Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvad er et blødt bid?
Forfatter: 
Dato:  17-09-2016 15:50

 

Anno 2016 hvad er så et blødt bid?

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest, vallak, 2 år,

utrolig velopdragen, håndteres af børn,

leder efter godt og kærligt hjem.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-09-2016 15:13

Blødt bid anno 2016 er; Det er helt an på udformningen på hestens mund, temperament og anatomi ;)

 

Bidmåler, bidtilpasning og "prøve sig frem" og se hvad hesten bedst kan lide at gå med.

 

Men ellers nu mindre led biddet har nu mere roligt er biddet også i hestens mund.

 

Ønsker man noget som ligger meget stille kan parrerstænger eller baucher være godt (fx udelt eller todelt). Muffebid giver også en form for let ro/støtte og stabilitet. Eller D ringe.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

2
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  18-09-2016 22:16

 

Alle trensebid er lige bløde :) - så længe der ikke er stangeffekt på, så bliver det hårdere eftersom det pres man tager med i tøjlen kan hesten mærke x 2-3 i munden og i nakken.

Så der er ikke noget med at tre delt, muffe e.l er mest blødt - det kommer an på hesten og hvad den trives med.

 

Mange heste trives bedst med udelt fordi det er det der giver mest ro, nogen trives ikke med det men trives bedst med tre delt.

 

Der udover er det vigtigt og få målt hestens mund - biddet skal ligge til, ikke stikke ud i siderne. Da et uroligt bid, bliver mere uroligt af at det er for langt.

 

Man kan vel sige at der er fire slags munddele: to delt, tre delt, udelt og tungefrihed. Til de fire slags munddele kan man have forskellige bidringe. Du kan have alm. trenseringe, muffe, parrer/full cheek, D rings osv. osv.

 

Der findes mange kombinationer. Så hvis man siger " et muffe bid er blidest " - siger det jo intet om det er to, tre eller udelt, men kun noget om bidringene.

 

Hvis du ikke kender til hestemund.dk kan jeg anbefale hendes hjemmeside samt et smut på youtube.com hvor du søger på hestemund, så vil der komme en masse videoer op af Christina der også er dyrlæge, men har mest fokus på tænder og bid.

Videoerne er brugbare og handler om alle mulige problematikker og viden inden for området :)


Nu med eget ponydyr

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Blødt bid
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 10:40

 

Sandra/ Var det ikke sådan i 'gamle dage' at der skulle hesten gå med et muffebid for det var at betragte som et blødt bid, men så fandt man ud af på et tidspunkt at de vist var hårdere end en alm. tyndt bid. SÅ skulle de pludselig være 3-delte og nu er de 3-delte hårdere end de 2-delte.. Der er vel ikke noget at sige til at man bliver forvirret.

Du nævner også nogle som jeg kender som remonte bid da de ikke så nemt lader sig trække ind i munden. (hvilket jo ses fra tid til anden...)

 

 

MRJN/ Selvfølgelig skal biddet passe og ikke være for langt eller kort og det er jo til at se sig ud af. Du har nok ret i at nu muligheden er der for at få målt munden på hesten så er det nok et godt sted at starte.

Jeg kender ikke den hp du omtaler, men det kan jeg da komme til.

 

Der er jo nok også forskel på hvad hesten skal bruges til og nu er det så en skovturshest så måske jeg kan lære den at gå uden bid, så er det også nemmere at spise madpakken undervejs.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest, vallak, 2 år,

utrolig velopdragen, håndteres af børn,

leder efter godt og kærligt hjem.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-09-2016 14:20

et blødt bid er det som rides med en følsom hånd- selfølgelig kan nogle bid gøre voldsommere skade end andre, men det er rytterens følsomhed som i sidste ende har betydning.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ved ikke
Forfatter: 
Dato:  27-09-2016 14:44

om er overhovedet findes et blødt bid... Umiddelbart ikke. Men et bid er vel ikke skrarpere end den hånd der har tøjlen.

 

De mildeste bid jg kan komme i tanke om, set i lyset af de manglende brydningspunkter, og at det er gummi i stedet for metal, er et gummi standbid.

 

Selv red jeg med sådan et pga. en meget følsom hest, men har måtte overgive mig til det 3 delte HS aurigan bid igen, da hesten er en bandit uden.

 


Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

Enggaarden - livskvalitet for heste

 

Fjordglimt Miss Armani - Welsh Cob.

Kongshøjs Happy Ending - Welsh sec. A.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Blå bid
Forfatter: 
Dato:  07-10-2016 13:28

Hej :-)

Hvis du er ude efter bløde bid, findes der såkaldte blå bid, som er lavet af en form for gummi, hvilket vil sige, at de er ekstra gode til heste med en følsom mund.

Hvis du vil læse mere om dem, kan du følge linket

 

24ride.com/hest/bid/bla-gummi-stang- bid.html

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider