at prøve noget bidløst( jeg er heller ikke den største fan af det, men har prøvet det), måske den bedre kan enes med en harkamore eller sidepull

2
0
Svar på denne tråd
 
 måske droppe bid
Forfatter: 
Dato:  07-02-2017 22:06

har du overvejet en bidløs løsning? - og så ville jeg nok (men du kender selvfølgelig din hest) tjekke en ekstra gang om biddet måske generer hende når det nu ligger forkert pga tunge og manglende tænder?

 

Hi Hi kender godt lidt til en ældre sag, der godt kan blive lidt glad i låget over en tur i skoven :) :)

 

Tror der går "cirkushest" i dem når de kan "lugte savsmuld" :) :)

 

og så måske en gang ET behandling - det virker altså godt at de får gået deres skrog igennem så de er så fitte som muligt....

 

tror helt sikkert på at hyppigheden skal op - så det ikke bliver en happening at skulle afsted :)

 

Håber du følger op :)

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gnækgnæk....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2017 08:56

Gnækgnæk nu kender jeg jo Line - og den hest har jo aldrig været et stille og roligt gemyt :-)

 

Jeg tror simpelthen at du må "leve med det", forstået på den måde, at jeg nok også ville forsøge mig med en hackemoore og hvis du har tid, så få redet måske lidt flere gange så hun får brugt hovedet lidt.

 

Jeg tror mere du skal gå efter at arbejde med hendes mentale tilstand, end den fysiske :-)

 

Men det er da skønt at gamle heste stadig kan føle sig som unge vilde dyr på tur :-)

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2017 15:27

ja- tusindsårsfalken har aldrig været hverken rolig eller særligt tænksom...

 

Men jeg kan da nu med selvsyn konstatere hvor utroligt meget den korrekte placering af tungen og biddet i mundhulen, har får ens ridning- det er jo helt vildt!

 

Jeg tænker at jeg prøver med flere og kortere ture - hun har været til tjek med munden efter hendes tandudtrækning og dyrlægen er meget, meget tilfreds- den græsser også helt uden problemer.

 

jeg tror bare jeg er så priviligeret at jeg aldrig har redet en hest med en træls mund- jeg har redet på dem som var nærmest overfølsomme, dem hvor man ikke måtte gøre en millimeter forkert og dem som lagde sig på og blev tunge fortil. Men jeg har aldrig prøvet at der bare er nul reaktion og ens armere bare bliver længere og længere...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider