Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Opstilling
Forfatter: 
Dato:  13-11-2016 18:48

Håber at kunne få lidt inspiration til opstillingsproblem.

Jeg har tendens til, at mine schenkler vil glide tilbage og min overkrop falde frem. Jeg føler faktisk, at det er fysisk umuligt for mig at få mine schenkler frem at ligger ved gjorden. Har prøvet med lidt forskellige bøjlelængder, men skal helt klart ikke have dem for korte, så kan jeg slet ikke sidde.
Har fået ny hest her for 4 uger siden og på ham er det rigtig slemt - især ved letridning. Han har rigtig meget rygsving og afskub og jeg bliver seriøst udfordret.
Selv er jeg kropsmæssigt ikke bygget særlig egnet til at være rytter ;-)

Er der noget jeg skal have særlig fokus på? Idag fik jeg vidst lagt sadlen lidt for langt tilbage, . Rider i en Isabell Werth (Wintec), den ligger (umiddelbart) fint på hesten, men kan det evt være fordi den kommer i bagvægt??

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2016 09:38

Sadlen er ofte årsag til at man ikke sidder ordentligt. Mange moderne sadler har et dybt sæde og store knæstøtter, samt et sæde der sætter rytteren forholdvist langt tilbage i sadlen, og det giver præcis den opstilling du snakker om. Selvom det er svært i sådan en sadel så kan det dog godt lade sig gøre at forbedre sit sæde. Det vil aldrig blive perfekt, men det kan blive bedre hvis du husker følgende ting:

- Op og sidde på sædebenene (tip bækkenet en smule forover), undgå at falde på numsen. Brug dine mavemuskler til at holde lænden på plads og fokuser på at midten af din ryg (lige under skulderbladene)skal være fuldstændig vertikalt (altså lodret) over sædebenene (så meget det lader sig gøre). Så vil dine lår også falde mere naturligt ned omkring hesten.

- Åbn op i brystkassen, uden at tvinge skuldrene tilbage. Når du har rettet det første punkt, så kommer dette næsten naturligt. Du skal helst ende med at rette hele din rygsøjle mere op og gøre dig selv "højere".

- Glem alt om at følge hestens bevægelser og driven med sædet, det forstyrrer bare hesten og gør den endnu sværere at sidde på. Absorber de sidegående bevægelser uden at svinge med, så får både du og hesten ro i henholdsvis sæde og ryg.

Hestens rygsøjle svinger ikke som sådan, den bevæger sig faktisk meget sparsomt, og den omkringliggende rygmuskulaturs opgave er faktisk at beskytte rygsøjlen mod udsving og overdrevet bevægelse. Derfor skaber det kaos i hestens ryg at "følge bevægelsen" eller drive med sædet. Den vil ikke kunne "høre" hvad du siger og jeres kommunikation bliver langt sværere. Så giv hesten stabilitet i ryggen via dit sæde. Tempoet har også meget at sige, mange underviserer vil gerne have at hesten skal gå meget frem, det er dog en stor fejl, da fart skabes ved at stive ryggen = en ubalanceret og svær hest at sidde på.

 


Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Opstilling
Forfatter: 
Dato:  14-11-2016 14:58

Jeg har haft store problemer med netop det du beskriver. Har i samarbejde med CR instruktører afprøvet mange forskellige teknikker for at komme til at sidde mere hensigtsmæssigt.

 

Vi er kommet frem til at det der hjælper allermest er at slippe med knæene og lade dem glide lidt op/frem. Det krævede kortere bøjler, men fordi jeg lod benene glide var det intet problem. På den måde spænder benene ikke ben for mit sæde, der kan komme ned på plads i sadlen.

 

Da det kom på plads sad jeg faktisk med overkroppen lidt langt tilbage, så næste step var at bøje lidt i hoften så overkroppen kommer op i lodret og lændesvajet rettes ud. Det kræver en indsats af mavemusklerne, men sædet bliver væsentlig mere fleksibelt.

 

Når jeg husker det hele og er afspændt så sidder jeg helt fantastisk men det er hård træning og især hvis hesten spænder op har jeg tendens til at klemme med benene, stemme imod bøjlerne og overkroppen ryger.

 


Mvh

Mette

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhjj
Forfatter: 
Dato:  17-11-2016 19:53

Det er din sadel.

 

Jeg får præcist samme opstilling i den sadel du har. Prøv en anden :)


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

1
0
Svar på denne tråd
 
 !234543w3454
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 16:10

Tusind tak for jeres rigtig gode svar :-)

 

Den anden dag, hvor jeg havde trukket lidt rundt med hesten (ude) og det regnede, blev min sadel rigtig godt og grundig våd og hov, så kunne jeg pludselig godt sidde ;-)

Nu er jeg begyndt at give den et godt lag læderfedt på det lille område i sadelklappen der er læder og det har faktisk hjulpet rigtig meget, nu føler jeg, at jeg kan sidde bedre fast og mine schenkler glider heller ikke nær så meget tilbage.

 

Skal have skiftet sadlen ud, men jeg satser på at det bliver til næste år :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider