Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Bid og trense
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 19:27

Hej!

 

Jeg har lovet at hjælpe nogle venner i nød, så ville lige forhøre mig herinde.

Det kan være i har haft samme problem ;)

 

En sød pige jeg kender rider en 17 årig gammel New Forrest vallak, som er blevet rigtig strid ved hinanden igennem den sidste tid.

Han er blevet tjekket i hovede og røv, kiropraktor, tjekket tænder mm, intet at komme efter. Dog behøver hun knap nok at tage i ham, før han åbner munden, og er møg strid.

Han går lige nu med et normalt trensebid 3-delt, og hannoverask trense.

Hun modtager ligeledes undervisning hver uge, som også nævner han er meget strid.

 

Har i oplevet noget lignende? De har aldrig redet ham med andet siden de købte ham for lidt over 2 år siden, så tænkte om det kan være biddet og/eller trensen?

 

Hvad vil i anbefale? :)


Lev livet imens du kan!

Vent ikke!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Strid eller ikke strid
Forfatter: 
Dato:  10-10-2016 13:46

Hej,

 

Når ponien efter så lang tid begynder at ændre adfærd og "blive strid", er der helt sikkert noget galt, men det er ikke sikkert, det er noget, der umiddelbart kan opdages af eksperterne. Jeg har et par forslag:

 

1) Er rytteren blevet mere ambitiøs/seriøs og forlanger mere af poinen end tidligere? Hvis ponien har svært ved at leve op til det, kan det være derfor, den siger fra. Det har jeg set før, og ofte går der måske op til et par år, indtil man finder ud af, at den i virkeligheden har ondt i ryggen eller er har udviklet spat (eller andre problemer).

 

2) En ældre pony/hest er i risiko for at udvikle problemer med stofskiftet (EMS eller PPID), hvilket gør det svært for den at blive ved med at fungere uændret, især hvis man ikke har opdaget det endnu og enten behandler med medicin eller sørger for korrekt diæt m.v. De første tegn kan være meget forskellige og svage.

 

3) Er der ændret nogle forhold i øvrigt, der kan stresse ponien? Nye foldkammerater, ny fodermester eller andet?

 

4) At træneren også kalder ponien "møgstrid" lyder som om træneren ikke er interesseret i at lytte til ponien. Man skal bare huske, at ponier er yderst intelligente, og hvis en ellers flink pony begynder at "være strid", så er den holdt op med at hviske - så råber den, at der er noget, der ikke er i orden. Det skal tages alvorligt.

 

Jeg håber, at ovenstående har givet dig lidt inspiration til at hjælpe dine venner og deres pony videre

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nemmeste løsning
Forfatter: 
Dato:  11-10-2016 09:19

Jeg ville få fat i en dygtig healer/tale med heste person og der ud fra finde samarbejde med en kompetent dyrlæge.

Pony har tydeligvis behov for at der gøres noget og den "normale" vej vil tage for lang tid!

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest, vallak, 2 år,

utrolig velopdragen, håndteres af børn,

leder efter godt og kærligt hjem.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-10-2016 11:46

Jeg undres over hvem der får lov til at undervise i dag med sådan en udmelding... Hvis ponyen er "strid" så er det da trænerens fornemmeste opgave, at hjælpe rytteren til at finde ud af hvorfor. Det handler sjældent om bid eller hvilket næsebånd man rider med, men ofte om uddannelse af hesten/ponyen. Man skal selvfølgelig sikre sig at ponyen ikke har nogle fysiske lidelser som fremprovokerer adfærden, f.eks. mavesår, forfangenhed, slidgigt osv. Hvis den er "strid" pga. muskelspændinger eller skævheder kan det sagtens rettes i træningen, hvis træneren ellers ved noget om hestens anatomi og fysiologi samt biomekanik. Kort sagt træneren skal vide noget om hvad der er ponyens svage og stærke sider, hvad dens kapacitet er og hvordan den bygningsmæssigt er skruet sammen så træningen kan skræddersyes efter ponyen, og ikke omvendt!

 

Ponyen kan have haft fysiske spændinger eller ubehag i lang tid, men reagerer først så I kan mærke det nu. Jeg går selvfølgelig ud fra at biddet passer til ponyens mund hverken er for tykt eller langt (de fleste heste har det bedre med ro i munden, altså f.eks. 2-delt frem for 3-delt. evt. ophæng osv.) og at sadlen ligeså er tilpasset af en professionel.


Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider