Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Føl og stop signal ved angst
Forfatter: 
Dato:  16-01-2017 11:16
Har fået en fantastisk lille pige på nu 8 mdr. Hun er selvfølgelig fravænnet sin mor og bor nu hos mig i en lille stald med kun min gamle ride hest og en shetter.. Hun er super sød og rolig. Jeg kan trække med hende ( når de andre er med) kan strigle, løfte ben og ellers røre hende overalt. 😄. MEN. Hun har en tendens til at panikke når hun bliver forladt. Feks hvis jeg skal trække dem ud på fold så tager min mand de 2 andre og jeg vil så lære hende at vente sammen med mig ( bare 20 SEK) men hun respektere mig overhovedet ikke. Hun går simpleste bare og det er umuligt at holde hende. Det samme gørhun hvis der feks står en en hest i døren og hun vil ind.så skubber hun bare med fuld kraft. Jeg er helt klar over hendes reaktion er baseret på separations angst for hun er bange for at blive efterladt, men hvordan griber jeg det bedst muligt an og får trænet det. ( hun kan jo godt når de andre er der,eller er i nærheden.. Jeg kan selvfølgelig tage hende ud først men jeg søger ligesom en måde at lære hende ikke at glemme hovedet og bare tonse frem for hvis hun nu fortsætter den stil så er det sgu ikke sjovt nårhun er 170 cm og 600 kg. Hvad gør jeg?? . Lige nu er gode råd kærkommen.

For penge kan man købe

Pynt men ikke skønhed. Medicin men ikke helbred.

En seng men ikke søvn. Mad men ikke appetit.

Luxus men ikke kultur Bøger men ikke kløgt

Et hus men ikke et hjem. Fornøjelser men ikke lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor længe
Forfatter: 
Dato:  16-01-2017 14:45

Hvor længe har hun været væk fra moaaaaaar ?

 

Hvis det er ret nyt, så ville jeg så absolut tage det helt roligt og pt. sørge for at hun ikke kommer til at føle eller tro sig forladt. Det er jo altså et traume at forlade eller blive forladt af sin mor, så lad hende først blive tryg ved ny stald, dig og livet som hest uden sin mor, så skal det nok komme stille og roligt, men hun er jo altså kun et "barn" endnu.

 

Jeg er af den overbevisning, at jo færre traumer de oplever jo mindre separationsangst senere.

 

så gør først hesten helt tryg ved dig og kammerater, og så put en smule læring på senere. Tålmodighed er en dyd .

 

Og held og lykke med hende

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker også
Forfatter: 
Dato:  16-01-2017 17:12

at den skal have lidt tid til at finde sig til rette.

 

Og så ville jeg enten tage hende ud alene lidt og så tilbage til flokken (bare et par minutter uden for stalden, hvor hun stadig kan høre de andre til at starte med) eller tage de andre væk lidt, hvor hun bliver i boksen med dig som selskab og masser af godbidder, og så trække dem tilbage til hende for at træne det med at være alene og overbevise hende om, at de andre ALTID kommer tilbage.

Hvis du tager hende ud af stalden alene, og hun prøver at mosle sig vej ind i stalden igen, inden du giver lov, så få hende til at gå i cirkler omkring dig, indtil hun falder til ro.

 

Hvis hun virkelig lægger kræfter i, så kan en rebgrime eller en kapsun være en idé i stedet for alm. grime. Men under alle omstændigheder skal det jo helst ikke blive en tovtrækningskonkurrence, som du selv skriver, for så vinder hesten jo, stærk som den er Lær hende gerne at bakke et par skridt på et bestemt signal, så du kan bruge det, når hun ikke har opmærksomheden på dig.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og indlæringen
Forfatter: 
Dato:  16-01-2017 17:15

af baksignalet skal selvfølgelig ske i rolige og trygge situationer, og ikke når hun allerede er kørt op


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Baby på afveje
Forfatter: 
Dato:  16-01-2017 20:35
Hej.
Tusind tak for tilbagemelding.
Hun har været fra hendes mor i 2 mdr. Hun går egentlig fint og kan bakke signal, men det er kun når de andre enten går forrest eller de skal ud af boksene hun simpelthen ikke kan vente. Jeg er i syv sind for hun er jo i bund og grund virkelig sød og velopdragen, men hovedet slår altså helt fra fordi hun slet slet ikke er den selvstændige type. Men vil prøve at gå nogle ture med hende alene ( små bidder af gangen) og se om hun måske bliver lidt mere selvstændig af det. Hun er egentlig meget tryg ved mig og kommer altid løbene når hun hører mig og kan sagtens stå alene i boksen hvis jeg er ude at ride på den gamle, men hvis jeg går ind til hende og vil have hende med ud så har hun så travlt ( stresser) at man skal passe på for ikke at komme i klemme i døren. Kan bare ikke finde knappen der kan få hende til at koncentrere sig om mig. Håber at hun bare er baby og usikker og at kontinuerligt træning vil være vejen frem.
Mange tak for input

For penge kan man købe

Pynt men ikke skønhed. Medicin men ikke helbred.

En seng men ikke søvn. Mad men ikke appetit.

Luxus men ikke kultur Bøger men ikke kløgt

Et hus men ikke et hjem. Fornøjelser men ikke lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt normalt
Forfatter: 
Dato:  18-01-2017 09:14

Det er altså helt normal adfærd for en åringsplag

De er usikre og tryghedssøgende, og det skal nok blive lettere at håndtere med tiden, når hun bare er i hænder - og det er hun jo.

Jeg tænker dog, at 20 sekunder er RIGTIG længe at stå og vente, mens hun ser/hører de andre forsvinde, og jeg tror at opgaven er for stor. Lær hende at vente så meget, at hun ikke løber op i hælene på hverken din mand eller de andre heste, og stil dig tilfreds med det.

 

Du kan ikke forvente, at en plag er ligeså velovervejet og nem at have med at gøre som en voksen hest - akkurat som du heller ikke kan forlange voksne reaktioner af et barn.

 

Giv hende små opgaver som er lette for hende at overskue, og ros hende for det, så skal hun nok udvide sine kompetencer efterhånden

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Oversættelse
Forfatter: 
Dato:  18-01-2017 15:34

Føl 0-1 år = 0-5 års barn: De er mægtig søde og vil (for det meste ) gerne menneskene omkring dem. Men de har NOGET svært ved at overskue verden og konsekvenser af deres adfærd. Vælter deres verden kommer det højlydt til udtryk...

 

Plag 1-2 år = 5-10 års barn: De har en HEL klar mening om hvordan deres verden skal være, og de giver sig ikke uden alle kneb er forsøgt for at få "mor/far" til at ændre mening til deres fordel... Tværhed og stort søvnbehov afbrudt af sprudlende humør og hyperaktivitet kan forekomme...

 

Plag/ung hest 2-3 år = 10-12 års barn: De er nu så småt klar over at verden stille krav til dem - IKKE dermed at forstå at de accepterer det fuldt ud, men man kan som regel tale fornuft til dem. Man begynder at kunne stille små arbejdsmæssige krav.

 

Unghest 3-4 år = 12-14 års barn: De ejer verden, de kan det hele, de tager ikke imod råd og vejledninger - heldigvis er det en relativt kort periode - ellers ville verden være tom for ungheste og børn i denne alder...

 

Ung hest 5-6 år = 14-18 års barn: De er ved at affinde sig med deres hårde og uretfærdige skæbne - dog vil der lejlighedsvis komme komplet ud-af-det-blå reaktioner . Dette kan NEMT være en reaktion på noget der er hændt flere dage før - så vid dig aldrig sikker!

 

Hest 7-9 år = 19-25 årig: De er igennem al grunduddannelse ergo ved de alt hvad der er at vide SLUT ! De kan holde til at arbejde, men nyder også at holde fri med vennerne...

 

Hest 10-15 år = 26-55 årig: Arbejde, arbejde og arbejde - jo ældre jo mere kører alt på rutinen...

 

Hest 16-20 år = 56-70 årig: Alderen begynder at trykke - skroget er ikke hvad det har været og arbejdet har bare været sjovere at stå op til om morgenen... Det er nu tid til at tage det lidt med ro - man skal jo også øve sig så småt på pensionisttilværelsen...

 

Hest 21+ = 70+ årig: SKIDE SKØNT - man dalrer rundt og gør som det passer én - hvis man er upassende i sin adfærd, bliver det af omverdenen forklaret med "tullethed" (det er helt vildt hvad man kan slippe af med på den konto...)

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2017 21:12

Spot on, Trine


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider