Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvordan starter jeg bedst?
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 15:40

Hej!
Jeg købte i september 08 en dejlig islænder/newforest vallak på 12 år. Jeg har bare brugt ham til lidt hyggeridning i grime og uden sadel, men har nu fundet ud af at jeg gerne vil ride mere seriøst på ham. Han er ikke i god form, og har hverken god balance eller er smidig. Han er dog en skøn og smuk pony, med masser af gåpåmod og er villig til at arbejde. Jeg vil gerne være sikker på at han kan grunddressuren, og vil derfor gerne starte helt fra bunden med ham. Er der nogle der har gode råd til hvordan jeg starter bedst med ham? :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undervisning
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 19:19

Du starter med at finde en god underviser, som kan hjælpe dig og hesten ordentlig igang!


Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien


Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 det første..
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 11:22

Hvis du ikke lige kan komme i gang med en god underviser, er her lidt at gå i gang med:


Start / stop øvelser. Når de fungerer rigtigt bør stoppet kunne laves for sædet og et let tryk med indvendige ben bør få dyret frem. Sørg for at have en god fremadskridende skridt inden næste stop. Står hyppen lige "på sporet" og afslappet? Altså ikke noget med at svinge røven til siden eller trippe i paraden. I starten kan det være nødvendigt at bruge tøjlen, sørg for at give helt efter når hyppen står stille, dette er en belønning i sig selv.


Selv så simpel en øvelse er der mange ting i der skal være ops på, derfor er det godt at have en underviser..


Der efter er det videre med overgange skridt / trav. Jo mindre signaler du kan nøjes med at give jo bedre, og gerne over hele banen ikke kun i hovslaget ( husk ígen en god skridt / trav inden ny overgang ). Overgange over midten f.eks. i store 8-taller kan bruges til at ændre retningen hvilket styrker hest og rytters balance, husk at bruge vægten og sædet i overgang / retningsændringen. Volterne i 8-tallet må ikke blive for små da hyppen så "vælter" rundt i stedet for at bøje sig om indvendige ben. Ponyen skal være bøjet i kroppen lige så meget som sporet er bøjet, derfor skal man lave helt store volter i hele banens bredde i starten på en urutineret og stiv hyp indtil balancen bliver bedre.


Det kan være svært at føle om man bruger sin krop rigtigt hvis man ikke er blevet trænet tidligere ( er du det?), så igen: undervisning, undervisning og atter undervisning...


God fornøjelse


Rasser

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rasser:
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 11:26

Mange tak for hjælpen, jeg skal prøve at finde mig en underviser.
Jo, jeg er skam blevet undervist før. 7 år på forskellige rideskoler, med halvpart, springundervisning osv :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super..
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 11:46

Herligt, så burde du have lært noget om grundprincipperne mht. vægt og sæde, så bare ud og sadle op


Hvis du føler der er tjek på volter og 8-taller uden han vælter så prøv at gå videre med slangegang endnu en super balance/smidiggørende øvelse, men igen: start med store buer og gerne i skridt så du er sikker på han bøjer rigtigt.


Husk ikke at hive ham rundt i tøjlen du kan "lede" ham rundt med den, men selve bøjningen afhænger lige så meget af din brug af sæde og ben.


Bliver han lidt "hidsig" i paraderne bør du ikke forlange holdt for længe i starten, men gradvist øge sekunderne han står stille. Er han rigtig fornuftig så husk han skal vente på dit "frem-signal" og ikke selv bestemme..


Rasser

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider