Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Min hest er stædig, dum, doven!
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 21:35
Indsat fra nyheden Min hest er stædig, dum, doven!:

 

Eller er den?

Vi tillægger ofte vores heste disse evner som fx. dum, stædig, doven, fræk og meget andet. Men virkeligheden er, at har du en hest der er stædig, dum eller noget andet, så er der noget galt et sted. Og det forsøger din hest at fortælle dig!

 

Det kan fx. være smerter, stress, håndtering, udstyr, træningen eller noget helt andet.

 

Adfærd

Heste gør, som udgangspunkt, kun hvad de er motiveret for - det er deres adfærd.

 

De vil altid opveje hvad det bedst kan betale sig for dem at gøre, for at overleve. Deres hjerne er simpelthen ikke udviklet til, at ræssonere og have bagtanker, som menneskets.

 

Men hesten kan kues til at gøre det den ikke vil! Så vi kan altså godt bede den om at gøre ting, den faktisk ikke har lyst til! Det kan du få den til, hvis alternativet du tilbyder den, er værre end det du vil have den til at gøre!

 

Nyt syn!

Så har du en hest der hårdnakket nægter fx. at gå fremad, stå stille når du skal op, ikke kan stoppes eller andet, så er det en god ide at se på din hest med nye øjne.

 

For husk at en hest kan ikke være fræk, eller stædig. Men det kan være at den prøver at fortælle dig noget!

 

Så husk at lytte til din hest...

3
0
Svar på denne tråd
 
 Fgvhhjyhh
Forfatter: 
Dato:  11-11-2014 17:56

Kan kun gi jer ret :) Jeg er sikker på at jeres hest ALTID prøver at fortælle hvis der er noget galt. Min egen historie kan ses her.

www.dropbox.com/s/ed4iorygxj6f6t6/ 2014-06-27%2020.38.33.mov


R.i.P smukke Zulu, der mistet livet

Pga Cushing

læs vores historie her

 

http://cushinghesten.blogspot.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  12-11-2014 09:53

Er sikker på at der er meget sandhed i artiklen, men jeg vil egentlig bare slå et slag for, at vi har det samme i baghovedet når vi taler om mennesker.

 

Mennesker gør nemlig også det der bedst kan betale sig og der er som regel altid en bagvedliggende grund til, at de opfører sig som de gør.


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

2
1
Svar på denne tråd
 
 Hhhhhj
Forfatter: 
Dato:  12-11-2014 12:30

Synes den artikel er så rigtig. Min hest har Altid været sød og ville gøre alt hvad man bad ham om. Langsomt begyndte han at vise tegn på at noget var galt. Blev han lige presset for meget fik jeg et buk med på vejen og så vidste jeg at jeg havde presset ham lige lidt for langt . Her kunne jeg sagtens mærke, når det var et glædes buk eller et nu det nok buk. Han begyndte også at stoppe op og nægte at gå videre. Her lyttede jeg også godt efter og gav ham lov lige til at tænke. Flere gange fik jeg netop spørgsmålet." Tror du ik bare han ik gider eller er han ik bare stædig?" Heldigvis holdt jeg fast i min tro på at han fortalte at noget var galt. Jeg fik ham undersøgt op til flere gange og dyrlægerne ku ik finde noget galt. Jeg kæmpede en kamp. For jeg kendte min hest så godt at jeg ku mærke at et eller andet var der galt. Heldigvis blev jeg ved med at tro på ham og kæmpede og kæmpede for at få et svar. Jeg holdt op med at ride og begyndte bare at trække ture, men også her sagde han stop. Han løb ind foran mig og stoppede mig og han begyndte at bide ud efter mig for at få mig til at stoppe. Er så glad for Idag at jeg blev ved med at tro på at han fortalte mig noget var galt, men hvad ku ingen gi mig svar på. Det der fyldte mest hos ham var at han var så deprimeret, så dyrlægen synes jeg sku prøve at begynde at skridte ture på ham igen for at få livsmodet igen. Men igen lyttede jeg godt efter og min mavefornemmelse sagde bare at du ku jeg ikke gøre og mit sidste træk var at få fat i dyrlægen igen og ville ha taget en udvidet blodprøve som blev sendt til Tyskland og få dage gav det svar. Han havde Cushing. Puha! Endelig havde jeg fået svar på at noget var galt og han startede op på medicin og fik det allerede meget bedre efter ganske få dage. Men desværre holdt det ikke ved ;( hans krop og hoved var for ødelagt af sygdommen og jeg valgte og stoppe og fik ham aflivet 12 år gammel. Men hold da op hvor jeg var glad for at jeg blev ved med st tro på ham og ikke bare tro han var stædig, fræk eller prøvede grænser af. Så tro på jeres heste, når de ændre adfærd. Der er sikkert noget de vil fortælle Jer.


R.i.P smukke Zulu, der mistet livet

Pga Cushing

læs vores historie her

 

http://cushinghesten.blogspot.dk

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider