Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Er den fræk eller har den ondt??
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 10:17

Jeg har en 9 års veluddannet (M) dressurhest. Jeg har haft ham ca 1 år og det har altid gået kun fremad med ham. Så for ca. 1 måned siden tog jeg på ferie i 10 dage og herefter tabte han en sko. Da jeg så gik igang med ham igen var han nok ikke helt så stort travende. Galloppen har også ændret sig ved at han ikke sætter sig så meget mere og ikke springer så meget igennem. Han har ikke været halt.

Så valgte jeg at sætte ham i ridning for ca. 1 uge siden. Første dag gik det ok, selvom hun ikke syntes at det var helt stjerne som det plejede. 2. dag begyndte han at stejle. Og det har han stort set gjort siden. Han skraber også i jorden med forbenene. Han har også gjort det med andre end min underviser. Han har fået kiropraktor-behandlinger 3 gange og 1. gang fandt hun noget i nakken og lænden, men siger at hun ikke kan mærke noget længere. Vi lavede bøjeprøver i går og der var han ikke 100% ren på det ene forben, men han var absolut heller ikke halt.

Vi har nu taget blodprøver og afventer resultatet.

Men det er da en mærkelig opførsel af en rutineret dressurhest. Min ridelærer synes ikke helt det kan hænge sammen med at den bare er fræk og vil ikke presse den. Omvendt kan dyrlægen ikke finde noget som berettiger den til den opførsel.

Er der nogen som har været udsat for noget ligende, eller har et bud på hvad problemet kan være???

På forhånd tak fra den bekymrede.

0
0
Svar på denne tråd
 
 noget galt....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 10:24

Alt taler da for, at der er et eller andet fysisk galt, når hesten både har ændret opførsel og gangarterne er blevet dårligere. Hvad det kan skyldes kan jeg ikke komme med et bud på, men godt at din ridelærer ikke bare synes den er fræk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen tvivl...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 10:42

Jeg ville ikke et sekundt tvivle på, at hesten IKKE er fræk, men at der er noget andet galt.


Det lyder tydeligt som om at der er noget fysisk, og den skal selvfølgelig tjekkes helt igennem. Hvis dyrlægen ikke mener at kunne finde noget, ville jeg få fat i en anden dygtig hestedyrlæge, og få den grundigt undersøgt.


Kan det absolut ikke lade sig gøre at finde en fysisk årsag til problemet, ville jeg se på hestens miljø og generelle trivsel.

Måske der er noget der stresser hesten, enten ved træningsmetoden eller i dens hverdag.




Adfærdstræning, trailertræning,

tilridning tilbydes.

Se mere på

www.horsemind.dk


Ridelejr for voksne i uge 35. Stadig enkelte ledige pladser!





0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 10:58

Jeg synes bestemt også det lyder til at noget er galt, udover det meget fornuftige der står i de andre indlæg, så kan det jo være et hav af ting der skyldes dens opførelse:


- Var det den sædvanlige smed der lagde den nye sko på, fik den skiftet alle sko, eller kun den ene? Måske der kan være opstået en forskel på hovene som genere den, og evt skyldes den urenhed der er?


- Ligger sadlen godt nok, eller trænger den til en omstopning?


- Opføre den sig ellers normalt på fold, når den skal fodres, trækkes ind og ud fra fold osv?


- Har du forhørt dig om der har været sket noget de 10 dage du var væk? Selv den mindste detalje kan have betydning..


- Da du kunne starte ham op igen efter ferie og smed, hvordan gik du så igang? Efter så lang en periode bør man jo starte forfra med et genoptrænings program fra dyrlægen.




Neapolitano Allegra


*************************


Kun den forståelse,
der kommer indefra,
kan føre til ægte indsigt.

Sokrates












0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker også kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 11:18

Jeg har været gennem 3 og har nu fundet den, jeg tror på kan gøre forskellen for mine heste.


Nakkeskævheder mærker man åbenbart forskelligt, alt efter hvordan man er uddannet.

Hvis de mærker efter i ganaschen, kan hesten godt føles lige uden at være det, fordi der sidder nogle bløddele, der - afhængig af spændinger mv. - kan være forskellige af størrelse og dermed få det til at virke, som om der ikke er forskel.

Hvis kiropraktoren mærker længere oppe - altså på knoglen bag øret (lige skråt bag "the poll"), så er der ikke så meget til at forplumre billedet.


Men det at finde en rigtig dygtig kiropraktor, som samtidig er dyrlæge, kan være svært. Jeg vil medgive, at det er vigtigt at få en dyrlægekiropraktor ud for at konstatere, at det rent faktisk ér noget skelet-mæssigt, der er galt med hesten. Men kiropraktoren, der ikke er dyrlæge, kan godt have den største viden netop om kiropraktik-delen. Og derfor kan det være et vældig godt supplement, når dyrlægekiropraktoren har behandlet hesten.


Hvis du får hesten til at række sig laaaangt frem og ned fx efter en gulerod, er dens næseryg så lige, eller sætter hesten hovedet lidt på skrå? Det var den måde, jeg fik mistanke med min på - og dyrlægekiropraktoren kunne altså ikke mærke, at der var nogen skævhed.


_______



... Man kan også være heldig at slippe over vejen med bind for øjnene og propper i ørerne...



www.epona.tv


0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv, øv
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 14:16

Nu har jeg lige været ude ved ham. Han har jo ikke været reddet hele ugen, fordi han begynder at stejle allerede i skridten.

Nu valgte jeg så at lukke ham lidt i ridehuset. Ikke en særlig smart beslutning. Han travede ikke fuldt igennem, men stadigvæk med nogle super øgninger. Lige pludselig væltede han så, dels fordi han lavede en snæver vending, men alligevel ikke noget han har gjort før. Og så blev han da halt bagefter. Nu er jeg da for alvor træt af det hele.

Han virker godt tilpas, spiser osv. Men han har nok tabt lidt muskelmasse og det burde 10 dages ferie ikke gøre.

Min dyrlæge (som jeg rider med) har jo set ham hele forløbet igennem og kender også hans tidligere niveau. Hun er kiropraktor, så man skulle mene at vi er i de bedste hænder.

Men jeg vil prøve med guleroden senere idag.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja kunne.....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 16:21

Ja kunne de da bare selv fortælle, hvad der er galt. Hvor det gør ondt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smerter.
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 18:00

Han har tydeligvis ondt.


Få ham ud til en dyrlæge der kan tage røntgenbilleder, scanne og lægge blokader af det ben, han er urent gående på. For det kan nemt være alt fra seneskade til inflammation i et af leddene i benet. Eller noget helt andet. Så jeg ville få den tjekket grundigt, selvom den absolut ikke er synligt halt, men kun lettere urent gående.


Hvis du er fra Sjælland, så kan jeg anbefale Fakse Dyrehospital.




Ejer af Interview Firfod.

Stud.med.vet.


There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse.
- Rolf Kopfle

0
0
Svar på denne tråd
 
 det kan da
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 20:02

også være, at der er noget galt indvortes ?! Ja hvad ved jeg ikke. Håber du finder ud af det.


Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 08:49

Jeg har set lignende adfærd på heste med kodeledsforvridninger og hovledsbetændelser - og dette i tilfælde, hvor hestene ikke har været synligt halte. De var også bare blevet småtgående....


Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien


Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stakkels hest
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 10:55

- jeg måtte til kiro nummer FIRE før jeg fandt en som kunne ordne min i nakken (i bedøvelse, fordi han er så stærk musklemæssigt, så han giver sig ikke lige det sidste, som altså skal til, før det holder).


Når den er småt gående, vælter uden voldsom årsag og viser tydeligt ubehag under rytter - så er der altså noget helt galt.


Den må heller ikke tabe muskler af så kort en pause - hvis den bevæger sig korrekt og går på fold, så taber de faktisk ikke muskler af at have fri.


Jeg tænker ømheder nede i hovene eller omkring brystkassen evt nakken som du beskriver ham.


Eva


Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 kiropraktor.
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 11:11

Jeg tror ikke der er noget med nakken af ham. Hun tjekkede ham lige bag ved ørerne og det var her hun fandt lidt. Men efter behandlingen gav han sig fuldstændig og virkede meget veltilpas. Jeg prøvede med guleroden idag, for at se om han havde næseryggen lige. OG det havde han. Nu venter jeg så svar på blodprøverne og håber de kan fortælle noget. Alternativt får jeg smeden til at komme igen og evt. give ham ringsko på og se om det er noget med hoven. Ellers kører jeg ham på Højgård Hestehospital i løbet af ugen. Dem har jeg super gode erfaringer med, og de har røngentfotograferet ham for under 1 år siden.

Jeg nævner lige det med kodeledsforvridning og hovledsbetændelse for min dyrlæge. Er det noget som de kommer sig over?

Pt. er det hele så endnu mere indviklet efter han er blevet synligt halt på bagbenet efter sit styrt igår.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lallalala
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 14:19

En dårligere gang, så sidder det sandsynligvis enten i ryggen, hofterne og/eller i krydset. Jeg synes du skal få massør og kiropraktor ud hurtigst muligt!


Og ikke ride den samlet, bare trække nogle ture med den indtil.

Den kan sagtens have påført sig spændinger og skævheder på fold.


Hvis den er blevet skæv i krydset skal man være ekstrem forsigtig, da det ikke er sikkert hesten vil blive ridehest igen.


Nu er min hest en hest der tit påfører sig spændinger og skævheder.


Lige pt. arbejder han ikke optimalt med bagbenene, det kommer fra hans hofter..


Men prøv at få en til at trække med den, og så se i skridt om den bruger ryggen optimalt(ved at se om halen bevæger sig fra side til side, og hesten skal nikke)


Dette skal være på lige strækning..


-Simone & Wald Staff


Wald Staff, .
*Den røde kylling u. vinger*

Pro springvest sælges/byttes!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Blodprøve.
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 23:17

Så er der kommet svar på blodprøven. Den viste at der er tale om en allergisk reaktion. Måske borelia....men det tjekkes der op på. Ellers er jeg spændt på at høre hvad det ellers kan være. Dyrlægen har kigget på bagbenet efter hans fald, og mener kun han er øm pga. faldet....heldigvis. Han har jo haft kiropraktor og er absolut ikke øm i ryggen eller andre steder. Nu overvejer jeg så om han skal røngentfotograferes for at se om der er tale om hovledsbetændelse. Er der andre som har erfaring med så voldsom en reaktion på hovledsbetændelse?


Mange tak for de gode svar.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 23:31

Min hoppe startede også med at stejle når vi satte hende i trav og til sidst stejlede hun når vi satte os op. Hun var meget lidt halt, så lidt halt at jeg måtte fortælle dyrlægen hvor hun var uren. Han lavede en bøjeprøve og der var der ikke noget.


Jeg kørte hende til røntgen og undersøgelse med punktbedøvelser og det viste en ømhed i begge forben og røntgen viste til sidst ringfod både over og under koden. Hun kunne ikke bruges til ridehest mere.


Jeg håber bestemt ikke det er det samme din hest fejler, men når den ændrer sig sådan ved ridning, så er der noget galt med den og så er det en god idé at få de udredt på en god hesteklinik.


Pøj pøj med din hest

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider