Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 At have føl?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2017 20:21

At have føl?

 

Udgangspunkt i et fravænnet føl:

 

Hvad skal man tænke på nå man har føl?

Hvad er godt til foder osv?

Træning for føl?

osv...

 

vil gerne vide alt om at have føl

da jeg gå med ideen om at købe føl

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 dejlige føl
Forfatter: 
Dato:  23-01-2017 13:10

Vigtigt at føllet har en god flok at vokse op i, med masser af plads, så meget ude som muligt og gerne jævnaldrende legekammerat. Masser af stråfoder af god kvalitet(der skal meget til når de vokser)og et foder der dækker dem ind med div vitaminer, proteiner m.m.

Et føl kræver ikke den store træning, de skal blot kunne håndteres, trækkes med, løfte ben osv. Det skulle de gerne kunne ved fravænning. De husker forbavsende godt, det de har lært. Så det er ikke daglig træning, strigling m.m (i mine øjne). Vores føl bliver striglet ca hver 3. Uge, hvor han lige er lidt i hænder udover den daglige ind og udtrækning.

Det er vigtigt at tænke på at sikkerheden er i orden, ordentlig hegn, ikke noget de kan hænge fast i osv. De er ret smidige og udforskende.

:-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 føl føl føl
Forfatter: 
Dato:  10-02-2017 11:15

det er skønt og spænende at arbejde med føl.

jeg har avlet mange oldenborg føl, og som Woolf også skriver, er en god stabil flok, rigtig kost og træning af almindelig håndtering alfa omega.

Men noget af det vigtigste for mig, er at et føl lære, at den kan stå bundet, uden at panikke.

så træning i det, fra helt lille, hvor den ikke har så mange krafter endnu, er rigtig smart at få på plads.

jeg træner det allerede inde fravænding, føllet bliver bundet i boksen i passende længde kæde/torv, ved siden af sin mor, de første gange evt imens mor hoppen spiser sin kerne.

jeg står i boksen og beroligere føllet og sikre mig, at den ikke trækker så meget i rebet, at er stramt hele tiden. Efter at den kan klare det,og roligt aceptere det begrænsede område den kan røre sig på, imens at jeg står og nusser og snakker med den, uden at den kæmper imod snoren, fjernes moderen et kort øjeblik, stadig med mig i boksen til at "støtte og trøste" føllet, dette gentages flere gange om ugen, indtil føllet regsignere og står fredligt i boksen og er bundet, selv om mor går ud af stalden.

så lader jeg føller været helt alene imens den er bundet, jeg holder øje med den fra skjul, de første gange. Når den kan det, og skal til at spise foder, sker dette også i opbindning.

jeg har haft stor glæde af denne metode, alle mine føl, og det er mange, tror stadig som voksne, at når bare der er snor i grimen, kan man ikke trække sig fri, og ofte får man godbidder eller mad når man er bundet, så både vaskeplads, stald gang og trailer opbindning, er således ikke et problem. En voksne hest på 500 kg er meget svær at lære at stå bundet, hvis den vil fri eller er bange. En voksen stærk hest, kan trække sig fri, af de fleste opbindninger, og det kan gøre stor skade på både hest og udstyr, hvis den kæmper imod.

Alene træningen i stalden, gir også rigtig god chance for, at man ikke får en hest med seperations angst, og som så er svær at tage ind alene, eller ride tur på alene.

jeg har også gjort mig umage med jævligt, at skubbe og rode ved føllet imens det spiser, hvis den udviser tros eller surhed mod mennesker eller andre heste pga maden, er der konsekvens afregning fra mig.

og ligedan ved leddet på folden, føllet skal lære at jeg bestemmer tempo og rækkefølge for ud og ind lukning, en hest der har dette på plads, får en meget bedre hesteliv, da den så kan håndteres af de fleste, uden konflikt adfærd. en harmoniks og velopdragen hest, har bedst chance for et stabilt liv, uden de mange ejerskift, som ellers kan blive resultate af dårlig opdragelse, hvor sådnne hesten fejlaktigt opfattes af mange mennesker, som fræk, dum eller ond.

held og lykke med projektet.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider