Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Min hest nægter at øve tempo
Forfatter: 
Dato:  22-01-2017 20:53
Hej

jeg købte mig for godt 6 mdr siden en dejlig tinkerhoppe på 14, der skulle Være begynder venlig. Hun havde problemer med svamp i hovene og manglede muskler.

Vi fik hendes hove i orden og muskelmassen arbejdes der stadig på med mange skridt ture på asfalt og i skov op og ned af bakker.

Nu kommer så min problemstilling: Damen slentrer sig afsted med et gear Nr. Før at gå i stå. På tur ligger hun gerne min 50m bag alle andre og hun er fuldkommen ligeglad med at de forsvinder i et sving. Hun går nærmest i søvne. Jeg kan bruge rigtig mange kræfter på at få hende i 2. Gear og lykkes det tager hun måske 10 skridt hvorpå hun falder tilbage. Der er ingen der kan holde hende igang. Frivillig trav el galop er fuldkommen udelukket.

Hvad i alverden kan jeg Gøre for at få en mere aktiv hest. Jeg elsker hendes ro men kan blive dybt frustreret over at hun ikke har mere end 1 gear at byde på. Hun har en lækker trav og galop men det er mere held end forstand at få en tur.

Er der nogle der kan hjælpe mig
0
0
Svar på denne tråd
 
 gigten
Forfatter: 
Dato:  23-01-2017 11:10

Jeg ville i første omgang få taget røngten for at se om der er gigt. Har selv haft en hest som var meget stille og rolig, der kunne da galopere og trave, men det var i slowmotion. Det viste sig at hun havde gigt 2 steder i begge forhove. Da vi fik styr på det, så havde jeg en hest med lidt flere gear.


Hilsen Helle

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  26-01-2017 10:29

har du kigget på hendes forder.

får hun de vitaminer og mineraler.hun har behov for

1
0
Svar på denne tråd
 
 Flere ting
Forfatter: 
Dato:  30-01-2017 13:33

Hej,

 

Du skriver, at du har haft hesten i 6 mdr. og at da du fik den manglede den muskler og havde svamp i hovene. Det tyder på, at den ved den tidligere ejer ikke fik den rette ernæring, da den type hest som regel beholder en vis muskelmasse, også når den ikke trænes.

 

Som en anden er inde på, kan der være noget galt, det kan somme tider være svært at opdage i starten, hvor symptomerne er små, så en mulighed kunne være at lade en dyrlæge kigge på den. Har smeden/trimmeren godkendt hovene nu, så du er sikker på, at der ikke er nogen ømhed fra hovene?

 

Hvis der har været mangler i fodringen tidligere, kan det tage rigtigt lang tid at rette disse mangler op, selv om man sørger for at fodre korrekt. Du kan evt. vælge at få taget en blodprøve hos dyrlægen, som også kan vise, hvis der er forhøjede muskelværdier. Hvis du ikke ønsker at få taget en prøve, findes der produkter beregnet til at give hesten en opfyldningskur. Det kunne f.eks. være Microvital fra St. Hippolyt, som gives oven i den eksisterende foderplan, men der findes andre muligheder også. Husk på, at det tager lang tid at rette op på.

 

Hvis hesten har tyk pels - og det vil jeg tro, når det er en tinker - kan den ganske enkelt have det alt for varmt, fordi vinteren er så mild i år. Når pelsen er fældet, vil hesten automatisk få mere energi. Hvis hesten har meget pels og sveder meget, kan den mangle salt - sørg for saltsten, og hvis den ikke bruger den, tilsæt da salt til foderet. Du kan evt. overveje at klippe den delvist, så den kan komme af med varmen (f.eks. hals og bringe).

 

Hesten er 14 år. Hvis den har været brugt meget og er en af dem, der bliver tidligt slidt, kan den være længe om at blive trænet op. Led og sener kræver rigtig lang tids træning for at være fit i forhold til musklerne alene. Du kan evt. overveje et tilskud til sener og led (f.eks. MSM og Glucosamin, lecitin/kiselgur, hybenpulver, kartoffelekstrakt og mange andre slags tilskud) for at hjælpe den ældre hest med at komme i god form.

 

Held og lykke med det!

 

MVH

Jette

 


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

3
0
Svar på denne tråd
 
 microvital
Forfatter: 
Dato:  30-01-2017 14:06

Jeg giver mine en microvital kur 1-2 gange om året . Det giver ALTID mere energi, selvom de burde være dækket ind med deres foder.

Venlig hilsen

Trine


Pension Rosengård

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 22:48

Hvis ikke den er testet, så vil jeg råde dig til at få lavet en gentest for pssm1, det er udbredt blandt tinkere..Det er en hårprøve du selv tager og sender til et laboratorium, det tager en uges tid og koster omkring 300 kr..Manglende muskulatur og fremdrift er et typisk tegn på pssm..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-02-2017 10:38

Hej.


Inden du går ud og betaler i dyre domme for røntgen og undersøgelser, så prøv at start med en kiropraktor eller osteopat.

Jeg red en frieser, der var jordens sløveste dyr; præcis som du beskriver din.

Det viste sig, at han var vind og skæv i bækkenet! Efter kiropraktor (som skulle ske af nogle omgange), blev han meget friskere. Hurtig bliver han nok aldrig, nogle heste har bare et langsomt tempo, men hold da op, hvor det hjalp. :) Hvor han tidligere sneglede sig afsted i noget, der mindede om slowmotion, så begyndte han faktisk at træde mere igennem og gå fremad med større lyst og energi.


Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider