Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Helt rå hest..
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 10:01

Jeg søger lidt inspiration og vejledning ang en helt rå hest jeg har fået hjem.

6 år, oldenborg blanding på omkring 162.

Har i alle sine dage gået i løsdrift og kun haft med mennesker at gøre når de kom og smed gulerødder og wrapballer.

 

Jeg har lige fået ham hjem for 3 dage siden.

Siden har han gået på folden med de to andre.

 

Han er nysgerrig, vil gerne have mad, jeg kan få lov til at nusse ham i hovedet og på halsen.

Men han bliver helt panisk og bakker voldsomt med det samme man tager i grimen. Hvordan lærer jeg ham nemmest at det hele er okay? Vi har en løbegang fra fold til stald, hvor vores egne stille og roligt går ind i hver deres boks. Har prøvet at lokke ham og han er kommet så langt som hen til stalddøren, men så vender han lige så stille og går tilbage på folden - det er okay for mig.

Jeg vil jo selvfølgelig helst gerne have ham ind i rutinen med at komme i boks om natten sammen med de andre.

 

Nogle gode råd til rå heste? Eller nogen man kan ringe og spørge til råds evt?

Jeg vil jo helst ikke presse ham til noget, så han skal selv ville gå ind i stalden og på boks..


Sara Larsen

Du ved ikke hvad du har, før du mister det...

 

Nu med knabstrubberen Knud af Dutterup.
Følg os på facebook

www.facebook.com/pages/Sara-Larsen- eventyret-med-Knud-af-Dutterup/ 337155329827008

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et par tips
Forfatter: 
Dato:  01-02-2017 10:49

Hej,

 

Til lykke med den nye hest. Det lyder som et spændende projekt, du har gang i.

 

Mange heste reagerer på, at man rækker ud efter grimen. Det kan du sandsynligvis afhjælpe ved så tit som muligt at ae eller klø hesten i panden, bag ørerne, under hagen, uden at du prøver at få fat i grimen. Snak beroligende til hesten imens og lad det bliver en rigtig hyggestund, hvor hesten nyder berøringen. Når denne reaktion sidder hest fast, kan du begynde at berøre grimen, når du nusser. Efterhånden flytte lidt rundt på grimen og måske efterhånden også få lov til at holde grimen med den ene hånd, mens den anden hånd nusser (eller mens hesten spiser), men endnu ikke noget med at prøve at styre hovedet via grimen.

 

Når du er kommet så langt, kan du trække et blødt tov gennem grimens ring eller gennem næsebåndets underste del. Ros hesten. Du kan evt. gøre det inde i en boks eller på folden - der hvor hesten føler sig tryggest. Forsøg så med et let pres på grimen - men mod siden, ikke fremad! Beløn hesten, når den følger med rundt - bare et enkelt skridt er en stor ting i starten. Hvis hesten panikker, kan du slippe den ene ende af tovet og lade det glide gennem grimen, så ingen af jer kommer til skade. Tovet skal være blødt og uden knuder/karabinhager, da disse kan slå hesten i hovedet, når tovet trækkes igennem grimen.

 

Når hesten så begynder at dreje fint rundt om sig, når du vender den ved hjælp af tovet i grimen (til begge sider), kan du så småt begynde at forlange et lille skridt fremad. Lad være med at gøre det til en trække-konkurrence - så ved jeg godt, hvem der vinder - nej, prøv i stedet at gøre det til en lokke-konkurrence. Hav en gulerod i hånden, og hesten får den KUN, hvis den går et lille skridt frem, når du trækker blødt i tovet. Hvis hesten vælger at bakke eller stritte imod, holder du bare kontakten (et langt tov er en god ide, så du ikke kommer til at hoppe hen mod hesten, når den trækker modsat. Med et langt tov kan du stå stille og meget lettere bevare roen, også den fysiske ro, som gerne skulle smitte af på din hest), også selvom der kan gå lang tid, før hesten viser et lille tegn på at ville gå frem. Løsn tovet og beløn. Prøv igen. O.s.v. O.s.v.

 

Det kan være en langsom proces, men nogle gange lærer hestene det utrolig hurtigt, især hvis man er meget tålmodig og konsekvent.

 

Jeg håber, at disse tips kan hjælp dig

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hest123
Forfatter: 
Dato:  12-02-2017 21:02

Har du mon købt din i Vestjylland?

Jeg købte ligeledes et helt rå hingsteføl, for halvandet år siden. Han gik i stor hestefolk også løsdrift, havde aldrig været i hånd, dårlig rørt af mennesker.

 

Han var 7 mdr da vi hentede ham hjem.

Han stod på boks med åben overdør, så han kunne se og "snakke" med hans kommende foldmakker - en 6 års oldenborger vallak.

Jeg tilbragte næsten al min vågen tid sammen med ham, fik lov at røre ham mere og mere, tage grime af og på tusindvis af gange.

Han var meget tillidsfuld og egentlig rigtig nem.

Efter næsten to dage inde, lukkede jeg ham ud til min anden hest og det viste sig, tiden på stald var givet godt ud.

Han er nu 2 år mega dejlig, mild rar en rigtig charmetrold og vil SÅ gerne lære?

 


Ingen kan alt, men alle kan noget....

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider