Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælp - drøner afsted i trav :(
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 09:34

Hej HN'er.

 

Jeg har brug for hjælp, meget gerne både fra 'almindelige' ryttere (undskyld udtrykket) og western rytterne.

 

Problem: når jeg skridter på hesten går hun fint og afslappet, blødt rundt i hjørner og volter, 'vælter' meget sjældent ind i volterne (har før været et problem) og er blevet rigtig god til at parere og gå lidt tilbage bare for sæde, vægt og lidt schenkler. Altsammen med en meget blød/halvløs tøjle. Hun begynder at træde over når vi øver sidelæns og er rigtig god til at kunne gå både stillet og bøjet til begge sider.

 

Nu vil jeg gerne igang med travtræning igen men så snart hun går i trav tonser hun afsted, smider hovedet op og bliver stiv og træls at ride på. Mao. det er hverken sjovt for hesten eller mig. Og det skal så lige siges, at datteren har de samme problemer med hesten og hun er (må jeg indrømme) en del dygtigere end mig til at ride (så kan jeg være moderstolt af hende he he)

 

Der er det samme problem med galoppen, men så langt er jeg slet ikke kommet endnu .... hm.

 

Så hvad gør vi for at få hende ned i tempo og gå afslappet? Og så er der western kommer ind, for vi forsøger at ride lidt a la western, dvs. forsøger ikke at bruge tøjlerne så meget.

 

Baggrund: hesten er 20 år, tænderne er OK, sadlen er med læderbom og ligger rigtigt, på lørdag får hun en omgang fys, men hun virker generelt til ikke at have spændinger osv.

 

Når jeg longerer hende er det for det meste uden longe, hun går pænt ned med hovedet og vi træner hende i at gå rundt i luntetrav, hvilket går rimeligt.

 

Vi laver jævnligt gulerodsgymnastik, hun er selvf. lidt stiv pga. alderen, men egentlig ret bøjelig både ned og til siderne.

 

Når hun er ude på tur og bliver bange (alt er farligt ....) så komer hun 'op på tåspidserne' og bøjer sammen i halsen (altså samler sig) men hun har endnu ikke brugt det med at stikke hovedet i vejret og stikke af, det er mere over i pirouetter og piaf ;)



Mvh. Sanne

 

Overvejer pt. min nye signatur ;o)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Balance
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 11:15

Hej,

 

Det lyder som om din hest ikke rigtig kan finde balancen i trav. Den kommer på forparten, løber hurtigere og stiver sig. Det er bestemt ikke ualmindeligt. Der er flere ting, du kan gøre, og her vil jeg anbefale to fremgangsmåder:

 

1) Prøv at longere med line, helst i en kapsun, hvor du beder hesten om at runde sig til indvendig side. Start med små krav og hold øje med, om hesten sporer korrekt (nemmest at se, om udv. baghov træder i samme spor/linie som udv. forhov) på begge volter. Hesten må helst ikke skyde bagparten ud eller ind i volten. Heste har jo altid en god og en dårlig side. Med godt longearbejde kan du forbedre den dårlige side meget. Roligt tempo og frem-og-nedadsøgning er vigtigt, men det har du jo allerede styr på. Det er i hvert fald én af måderne, du kan forbedre hestens balance i traven, altså gennem bøjning. Prøv evt. at google lidt på Anatomisk Rigtig Ridning (ARR), det er en arbejdsmåde, jeg kan anbefale.

 

2) Sæt tempoet meget ned i starten - masser af halve parader. Helt ned i tempo, så hesten næsten lige så godt kunne skridte = luntetrav. Så giver du den nemlig chancen for at mærke, hvad der sker med den og dens balance, og den kan begynde at slappe af, når den finder ud af, at den ikke længere "behøver" spænde og løbe stærkere for at holde balancen. Når den først slapper af, kan du begynde at lade den stille og bøje under frem-og-nedadsøgning, hvorved den efterhånden bliver løsgjort og kan bære sin rytter hensigtsmæssigt i traven. Når dette sidder i skabet, kan tempoet altid komme op igen. I starten skal du ikke trave for længe ad gangen, da den sikkert bliver hurtigt træt af at bruge sig på en anden måde.

 

Når først travarbejdet er på plads, bliver galoparbejdet lettere, når du kommer til det.

 

God arbejdslyst!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja....
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 11:49

Det gavner ikke rigtig noget at slippe tøjlen, hvis hesten løber. De fleste heste er redet sådan, at tøjlen er deres primære bremse. Så der er ikke noget mærkeligt i at den løber, hvis I slipper tøjlen.

 

Uden at jeg er ekspert i westernridning, så er mit indtryk af det IKKE, at de rider med løse tøjle - men med løsERE tøjler. De har jo lange stangbid i, som indvirker helt anderledes på hestens mund end et almindeligt trensebid, så med sådan et bid kan det ikke lade sig gøre at have en stram tøjle, for så hiver man næsen af hesten

 

Hvis hesten ikke er vant til at trave særligt meget med rytter, så er der ikke noget at sige til, at det går galt. Dens balance i skridt har intet at sige for dens balance i trav. I skridten er der ikke noget svævemoment, så trav og galop er en helt anden snak. Der er ikke andet for, end at I skal lære hinanden at kende; prøv at følge hesten rundt i letridning, og forsøg at få fat i den, så du kan styre hvor hurtigt den løber og få den bøjet lidt. Hesten skal ikke være forholdt, så vægten i tøjlen afgør tempoet, men den skal afbalanceres igennem halve parader, dvs. små afkortninger af tempoet. Alternativt kan man lave en masse overgange til skridt, hvis hesten ikke bremser af i traven. Men det tager lang tid, så hav tålmodighed. Vi snakker i retning af 8 halve parader pr. omgang i ridehuset, før det begynder at få en effekt.

 

Min hest har ikke andet end løb i hovedet, og der er altså ikke andet for end at blive ved. Den lærer kun af at trave, ved at trave :)


... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 12:05

Som nævnt ovenfor er det godt at træne heste´n i longe således at den går korrekt. Fx ARR eller bæredygtig ridning.

 

Ofte går heste for hurtigt med små skridt i trav fordi rytteren ikke er stærk nok i sit sæde. Dvs rytteren ride for hurtig letridning eller holder ikke den gode langsomme takt i nedsidningen. Det letteste er at starte i letridning og tænke vent inden du sætter dig ned så du sætter dig lidt senere ned. Heste er meget hurtige til at finde ud af at det er nemmere at følge sædet end at blive taget i munden hele tiden. Derudover er det vigtigt at du stopper og slipper igen således at hesten ikke vender sig til at du har fat i den fortil for at holde tempoet nede. Når hesten kan gå langsomt og afslappet uden tøjlekontakt vil du kunne ride frem igen, hvorved du får sug på bidet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Qwertyuio
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 22:34

Hej :)

 

Tak for jeres svar. Det giver os helt sikkert noget at arbejde videre med.

 

Så hun slipper for Dakar i denne omgang hé he

 

 

Det er rart at have noget konkret at arbejde videre med



Mvh. Sanne

 

Overvejer pt. min nye signatur ;o)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 20:22

Jeg er westernrytter og har unghest, så jeg rider med helt alm. snaffle bid og ikke med stang.

Når jeg varmer op starter jeg med at slippe hesten helt og således ride med meget lange tøjler (hesten må selvfølgelig ikke kunne træde på dem). Jeg sætter så hesten i trav og lader hesten trave i det tempo og den retning den har lyst til på banen. Jeg traver hesten til den begynder at slappe godt af i musklerne og samtidig virker "klar" til at begynde selve arbejdet.

Dette er en metode, jeg har fået af en god træner. Som flere trænere også har fortalt mig "en anspændt hest er ikke klar til at lytte og arbejde" og sætningen "når hesten begynder at slappe af sænker den selv hoved og tempo, så du behøver ikke sidde at pille ved tøjlen hele tiden. Nøjes med at bruge tøjlen, når du skal korrigere". Det er ting jeg har hørt fra mange.

Til at starte med er det nok en god ide, at prøve på en lukket bane, så man ikke selv sidder og tænker på om hesten nu bliver på banen. Det kan godt føles lidt "grænse overskridende", hvis man er mere vandt til at ride efter de mere almindelige principper.

 

Jeg håber, jeg har kunne forklare det nogenlunde. Jeg lægger et videoklip op, hvis jeg kan finde et, som kan vise hvad jeg mener lidt bedre.

 

Vh Helene

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 det....
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 20:56

Det lyder som min, jeg træner ARR, men rider også a la en western jog. :)

 

Det hjælper IKKE at slippe tøjlen helt, hvis den er ligesom min. Så er det hårdt arbejde, især i galop.

 

Jeg ville faktisk netop anbefale både ARR og lidt western-inspireret, da begge dele har nogle super ting i sig. Men ikke enten-eller, synes jeg. Ikke med sådan en hest, da den netop har brug for støtte, men også ind imellem friheden ved at slippe helt, og gå i meget langsomt tempo af sig selv.

 

Hvis du holder sådan en hest med normal længde dressur tøjle, og holder statisk, vil den lægge sig på forparten, og vælte i hjørnerne, og du skal holde den fra at tippe forover.

 

Så derfor skævheds terapien, min plejede at gå på forparten i galop, men efter en AHA oplevelse, blev jeg mere obs på, hvad jeg skal støtte hende, så hun ikke går på forparten, eller vælter i hjørnerne, og i øvrigt styrter afsted for at holde balancen. :)


Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 en lille tanke
Forfatter: 
Dato:  18-05-2012 11:27

En lille tanke herfra som du kan bruge hvis det IKKE fungerer med helt løse tøjler..

 

Inden du sætter hesten i trav så tager du fat i tøjlen så du har "en blød goddag-hånd" som vi siger. Altså ha fat så tøjlerne ikke buger, men ikke så meget fat at hesten reagerer på det lige pt (længden på tøjlen skal justeres efter du har hænderne strukket lidt frem)
Rid så rundt i skridt (med hænderne lidt frem som hvis du skulle virkelig give efter) og med hesten om at sætte i trav, og her skal hænderne forblive fremme. Når hesten så sætter i trav lader du den tage nogle trav trin og er tempoet højt, laver du en halvparade/trækker hænderne en anelse bagud til den reagerer og så ryger hænderne frem igen og ligger blødt lidt fremme. Du selv sidder i en blød lidt fremaflænet position og din letridning skal være MEGET blød så du altså ikke kommer "helt ned i sadlen" og sidder i letridningen. Fortsæt dette mønster indtil du har ønsket tempo. Hænderne tilbage når tempoet stiger, hænderne frem når den reagerer.

 

Det skulle ende op i en hest der virkelig lytter til dit bløde sæde og bløde hånd. Det hele skal foregå roligt for din side, så hesten kan mærke det - for det kan de Den virker hver gang for mig.


Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid



Hvil i fred, elskede og savnede Nobi
1999-2008...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider