Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 hvordan starter man på horsemanship?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 13:07

hej jeg er en på på 16 år, jeg har redet i 6 år.


Jeg kunne godt tænke mig at begynde at ride horsemanship, da jeg ikke bryder mig om at hesten føler smerte når den rides.


Jeg har lige fået en rebgrime og et lang tov. mit spørgsmål er hvordan man starer på horsemanship?

er der nogen som har nogle gode beskrivelser af legene fra jorden og også hvordan man styre hesten fra ryggen.

min hest er vant til ride almindelig dressur.


håber i har nogle gode svar til mig.


kh.trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 13:51

Horsemanship er et MEGET MEGET vidt begreb, og dækker efterhånden over virkelig mange ting afhængigt af hvilke horsemanship metoder/trænere man lader sig inspirere af. Horsemanship er jo ikke en "ridediciplin" men en træningsfilosofi/metode og du kan derfor sagtens ride dressur samtidig med at du træner horsemanship. Selve horsemanshiptræningen foregår typisk med en masse øvelser fra jorden - hvordan dette gøres afhænger igen meget af hvilken type horsemanship du gerne vil lære.


Horsemanship er ikke per definition lig med hestevelfærd. Nogle horsemanshiptrænere bruger meget kraftig dominans og underkastelse (ud fra en forestilling om at man så gør sig til leder over hesten), disse metoder forbinder jeg bestemt ikke med heste velfærd, mens andre i højere grad fokuserer på samarbejde mellem hest og menneske og i øvrigt bevæger sig mere over i læringsteorien.


Hvis du skal have hjælp til at komme igang med at udvide din træning synes jeg du skal prøve at søge i trådene herinde omkring de forskellige horsemanshiptræningsmetoder og så prøve at specificere lidt mere hvad det er du ønsker med din træning.


Personligt er jeg ikke den store fan af de "kendte" horsemanship trænere som parelli og monty roberts da jeg synes der er alt for meget dominans og underkastelse og alt for lidt samarbejde og egentlig læring i deres træning. Jeg træner ikke selv horsemanship, men hvis jeg skulle anbefale nogen, du kunne prøve at finde bøger / materiale af og om ville jeg nok vælge Klaus Hempling og Mark Rashid, da de ikke på samme måde har den voldsomme dominans i deres træning. Du kunne også kigge på Andrew McLeans bøger (han er godt nok ikke HMS i den klassiske forstand) han er efter min mening rigig god i forhold til hesteadfærd, læringsteori osv.


1 par næsten ny CAVALLO SIMPEL BOOTS str. 5 sælges.

Sælges billigt i en hurtig handel:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 15:16

Og bare lige for at tilføje - så er det jo heller ikke meningen at hesten skal føle smerte når man rider dressur, spring, skovture, distance, western osv. At der givetvis er en del heste som føler smerte når de rides(fx fordi de rides mmed for hård hånd, for heftig brug af sporerne, i rollkur position osv.)skyldes ikke at konventionel/almidelig ridning er lig med dyremishandling. Det er derimod et produkt af at den enkelte rytter som rider på denne måde ikke rider ret hensigtsmæssigt og misbruger den hjælp tøjle, bid, schenkler osv. udgør.

Rider du korrekt i udstyr som passer hesten skal den så sandelig ikke få ondt af at blive redet uanset hvilken ridedisciplin man rider.


1 par næsten ny CAVALLO SIMPEL BOOTS str. 5 sælges.

Sælges billigt i en hurtig handel:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hms....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 16:29

jeg købte en bog af Mclean, da jeg kunne se, min 1 års plag var for stor en mundfuld til at jeg kunne bruge mine mange års heste erfaring. Der skulle nogle meget tydelige og enkle principper til,.


Og der er sket så meget på få måneder. Vi har fået et fælles sprog at forstå hinanden med, og hun vil højst sandsynlig blive meget let at tilride.


Det jeg er vild med, ang. Mclean er, at det handler om, hesten skal reagere ens hver gang. Og ikke må gå udenom noget farligt - vandpyt ex., fordi den så lærer at gå imod dine signaler. Ja, det kræver meget af rytteren. :)


Jeg er ked af, jeg ikke stødte på Mclean for mange år siden. Han ville have gjort mit ride-liv så meget simplere.



Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane. Link


Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 21:21

tak for jeres råd jeg vil prøve at finde nogle Mclean bøger

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 21:40

Mclean er jo ikke HMS iden klassiske forstand, og han betegner heller ikke sig selv som HMS træner mig bekendt:) Men jeg er også glad for hans træningsprincipper netop fordi de handler om træning og ikke om dominans. Men igen handler det jo meget om, hvad det er du tænker på, når du siger du vil igang med HMS. Mclean som jeg forsrår det er først og fremmest læringsteori som danner et godt udgangspunkt for omgang med heste og ikke mindst for den ganske almindelige ridning.


Trådstarter: jeg tror du bliver nød til at gøre klart HVAD det er du gerne vil lære og hvad det er du mener med HMS. Er det at blive bedre til generel håndtering, er det at kunne styre din hest uden grime/tov, at kunne ride helt uden hjælpemidler som trense, sadel osv., er det at hesten kan lære at gå over pressening, stille sig op på kasser osv. eller er det noget helt andet?


1 par næsten ny CAVALLO SIMPEL BOOTS str. 5 sælges.

Sælges billigt i en hurtig handel:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 HMS.....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 23:07

HMS er en af de mest misforståede/misfortolkede ting i rideverdenen.. HMS er ikke en metode, det er ikke noget man træner.. HMS er omgang med heste.. alle bruger det hver eneste dag når de omgåes heste..

Der findes både god og dårlig HMS.. i gamle dage (da jeg begyndte at ride for 25 år siden) der snakkede man om god horsemanship, når folk kunne få hesten til tingene uden vold og for helt små signaler.. uanset om det var fra jorden eller ryggen..

Så kom der alle de her guruer frem.. i starten hørte jeg dem mest omtalt som hesteviskere, men pludseligt hed det HMS.. og nu om dage tror alle at HMS er = guruer, rebgrimer og jordtræning..

De HMS systemer der er, er jo blot folk der har lavet øvelser og systemer som de mener er god omgang med heste (altså i deres øjne god HMS) og som de mener andre også bør gøre det..

Så du laver allerede HMS hver dag.. hvis du vil igang med nogle jordøvelser og naturlig ridning, så må du først finde ud af hvad du mener er koorek, samarbejde, dominans osv og så finde ud af hvilken/hvilke trænere der passer til det du ønsker at lave..

Og som der bliver skrevet, hesten bør aldrig være udsat for smerte under træning uanset hvad man rider, så gør man noget forkert..


Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 09:14

Jeg er meget enig med signe HMS er et af de mest udvandede og misbrugte begreber indenfor hesteverdenen. Derfor er det svært at komme med ret konkrete forslag, når der bare skrives HMS. Nogle forstår HMS sådan signe beskriver - altså som god håndtering af hesten, på hestens præmisser ved hjælp af små lette signaler og uden brug af fysisk magt. Disse grundlæggende "principper" kan du dog genfinde rigtig mange steder - hos Mclean, i den klassiske og akademiske dressur, blandt folk der rider helt "almindelig" dressur og spring og helt sikekrt også alle andre steder i hesteverdenen.


Andre derimod forstår HMS som træning efter en bestemt "gurus" principper og ofte med det tydelige mål at gøre sig til flokleder over hesten. Disse trænere har forskellige tilgange til hvordan man træner og hvilke øvelser man skal lave. Nogle træner helt uden grime/trense og har hesten løs, andre træner i rebgrime med et tungt tov, og andre igen med noget helt tredje. Mange af disse trænere træner forskellige jordøvelser (nogle efter min mening fornuftige andre ikke særlig fornuftige) - det kan være alt fra at lære hesten at gå over pressing, over join up og andre dominerende metoder, og til at lære hesten helt almindelig ting som at flytte sig for pres, bakke osv. Nogle har til hensigt at man skal kunne ride hesten helt uden hjælpemidler (uden trense, sadel osv.) andre koncentrerer sig slet ikke om ridningen.


Jordarbejde finder du i rigtig mange sammenhænge - den klassiske og akademiske dressur anvender i høj grad jordarbejde og en del af de øvelser nogle HMS trænere benytter (flytte sig for tryk, bakke, reagere korrekt på stop osv.) anvendes også indenfor den klassike / akademiske dressur.


Så hvis du skal videre med projektet skal du specificere hvad det er du gerne vil lære!




1 par næsten ny CAVALLO SIMPEL BOOTS str. 5 sælges.

Sælges billigt i en hurtig handel:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Inspiration
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 11:52

Hej :)

Måske kan du bruge Ute Lehmanns bog til noget? Den er super.

ellers hendes hjemmeside.

der er også www.cordeo.dk og www.naturlighesteomgang.dk


ute lehmann holder også kurser. derudover er der www.horsemanshipcenter.dk og www.paradisgaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 gizmomis (Signe Larsen)
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 19:26

jeg kunne ha' skrevet dit indlæg - bortset fra at det er 40 år siden jeg startede min hestekarriere....


Efter at ha' været inde over flere af "systemerne" kan jeg kun sige, at det der virker (ikke mindst for hestene!)er klare signaler, hvilket igen vil sige logisk og konsekvent omgang/træning.


Om du bruger rebgrime, kapsun, halmsnore eller Burburry bælter gør dybest set ingen forskel - de skal bare bruges på samme måde hver gang!


Når du har bedt hesten om noget, skal den udføre det - og hvis den ikke "vil", så overvej om dit spørgsmål er forstået, eller om det kunne stilles på en anden måde....


Hvis du har det i baghovedet hele tiden, gør det ikke den store forskel hvilket system - eller hvilke remedier - du anvender.


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Naturligridning
Forfatter: 
Dato:  12-06-2010 17:41

jeg syntes det der naturlig ridning lyder fantastiks. det ville jeg meget gerne lære.


der tro jeg det er nødvendigt at starte fra jorden, så hesten og jeg for tillid og forståelse af hinanden.


det er nogle gode links du har skrevet:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ute Lehmann...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 18:35

Jeg ville også helt klart anbefale Ute Lemanns bog eller bøger. Jeg har købt hendes nye bog i harmoni med hesten. Den er rigtig god. På fredag skal jeg på weeknd kursus hos Ute Lehmann med min Plag Mihalie, som lige er blevet 1 år. Glæder mig helt vildt meget!


Ellers har jeg en veninde som ved en masse om det som hjælper mig til verdag. det har været en stor hjælp for mig at blive guidet lidt. Prøv at søg efter en som kan hjælpe dig igang ;)


Held og lykke!



Jeg skriver festsange, så hvis du mangler en sang til konfirmation, bryllup, fest osv, så smid en mail eller besked til mig ;)


Vejen til mit hjerte --> går gennem min hest!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hms....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2010 10:31

Hej Trine.


Jeg er helt enig i Klaus Hempfling, ute og Andrew Mclean. prø mia lykke nielsen www.mia-nielsen.dk/index.php. Hun holder kurser rundt omkring i dk. det koster 400 kr uden hest og 700 med hest for en dag. kurset varer 2 dage og man vælger selv om det skal være en eller to dage. Jeg skal selv på kursus for 1. gang til sep. i skælskør mener jeg.


Paradisgaarden.dk og ryttergaardens horsemanshipcenter holder også kurser men det er primært i rørvig. Begge steder kan stærkt anbefales.


Hilsen Heidi



Der er intet udstyr der erstatter god ridning- Citat Bent Brenderup


Heste er bare dejlige

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider